Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 vikakoodit - hehkutulpat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MMM525
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 117
    • Pirkanmaa

    F10/F11 vikakoodit - hehkutulpat

    No niin, ensimmäiset tämän talven pakkaspäivät ja kylmäkäynnistyksessä kone käy hetken epätasaisesti. Tsekkasin vikakoodit ja tulee seuraavat koodit:

    0x243100 Glühsteuergerät, Diagnoserückmeldung: Spannung Kl. 30 am Glühsteuergerät fehlt
    Error code: 24 3A 00 2F

    0x243C00 Glühsteuergerät, Diagnoserückmeldung: Spannungsdifferenz Glühsteuergerät Kl. 30 zu DDE Vers...
    Error code 24 3C 00 28

    Eli hehkutulpat vaihtoon?

    edit. kävin resetoimassa vikakoodit, mutta tuo ensimmäinen virhe jää voimaan. Käynnistys ei vaikuta tuohon virheeseen, mutta ei myöskään tullut enää tuota alempaa.
    Millanen homma hehkujen vaihto muuten olisi F-sarjassa? E39:sta olen imusarjan kerran poistanut, mutta F-sarjassa on kyllä yläkerta muuttunut täysin erinäköiseksi.
    Hehkujen ohjainyksikkö voisi olla itse kenties vaihdettavissa, jos se on se musta Beru boxi kuskinpuolella ilmansuodattimen alla.
    Last edited by MMM525; 07-11-2016, 21:49.
    BMW F11 530dA touring -11 Havanna
    BMW E39 525dA touring -02 Toledo
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Virheilmoitus viittaa siihen että hehkuboxi ei saa virtaa...

    Imusarjan irroitus on helpompi homma kuin E-kopassa.

    Hehkut on pitemmät ja ohuemmat, näihin liittyy paljon isompi riski hehkun
    katkeamisesta, irroitus ehdottomasti momenttiavaimella eikä momenttia saa olla liikaa, tai vaihtoehtoisesti oikeilla hehkun irroitukseen tarkoitetuilla välineillä.

    Yksi asiakas vei X3 sd:n F25 mallin johonkin pajalle hehkun vaihtoon
    ja olivat siellä katkaisseet hehkun ja sitten päättäneet siirtää autoa...
    Katkennut pätkä oli tippunut koneeseen ja viimeksi kun kuulin asiasta oli uusi kone tulossa Saksasta siihen...

    Edit:

    Ostin joskus X5 40d:n josta oli Saksan päässä hehku katkaistu.
    Yksityinen myyjä kertoi asiasta jo ilmoituksessa,
    oli vähän näreissään kun Europlus -takuun omaavasta oli hehku palanut,
    ne eivät kuuluneet takuuseen ja merkkiliike oli katkaissut hehkun ja sanoneet että se on asiakkaan ongelma.
    Ja kustannusarvio oli ollut 3500€.

    Yritettiin ensin ite ammattihitsarin kanssa saada hehkua pois mutta se katkesi aina alempaa uudestaan,
    lopputulema oli että vietiin auto koneistamolle ja he vaihtoivat hekun yläkautta tekemällä siihen omat työkalut,
    maksoi 600€...
    Last edited by MajorDrake; 08-11-2016, 18:51.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • MMM525
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 117
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Virheilmoitus viittaa siihen että hehkuboxi ei saa virtaa...
      Jep. Voisin illalla nyt ainakin sulakkeet tarkistaa. Onko tietoa onko hehkuboxilla (Glow control unit) perinteisiä sulakkeita sulaketauluissa?

      Ilman TIS:iä tämä DIY touhu menee kyllä aika vaikeaksi, ja mitä nyt nettiä olen selaillut niin ei näytä olevan edes paljon tietoa tarjolla.

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Imusarjan irroitus on helpompi homma kuin E-kopassa.

      Hehkut on pitemmät ja ohuemmat, näihin liittyy paljon isompi riski hehkun
      katkeamista, irroitus ehdottomasti momenttiavaimella eikä momenttia saa olla liikaa, tai vaihtoehtoisesti oikeilla hehkun irroitukseen tarkoitetuilla välineillä.

      Yksi asiakas vei X3 sd:n F25 mallin johonkin pajalle hehkun vaihtoon
      ja olivat siellä katkaisseet hehkun ja sitten päättäneet siirtää autoa...
      Katkennut pätkä oli tippunut koneeseen ja viimeksi kun kuulin asiasta oli uusi kone tulossa Saksasta siihen...

      Edit:

      Ostin joskus X5 40d:n josta oli Saksan päässä hehku katkaistu.
      Yksityinen myyjä kertoi asiasta jo ilmoituksessa,
      oli vähän näreisäsän kun Europlus -takuun omaavasta oli hehku palanut
      ja ne eivät kuulu takuuseen ja merkkiliike oli katkaissut hehkun ja sanoneet että se on asiakkaan ongelma.
      Ja kustannusarvio oli ollut 3500€.

      Yritettiin ensin ite ammattihitsarin kanssa saada hehkua pois mutta se katkesi aina alempaa uudestaan,
      lopputulema oli että vietiin auto koneistamolle ja he vaihtoivat hekun yläkautta tekemällä siihen omat työkalut,
      maksoi 600€...
      Huh. Jos tämä menee hehkujen vaihtohommaksi, niin enpä taida ryhtyä tohon, vaan vien suosiolla johonkin liikkeeseen, missä on kokemusta vastaavien hehkujen vaihdosta. Vaikka kuulostaa ettei mene aina merkkiliikkeilläkään putkeen...
      BMW F11 530dA touring -11 Havanna
      BMW E39 525dA touring -02 Toledo

      Comment

      • MMM525
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 117
        • Pirkanmaa

        #4
        DDE sulakkeet oli ainakin kaikki ok.

        Lueskelin jostain vanhemmasta mallista että hehkut saisi virtaa tollasen circlip sulakkeen tms. kautta. Joka oli hansikaslokeron sulakelaatikon sisällä. Tuolla osaluettelossa näyttäisi oleva tuollainen 150A. Mistäköhän ton löytäisi F-sarjalaisista?

        http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=61_2584

        Virheilmoituksen "Spannung Kl. 30 am Glühsteuergerät fehlt" Kl. 30 taas on sama kuin Terminal 30, ja joka olisi taas joku akusta lähtevistä johdoista.
        BMW F11 530dA touring -11 Havanna
        BMW E39 525dA touring -02 Toledo

        Comment

        • Vmatti
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2012
          • 329
          • Espoo

          #5
          Ihan vaan yleissivistyksen kannalta : mikä on käytännön haitta/seuraus jos esim. 6 sylinterisessä olisi hehku tai pari pimeenä?
          Ymmärrän, että käynnistys kovalla pakkasella voi olla työläämpi/äänekkäämpi, onko muuta haittaa?
          F01 740D xDrive Individual LCI
          Kawasaki H2SX SE

          Exät:
          F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
          Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

          "Trust your instincts, be yourself"

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by Vmatti View Post
            Ihan vaan yleissivistyksen kannalta : mikä on käytännön haitta/seuraus jos esim. 6 sylinterisessä olisi hehku tai pari pimeenä?
            Ymmärrän, että käynnistys kovalla pakkasella voi olla työläämpi/äänekkäämpi, onko muuta haittaa?
            Lähinnä haita on huonompi käynnistyvyys pakkasella ja se että ajan myötä ne rikkinäiset ovat entistä tiukemmassa...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 287
              • Jyväskylä

              #7
              Vaihdoin vuosi sitten omaan kaikki kuusi hehkua. Kolmen kanssa oli kyllä jo jännä kakka kun narisivat niin vietävästi ja olivat todella tiukassa. Useamman kerran nitkutin eestaas varovasti erinäisten liemien kera, mutta tulivat ehjänä pois, nokeentuneet eivät olleet mutta muuten tiukassa. Vikakin oli sitten boksissa joten turhaan vaihdoin kaiken kaikkiaan. Muistakseni imusarjaa ei kyllä tarvinnut irrottaa, joitain johtosarjoja piti siirtää edestä. Ihan varma en kyllä nyt tuosta ole..

              Vikaantuniden hehkujen seurauksena pimeät pytyt syttyy huonosti ja alkavat nokeamaan myös suuttimia jotka sitten juuttuvat ajan kanssa kiinni jne. Ongelmilla on tapana kertautua.

              Comment

              • MMM525
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 117
                • Pirkanmaa

                #8
                Hehkujen ohjainyksikkö vaihdettu ja virhekoodia ei enää tule. Boxi saa myös virtaa, joten todennäköisesti ongelma on korjattu Jos on aikaa, niin voisin avata mielenkiinnosta tuon vanhan boxin ja koittaa tutkia mikä siinä on mennyt rikki.

                Ebaysta olisi saanut tuon osan ~90€ postikuluilla, mutta päätin kuitenkin viedä huoltoon. Uusi boxi ja vaihto maksoi ~200€. Tämä tehtiin Nokialla F40 nimisessä liikkeessä, josta jäi ainakin tämän perusteella ihan positiivinen vaikutelma.
                BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                Comment

                • Jarkka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 70
                  • Pks

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post

                  Ostin joskus X5 40d:n josta oli Saksan päässä hehku katkaistu.
                  Yksityinen myyjä kertoi asiasta jo ilmoituksessa,
                  oli vähän näreissään kun Europlus -takuun omaavasta oli hehku palanut,
                  ne eivät kuuluneet takuuseen ja merkkiliike oli katkaissut hehkun ja sanoneet että se on asiakkaan ongelma.
                  Ja kustannusarvio oli ollut 3500€.

                  Yritettiin ensin ite ammattihitsarin kanssa saada hehkua pois mutta se katkesi aina alempaa uudestaan,
                  lopputulema oli että vietiin auto koneistamolle ja he vaihtoivat hekun yläkautta tekemällä siihen omat työkalut,
                  maksoi 600€...
                  Meinasi jo usko loppua pahasti. Hehkuboksi ja hehku rikki. Edellisen auton E61 kokemuksesta oppineena että kaikki hehkut ja boksi aina kerralla uusiksi niin ongelmista pääsee eroon. Muuten hajoaa aina taas jompi kumpi uudelleen.

                  Auto X5 40d 110tkm liikkeeseen ja työn alle. Liike yritti vaikka mitä ja yksikään hehku ei lähtenyt irti ilman että riski että hajoaa. Sovittiin että jatketaan yrittämistä sillä pitäähän ne nyt saada vaihdettua. Lopputuloksena kaksi lähti irti niin että ylimmät kaksi kierrettä lähti kannesta mukaan. Neljä meni poikki ja niistä yhdessä tuli puolet kannen kierteistä hehkun mukana
                  Tarkennetaan että yritettiin kone kuumana, käytettiin irroitusmömmöjä ja oikeita työkaluja.

                  Uskomatonta että BMW:llä ei ole mitään ratkaisua asiaan kuin että puretaan moottori irti ja sen jälkeen kansi ja sitten työstöön. Kuulemma kantta ei saa irti ellei pura konetta. Kustannusarvio tähtitieteellinen!

                  Netti tuli surffailtua läpi ja soiteteltua ympäriinsä.
                  Diesel Asennus Oy:lle Vantaalla tuttua hommaa ja auto lavetille sinne.
                  Nyt auto pelittää ja kaikki kunnossa. Heillä osaaminen ja välineet! Käsittääkseni porasivat irti erikoistyökaluilla ja tekivät uudet kierteet.

                  Jos ei hehkut lähde oikeilla momenteilla irti niin ei muuta kuin auto pajalle jossa on erikoistyökalut ja osaaminen ennenkuin rikotaan turhaan kaikki.
                  Ja jos jollain hehkun menee poikki, niin voin kyllä vilpittömästi suositella Diesel Asennusta!
                  F15 X5 50i

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2724
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Jarkka View Post
                    Jos ei hehkut lähde oikeilla momenteilla irti niin ei muuta kuin auto pajalle jossa on erikoistyökalut ja osaaminen ennenkuin rikotaan turhaan kaikki.

                    Ja jos jollain hehkun menee poikki, niin voin kyllä vilpittömästi suositella Diesel Asennusta!
                    Hyödyllisiä tapausselostuksia tiedoksi muillekin vastaavien tilanteiden varalle.

                    Merkkihuollon kannalta haastavaa on tällaisten erityistilanteiden varalta tärkeän ammattitaidon (joskus tekniikankin) hankkiminen ja ylläpito, sillä tapaukset ovat muihin huoltotoimenpiteisiin verrattuna harvinaisia. Vastaavasti noissa dieselpajoissa erityisosaamista vaativia tilanteita tulee useammin vastaan, jolloin ammattitaitoa kertyy enemmän ja parhaassa tapauksessa vaikkapa hehkujen katkeamisilta vältytään kokonaan. Asiakkaan kannalta huoltoliikkeiden tiiviimpi yhteistyö voisi ainakin kuvantunlaisissa nk. vaikeissa ja riskialttiissa tapauksissa säästää aikaa ja kustannuksia.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Jarkka
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 70
                      • Pks

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Hyödyllisiä tapausselostuksia tiedoksi muillekin vastaavien tilanteiden varalle.
                      Lisäyksenä vielä että ensimmäisenä löytyi Tammer Diesel Tampereelta joka sanoi myös poistavansa katkenneita hehkuja / tuttua hommaa kun olin myös heihin yhteydessä.
                      F15 X5 50i

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #12
                        Originally posted by Jarkka View Post
                        Meinasi jo usko loppua pahasti. Hehkuboksi ja hehku rikki. Edellisen auton E61 kokemuksesta oppineena että kaikki hehkut ja boksi aina kerralla uusiksi niin ongelmista pääsee eroon. Muuten hajoaa aina taas jompi kumpi uudelleen.

                        Auto X5 40d 110tkm liikkeeseen ja työn alle. Liike yritti vaikka mitä ja yksikään hehku ei lähtenyt irti ilman että riski että hajoaa. Sovittiin että jatketaan yrittämistä sillä pitäähän ne nyt saada vaihdettua. Lopputuloksena kaksi lähti irti niin että ylimmät kaksi kierrettä lähti kannesta mukaan. Neljä meni poikki ja niistä yhdessä tuli puolet kannen kierteistä hehkun mukana
                        Tarkennetaan että yritettiin kone kuumana, käytettiin irroitusmömmöjä ja oikeita työkaluja.

                        Uskomatonta että BMW:llä ei ole mitään ratkaisua asiaan kuin että puretaan moottori irti ja sen jälkeen kansi ja sitten työstöön. Kuulemma kantta ei saa irti ellei pura konetta. Kustannusarvio tähtitieteellinen!

                        Netti tuli surffailtua läpi ja soiteteltua ympäriinsä.
                        Diesel Asennus Oy:lle Vantaalla tuttua hommaa ja auto lavetille sinne.
                        Nyt auto pelittää ja kaikki kunnossa. Heillä osaaminen ja välineet! Käsittääkseni porasivat irti erikoistyökaluilla ja tekivät uudet kierteet.

                        Jos ei hehkut lähde oikeilla momenteilla irti niin ei muuta kuin auto pajalle jossa on erikoistyökalut ja osaaminen ennenkuin rikotaan turhaan kaikki.
                        Ja jos jollain hehkun menee poikki, niin voin kyllä vilpittömästi suositella Diesel Asennusta!
                        Toihan on oikeastaan hieno tilanne jos lähtee vaan kierteet mukana, eli ylipäätänsä lähti hehku kokonaisena irti.

                        Eikun lukihan tuossa että neljä men poikki

                        Mut tuo kierteiden korjaus on helppo homma, Motonetistä on muutaman kympin helicoil sarja hehkujen kierteille, niillä tekee helposti uudet kierteet kansi paikallaan.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Jarkka View Post
                          Diesel Asennus Oy:lle Vantaalla tuttua hommaa ja auto lavetille sinne.
                          Nyt auto pelittää ja kaikki kunnossa. Heillä osaaminen ja välineet! Käsittääkseni porasivat irti erikoistyökaluilla ja tekivät uudet kierteet.

                          Jos ei hehkut lähde oikeilla momenteilla irti niin ei muuta kuin auto pajalle jossa on erikoistyökalut ja osaaminen ennenkuin rikotaan turhaan kaikki.
                          Ja jos jollain hehkun menee poikki, niin voin kyllä vilpittömästi suositella Diesel Asennusta!
                          Hyvä homma että sait auton kuntoon! Mitäs tuo tuli lopenlopen maksamaan (Diesel Asennuksen osuus)?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Jarkka
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 70
                            • Pks

                            #14
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Hyvä homma että sait auton kuntoon! Mitäs tuo tuli lopenlopen maksamaan (Diesel Asennuksen osuus)?
                            Työtä reilu päivä eli 930€ yhteensä.
                            Vaurioihin nähden ei paha.
                            Hyvä että löytyi vihdoin joku kuka osasi parsia auton kasaan

                            Heidän vinkki oli nykyisten 8 mm kynähehkujen kanssa se että jos haluaisi että eivät jää jumiin niin pitäisi vaihtaa 40 tkm välein.
                            Ei voi tietty yleistää mutta haiskahtaa että tulevaisuudessa on ongelmia kun n47 ja n57 koneet vanhenevat (kun BMW haluaa aina purkaa moottorin ja kannen irti)
                            F15 X5 50i

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17526
                              • Turku

                              #15
                              Saa kyllä tiheään tahtiin noita sitten vaihtaa :think
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎