Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitkeä F10 takapään tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Limit
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 144
    • Tsuomi

    #16
    Originally posted by takur View Post
    Jatkoa...
    - etupyörän laakeri ja toinen raidetangon sisäpää vaihdettu - ei vaikutusta
    - eteen molemmat kontrollitukivarret - ei vaikutusta
    - taakse narina puslat - ei vaikutusta
    - toiset vanteet ja renkaat uudesta autosta - ei vaikutusta
    - takaiskarit - ratkaisu löytyi.

    Huomasi kun purki ja otti iskarit käteen, molemmat olivat löysät.
    Laitoitko uudet iskun vaimentimet? Vai miten tuo löysyys ilmenee orginaalissa vaimentimessa? Meinaan, jos ihan uudetkin täristi v.2010 kun tehtaalta auto ajettiin ulos, niin niissä vika on kyllä ollut laatikossa.
    Limits in life

    Comment

    • takur
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 97
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Limit View Post
      Laitoitko uudet iskun vaimentimet? Vai miten tuo löysyys ilmenee orginaalissa vaimentimessa? Meinaan, jos ihan uudetkin täristi v.2010 kun tehtaalta auto ajettiin ulos, niin niissä vika on kyllä ollut laatikossa.
      Laatikossa? Totta voit kertoa hieman tarkemmin? Aikaisemmin en ole tuollaista kuullut. Eikä tullut esille edes merkkihuollon kanssa jossa asiaa selviteltiin melko paljon.

      Uudet laitoin. Käsissä kun kokeili niin selvästi pehmeempi kuin uudet. Turhan kevyesti liikkui. Ja ajotuntuma muuttui huomattavasti. Kuulin että RF renkaat kuluttavat iskareita. Nyt ei RF:t.

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #18
        Lainataans topikkia kun itsellä ihan samanlaista. Eli mulla oli omassa -11 F10:ssä ensin etupään ongelmaa, eli tärisi ja jurisi saakutisti. Se tuli kuntoon tukivarsien ja etupään laakerien vaihdolla.

        Nyt kuitenkin on alkanut ilmetä selvästä perästä tulevaa tärinää juurikin 80+ nopeuksissa. Kaikista pahinta tuo on 110 - 120 vauhdeissa. Nurkka-ajossa kaupungissa ei tiedä asiasta mitään. Tärinä tuntuu kovemmin kiihdytyksissä, eikä muutu vaikka vaihtaa N:lle vaan säilyy samana. Tärinä tuntuu välillä penkkiin, kiihdyttäessä sen aistii kaasupolkimessa ja sitä on kaiken kaikkiaan vaikea kuvailla mutta siellä se on.

        Itse epäilin kardaania tai sen limppuja tms. mutta kaikki näyttää päällisin puolin oikein hyvältä. Autolla on ajettu ho 174tkm, eli tuo iskarit kuulosti mielenkiintoiselta jos se voisi tällaista aiheuttaa? Ajatellen vaan että voisi kovasti noilla metreillä olla jo valmiit...

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          #19
          Väärämerkkisen takavedon oudot tärinät lähti vaihteiston tukikumi uusimalla, 50e osineen ja töineen

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            #20
            Originally posted by MazterI View Post
            Autolla on ajettu ho 174tkm, eli tuo iskarit kuulosti mielenkiintoiselta jos se voisi tällaista aiheuttaa? Ajatellen vaan että voisi kovasti noilla metreillä olla jo valmiit...
            Kyllä voi noilla kilometreillä olla iskarit varsin kuluneet ja vaihtoa vailla, katsastuksen testi ei sitä kerro.

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • MazterI
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 312
              • Jyväskylä

              #21
              Jaa-a. Ei kai siinä auta kuin mennä nosturille ihmettelemään vielä noi kardaanit tukilaakeri ja limput paremmin.

              Jos takaiskarit alkaa olla finaalissa niin mistäs porukka on ostellut uusia? Tuohon on ihan mallia vakio, ja semmoisena saa varmaan pysyäkin...

              Comment

              • junkkri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 679
                • Järvenpää

                #22
                kardaanin etulimppu??

                olin kiinnostunut F10 -11 ja selvittelin historiaa ja merkkiliike sanoi, että "kardaanin etulimppun" kampanja tekemättä.
                ??

                Comment

                • MazterI
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 312
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Mä en oo moisesta kamppiksesta kuullutkaan... Pitääpäs vähän selvitellä.

                  Comment

                  • atcc
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2014
                    • 373
                    • Joensuu

                    #24
                    Jossain vaiheessa on muuttunut se etulimppu samanlaiseksi kuin takana, ainakin varaosanumeroiden perusteella. Oisiko ollut jotain ongelmia siinä etummaisessa ja sen takia kampanjana vaihdetaan samanlainen kuin takana :think Kalliitahan noi ei ole vaihtaa jos on pieninkään epäilys että niistä johtuu tärinät.
                    F15 X5 M50d -15
                    Ex:
                    F11 530dA xDrive -11
                    E61 530xdA M-sport LCI -07

                    Comment

                    • Ramram
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 64
                      • Espoo

                      #25
                      Veikkaus takakelkan kumien vaihtoajalle.
                      ---Bmw...ja olet jo perillä---
                      E30 320i Cabriolet -89
                      E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                      exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                      Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                      ---Jo 3800000 km takana---

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #26
                        Jos ei kardanin limpuista löydy niin veikkaan takajarrujen jumimista, varmasti 90% bemarien takaosasta kantautuvista tärinöistä. Käsijarrukenkä liian lähellä rumpua tai satula jumissa aiheuttaa renkaan jumppaamisen ylös alas ja tämä näkyy pelkääjän penkin selkänojan väpinänä.

                        Comment

                        • MazterI
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 312
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Takajarrujen jumiminen voipi kanssa olla aiheellista tsekata: vasta kuukausi sitten putsasin ja herkistelin etujarrut jolla etupuun ravistelut loppui kuin seinään.

                          Hiukkasen mulla menee ääniä kardaanin suuntaan, koska minusta tuossa tärinän lisäksi kuuluu pyörimiseen liittyvää ääntä, mutta se on nopeampaa sykliltään kuin renkaan pyörintä (?).

                          Ramram: mihinkäs takakelkan kumeihin viittaat?

                          Pitää saada nyt vaan auto nosturille, ja pitää varmaan melkein varuiksi vaihtaa limput koska ne ei paljon kustanna. Onkos näissä kellään ollut ongelmaa kardaanin tukilaakereissa? Kannattaako sitäkin pistää vaihtoon melkiin niinkuin varuilta vai näkyykö sen oireet helposti?

                          Kauheasti tällaisessa vanhemmassa F-sarjalaisessa on laittoa vanhaan E60:een verrattuna

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            #28
                            Ne puslat mitkä tulee perämurikan kiinnitykseen niin oli omassa 230tkm ajetussa aika murteella. Tosin ei kiihdytysjurinaan auttanut. Kevyesti kiihdyttää 80-110kmh niin jurisee vmäisesti.

                            Comment

                            • Ramram
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 64
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by MazterI View Post
                              Takajarrujen jumiminen voipi kanssa olla aiheellista tsekata: vasta kuukausi sitten putsasin ja herkistelin etujarrut jolla etupuun ravistelut loppui kuin seinään.

                              Hiukkasen mulla menee ääniä kardaanin suuntaan, koska minusta tuossa tärinän lisäksi kuuluu pyörimiseen liittyvää ääntä, mutta se on nopeampaa sykliltään kuin renkaan pyörintä (?).

                              Ramram: mihinkäs takakelkan kumeihin viittaat?

                              Pitää saada nyt vaan auto nosturille, ja pitää varmaan melkein varuiksi vaihtaa limput koska ne ei paljon kustanna. Onkos näissä kellään ollut ongelmaa kardaanin tukilaakereissa? Kannattaako sitäkin pistää vaihtoon melkiin niinkuin varuilta vai näkyykö sen oireet helposti.

                              Kauheasti tällaisessa vanhemmassa F-sarjalaisessa on laittoa vanhaan E60:een verrattuna
                              Takakelkka on neljästä kulmasta kiinni kumipuslien varassa.
                              Etummaisten kunnon näkee nosturilla, takapyörät ilmassa, kun vääntöraudalla raottaa kiinnikettä ja kurkkaa kumin kunnon. Takimmaiset on peltilätkän alla. Pultti pois, peltilätkä pois ja takakumit syyniin. Jos halkeamia / murtumaa niin 600-800,- taitaa puslien vaihto kustantaa.
                              ---Bmw...ja olet jo perillä---
                              E30 320i Cabriolet -89
                              E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                              exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                              Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                              ---Jo 3800000 km takana---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎