Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ikuinen aloittelija
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 336
    • maa

    #16
    Meillä uusittiin molemmin puolin Lemföderit viime syksynä. Vastaavat kolinat ei hävinny mihinkään. Tiiä sitten onko jo uutena väljät. Koliskoot siellä, kun leimalla kelpasivat.
    G30 520d Xdrive Sport -18
    F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

    Comment

    • Atom
      BTCF Member
      • Dec 2014
      • 102
      • Mäntsälä

      #17
      Nostetaan vähän topikkia.530xd touring pitää pientä "lotinaa" edestä. Parhaiten tulee esiin kun hidastaa risteykseen jossa epätasaista jäätä. Mitään väljää en ainakaan vielä löytänyt. Katsastuksessa ei luonnollisesti sanottu mitään. Omasta mielestä alimmaiset/etummaiset puslat pehmeän oloiset. Onko muilla ollut joku vakio juttu mikä korjannut näitä vai ostanko suosiolla kaikki etutukivarret... Onko näistä mennyt iskarin yläpäitä? 175tkm lasissa.
      G21 330e xDrive M-sport


      Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

      Uudenmaan Moottorioptimointi
      +358407496923

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by Atom View Post
        Nostetaan vähän topikkia.530xd touring pitää pientä "lotinaa" edestä. Parhaiten tulee esiin kun hidastaa risteykseen jossa epätasaista jäätä. Mitään väljää en ainakaan vielä löytänyt. Katsastuksessa ei luonnollisesti sanottu mitään. Omasta mielestä alimmaiset/etummaiset puslat pehmeän oloiset. Onko muilla ollut joku vakio juttu mikä korjannut näitä vai ostanko suosiolla kaikki etutukivarret... Onko näistä mennyt iskarin yläpäitä? 175tkm lasissa.
        Todennäköisesti tulee juuri niistä etummaisista isoista reaktiotangon puslista. Mulla on myös havaittavissa lievää velttoutta samoissa puslissa. Uudet on jo odottamassa varaston hyllyssä. Pelkät puslat saa Lemförderin valmisteena n.30 euroa/kpl.

        Samoin niihin taempiin poikittaisiin tukivarsiin saa sisäpuslat ja iskarin alapuslat Lemförderiltä muutamalla kympillä. Niiden tapauksessa on ihan turha ostaa koko tukivartta kun itse pallonivel on pyörän navassa.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • sassi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 412
          • Nivala

          #19
          Originally posted by JKK View Post
          Todennäköisesti tulee juuri niistä etummaisista isoista reaktiotangon puslista. Mulla on myös havaittavissa lievää velttoutta samoissa puslissa. Uudet on jo odottamassa varaston hyllyssä. Pelkät puslat saa Lemförderin valmisteena n.30 euroa/kpl.

          Samoin niihin taempiin poikittaisiin tukivarsiin saa sisäpuslat ja iskarin alapuslat Lemförderiltä muutamalla kympillä. Niiden tapauksessa on ihan turha ostaa koko tukivartta kun itse pallonivel on pyörän navassa.
          Mistä noita puslia saa erikseen? Pitää omaankin vaihtaa, valoihin pysähtyessä huomaa kuinka nuo antaa periksi ja auto jopa hytkyy muutaman kerran eteen-taakse puslien varassa...
          --
          Sassi
          - F10 530d
          - KTM 690 Enduro
          Ex. E90 330d, E46 330d

          Comment

          • Atom
            BTCF Member
            • Dec 2014
            • 102
            • Mäntsälä

            #20
            Originally posted by sassi View Post
            Mistä noita puslia saa erikseen? Pitää omaankin vaihtaa, valoihin pysähtyessä huomaa kuinka nuo antaa periksi ja auto jopa hytkyy muutaman kerran eteen-taakse puslien varassa...
            Fixus myy ainakin täällä. Topautoosat.fi näyttäis kans löytyvän.
            G21 330e xDrive M-sport


            Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

            Uudenmaan Moottorioptimointi
            +358407496923

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2325
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by sassi View Post
              Mistä noita puslia saa erikseen? Pitää omaankin vaihtaa, valoihin pysähtyessä huomaa kuinka nuo antaa periksi ja auto jopa hytkyy muutaman kerran eteen-taakse puslien varassa...
              Tuolta vaan syötät oman auton tiedot ja saat kaikki Lemförderin tarjoamat osat näkyviin (+osanumerot). Sitten vaan syötät ko. osanumeron vaikka "Topautoosat.fi" -sivuston hakukenttään.

              ZF Catalog

              Tässä X-Driven pulikoita Lemförderiltä:

              Alatukivarsi: ulompi hela

              Alatukivarsi: sisempi hela

              Reaktiotangon hydraulipusla
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • sassi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2008
                • 412
                • Nivala

                #22
                Originally posted by JKK View Post
                Tuolta vaan syötät oman auton tiedot ja saat kaikki Lemförderin tarjoamat osat näkyviin (+osanumerot). Sitten vaan syötät ko. osanumeron vaikka "Topautoosat.fi" -sivuston hakukenttään.

                ZF Catalog

                Tässä X-Driven pulikoita Lemförderiltä:

                Alatukivarsi: ulompi hela

                Alatukivarsi: sisempi hela

                Reaktiotangon hydraulipusla
                Kiitos!
                --
                Sassi
                - F10 530d
                - KTM 690 Enduro
                Ex. E90 330d, E46 330d

                Comment

                • Atom
                  BTCF Member
                  • Dec 2014
                  • 102
                  • Mäntsälä

                  #23
                  Vaihtaisin samalla vielä. 3734901. Lisäoptioina on vaihtaa vaihtoehtoisesti tuo etummainen koko tukivarsi koska palloniveltä ei ole "vaihdettava". Eli korvaa tuon 35388 01 (30e x2) -> 36210 01(100e) ja 36211 01(100e). Tässä tapauksessa alas ei jää yhtään vanhaa puslaa tai niveltä. Eli kaikki alas noin 360e.
                  G21 330e xDrive M-sport


                  Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                  Uudenmaan Moottorioptimointi
                  +358407496923

                  Comment

                  • radiaani
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 130
                    • Etelä-Suomi

                    #24
                    Onko poikittaisten alatukivarsien (osa 10 RealOEM:n kuvassa) vaihdossa suurempia haasteita? Huollossa löytyi pallonivelistä väljää alle 100 tkm.

                    Onko pultit syytä uusia ja mikä on niiden kiristysmomentti? Pultit näyttävät olevan M14x1,5 10.9 ja pallonivel M16x1,5, eli saa ilmeisesti vääntää aika tiukkaan.

                    Kannattaako iskareiden uusimista harkita samalla?

                    [EDIT]
                    Alatukivarsien vaihdon haastavuudesta näyttää olevan vähän kahdenlaista ilmaa...
                    Täällä ollaan sitä mieltä, että ei momentilla ole niin väliä kunhan kiinni vääntää ja vanhat pultit ja mutterit voi hyvin käyttää uudelleen, jos ne ovat ehjiä: https://5series.net/forums/diy-do-yo...-specs-124414/

                    Täällä taas linkitetään viralliselta näyttävään työohjeeseen, jossa on monenlaista vaivaa:
                    www.motor-talk.de/forum/querlenker-selbst-wechseln-ohne-spezial-werkzeug-t5401842.html
                    Työohje, alatukivarsi s. 5-6: http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=739679
                    • esivalmisteluna mm. ohjausvaihteen paljekumit irroitettava (!? :think)
                    • kaikki pultit ja mutterit uusittava
                    • pultit on kiristettävä normaaliasennossa (tankki täynnä, edessä 2x68 kg ja takana 1x68 kg kuormaa). Muuten pusliin jää jännitystä ja ne rikkoutuvat nopeasti.
                    • pyöränkulmat on säädettävä, kun tukivarsi irrotetaan apurungosta
                    • palloniveltä ei saa vasaroida irti olkavarresta. Jos teräksinen tukihylsy(?) liikkuu -> olkavarsi uusittava

                    Kiristysmomentit... niistä ohje kertoo vain koodit:
                    - tukivarsi apurunkoon: 31 12 3AZ
                    - iskari tukivarteen: 31 12 7AZ
                    - pallonivelen mutteri: 31 12 4AZ
                    Löytyisiköhän näille numeroarvotkin?
                    Last edited by radiaani; 26-04-2017, 22:28. Reason: Lisäinfoa
                    Ajossa: F10 520d SE (2012)

                    Comment

                    • Henkka76
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2017
                      • 35
                      • Häme

                      #25
                      Oletteko saaneet apua etupään kolinoihin kun olette tukivarsia vaihtaneet? Omassa autossa juuri edellä kuvatuissa tilanteissa kolinaa. Eli epätasaisella jäällä ajaessa ja kanttarilta laskeutuessa. Huolto on kohta edessä ja voisi palikoita samalla vaihtaa mutta olisi mukava tietää mitä kaikkia osia pitää uusia. Vuosi sitten pyöriä huollon yhteydessä väänneltiin muttei välyksiä missään tuntunut vaikka kolisi jo silloin. Kamalaa kun työpaikan Golf menee kanttareissa paljon äänettömämmin. Siis ihan kamalaa!

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #26
                        Noi keulan tukivarret on F korissa hankalia, kun tukivarsi paikallaan niissä ei tahdo välystä saada millään esille vaikka mitä tekisi. Vasta pallo irroitettuna välyksen tuntee, jos ei siis ole ihan loppu. Poikittaiset laittaisin keulaan, ja reaktiotankoihin uudet puslat.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          #27
                          156 tkm mittarissa ja kuskin puolen pitkittäinen tukivarsi loppu. Kolahtelee kun polkaisee jarrua napakammin tai nytkyttelee jarruilla liikennevaloissa. Välys oli ihan selkeä kun nosturilla ihmeteltiin.

                          Lemförderiä tilasin ja osa maksoi noin 100 e, ei paha.
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • HannuE60
                            R.I.P.
                            • Mar 2012
                            • 809
                            • Espoo

                            #28
                            Jatketaan tätä:
                            Potilaana siis F10 535d takaveto.
                            Nyt lopputalvesta alkoi kolisemaan etupäästä, ilmenee hiljaisessa vauhdissa ja esim. Kaistojen keskellä olevassa routa railossa. Kolisee niinkuin olisi jotain ihan irti, vauhti kun kasvaa niin kolinaa ei enää havaitse, ei vetele eikä lonksu.

                            Tukivarsia, pallonivelet vaihdettu jo aikaisemmin. Väljyyksiä tutkittu eikä mitään löydetty. Pohjamuovit käytetty irti, kaikki muovit jne. Kunnolla paikoillaan=> ei johdu siitä.
                            Konehuoneen puolella tukitangot, tuulilukot ym. kiristetty.

                            Onko kenelläkään vastaavaa ilmenny, mites esim. Jos yläpään laakerissa väljää:think,

                            -Hannu-
                            Last edited by HannuE60; 24-03-2018, 09:00.
                            [SIGPIC]
                            BMW 535d M-sport

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #29
                              Originally posted by HannuE60 View Post
                              Jos yläpään laakerissa väljää:think,

                              -Hannu-
                              Ei näissä ole yläpäässä laakeria, jousi ei käänny kun renkaita käännetään vaan iskaritolppa tulee alapäästä taaempaan alatukivarteen kiinni, ei napaan...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • HannuE60
                                R.I.P.
                                • Mar 2012
                                • 809
                                • Espoo

                                #30
                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Ei näissä ole yläpäässä laakeria, jousi ei käänny kun renkaita käännetään vaan iskaritolppa tulee alapäästä taaempaan alatukivarteen kiinni, ei napaan...
                                Niinpä itsekin huomasin, http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=31_0899
                                Alkaa vaan olla aika mystistä, kun ei väljää löydy
                                Vika löytynee muualta..

                                -Hannu-
                                [SIGPIC]
                                BMW 535d M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎