Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    Originally posted by pexodus View Post
    Minulla ei ainakaan webasto suostu toimimaan esilämmittimenä kun bmw väittää akun olevan aivan loppu, eikä heti käynnistäessäkään lähde päälle! Webastosta 2,5ke maksaneena pidän sitä hieman merkittävänä ongelmana! Minulla myös auto tallissa ja ajoa 1-1,5tkm viikossa.

    Jos auto minulla vielä ensitalvena on ja tänään vaihdetusta uudesta akusta tulee herjaa niin kylläpähän on hermot koetuksella!
    Joo itsellä kanssa tiputtu weban pois pakkasta taisi olla jotain 22..oisko 10 min käynyt ja sen jälkeen sammui.
    Jyräytin vaan käyntiin kun piti käyntiin saada.
    Nyt tosiaan tietoinen valinta että seisköön katoksessa kun on näin kylmä.

    E39 oli vaan parempi webaston kanssa.
    Lisäsin siihen c-teckin jota pidin säännöllisesti seinässä kun ajot oli silloin lyhyttä n.15 min kerralla.
    Ilmeisesti otettava femma ajoon ja tämä naku kesäkäyttöön
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Kumpiko on parempi akun keston ja täyttymisen kannalta? 95Ah agm-akun koodaaminen AGM90ah vai AGM105ah? Jos oletetaan, että autossa on jarrutusenergian talteenotto ja laturi ei lataa akkua täysillä ajossa.

      Tarkoitan kun normaalitilanteessa akku ei ole koskaan täynnä, kun tulee lyhyttä pätkäajoa. Niin kummalla tavalla saisi akun varattua täydempään, mitä järjestelmä itse haluaisi tehdä.
      Eikä nyt ole mahdollista koodauttaa tuota jarruenergian talteenottoa pois päältä, kun ei ketään koodaria ole lähimailla.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        Heh. Riemua kesti yhden päivän. Eilen uus akku ja tänään 15min webaa sit pätkäajoa ja seisontakäyttöä yms. Just laitoin parkkiin niin tuumasi et lataa akku.. ei hyvää päivää. E61 oli ronkeli kans muttei sentäs näi kranttu.

        Böntti, veivaatko ne koodausohjeet tänne ni saadaan paikalliselle ohjeet jotta sais 80% rajan pois..
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2855
          • Tampere

          Oliko uusi akku ladattu täyteen ja onhan vaihto rekisteröity? Charge battery -häly tulee jos akun varaus on alle tietyn, ulkolämpötilasta riippuvan tason.

          Jarruenergian talteenoton varustekoodi pois varustelistalta ja moottorinohjain sekä mittaristo koodaten.

          95 ah akku ja koodattu 105ah. Periaatteessa 0,8 x 105 = 84, 84/95 ~ 0,88 eli tuolla koodauksella varaustaso olis noin 88%. Missään ei ole vaan selvitetty tuon systeemin toimintaa oikeasti syvällisemmin eli paha sano että toimiiko lopulta noin.
          Last edited by böntti; 19-01-2016, 18:52.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • sassi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 412
            • Nivala

            Originally posted by sassi View Post
            PS. Brake regeneration löytyy DME -> 3701 OHNE_ZEITLIMIT -> iGR ja arvoksi OFF (default ON)
            Originally posted by Ceeray View Post
            Böntti, veivaatko ne koodausohjeet tänne ni saadaan paikalliselle ohjeet jotta sais 80% rajan pois..
            En ole Böntti, mutta tuossa
            Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä kun tuo ituhippimoodi on pois päältä, akku latautuu myös ajossa...
            --
            Sassi
            - F10 530d
            - KTM 690 Enduro
            Ex. E90 330d, E46 330d

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2855
              • Tampere

              Noilla minun ohjeilla kun koodaa niin häviää myös mittaristosta ylimääräinen efficient dynamics -nöyttö (sininen palkki kulutusmittarissa). Temppu muuttaa juurikin tuon igr-parametrin moottorinohjaimesta ja jonkin parametrin mittaristosta, mittarin parametrin nimeä en muista. Kannattaa opetella varustelistakoodaus niin pääsee monessa kohtaa huomattavasti helpommalla.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                Originally posted by böntti View Post
                Noilla minun ohjeilla kun koodaa niin häviää myös mittaristosta ylimääräinen efficient dynamics -nöyttö (sininen palkki kulutusmittarissa). Temppu muuttaa juurikin tuon igr-parametrin moottorinohjaimesta ja jonkin parametrin mittaristosta, mittarin parametrin nimeä en muista. Kannattaa opetella varustelistakoodaus niin pääsee monessa kohtaa huomattavasti helpommalla.
                Onko F-sarjan varustelista rakenteeltaan samanlainen kuin esimerkiksi e60 sarjassa?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  Originally posted by sassi View Post
                  En ole Böntti, mutta tuossa
                  Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä kun tuo ituhippimoodi on pois päältä, akku latautuu myös ajossa...
                  Koodasitko omasta bemmistä nuo itse pois ?
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • jms1601
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 338
                    • P-Pohjanmaa

                    Siis eikö nämä lataa muutakuin hyrräämällä kun tuo sininen palkki näkyy? Vai lataako silloin vain tuolla jarruenergialla vai miten tuo lataus toimii?
                    530e G30 M-Sport -21
                    ***********************
                    Ex Audi A6 allroad -17
                    Ex X5 xd30 M-Sport -14
                    Ex 530dA F11 M-Sport -11
                    Ex E61 530xD M-Sport -08
                    Ex 530DAT E61
                    Ex E39 M-Sport

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 462
                      • Pohjois-Savo

                      Originally posted by jms1601 View Post
                      Siis eikö nämä lataa muutakuin hyrräämällä kun tuo sininen palkki näkyy? Vai lataako silloin vain tuolla jarruenergialla vai miten tuo lataus toimii?
                      Jos akku on riittävän täysi, lataa vain jarrutusenergialla. Jos akku on liian vajaa, ladataan muulloinkin. Akkua ei tarkoituksella koskaan ladata täyteen. Fiksua täällä pakkasissa? ;-)
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4978
                        • Paimio

                        Originally posted by bittivirhe View Post
                        Jos akku on riittävän täysi, lataa vain jarrutusenergialla. Jos akku on liian vajaa, ladataan muulloinkin. Akkua ei tarkoituksella koskaan ladata täyteen. Fiksua täällä pakkasissa? ;-)
                        Eli toisinsanoen tuo efficient dynamics kannattaa ensitilassa koodata pois käytöstä...koska kulutuslisä lienee täysin marginaalinen.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Nippanappa
                          Newbiemmer
                          • Aug 2015
                          • 13
                          • Rajan tällä puolen

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          Eli toisinsanoen tuo efficient dynamics kannattaa ensitilassa koodata pois käytöstä...koska kulutuslisä lienee täysin marginaalinen.
                          Riippuu varmaan käyttäjästä, kannattaako vaiko ei. Itse olen laittanut akkulämmittimen ja ei mitään ongelmia oman f10 530d kanssa.

                          Toisekseen, eikös tuo efficient dynamics myös vapauta lisää hevosvoimia itse ajoon kun laturi ei ole koko aikaa töissä

                          Mutta kuten sanottua, omien tarpeiden mukaan kannattaa koodailla.

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 462
                            • Pohjois-Savo

                            Originally posted by Nippanappa View Post
                            Riippuu varmaan käyttäjästä, kannattaako vaiko ei. Itse olen laittanut akkulämmittimen ja ei mitään ongelmia oman f10 530d kanssa.

                            Toisekseen, eikös tuo efficient dynamics myös vapauta lisää hevosvoimia itse ajoon kun laturi ei ole koko aikaa töissä
                            Ihan hyvä tieto, että lämmitin auttaa. Näytti sen verran isotöiseltä asentaa, etten tiedä viitsinkö nykyiseen akkuun tuota hankkia. Joutuisi pahimmillaan ennen kesää repimään sen irti ja turaamaan seuraavaan. Laakkonen näyttää olevan akkulämmittimen jälleenmyyjä - ihmettelen, miksi eivät ole suositelleet, kun olen valittanut akkuongelmista.

                            Käsittääkseni (mitä olen jännitettä seurannut) laturi tuottaa aina vähintään n. 13 V jännitteen, ilmeisesti siksi ettei akkua sentään ajossa purettaisi vaan varaustila pysyisi ennallaan (eli laturi syöttää tehon sähkölaitteisiin koko ajan, vain akun lataus lykätään jarrutuksiin). Noin ainakin toivon tuon toimivan! Böntillä voi olla tästä parempaa tietoa?
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2855
                              • Tampere

                              Juu noin se toimii. Jos akun varaustaso ei ole riittävä niin lataa 14,7-15v kunnes akussa on se tavoite 80%. Näillä pakkasilla vaan taitaa tulla ongelmaa siitä että perustaso on 80%, lyhyellä ajolla laskee tuosta ja akku ei ota edes tuolla 15v jännitteellä kunnolla virtaa sisäänsä. Pätkäajossa starttaukset purkaa pikkuhiljaa akun kun on pitempään kunnon pakkanen ja akku ei liian lyhyessä ajossa lataudu. Alkaa tuntumaan että -25c pakkasella esim jopa 30 min ajo ei välttämämättä lataa vielä riittävästi. Näin minä tämän asian suurinpiirtein näen.

                              Kovalla pakkasella akkujännitteen hälytysrajat nousee niin ylös että auto saataa valittaa jo kun akku on 70% latingissa. Tästä tulee "charge battery" herja. Hälytysrajoja on kaksi, ylempi "ennakkovaroitus" ja alempi "todellinen" raja. Tuo ylempikin raja jo herjaa ja pudottaa tiettyjä varusteita pois käytöstä. On myös mahdollista koodata ylemmän rajan hälytys pois, jos auto hälytyksistä huolimatta starttaa normaalisti.

                              Jarruenergiahommassa on semmoinen ongelma että vaikka akun lataa yön aikana täyteen, antaa auto akun purkautua tuohon 80% tasoon ennen kuin alkaa taas lataamaan. Tämän voi nähdä mittariston piilovalikosta, jännite on suoraan akun jännite ilman latausta. Tästä tulee minun mieleste tämän homman poiskoodausen hyöty, pienemmillä pakkasilla akku saadaan täyteen ja kovilla pakkasilla on huomattavasti enemmän varaa hitaaseen varaustason hiipumiseen, kunnes jänniteraja tulee vastaan.

                              Summa summarum, koodaan itse jarruenergian talteenoton pois ja jätän jänniterajojen hälytykset alkuperäisiksi.
                              Last edited by böntti; 21-01-2016, 21:41.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • sassi
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2008
                                • 412
                                • Nivala

                                Originally posted by veku View Post
                                Koodasitko omasta bemmistä nuo itse pois ?
                                Kyllä.
                                Tein tuon viime viikonloppuna ja eilen (perjataina) illalla katsoin Istalla akun lataustason viimeiseltä 5 päivältä.
                                Webastolla lämmitys 25-30min aamuisin ennen töihinlähtöä ja samoin iltapäivällä kotiinlähtiessä.

                                ma 89% (30km työajoa ja kaksi 3km lyhyttä siirtymää, pakkanen -30)
                                ti 80% (kaksi 3km lyhyttä siirtymää, pakkanen -30)
                                ke 86% (60km työajoa ja kaksi 3km lyhyttä siirtymää, pakkanen -28
                                to 88% (150km yhtämittaista ajoa, yksi 6km siirtymä, pakkanen -30)
                                pe 89% (150km yhtämittaista ajoa, pakkanen -5,5)

                                Tuosta näkee miten äkkiä webasto syö akkua lyhyellä ajolla, kaksi lämmityskerta ja käytännössä niin lyhyt ajo ettei ehdi ladata yhtään, 89% -> 80%
                                Tiistaiaamuna webasto oli sammunut ennen aikojaan ja käynnistäessä tuli herjat "auxiliary heating stopped because voltate blaa blaa (tms.)" ja "charge battery", päivän ja illan aikana latasin akun defan laturilla niin että ensin lämmitin akun sisätilalämppärillä plussan puolelle.

                                Nyt akun varaus on 89%, ilmeisesti kapasiteetti on jo vähän hiipunut eikä ota varausta tuota enempää, kyseessä on kuitenkin alkuperäinen akku (vm. 2010, 182tkm ajettu)

                                ps. En hoksannut lukea Istasta, että milloin se tuon päivittäisen lukeman ottaa, vai onko se keskiarvo siltä päivältä. Mutta mielenkiintoista statistiikkaa enivei...
                                --
                                Sassi
                                - F10 530d
                                - KTM 690 Enduro
                                Ex. E90 330d, E46 330d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎