Meillä uusittiin molemmin puolin Lemföderit viime syksynä. Vastaavat kolinat ei hävinny mihinkään. Tiiä sitten onko jo uutena väljät. Koliskoot siellä, kun leimalla kelpasivat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F1X etupään kolinat
Collapse
X
-
Nostetaan vähän topikkia.530xd touring pitää pientä "lotinaa" edestä. Parhaiten tulee esiin kun hidastaa risteykseen jossa epätasaista jäätä. Mitään väljää en ainakaan vielä löytänyt. Katsastuksessa ei luonnollisesti sanottu mitään. Omasta mielestä alimmaiset/etummaiset puslat pehmeän oloiset. Onko muilla ollut joku vakio juttu mikä korjannut näitä vai ostanko suosiolla kaikki etutukivarret... Onko näistä mennyt iskarin yläpäitä? 175tkm lasissa.G21 330e xDrive M-sport
Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d
Uudenmaan Moottorioptimointi
+358407496923
Comment
-
-
Originally posted by Atom View PostNostetaan vähän topikkia.530xd touring pitää pientä "lotinaa" edestä. Parhaiten tulee esiin kun hidastaa risteykseen jossa epätasaista jäätä. Mitään väljää en ainakaan vielä löytänyt. Katsastuksessa ei luonnollisesti sanottu mitään. Omasta mielestä alimmaiset/etummaiset puslat pehmeän oloiset. Onko muilla ollut joku vakio juttu mikä korjannut näitä vai ostanko suosiolla kaikki etutukivarret... Onko näistä mennyt iskarin yläpäitä? 175tkm lasissa.
Samoin niihin taempiin poikittaisiin tukivarsiin saa sisäpuslat ja iskarin alapuslat Lemförderiltä muutamalla kympillä. Niiden tapauksessa on ihan turha ostaa koko tukivartta kun itse pallonivel on pyörän navassa.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostTodennäköisesti tulee juuri niistä etummaisista isoista reaktiotangon puslista. Mulla on myös havaittavissa lievää velttoutta samoissa puslissa. Uudet on jo odottamassa varaston hyllyssä. Pelkät puslat saa Lemförderin valmisteena n.30 euroa/kpl.
Samoin niihin taempiin poikittaisiin tukivarsiin saa sisäpuslat ja iskarin alapuslat Lemförderiltä muutamalla kympillä. Niiden tapauksessa on ihan turha ostaa koko tukivartta kun itse pallonivel on pyörän navassa.--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostMistä noita puslia saa erikseen? Pitää omaankin vaihtaa, valoihin pysähtyessä huomaa kuinka nuo antaa periksi ja auto jopa hytkyy muutaman kerran eteen-taakse puslien varassa...G21 330e xDrive M-sport
Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d
Uudenmaan Moottorioptimointi
+358407496923
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostMistä noita puslia saa erikseen? Pitää omaankin vaihtaa, valoihin pysähtyessä huomaa kuinka nuo antaa periksi ja auto jopa hytkyy muutaman kerran eteen-taakse puslien varassa...
ZF Catalog
Tässä X-Driven pulikoita Lemförderiltä:
Alatukivarsi: ulompi hela
Alatukivarsi: sisempi hela
Reaktiotangon hydraulipusla
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostTuolta vaan syötät oman auton tiedot ja saat kaikki Lemförderin tarjoamat osat näkyviin (+osanumerot). Sitten vaan syötät ko. osanumeron vaikka "Topautoosat.fi" -sivuston hakukenttään.
ZF Catalog
Tässä X-Driven pulikoita Lemförderiltä:
Alatukivarsi: ulompi hela
Alatukivarsi: sisempi hela
Reaktiotangon hydraulipusla--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Vaihtaisin samalla vielä. 3734901. Lisäoptioina on vaihtaa vaihtoehtoisesti tuo etummainen koko tukivarsi koska palloniveltä ei ole "vaihdettava". Eli korvaa tuon 35388 01 (30e x2) -> 36210 01(100e) ja 36211 01(100e). Tässä tapauksessa alas ei jää yhtään vanhaa puslaa tai niveltä. Eli kaikki alas noin 360e.G21 330e xDrive M-sport
Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d
Uudenmaan Moottorioptimointi
+358407496923
Comment
-
-
Onko poikittaisten alatukivarsien (osa 10 RealOEM:n kuvassa) vaihdossa suurempia haasteita? Huollossa löytyi pallonivelistä väljää alle 100 tkm.
Onko pultit syytä uusia ja mikä on niiden kiristysmomentti? Pultit näyttävät olevan M14x1,5 10.9 ja pallonivel M16x1,5, eli saa ilmeisesti vääntää aika tiukkaan.
Kannattaako iskareiden uusimista harkita samalla?
[EDIT]
Alatukivarsien vaihdon haastavuudesta näyttää olevan vähän kahdenlaista ilmaa...
Täällä ollaan sitä mieltä, että ei momentilla ole niin väliä kunhan kiinni vääntää ja vanhat pultit ja mutterit voi hyvin käyttää uudelleen, jos ne ovat ehjiä: https://5series.net/forums/diy-do-yo...-specs-124414/
Täällä taas linkitetään viralliselta näyttävään työohjeeseen, jossa on monenlaista vaivaa:
www.motor-talk.de/forum/querlenker-selbst-wechseln-ohne-spezial-werkzeug-t5401842.html
Työohje, alatukivarsi s. 5-6: http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=739679
- esivalmisteluna mm. ohjausvaihteen paljekumit irroitettava (!? :think)
- kaikki pultit ja mutterit uusittava
- pultit on kiristettävä normaaliasennossa (tankki täynnä, edessä 2x68 kg ja takana 1x68 kg kuormaa). Muuten pusliin jää jännitystä ja ne rikkoutuvat nopeasti.
- pyöränkulmat on säädettävä, kun tukivarsi irrotetaan apurungosta
- palloniveltä ei saa vasaroida irti olkavarresta. Jos teräksinen tukihylsy(?) liikkuu -> olkavarsi uusittava
Kiristysmomentit... niistä ohje kertoo vain koodit:
- tukivarsi apurunkoon: 31 12 3AZ
- iskari tukivarteen: 31 12 7AZ
- pallonivelen mutteri: 31 12 4AZ
Löytyisiköhän näille numeroarvotkin?Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
Oletteko saaneet apua etupään kolinoihin kun olette tukivarsia vaihtaneet? Omassa autossa juuri edellä kuvatuissa tilanteissa kolinaa. Eli epätasaisella jäällä ajaessa ja kanttarilta laskeutuessa. Huolto on kohta edessä ja voisi palikoita samalla vaihtaa mutta olisi mukava tietää mitä kaikkia osia pitää uusia. Vuosi sitten pyöriä huollon yhteydessä väänneltiin muttei välyksiä missään tuntunut vaikka kolisi jo silloin. Kamalaa kun työpaikan Golf menee kanttareissa paljon äänettömämmin. Siis ihan kamalaa!
Comment
-
-
Noi keulan tukivarret on F korissa hankalia, kun tukivarsi paikallaan niissä ei tahdo välystä saada millään esille vaikka mitä tekisi. Vasta pallo irroitettuna välyksen tuntee, jos ei siis ole ihan loppu. Poikittaiset laittaisin keulaan, ja reaktiotankoihin uudet puslat.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
156 tkm mittarissa ja kuskin puolen pitkittäinen tukivarsi loppu. Kolahtelee kun polkaisee jarrua napakammin tai nytkyttelee jarruilla liikennevaloissa. Välys oli ihan selkeä kun nosturilla ihmeteltiin.
Lemförderiä tilasin ja osa maksoi noin 100 e, ei paha.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Jatketaan tätä:
Potilaana siis F10 535d takaveto.
Nyt lopputalvesta alkoi kolisemaan etupäästä, ilmenee hiljaisessa vauhdissa ja esim. Kaistojen keskellä olevassa routa railossa. Kolisee niinkuin olisi jotain ihan irti, vauhti kun kasvaa niin kolinaa ei enää havaitse, ei vetele eikä lonksu.
Tukivarsia, pallonivelet vaihdettu jo aikaisemmin. Väljyyksiä tutkittu eikä mitään löydetty. Pohjamuovit käytetty irti, kaikki muovit jne. Kunnolla paikoillaan=> ei johdu siitä.
Konehuoneen puolella tukitangot, tuulilukot ym. kiristetty.
Onko kenelläkään vastaavaa ilmenny, mites esim. Jos yläpään laakerissa väljää:think,
-Hannu-Last edited by HannuE60; 24-03-2018, 09:00.[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
-
Originally posted by HannuE60 View PostJos yläpään laakerissa väljää:think,
-Hannu-M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostEi näissä ole yläpäässä laakeria, jousi ei käänny kun renkaita käännetään vaan iskaritolppa tulee alapäästä taaempaan alatukivarteen kiinni, ei napaan...
Alkaa vaan olla aika mystistä, kun ei väljää löydy
Vika löytynee muualta..
-Hannu-[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
Comment