Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 X-Drive - välys/naksunta ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    F11 X-Drive - välys/naksunta ohjauksessa

    Nyt en kysele mitään vaan kerron suoraan ongelman ja ratkaisun. Toivottavasti tästä on joskus jollekin apua:

    Kerkesin hetken aikaa päätäni vaivaamaan kun tuossa muutaman kuukauden ikäisessä tuttavuudessa, F11 530xd oli ohjauksen keskialueella selkeä välys (muutaman millin tyhjä alue rattia heiluteltaessa). Tämä tuntui ja kuului hyvin selvästi kun rattia vemputti sentin liikerataa edestakaisin. Alkuun olin täysin vakuuttunut, että kyse oli hammastangon väljyydestä. Melkein tilasin jo uuden hammastangon. Päätin kuitenkin tutkailla rauhassa ohjausakselia useaan kertaan konehuoneen puolelta ja tätä välystä (naksumista) oli todella vaikea paikallistaa. Sitten jenkkien bemufoorumilta paljastui että tämän samaisen naksumisen johdosta on siellä vaihdeltu jopa takuuseen uusia hammastankoja. Silti eivät ole päässeet naksumisesta eroon.

    Niinpä aloin tutkia tarkalla seulalla tätä ongelmaa, ja havaitsin että napsuminen ja tämä pieni väljyys tuleekin ohjausakselin alemmasta murrosnivelstä. Lopulta kun oikein osasi katsoa, niin sen väljyyden näki jopa silmällä katsomalla siinä murrosnivelessä (osa nro.5).



    Kyseistä osaa (32306778136) käytetään kaikissa F10/F11 -xDrive-malleissa. Ja on poistettu tuotannosta syksyllä 2012. Tilalle on tuotu korvaava paranneltu osanumero (32306859833). Mikäli auto on alle viisi vuotta vanha, kannattaa varmaan kokeilla goodwill-vastaantuloa, koska akselin ensimmäinen versio on selvästikin todettu huonolaatuiseksi. Itse löysin kotimaiselta purkaamolta täysin uuden ja ajamattoman, 2016-mallisesta x-drivesta puretun ohjausakselin. Hintaa oli 90 euroa, joten en edes jaksanut alkaa käymään mitään goodwill-taistoa.... Vaihtotyö on helppo eikä vaadi korjaamo-olosuhteita. Vaihto tehdään yläkautta ja ottaa aikaa puolisen tuntia. Vaihdon myötä väljyys/naksunta katosi 100% ja ohjaus tuntuu nyt ajossakin selvästi tarkemmalta - aivan kuin uudessa autossa. Vanhalla viallisella ohjausakselilla ratissa oli n. puolen sentin liikealue, jossa heiluttelemalla renkaissa ei nähnyt juuri minkäänlaista liikettä. Nyt renkaat reagoivat tarkasti vaikka vemputtaisi yhden millin liikerataa.

    Eli jos joku kärsii tuosta samasta naksumisesta, kannattaa aivan ensimmäisenä tarkistaa ohj.akselin varresta osanumero ja laittaa suorilta nivel vaihtoon jos on vanha versio. Uudemman mallisia ohj.akseleita näyttää olevan ainakin ruotsin purkaamoilla tarjolla jatkuvasti n.100€ hintaan. Huom! takavetoisissa on eri osanumerot enkä tiedä koskeeko tämä ongelma niitä.

    https://www.bildelsbasen.se/

    Haluan korostaa vielä että osien paikallaan ollessa naksumisen/välyksen lähdettä saattaa olla alkuun vaikea paikallistaa tuohon murrokseen, kunnes saa oikeanlaisen otteen naksuvasta murroksesta.
    Last edited by JKK; 05-04-2017, 01:01.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1252
    • Kainuu

    #2
    Hieno postaus. Monet kyselevät ongelmista ja jos saavat ratkaistua niin parhaimmillaan jättävät muut topicssa auttaneet vaille lopullista ratkaisu vastausta ongelmaan.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by makebm5 View Post
      Hieno postaus. Monet kyselevät ongelmista ja jos saavat ratkaistua niin parhaimmillaan jättävät muut topicssa auttaneet vaille lopullista ratkaisu vastausta ongelmaan.
      Kiitos Mulle tämä on kansalaisvelvollisuuteen verrattavissa oleva asia kertoa omista havainnoistani ja ratkaisuista täällä. Sen verran paljon olen itse tältä foorumilta ammentanut apuja moneen ongelmaan että tuntisin suurta huonoutta itseäni kohtaan jos pitäisin ongelmien ratkaisut omana tietonani.

      Ja toisekseen jokainen jaettu tiedonjyvä voi hyvällä tuurilla olla pois marmoritiskien katteesta jos joku onnistuu ratkomaan tällaiset operaatiot omatoimisesti.
      Last edited by JKK; 05-04-2017, 01:02.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • jarnori
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 67
        • Tampere

        #4
        Hienoa että joku viitsinyt postata tämän. Harmi etten löytänyt tätä aiemmin mutta tuttu BMW-mekaanikko arvasi ongelman oikein ja ko. nivel vaihdettiin omaan 11/2010 tehtaalta tulleeseen F01 740d nelivetoon. Eli 7-sarjassa on sama osa ja sama ongelma joka korjaantui täysin tämän osan vaihtamisella. Itsekin pelkäsin vika on hammastangossa, se olisi tullut kalliiksi. Tehtaan Good Williä en tajunnut kysellä tälle. Osan (32306859833) hinta marmorilla on n. 260€.
        Last edited by jarnori; 07-02-2017, 10:50.

        Comment

        • Istandam
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 69
          • Suomi

          #5
          Välys

          Nyt on omaan F10 vaihdettu tämä vahvistettu osa, jossa siis myös tuo välys löyty alemmasta nivelestä. Onko muita niin voidaan lisätä tyyppivika listaan?

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            #6
            Tilasin autooni ruotsalaisesta purkaamosta tuon uuden mallisen osan hintaan 115€, noin 30000km ajetusta xdrivesta. Omassa autossa tuntui aika selvä välys kun nutikasta väänteli konehuoneen puolelta.

            Edit: muisti pätkii pahasti... Osa oli 11tkm ajetusta vehkeestä ja 150€ lähetyskuluineen...
            Last edited by HV530XD; 03-04-2017, 17:44.

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #7
              Tuntuuko tämä välys vain kun auto ei käy vai myös käynnissä?
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2323
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                Tuntuuko tämä välys vain kun auto ei käy vai myös käynnissä?
                Tuntuu huomattavasti selvemmin kun auto ei ole käynnissä, koska silloin ohjaustangolla on vastassaan tehostamaton hammastanko, jolloin siihen naksuvaan niveleen tulee moninkertainen vääntövoima. Ja vielä nimenomaan siten, että ratti on täysin suorassa.

                Sen kyllä huomaa sitten hyvin selvästi kun laittaa kaverin vemputtamaan rattia ja tarttuu itse tukevalla nyrkkiotteella kiinni siitä hammastangon liitynnän yläpuolella olevasta nivelestä

                Tuo välys on sikäli erikoinen, että irrallaan ollessa siitä nivelestä on vaikea saada esiin sitä välystä vaikka laittaisi ruuvipenkkiin toisen pään kiinni.

                Tämä tosiaan kannattaa laittaa johonkin tyyppivikalistaan, jos sellainen jossain on tehtynä? Onko sellaista muuten missään?
                Last edited by JKK; 05-04-2017, 01:04.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Tuntuu huomattavasti selvemmin kun auto ei ole käynnissä, koska silloin ohjaustangolla on vastassaan tehostamaton hammastanko, jolloin siihen naksuvaan niveleen tulee moninkertainen vääntövoima. Ja vielä nimenomaan siten, että ratti on täysin suorassa.

                  Sen kyllä huomaa sitten hyvin selvästi kun laittaa kaverin vemputtamaan rattia ja tarttuu itse tukevalla nyrkkiotteella kiinni siitä hammastangon liitynnän yläpuolella olevasta nivelestä.

                  Tuo välys on sikäli erikoinen, että irrallaan ollessa siitä nivelestä on vaikea saada esiin sitä välystä vaikka laittaisi ruuvipenkkiin toisen pään kiinni.

                  Tämä tosiaan kannattaa laittaa johonkin tyyppivikalistaan, jos sellainen jossain on tehtynä? Onko sellaista muuten missään?
                  Kyllä sellainen löytyy klik
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    lisäilin tyyppivikalistaan...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Mattix
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2011
                      • 83
                      • Tampereen seutu

                      #11
                      02/2012 kasatussa F11 xdrivessa selvä klappi, joka tuntuu ja erityisesti kuuluu auto sammuksissa JKK:n ohjeiden mukaisesti.

                      Pieni ratin liike ei liikuta renkaita, joten taitaa olla korjaus edessä tuntuman parantamiseksi. Kellään kokemusta goodwillin osalta? Taitaa kaikki vialliset autot olla vähintään 5v vanhoja nyt.

                      Niin ja lakinnosto JKK:lle erinomaisesta postauksesta
                      ex: 530xda F11 2012 Msport
                      ex: 530xda E61 2008 Msport

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Ei mennyt 100 tkm ajetussa 2012 käyttöotetussa etuvetarit eikä ko. akselin nivel good williiin (tai no vetareista 10%) vaikka omistaja oli Bmw:n takuukäsittelijä...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • jkf
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 38
                          • Rauma

                          #13
                          Originally posted by Mattix View Post
                          02/2012 kasatussa F11 xdrivessa selvä klappi, joka tuntuu ja erityisesti kuuluu auto sammuksissa JKK:n ohjeiden mukaisesti.

                          Pieni ratin liike ei liikuta renkaita, joten taitaa olla korjaus edessä tuntuman parantamiseksi. Kellään kokemusta goodwillin osalta? Taitaa kaikki vialliset autot olla vähintään 5v vanhoja nyt.

                          Niin ja lakinnosto JKK:lle erinomaisesta postauksesta
                          Goodwill lähestyminen pitkälti kiinni siitä onko aukoton merkkihuoltohistoria

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by jkf View Post
                            Goodwill lähestyminen pitkälti kiinni siitä onko aukoton merkkihuoltohistoria
                            Höpö höpö. Mulla kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty merkkiliikkessä ja pennin latia ei oo goodwilliä tullut. 100-150tkm välillä esim. etuvetari, ilmajouset takana, ohjausakselin klappi, vesivuoto takaovesta, egr coolerin vuoto, nää nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Ihan paskapuhetta et merkkihuolto jotain auttaa. Nyt kilsoja 175tkm ja en näe enää mitään syytä käyttää autoa merkkipajalla. Aika paljon pystyy itsekin tekemään ja mitä ei pysty, niin tasokas yleiskorjaamo hoitaa huollot ja korjaukset siinä missä merkkiliikekin.

                            Comment

                            • jkf
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2004
                              • 38
                              • Rauma

                              #15
                              Originally posted by HV530XD View Post
                              Höpö höpö. Mulla kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty merkkiliikkessä ja pennin latia ei oo goodwilliä tullut. 100-150tkm välillä esim. etuvetari, ilmajouset takana, ohjausakselin klappi, vesivuoto takaovesta, egr coolerin vuoto, nää nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Ihan paskapuhetta et merkkihuolto jotain auttaa. Nyt kilsoja 175tkm ja en näe enää mitään syytä käyttää autoa merkkipajalla. Aika paljon pystyy itsekin tekemään ja mitä ei pysty, niin tasokas yleiskorjaamo hoitaa huollot ja korjaukset siinä missä merkkiliikekin.
                              Ok no tuo on sitten sinun tapauksesi. Itselläni nyt kävi niin että tuo ohjausakseli jo luvattiin Goodwill korjauksena kunhan huoltohistoria olisi aukoton. Yksi huolto oli sitten aikanaan tehty merkkihuollon ulkopuolella joten homma tyssäsi siihen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎