Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X 520da/530da kulutuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spere
    Bimmer Rookie
    • Jun 2018
    • 78
    • Finland

    Originally posted by Paltsi View Post
    Ensimmäinen postaus, joten armoa, jos jokin menee pieleen.

    Osaako joku ottaa kantaa faktoihin perustuen tähän jo aiemmin tässä ketjussa tulleeseen seikkaan, jonka mukaan F11 530D:n yhdistetty kulutus on ilmoitettu 6.3 ja F11 530XD:n 5.9?

    Puhutaan toki deseistä, mutta ero ei ole loogiseen suuntana, jos molemmissa on 190kw pata ja nelivedon kuvittelisi kuluttavan aina himpun enemmän. Vai onko niin, että näissä ei olekaan sama moottori?

    Jahas, tällaisesta en ole kuullutkaan. Huvikseni kuitenkin tarkastelin asiaa.

    Tässä kulutuksia (k/m/y) Trafin sivuilta tarkistettuna, kyseessä 190kW koneelliset.

    F11 530D, vm-11, ilmoitetut kulutukset 6.9/4.9/5.7
    F11 530XD, vm-11, ilmoitetut kulutukset 6.8/5.3/6.8
    F11 530d, vm-14, ilmoitetut kulutukset 6.2/4.7/5.3
    F11 530XD, vm-14, ilmoitetut kulutukset 6.7/5.1/5.7

    Näissä ei ainakaan ole mainuttu mainitsemiasi 6.3/5.9 kulutuksia yhdessäkään?

    Comment

    • Paltsi
      Newbiemmer
      • Jun 2018
      • 14
      • Lahti

      Kiitos Spere erittäin seikkaperäisestä yhteenvedosta!

      Tutkin itse vielä asiaa ja vaikuttaa siltä, että minulla oli puurot, vellit ja huonot lähteet (nettiauto) sekaisin. Tuo 6.3 näyttää juolahtaneen päähäni nimenomaan 180kw koneesta ja 5.9:ää en itsekään enää löydä.

      Tämä ei luonnollisesti helpota kovana käyvään kuumeeseen toteuttaa pitkäaikainen haave kutoskoneesta..

      Comment

      • jämerä
        Bimmer Rookie
        • Jun 2014
        • 58
        • Uusimaa

        Originally posted by Paltsi View Post
        Kiitos Spere erittäin seikkaperäisestä yhteenvedosta!

        Tutkin itse vielä asiaa ja vaikuttaa siltä, että minulla oli puurot, vellit ja huonot lähteet (nettiauto) sekaisin. Tuo 6.3 näyttää juolahtaneen päähäni nimenomaan 180kw koneesta ja 5.9:ää en itsekään enää löydä.

        Tämä ei luonnollisesti helpota kovana käyvään kuumeeseen toteuttaa pitkäaikainen haave kutoskoneesta..
        Moro

        Piti itse katsoa Trafin sivuilta,ja minun kinnerissä ilmoitetut kulutukset olivat
        Kaupunki 6.9l Maantie 5.4l Yhdistetty 5.9l
        Ja kyseessä 190kW mylly:think
        G11 740e Pure Excellence -16
        E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
        Ex: F30 330e M-Sport -16
        Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
        Ex: E60 530d LCI -08
        Ja pitkä lista muita😎

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 334

          Mistäköhän mahtaa johtua että ajotietokone näyttää identtisillä matkoilla välillä aika isoja eroja kulutuksessa?

          Kyseessä 2010 525 (3.0) joka ohjelmoitu, kilsoja 302tkm.

          Kuvissa eilis aamun ja tämän aamun ajomatka töihin. Molemmissa abaut samaan tyyliin ajeltu, tai ei ainakaan ajotavassa mitään räikeätä eroa ja lämpötilakin abaut saman.

          Eilen aamulla 7.3l/100km ja tänä aamuna 8.5l/100km. Todellinen kulutus tankillisella n. 7.7l/100km.
          Attached Files
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2221
            • Vantaa

            Tänään vastatuulta ja sadetta?
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              Originally posted by Bnito View Post
              Mistäköhän mahtaa johtua että ajotietokone näyttää identtisillä matkoilla välillä aika isoja eroja kulutuksessa?

              Kyseessä 2010 525 (3.0) joka ohjelmoitu, kilsoja 302tkm.

              Kuvissa eilis aamun ja tämän aamun ajomatka töihin. Molemmissa abaut samaan tyyliin ajeltu, tai ei ainakaan ajotavassa mitään räikeätä eroa ja lämpötilakin abaut saman.

              Eilen aamulla 7.3l/100km ja tänä aamuna 8.5l/100km. Todellinen kulutus tankillisella n. 7.7l/100km.
              Tuon eron selittää kaikista selvemmin DPF:n tila.
              Jos sattuu polttoajankohta niin nousee kulutus hetkellisesti.
              Joskus olin huomaavinani ex diesel autossani, että ehkä jopa se, että onko polttoajankohta tulossa kohta vastaan vaikutti kulutukseen(ehkä hieman tukkoisempi putki ennenkuin polttaa auki...

              moottorin oppiminen vaikuttaa myös... eli onko moottorinohjaus oikein viherpipertäjä tilassa vai normaalissa vaiko ihan sport moodissa...
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 441
                • Oulu

                En tiedä miten tarkkaan trafi noita tietojaan pitää yllä.
                Ilmoitettuihin kulutuksiinhan vaikuttaa myös ensiasennusrenkaiden koko. Toki myyntilehtisissä ilmoitetaan alkaen luvut sillä (yleensä) pienimmällä renkaalla.
                Onpa joissakin eco mallien tapauksissa jopa vanteen mallilla merkitystä. Ensiasennusvanteina oli jotkin aerodynaamiset kiekot.
                Edit: nykyinen autoni oli lähtenyt tehtaalta 17” vanteilla niin säästää muutaman euron veroissa.
                Last edited by ekaBMW; 23-04-2021, 17:35.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • jMeister
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 89
                  • N/A

                  Originally posted by alttu View Post
                  Minkäsmoisia kulutuksia muilla on ollut ko. malleissa ja minkälaiset mahtaa olla kulutuksen erot?
                  Itse olen seuraillut hetken aikaa 520da:n syöntiä ja täytyy sanoa että ainakaan kulutuksen takia ei kannata tyytyä "vajaalohkoiseen"! Ero ei kovinkaan suuri ole, lähes olematon ja jopa verrattuna E-sarjan 530da:n kanssa.

                  Tässä esimerkki, 100km siirtymä vakkarilla 90km/h, kulutus 5,9l

                  Noilla nopeuksilla olisin odottanut jotain jopa nelosella alkavaa!

                  Laittakaa omia havaintoja vertailuksi
                  Vastaten lähes 7-vuotta vanhaan alotuspostaukseen, vertailun vuoksi vm. 2011 F11 530Da / mieto-ohjelma ~300hp/600nm.
                  Renkaat vakio kokoa 18".

                  -100km/h (gps) vakkarilla 4,6l ajotietokone
                  -120km/h (gps) vakkarilla 5.5l ajotietokone

                  Kulkee mielestäni naurettavan pienellä suhteuttetuna vankkurin painoon, mutta toisaalta kulutukseenhan vaikuttaa pitkälti auton paino/moottorin vääntö -suhde.
                  Last edited by jMeister; 07-06-2021, 19:04.
                  BMW f10 520D (Havanna)
                  ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
                  BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
                  BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
                  BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2221
                    • Vantaa

                    Originally posted by Yada View Post
                    Vastaten lähes 7-vuotta vanhaan alotuspostaukseen, vertailun vuoksi vm. 2011 F11 530Da / mieto-ohjelma ~300hp/600nm.
                    Renkaat vakio kokoa 18".

                    -100km/h (gps) vakkarilla 4,6l ajotietokone
                    -120km/h (gps) vakkarilla 5.5l ajotietokone

                    Kulkee mielestäni naurettavan pienellä suhteuttetuna vankkurin painoon, mutta toisaalta kulutukseenhan vaikuttaa pitkälti auton paino/moottorin vääntö -suhde.
                    Kuulostaa siltä että ajotietokoneeseen ei ehkä liialti luottaminen, tai sitten sitten mittaus ajettu yhteen suuntaan alamäkeen/myötätuuleen.

                    Moottorin vääntö itsessään ei kulutukseen vaikuta. Tasa kaasulla ajettaessa moottori tuottaa melko maltillisesti voimaa.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • jMeister
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 89
                      • N/A

                      Originally posted by VilleP View Post
                      Kuulostaa siltä että ajotietokoneeseen ei ehkä liialti luottaminen, tai sitten sitten mittaus ajettu yhteen suuntaan alamäkeen/myötätuuleen.

                      Moottorin vääntö itsessään ei kulutukseen vaikuta. Tasa kaasulla ajettaessa moottori tuottaa melko maltillisesti voimaa.
                      Nyt tulee kyllä sellaista tuubaa että pakko kysäistä. Kuinkas Ville selittää esimerkiksi ohjelmoitujen autojen lisääntyneen väännön määrän sekä tämän jälkeen tapahtuvan kulutuksen laskun? Tuo ajotietokone ei luonnollisestikaan pidä täysin paikkansa, silti se on suhteellisen tarkka, jopa laskettuna tankkauskuiteista. Teoreettisesti jopa ulkoilman lämpötila vaikuttaa kulutukseen - rengastuksen ja paineiden ohella. Lisäksi negatiivisiin vaikutuksiin voidaan mukaan ottaa ilmastoinnin kompura, apulaitteet + vialliset anturit jne. Kaupungissa kulutus onkin sitten ihan muuta, puhumattakaan kokovuoden keskikulutuksesta. Silti yksittäisiä siivuja on täysin mahdollistaa ajaa kutoskoneisella viiteen litraan. Vastaavasti jos oma xDrivesi ei kulje alta kuuden litran maantiellä, en voi sille mitään. Ymmärrät varmaan kaikki tietävänä automiehenä, mistä se ehkä johtuu.
                      Last edited by jMeister; 15-07-2021, 13:01.
                      BMW f10 520D (Havanna)
                      ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
                      BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
                      BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
                      BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2221
                        • Vantaa

                        Originally posted by Yada View Post
                        Nyt tulee kyllä sellaista tuubaa että pakko kysäistä. Kuinkas Ville selittää esimerkiksi ohjelmoitujen autojen lisääntyneen väännön määrän sekä tämän jälkeen tapahtuvan kulutuksen laskun? Tuo ajotietokone ei luonnollisestikaan pidä täysin paikkansa, silti se on suhteellisen tarkka, jopa laskettuna tankkauskuiteista. Teoreettisesti jopa ulkoilman lämpötila vaikuttaa kulutukseen - rengastuksen ja paineiden ohella. Lisäksi negatiivisiin vaikutuksiin voidaan mukaan ottaa ilmastoinnin kompura, apulaitteet + vialliset anturit jne. Kaupungissa kulutus onkin sitten ihan muuta, puhumattakaan kokovuoden keskikulutuksesta. Silti yksittäisiä siivuja on täysin mahdollistaa ajaa kutoskoneisella viiteen litraan. Vastaavasti jos oma xDrivesi ei kulje alta kuuden litran maantiellä, en voi sille mitään. Ymmärrät varmaan kaikki tietävänä automiehenä, mistä se ehkä johtuu.
                        Mistäs se lisääntynyt vääntö syntyy? Ettei vaan syötettäisi lisää polttoainetta ja ilmaa? Ei se lisä vääntö pudota kulutusta, päin vastoin. Ehkä tilanteessa missä laatikko vaihtaisi ylämäessä pienempää, niin ajetaan lisäväännön turvin isommalla, joilloin hyötysuhde parempi. Mutta vaatii jo kohtuu jyrkkää ylämäkeä. Normaalissa maantieajossa ei sitä softauksen lisävääntöä käytetä kuin ohitustilanteessa.

                        Joku softaaja varmaan osaa kertoa tarkemmin, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla egr disablointi ja karttojen "optimointi" pudottaa kulutusta, varsinkin tasa ajossa.

                        Olen saanut kerran menemään alta kuuden, mutta silloin keskinopeus 300km matkalla jotain 80km/h. 18" kitkoilla. Toki heti vaikuttaa jos ajelee laakeaa pohjanmaata vs. keskisuomi.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17522
                          • Turku

                          Kyllä minulla menee talvisin 5-5,2l /100km sigun F11 esim. väli Espoo - Turku, alla 18" Hankookin nastat. Kesäisin puolisen litraa enemmän 20" renkailla.

                          Yo. ovat ajotietokoneen ilmoituksia. Joka tankkaus on mitattu ja kirjattu jo vuosia. Todellinen kulutus on n. ½l enemmän. OBC:n mukaan öljynvaihtovälillä menty 4 vuotta 6,2l/100km eli alle 7l/100km. Ajan sivistyneesti ja rauhallisesti kuten F11 kuuluukin ajaa tällä iällä. Ohjelmoitu, DPF off, EGR off ja poistettu.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • jano85
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 177
                            • Kauhava

                            Täällä on kulutus kyllä F11 520d:ssä liikaa. n.3tkm seka-ajolla mitattu keskikulutus 6,4. Verrattuna 320d 50tkm keskikulutus mitattuna tasan 5 ja G30 n.10tkm 520d 5,6. Lämmöt näyttäis olevan ok... kaikki B47 koneella, automaatilla ja nelivedolla.
                            F06 640d X-drive M-sport -16


                            exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by jano85 View Post
                              Täällä on kulutus kyllä F11 520d:ssä liikaa. n.3tkm seka-ajolla mitattu keskikulutus 6,4. Verrattuna 320d 50tkm keskikulutus mitattuna tasan 5 ja G30 n.10tkm 520d 5,6. Lämmöt näyttäis olevan ok... kaikki B47 koneella, automaatilla ja nelivedolla.
                              neliveto ottaa sen litran extraa...
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • jano85
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 177
                                • Kauhava

                                Originally posted by peto2 View Post
                                neliveto ottaa sen litran extraa...
                                Joo, mutta kun kaikki nuo omat kolme on ollu nelivedolla niin siksi tuntuu hieman isolta verrattuna muihin. Toki auto yli 200kg painavempikin mitä G30 ja 300kg mitä F30
                                F06 640d X-drive M-sport -16


                                exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎