Originally posted by Heppahessu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
520da xdrive jakolaatikon oireilua???
Collapse
X
-
Näissähän on 3 mekaanista vikamahdollisuutta:
1. Laakerit ovat rikki. Tällöin ajaessa kuuluu rahinaa , rohinaa tai muuta ääntä ohjaamoon etenkin moottorijarrutuksen aikana. Tähän ei enää auta öljynvaihto. Laakerit eivät ole helposti saatavilla olevia standardilaakereita. Paras ratkaisu lienee hankkia kunnostettu jakolaatikko, jos autoa aikoo pitää vähän kauemmin. Uusi nimittäin maksaa monta tonnia. Toinen vaihtoehto on hankkia purkaamolta käytetty laatikko, mutta sen eliniästä ei toki ole takeita. Itse vaihtotyö ei ole korjaamoille kovin iso työ, ehkä 4h.
2. Öljyn ominaisuudet tai kytkinkehä on vioittunut. Tämä ilmenee nypytyksenä / nykimisenä kiihdyttäessä. Ensin kannattaa vaihtaa jakolaatikon öljyt kuten foorumilla on keskusteltu. Jollei tämä auta, on kytkinkehä luultavasti vioittunut. Merkkiliike ei tätäkään osaa myy erikseen, jolloin jakolaatikon vaihto on kustannustehokkainta kuten kohdassa 1.
3. Akselin ja/tai liitosholkin rihlat ovat rikki. Tämä ilmenee käsittääkseni siten, että joko toinen akseli ei vedä tai kumpikaan akseli ei vedä. Riippuen mitkä holkit ovat vahingoittuneet, niin ne voidaan ostaa uutena tai käytettynä ja vaihtaa ilman että jakolaatikkoa pitää purkaa.
Comment
-
-
Täällä juuri vaihdettu jakolaatikko.
https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=289
Rempan jälkeen kun käytin katsastuksessa niin katsuri kertoi että hänellä oli hiljattain lauennut jakolaatikko n. samanikäisestä ja kilometreillä olevasta autosta (530dX).
Oli siis oikein pamauttanut öljyt pihalle. Vienyt sitten tutulle pajalle jossa todettiin että entinen oli.
Ei ollut Laakkoselta kysyessä herunut myötätuntoa.
Comment
-
-
Originally posted by Heppahessu View PostMulla oli ATC35L... F11 2014...Last edited by Heppahessu; 14-01-2020, 23:07.
Comment
-
-
Originally posted by Heppahessu View PostFakta faktana... rempan jälkeen pelas hyvin aikansa ja sitten nykiminen palasi. Ei auttanut edes talvirengastus (samat kumit joka kulmasa). Vähän lievempänä tosin esiintyi nyt ja nyt nyki enää vain alle 50kmh vauhdissa. Nykiminen poistui aina öljyn vaihdolla (pari kertaa vaihdoin tässä välissä) hetkeksi, mutta sitten taas takaisin. Nykiminen esiintyi aina vain lämpösenä. Ei muuta ku työn alle ja osiksi jakolaatikko taas. Sitten huomasin että taakse lähtevästä laipasta oli boorit melkein sileät, tähän en ollut aikaisemmin paneutunut mutta klappia siellä on jo pidempään ollut, mahdollisesti jo kesällä...arvio on että hyppii yli booreista tiukoissa kiihdytyksissä, veto edessä pitää kuitenkin vedon päällä. Nyt on uusi laippa paikallaan, ja odotellaan olisiko nyt kunnossa. Latasin samalla uudemman istan jolla jakolaatikon arvojen kalibrointi onnistuu, sillä ei ollut vaikutusta nykimiseen ennen tuon laipan vaihtoa joten arvioisin että vika on mekaaninen kuitenkin. Auto näemmä kalibroi laatikon aina käynnistyksen yhteydessä (kuulee äänestä jos osaa kuunnella). Ainakin lyhyen koeajon perusteella tuntuu olevan kunnossa.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostTuliko simmisetti laipan ja sokan väliin + välyksen säätö?
Comment
-
-
Originally posted by Heppahessu View PostTuli, eli siihen jakolaatikon akseliin, ja mukaan tuli kasa eripaksuisia säätö"prikkoja" että sai välykset pois. Nyt ajettu useampi tuhat ja pelaa hienosti. Istalla vielä kalibroin sen rempan päätteeks niin toimii hienosti sekä liukkaalla että kuivalla. Nyt takana yli 5tkm...
Comment
-
-
Mulla 266tkm ajettu -13 vuoden xDrive ja nyt on alkanut nykimään täyskaasukiihdytyksissä. Öljyt on vaihdettu 15tkm sitten. En ole vielä ottanut piuhaa irti jakolaatikosta ja testannut sitä niin että se on pois pelistä, mutta katselin, että tässä hyvä linkki korjaamiseen.
https://f30.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1426356 Tässäkin linkissä ilmeisesti suurin ongelma on noi laipan boorit. Eli voiko tosta nykimisestä helpoimmillaan päästä kun vaihtaa tämän laipan ?
https://awd.tech/collections/atc35l-...50-27107645468
Tohon vaihtamiseen ei tarvitse purkaa koko laatikkoa..-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by macman_lahti View PostMulla 266tkm ajettu -13 vuoden xDrive ja nyt on alkanut nykimään täyskaasukiihdytyksissä. Öljyt on vaihdettu 15tkm sitten. En ole vielä ottanut piuhaa irti jakolaatikosta ja testannut sitä niin että se on pois pelistä, mutta katselin, että tässä hyvä linkki korjaamiseen.
https://f30.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1426356 Tässäkin linkissä ilmeisesti suurin ongelma on noi laipan boorit. Eli voiko tosta nykimisestä helpoimmillaan päästä kun vaihtaa tämän laipan ?
https://awd.tech/collections/atc35l-...50-27107645468
Tohon vaihtamiseen ei tarvitse purkaa koko laatikkoa..E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Meillä korjataan ATC35L nykimättömäksi useampia viikossa, joten jos joku ei tuohon itse halua ryhtyä niin mielellään korjataan. Korjattua jakovaihteistoa löytyy myös vaihto-osana.
sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
Comment