Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 automaatti potkaisee kytkeytyessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by touring39 View Post
    Juu, no sitten. Ei tuo ole normaalia.

    Aikoinaan, kun vaihdekeppi vaihtui perinteisestä ns. cobra stickkiin v. 2008, mulla sattui kaksi sen vuosimallin autoa, jossa tuollainen käytös oli tyyppivika, ja molemmista keppi vaihdettiin.

    Mulla se esiintyi niin, että kun aamulla hiivin autoon tallissa, laitoin käymään ja vaihteen pakille, niin mitään ei ensiksi tapahtunut. Sitten vaihde meni kunnon nykäyksellä päälle. Jos tuossa välissä (eli vaihteen valinnan ja kytkeytymisen) erehtyi vielä painamaan kaasua, nykäisi niin pirusti, tietenkin, kun vaihde kytkeytyi.

    Välillä ajossa saattoi veto katketa hetkeksi motarilla vakkari päällä, ja muuta hämyä oireilua. Kepin vaihto auttoi molemmilla kerroilla.

    En ole kuullut, että myöhemmissä vuosimalleissa, saati F-sarjassa tuota vikaa olisi esiintynyt, mutta oireista päätellen laatikon ohjauksen häiriöstä on kyse.
    Tästä cobrastick-asiasta poiketen kyseessä on mielestäni ykkösen kytkeytymisen ongelma. Viimeisimmällä kerralla kun vika esiintyi, sitä esiintyi myös ruuhkassa ja vaihteistö potkaisi joka kerta kun se vaihtoi 2 -> 1. Ilmiö on kovempi kuin se mitä monet ovat valitelleet F-sarjassa, että kun hidastaa liikenne valoihin, esiintyy nykimistä, ikään kuin jarrulevyt olisivat kierot tmv.

    Resetoin kaasupolkimen adaptaation ja nyt vaihteisto on taas pelannut todella pehmeästi taas jonkun aikaa, ja pitempiäkin reissuja on heitetty.
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

    Comment

    • mobility
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 84
      • Oulu

      #17
      KoPe, koitappa tätä ensi kerralla kun nykäisy tapahtuu P->D vaihdossa. Paikallaan ollessa käännä keppi sportille ja vaihda vaihde isommalla esim vitoseen asti. Tämän jälkeen P:lle. Nyt kun laitat D:lle nykäiseekö?

      Oma auto pelannut kohtuullisesti muutaman viikon, kunnes sitten eilen iski vika päälle taas. Aikani rämppäsin eri sequensseja ja sitten tuolla mainitulla vika hävisi aivan täysin. Eli tuo nyt on vasta kerran testattu, mutta olisi mukava kuulla miten toimii sinulla.

      En nyt tiedä tullaanko tällä yhtään viisaammaksi, mutta jos tuo noin paranee toistuvasti, niin ainakin sillä lailla saa vian piiloon helposti. Ehkä joku ammattimies tuosta tulee viisaammaksikin, tiedä häntä.

      Edit
      Tänään vika toistui lievempänä, mutta ei korjaantunut tuolla yllä mainitulla tavalla, joten eipä muuta.
      Last edited by mobility; 06-05-2015, 20:50.

      Comment

      • hrymn
        Newbiemmer
        • Dec 2014
        • 29
        • Helsinki/Porvoo

        #18
        Jatketaas tähän ketjuun F10 automaattilaatikosta...

        Ostin viikko sitten 195tkm ajetun 525d:n liikkeestä sillä tiedolla, että laatikkoon on vaihdettu öljyä. Näin ei ainakaan viimeiseen 50 tkm ollut tapahtunut, vaikka toisin väitettiin. Nyt vaadin, että autoon vaihdetaan öljyt kunnolla. Powermaticilla sanottiin, että vaihto maksaa 600 e ja Autokeskuksella 1500 e (sis. kolme huuhtelua, adaptaation resetoinnin jne.).

        Liike sanoi, että kustantavat 550 euroon asti kustannukset. Tähän en aio suostua. Olen sitä mieltä, että vaihto pitää tehdä kunnolla.

        Mitä mieltä tällaisesta operaatiosta? Vaihteisto vaihtaa kaikin puolin pehmeästi, mutta pari kertaa vapaalta D:lle tai R:lle kytkettäessä on tuntunut pieni nykäys.
        E39 530d 2003 M-Sport Saphirschwarz & Lightgelb
        ex:
        E39 525i 2001 M-Sport Cosmosschwarz
        F10 525d 2010 Imperialblau & Venetobeige

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4974
          • Paimio

          #19
          Originally posted by hrymn View Post
          Powermaticilla sanottiin, että vaihto maksaa 600 e ja Autokeskuksella 1500 e (sis. kolme huuhtelua, adaptaation resetoinnin jne.).
          Tuo autokeskuksen hinta on kyllä posketon. Powermaticin hinta on realistinen. Öljyhän tuosta sen suurimman osan tekee...Ravenolin 8HP öljyhän on melkein 250€ 20l. Siihen suodin päälle vielä niin eipä tuohon työlle nyt enään niin paljoa jää hintaa. Ja veikkaan että voi jopa olla ettei tuo 20l edes riitä huuhteluun enään näissä.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #20
            Originally posted by hrymn View Post
            Jatketaas tähän ketjuun F10 automaattilaatikosta...

            Ostin viikko sitten 195tkm ajetun 525d:n liikkeestä sillä tiedolla, että laatikkoon on vaihdettu öljyä. Näin ei ainakaan viimeiseen 50 tkm ollut tapahtunut, vaikka toisin väitettiin. Nyt vaadin, että autoon vaihdetaan öljyt kunnolla. Powermaticilla sanottiin, että vaihto maksaa 600 e ja Autokeskuksella 1500 e (sis. kolme huuhtelua, adaptaation resetoinnin jne.).

            Liike sanoi, että kustantavat 550 euroon asti kustannukset. Tähän en aio suostua. Olen sitä mieltä, että vaihto pitää tehdä kunnolla.

            Mitä mieltä tällaisesta operaatiosta? Vaihteisto vaihtaa kaikin puolin pehmeästi, mutta pari kertaa vapaalta D:lle tai R:lle kytkettäessä on tuntunut pieni nykäys.
            No eikö tuo vastaantulo ollut varsin merkittävä jos itsellesi jää 50€ maksettavaksi?

            Vai olitko uutta autoa vaatimassa?
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • sfifg
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 154
              • E-P

              #21
              Originally posted by hrymn View Post
              Jatketaas tähän ketjuun F10 automaattilaatikosta...

              Ostin viikko sitten 195tkm ajetun 525d:n liikkeestä sillä tiedolla, että laatikkoon on vaihdettu öljyä. Näin ei ainakaan viimeiseen 50 tkm ollut tapahtunut, vaikka toisin väitettiin. Nyt vaadin, että autoon vaihdetaan öljyt kunnolla. Powermaticilla sanottiin, että vaihto maksaa 600 e ja Autokeskuksella 1500 e (sis. kolme huuhtelua, adaptaation resetoinnin jne.).

              Liike sanoi, että kustantavat 550 euroon asti kustannukset. Tähän en aio suostua. Olen sitä mieltä, että vaihto pitää tehdä kunnolla.

              Mitä mieltä tällaisesta operaatiosta? Vaihteisto vaihtaa kaikin puolin pehmeästi, mutta pari kertaa vapaalta D:lle tai R:lle kytkettäessä on tuntunut pieni nykäys.
              Originally posted by MajorDrake View Post
              No eikö tuo vastaantulo ollut varsin merkittävä jos itsellesi jää 50€ maksettavaksi?

              Vai olitko uutta autoa vaatimassa?
              No huhhuh. Ota nyt huomioon että autosi on 195tkm ajettu. Mitään varsinaista vikaa autossa ei siis ole? Ja liike kaikesta huolimatta lupautui äärimmäisen avokätiseen vastaantuloon? Kuu taivaalta seuraavaksi..

              Comment

              • hrymn
                Newbiemmer
                • Dec 2014
                • 29
                • Helsinki/Porvoo

                #22
                Originally posted by sfifg View Post
                No huhhuh. Ota nyt huomioon että autosi on 195tkm ajettu. Mitään varsinaista vikaa autossa ei siis ole? Ja liike kaikesta huolimatta lupautui äärimmäisen avokätiseen vastaantuloon? Kuu taivaalta seuraavaksi..
                No äärimmäisen avokätisestä vastaantulosta en vielä puhuisi. Kysyin vaihteistoöljyistä kahteen kertaan ja se oli ratkaiseva tieto ostopäätöstä tehtäessä. Tältä osin auto ei ollut kuvauksen mukainen.

                Metroautossa veloittavat vaihteistoöljyjen vaihdosta 900 euroa. Hinta on edelleen melko suolainen, mutta sisältää softapäivityksen (200 e). Taidan valita tuon vaihtoehdon.

                Originally posted by MajorDrake
                No eikö tuo vastaantulo ollut varsin merkittävä jos itsellesi jää 50€ maksettavaksi?

                Vai olitko uutta autoa vaatimassa?
                En missään nimessä uutta auto ole vaatimassa, mutta tein ostopäätöksen sillä tiedolla, että laatikkoöljyjä on vaihdettu. Olen mielestäni ihan syystä vihainen liikkeelle. Hyviin tapoihin ei kuulu valehdella näissä asioissa.
                E39 530d 2003 M-Sport Saphirschwarz & Lightgelb
                ex:
                E39 525i 2001 M-Sport Cosmosschwarz
                F10 525d 2010 Imperialblau & Venetobeige

                Comment

                • mobility
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 84
                  • Oulu

                  #23
                  Päivitetäämpä statusta. Autossani oli siis täsmälleen sanasta sanaan samat oireet kuin topicin aloittajalla. Oljyt ja kaikki firmikset päivitettiin kesällä uusimpiin eikä vika korjaantunut. Nyt sitten pidemmän ajan kuluttua huomaan, ettei vika ole tullut esille pitkiin aikoihin - en edes muista milloin. Voisiko olla että uudet öljyt nyt sitten ajan kanssa saivat palikat toimimaan sulavammin ja "aikaisivat jumeja"? Muuta selitystä on vaikea keksiä. Eli siis kun aikaisemmin sanoin, ettei öljyjä kannata vaihtaa, niin en enää tuota pysty allekirjoittamaan. Näköjään joskus kannattaa vain pitää pää kylmänä eikä hosua kalliiden korjausten kanssa.

                  Comment

                  • pexodus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1577
                    • Leppävirta/Oravikoski

                    #24
                    Originally posted by mobility View Post
                    Päivitetäämpä statusta. Autossani oli siis täsmälleen sanasta sanaan samat oireet kuin topicin aloittajalla. Oljyt ja kaikki firmikset päivitettiin kesällä uusimpiin eikä vika korjaantunut. Nyt sitten pidemmän ajan kuluttua huomaan, ettei vika ole tullut esille pitkiin aikoihin - en edes muista milloin. Voisiko olla että uudet öljyt nyt sitten ajan kanssa saivat palikat toimimaan sulavammin ja "aikaisivat jumeja"? Muuta selitystä on vaikea keksiä. Eli siis kun aikaisemmin sanoin, ettei öljyjä kannata vaihtaa, niin en enää tuota pysty allekirjoittamaan. Näköjään joskus kannattaa vain pitää pää kylmänä eikä hosua kalliiden korjausten kanssa.
                    Minulla taas laatikko toimi virheettömästi 80tkm ajetuilla öljyillä,nyt kun vaihdatin huuhtelemalla parasta mitä rahalla saa niin laatikko meni ajassa 10-vuotta taaksepäin, kierrättää pitkälle, vaihtaa nykien ja jopa vähän potkaisee kun kytkee vaihteen, jännä nähdä tuliko ns. Ylihuoltaminen taas helvetin kalliiksi
                    BMW F11 LCI 530da x-drive
                    Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #25
                      Nollattiinko öljyvaihto laatikosta? Entä adaptaatiot? Jos nämä tehtiin niin ajo seis ja öljyn pinta tarkistukseen.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • pexodus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1577
                        • Leppävirta/Oravikoski

                        #26
                        Originally posted by suppari View Post
                        Nollattiinko öljyvaihto laatikosta? Entä adaptaatiot? Jos nämä tehtiin niin ajo seis ja öljyn pinta tarkistukseen.
                        Ei tietoa ja luonnollisesti liike kiinni jossa vaihto tehtiin.
                        Jotenkin minusta tuntuu että tuo loota oli aivan nollilla kun lähdin ajamaan sillä, epäilin juuri että olisiko adaptaatiot nollattu ja ei osaa vielä ajaa?!?

                        Konehan tuon vaihdon tekee, kai se osaa oikean määrän öljyä lisätä, ainakin luulisi
                        BMW F11 LCI 530da x-drive
                        Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6324
                          • P-Pohjanmaa

                          #27
                          Ainakin omassa ei huomannut mitään eroa kun öljyt vaihdettiin laatikkoon.
                          Samaan syssyyn tuli tehoakin lisää..
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • pexodus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1577
                            • Leppävirta/Oravikoski

                            #28
                            Originally posted by veku View Post
                            Ainakin omassa ei huomannut mitään eroa kun öljyt vaihdettiin laatikkoon.
                            Samaan syssyyn tuli tehoakin lisää..
                            Tiedätkö nollattiinko sulta noita yllämainittuja?

                            Harvemmin mullakaan on säännöllisesti vaihtamalla hyvästä huonoksi muuttunut
                            BMW F11 LCI 530da x-drive
                            Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #29
                              Originally posted by pexodus View Post
                              Tiedätkö nollattiinko sulta noita yllämainittuja?

                              Harvemmin mullakaan on säännöllisesti vaihtamalla hyvästä huonoksi muuttunut
                              En osaa sanoa ,Aj tech hoiti ko homman Seinäjoella.
                              Öljypohja\suodatin mulla oli ainoastaan mukana kun sinne menin ja ko. homman jälkeen ajettu n.20tkm
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • pexodus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1577
                                • Leppävirta/Oravikoski

                                #30
                                Muutama satakilometriä takana ja laatikko toimii normaalisti, pitääkö tuon jotenkin oppia myös öljyt vaikka vaihto olisikin nollattu? Niin tai näin niin kaikki toimii taas kuin uudessa
                                BMW F11 LCI 530da x-drive
                                Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎