Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 rengaskulmat pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    #31
    Plussalla on etuvasen camber ja etuoikea miinuksella. Eli eikös ne ole silloin kallellaan vasemmalle joka kait on parempi kuin kallellaan oikealle? Ilmankos en huomaa auton valumista ojaan.

    Mutta tuo taka camber. Edelleenkin ymmärtäisin että painojen kanssa säädettynä olisi renkaat nyt pystymmässä ilman kuormaa. Tartten ilmeisesti rautalankaa jos asia ei ole näin. Paitsi siinä tapauksessa jos camber ei muutu kuorman mukaan.
    Last edited by mobility; 04-09-2014, 15:47.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eikö tuo vasen etu-camper ole edelleen "plussan puolella"?En ainakaan näe (heikosti näkyvästä) lapusta miinus etumerkkiä.Sen takia vieläkin oudompaa.
      Tuonosti erottaa, mutta ei muuten tosiaan taida olla miinusmerkkiä vaikka kuinka "tihruttaisi"???
      Siinä tapauksessa ei ole ihme että ei "vedä kallistuksen suuntaan", koska ne on kuin onkin oikein päin, mutta miten ihmeessä tuolla voi olla noin paljon positiivista???
      Jos tämä nyt oikeasti pitää paikkansa niin renkaan sisäänpäin olevan pystykallistuksen pitäisi nähdä ihan silmällä, mutta näkeekö?
      Jos on, niin siinä tapauksessa jotain on nurkasta rikki, olkavarsi tai perssoni.

      Comment

      • mobility
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 84
        • Oulu

        #33
        Joo. Täytyy keväällä käyttää talven rynkytysten jälkeen alustan tarkistuksessa tuo vehje. Kyllä sillä nyt nyt ajelee nämä muutamat viikot mitä on jäljellä. Talvirenkailla tuskin on sanomista kuitenkaan. Eikä tosiaan mitään valumista huomaa nytkään. Nuo takacamberit jäi vähän kismittämään, enkä nyt enää ole varma oisko ne mittauspainot huonontanu vai parantanu tilannetta.

        Ps. Pahoittelut huonoista kuvista. Ilmeisesti skaalautuu liittämisvaiheessa automaattisesti.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10043
          • KVLA

          #34
          Mittaa tasaisella ja suoralla pinalla vaikka vatupassilla nuo etupään pystykallistumat.Ihan vertailumielessä.Jos passin mukaan asiat on kunnossa,niin kyseessä lienee mittaus/mittarivirhe edelleen.Mutta jos heittoa löytyy,niin kyllä siellä jotain Hemin kuvaamaa vammaa voi löytyä.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            jotain on nurkasta rikki, olkavarsi tai perssoni.
            Eihän F1x:stä edestä enää McPerson löydy? Iskunvaimennin on tietenkin, mutta ei camberia määrää iskunvaimentimen tolpan asento, vaan yläpäässä on sellainen Lexus tyylinen about omega kirjaimen muotoinen tukivarsi nivelellä kiinni pyörän navan rakenteissa. Vai olenko ymmärtänyt noi F1x-rakennekuvat väärin...

            Tällä kai juuri pyritään siihen että camber ei muuttuis niin paljon vaikka jousitus liiikkuu ylös alas, kuten myöskin ohjausta käännettäessä.

            We had the opportunity to speak with Jos van As, the man responsible for the chassis tuning and the suspension in the new sport luxury sedan.
            Last edited by Havis; 05-09-2014, 15:35.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by mobility View Post
              Nuo takacamberit jäi vähän kismittämään, enkä nyt enää ole varma oisko ne mittauspainot huonontanu vai parantanu tilannetta.
              Ei vaikuta käytännössä juurikaan, eli maksimissaan 0.05"-astetta.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by Havis View Post
                Eihän F1x:stä edestä enää McPerson löydy?
                Sori maalaisuuteni, nopea ajatus ylesesti bemarissa, mutta perssonia ei tietenkään f10/11:sta löydy.
                Pääpointti oli kuitenkin se että jotakin pitää olla rikki jos camber edessä on asteen plussalla ja pidetään se veikkaus pelkästään siinä olkavarressa ja jätetään "perssoni" pois.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #38
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Pääpointti oli kuitenkin se että jotakin pitää olla rikki jos camber edessä on asteen plussalla ja pidetään se veikkaus pelkästään siinä olkavarressa ja jätetään "perssoni" pois.
                  Niin, tuossakaan rakenteessa ei taida olla camber säätöä. Jostain muistelen lukeneeni, että juurikin noissa ylälenkin pallonivelissä ois ennenaikaista kulumaa. Sellainen välys kyllä selittäis enemmän kuin hyvin normaalista poikkeavat pyöräkulmat. Tai ainakin bmwforumin jonkin jäsenen F1X:een oli joku tukivarsi vaihdettu eteen reilusti ennen 100000 km täyttymistä. Paljastui kai kolinoista tms. Oliko sit ala vai ylävarsi, en muista.
                  Last edited by Havis; 05-09-2014, 15:38.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • MKV
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 116
                    • Kainuu

                    #39
                    Originally posted by Havis View Post
                    Niin, tuossakaan rakenteessa ei taida olla camber säätöä. Jostain muistelen lukeneeni, että juurikin noissa ylälenkin pallonivelissä ois ennenaikaista kulumaa. Sellainen välys kyllä selittäis enemmän kuin hyvin normaalista poikkeavat pyöräkulmat. Tai ainakin bmwforumin jonkin jäsenen F1X:een oli joku tukivarsi vaihdettu eteen reilusti ennen 100000 km täyttymistä. Paljastui kai kolinoista tms. Oliko sit ala vai ylävarsi, en muista.
                    Mulla F10:ssä käytettiin paikallaan -0º30' vaikuttavia A-arm camber adjustment- tukivarsia, joita vaihdetaan yleensä vain kolaroituihin autoihin, koskapa eivät osanneet silloin vielä Wetterillä säätää autoa kuormattuna niin kuin valmistaja ohjeistaa. Jos säädetään ilman kuormausta niin ainakin etu-camber jää todennäköisesti ohjearvojen ulkopuolelle ja jopa aika reilustikin plussalle. Näin ainakin tuossa minun tapauksessa.

                    No, vaihdettiin alkuperäiset tukivarret takaisin, kun saatiin ohje säätää kuormattuna. Melkoinen suuntausjumppa tuo lopulta olikin, mutta auto on ollut sen jälkeen todella hyvä ajaa.

                    Valmistajan ohjeen mukaan painot seuraavasti: edessä molemmilla puolilla n.68kg paino, takana keskellä n.68kg paino, takakontissa n.20kg paino ja tankki täynnä.

                    Vaikka kyseessä onkin F10, niin tuossapa vertailun vuoksi linkki tuonne pappaforumin puolelle:

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Havis View Post
                      Niin, tuossakaan rakenteessa ei taida olla camber säätöä. Jostain muistelen lukeneeni, että juurikin noissa ylälenkin pallonivelissä ois ennenaikaista kulumaa. Sellainen välys kyllä selittäis enemmän kuin hyvin normaalista poikkeavat pyöräkulmat. Tai ainakin bmwforumin jonkin jäsenen F1X:een oli joku tukivarsi vaihdettu eteen reilusti ennen 100000 km täyttymistä. Paljastui kai kolinoista tms. Oliko sit ala vai ylävarsi, en muista.
                      Ei se selitä mitenkään yli asteen positiivista? Siinä kohtaa pitä olla jotain oikeasti vääntynyt, koska mikään välys ei tämän kokoluokan arvoja selitä.

                      Comment

                      • mobility
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 84
                        • Oulu

                        #41
                        Ei se camber olekkaan yli asteen.

                        Oikea: 0'45
                        Vasen: -0'20

                        Comment

                        • MKV
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 116
                          • Kainuu

                          #42
                          Originally posted by mobility View Post
                          Ei se camber olekkaan yli asteen.

                          Oikea: 0'45
                          Vasen: -0'20
                          Tuo vasen on kyllä ok, mutta tuo oikea on kyllä ihan liikaa plussalla. Ja onhan tuossa hieman yli asteen ero oikean ja vasemman välillä, mikä on liikaa. Vertaapa siihen minun lappuun linkin takana. Siinä oikean ja vasemman ero vain 0º01'

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎