Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 viat ja huolenpitosoppari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sgtpm2013
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 36
    • Helsinki

    F10 viat ja huolenpitosoppari

    Mites tämä F10/F11 huollontarve menee käytännössä..? Tietty ajotyylin mukaan silloin kun se on vaihtuva, mutta saako sen esim koodattua kiinteälle huoltovälille? Oma kärry on nyt 10kk ikäinen, ajettu 21tkm. Ajattelin tehdä sopparin tuosta Basic Huolenpitosopimuksesta ja Premium Turvasta 4v / 100.000km ajaksi. Autossani on nyt kertaalleen syttynyt moottorin merkkivalo kesken ajon. Mitään syytä ei löytynyt ja takuun piikkiin meni toimenpiteet (softan päivitys) ja sijaisauto korjauksen ajaksi (4pvää). Viime viikolla syttyi "Pedestrian warning system" -varoitus kesken ajon ilman mitään syytä ja auto haluaa, että se viedään pajalle välittömästi. Auto siis menee taas huomenna Laakkoselle huoltoon ja yrittävät selvittää mistä tuo nyt sitten johtuu. Taas tulee BMW Liikkuvuusturva avuksi ja saan sijaisauton huollon ajaksi.

    Ajattelin, että taidan jatkaa 4v asti tuota Huolenpitosopimusta ja Premium Turvaa, jos auto näin usein haluaa pajalle noiden vikailmoitusten takia. Tuli vaan se mieleen, että missä vaiheessa nuo huollot keskimäärin tulevat F10/F11: ssa? Ehtiikö auto käydä keskimäärin huollossa sen 3krt ennen 100.000km täyttymistä? Voisin kuvitella, että jos vaihtuva huoltoväli ehdottaa huollolle tarvetta esim 104.000km kohdalla, niin varmasti eivät tule sitä huoltoa Huolenpitosopimuksen laskuun tekemään, se kun on silloin käytännössä juuri loppunut..

    Edit: Äsken käynnistin auton pihassa ja kellonaika, trippimittari ja kaikki ajotietokoneen sisältämät tiedot esim keskikulutuksesta ym nollaantuivat itsekseen.. Voi kyynel näitä vehkeitä! Kerran auto oli aiemmin huollossa jo sen johdosta, että polttoainemittari näytti täydellä tankilla puolta tankkia. Silloinkin auton softaa päiviteltiin ja se vika lähti sillä..
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    E sarja näillä oireilla vaateis uuden akun :think
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Sgtpm2013
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 36
      • Helsinki

      #3
      Joopa joo, tänään meni tosiaan 10kk ikäisestä ja 20800km ajetusta F10:stä akku takuuna vaihtoon. Lyhyt oli sen akun ikä.

      Lisäksi selvisi tuo "Pedestrian Protection Warning" -vikailmoitus. Autossa on näemmä vakiona joku jalankulkijan turvajärjestelmä, joka muuttaa törmäystilanteessa konepellin asentoa ja täten pitäisi törmäysenergian jakautuminen jalankulkijaan olla jonkin verran turvallisempi. Tuossa järjestelmässä on valokuitukaapeli, joka kulkee etupuskurissa rekisterikilven takana auton koko leveyssuunnan. Tuon valokaapelin liitin oli rikkoontunut itsestään. Lueskelin englanninkielisiltä foorumeilta ja tuon järjestelmän kanssa on näemmä muillakin ollut ongelmia, joku oli mm ajanut vähän reilummin hidastetöyssyihin ym ja järjestelmä oli aktivoitunut ilman mitään törmäystä. Korjaaminen maksaa jenkeissäkin 3000USD. Hienoja on systeemit... huoh...

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #4
        Siinä on valokuidun lisäksi myös kiihtyvyysanturi. Varmasti maksaakin tuon verran jos marmorilla korjataan, järjestelmässä on yhteensä neljä paukkua. Jossain muualla korjattuna ei maksa lähellekkään noin paljoa.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Sgtpm2013
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 36
          • Helsinki

          #5
          Ja tuo järjestelmä on siis vakiona kaikissa F10/F11 -sarjan autoissako vaikkei ole adaptiivisia vakionopeudensäätimiä tms lisävarusteita? Jenkkifoorumilla puhuivat, että tuo olisi siellä valinnainen varuste..

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Sgtpm2013 View Post
            Ja tuo järjestelmä on siis vakiona kaikissa F10/F11 -sarjan autoissako vaikkei ole adaptiivisia vakionopeudensäätimiä tms lisävarusteita? Jenkkifoorumilla puhuivat, että tuo olisi siellä valinnainen varuste..
            Kyllä se kait vakiona on Euroopassa, jenkeissä kylläkin on aivan eri vakiovarusteet. Active protection oli ainakin jossain vaiheessa lisävaruste Euroopassakin, mutta se ei liity tähän asiaan mitenkään.

            En ole kyllä koskaan ymmärtänyt että miksi tällaiset turvavarusteet on lisävarusteita.
            Last edited by böntti; 27-02-2015, 21:17.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1836
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Sgtpm2013 View Post
              Ja tuo järjestelmä on siis vakiona kaikissa F10/F11 -sarjan autoissako vaikkei ole adaptiivisia vakionopeudensäätimiä tms lisävarusteita? Jenkkifoorumilla puhuivat, että tuo olisi siellä valinnainen varuste..
              Tuon järjestelmän kanssa käy vanhemmiten niin, että sikäli mikäli jos se ei ole katsastusvaruste, omistajat kytkee sen vian sattuessa pois käytöstä ja ajelee tyytyväisenä ilman moista varustetta.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Sgtpm2013
                Bimmer Rookie
                • Sep 2013
                • 36
                • Helsinki

                #8
                Varmaan antaa heti saman vikailmoituksen iDriven näytölle, joten ei välttämättä kovin hyvä idea kytkeä pois.. Tai tietty sitten, jos ei noi vika/häiriöilmoitukset satu häiritsemään itseään..

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by Sgtpm2013 View Post
                  Varmaan antaa heti saman vikailmoituksen iDriven näytölle, joten ei välttämättä kovin hyvä idea kytkeä pois.. Tai tietty sitten, jos ei noi vika/häiriöilmoitukset satu häiritsemään itseään..
                  Eiköhän noita kohta koodata pois ihan yhtä helposti kun muitakin "tuning" koodauksia tehdään noihin pykälää vanhempiin peleihin
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • paavju
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 93
                    • Etelä-Savo

                    #10
                    Originally posted by böntti View Post
                    Kyllä se kait vakiona on Euroopassa, jenkeissä kylläkin on aivan eri vakiovarusteet. Active protection oli ainakin jossain vaiheessa lisävaruste Euroopassakin, mutta se ei liity tähän asiaan mitenkään.

                    En ole kyllä koskaan ymmärtänyt että miksi tällaiset turvavarusteet on lisävarusteita.
                    Vakiona on. Tuli -10 F10:n etukulmaan Primera alle 50:n vauhdissa ja oli aika hyvä pamaus kun pelti ponnahti ylös. Palomiehet ei tienny mitään ko. paukuista ja sanoivat että olipa hyvä että tuli tietoon. Sen verran kova pamaus säikäytti että yläpaine oli jotain 150 ampparissa, piti hiukan aikaa makailla ennen kuin laskivat pois....

                    Nisukka meni lunariin ja F10:ä korjattiin 10 teur:lla.

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Eiköhän noita kohta koodata pois ihan yhtä helposti kun muitakin "tuning" koodauksia tehdään noihin pykälää vanhempiin peleihin
                      No vaikka heti periaatteessa. Käytännössä en kuitenkaan ainakaan itse koodaa turvalaitteita pois käytöstä. Ja kyllä näitä "tuning" koodauksia tehdään näihin aivan uusimpiinkin.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Sgtpm2013
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 36
                        • Helsinki

                        #12
                        Tuntuu kyllä erikoiselta tuo F10:n (520d xDrive) huoltovälinäytön lukema. Auto otettu käyttöön huhtikuussa -14. Ajettu nyt 21tkm ja näyttää ekan huollon ajankohdaksi joko 40tkm kohtaa tai viimeistään elokuu -16. Eli lähes 2,5v käyttöönotosta. Ajo on vaihtelevaa kaupunkiajoa ja Kehä III:n sisäpuolella pyörimistä.. Voiko pitää paikkansa noin pitkälle ajoittuva ensihuolto?

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17522
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by böntti View Post
                          No vaikka heti periaatteessa. Käytännössä en kuitenkaan ainakaan itse koodaa turvalaitteita pois käytöstä. Ja kyllä näitä "tuning" koodauksia tehdään näihin aivan uusimpiinkin.
                          Onko turvavyönhuutoääni mielestäni tällainen turvalaite?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Laku View Post
                            Onko turvavyönhuutoääni mielestäni tällainen turvalaite?
                            Se on vähän siinä ja siinä, näitä on kyllä tullut toisinaan koodattua pois.

                            Turvavyöhälytyksen poistaminen löytyy jopa merkkihuollon koodaussoftasta. Tässähän ei poisteta turvavyötä vaan sen käyttämättömyydestä johtuva hälytys. Täysjärkinen ihminen kuitenkin käyttää vyötä yleisellä tiellä, yleensä syy poistoon on esim postilaatikolta kotiin ajaminen tai taksiautoilu.
                            Last edited by böntti; 06-03-2015, 09:56.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Olen ottanut sen linjan noissa koodailuissa että jos kyseistä automallia on saanut Suomessa ilman ko. varustetta se voidaan koodata pois (mikäli korjauskustannus on auton arvoon nähden järjetön), yleensä toki suosittelen korjausta (koska sen voi tehdä usein melko edulisestikin). Noin koodattuna auto kuitenkin täyttää oman aikansa vaatimukset edelleenkin. Joissakin tapauksissa ko. varuste tulee poistaa myös merkintöineen fyysisesti.

                              Turvavyön käyttämättä jättämisen varoitusäänen poiskoodaus ei kyllä ole turvalaitteiden pois koodaamista, ja joissakin tilanteissa varsin perusteltua (esim taksikäyttö tai muu vastaava jossa autoa on tarve siirtää usein jollakin piha-alueella.)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎