Nyt en kysele mitään vaan kerron suoraan ongelman ja ratkaisun. Toivottavasti tästä on joskus jollekin apua:
Kerkesin hetken aikaa päätäni vaivaamaan kun tuossa muutaman kuukauden ikäisessä tuttavuudessa, F11 530xd oli ohjauksen keskialueella selkeä välys (muutaman millin tyhjä alue rattia heiluteltaessa). Tämä tuntui ja kuului hyvin selvästi kun rattia vemputti sentin liikerataa edestakaisin. Alkuun olin täysin vakuuttunut, että kyse oli hammastangon väljyydestä. Melkein tilasin jo uuden hammastangon. Päätin kuitenkin tutkailla rauhassa ohjausakselia useaan kertaan konehuoneen puolelta ja tätä välystä (naksumista) oli todella vaikea paikallistaa. Sitten jenkkien bemufoorumilta paljastui että tämän samaisen naksumisen johdosta on siellä vaihdeltu jopa takuuseen uusia hammastankoja. Silti eivät ole päässeet naksumisesta eroon.
Niinpä aloin tutkia tarkalla seulalla tätä ongelmaa, ja havaitsin että napsuminen ja tämä pieni väljyys tuleekin ohjausakselin alemmasta murrosnivelstä. Lopulta kun oikein osasi katsoa, niin sen väljyyden näki jopa silmällä katsomalla siinä murrosnivelessä (osa nro.5).
Kyseistä osaa (32306778136) käytetään kaikissa F10/F11 -xDrive-malleissa. Ja on poistettu tuotannosta syksyllä 2012. Tilalle on tuotu korvaava paranneltu osanumero (32306859833). Mikäli auto on alle viisi vuotta vanha, kannattaa varmaan kokeilla goodwill-vastaantuloa, koska akselin ensimmäinen versio on selvästikin todettu huonolaatuiseksi. Itse löysin kotimaiselta purkaamolta täysin uuden ja ajamattoman, 2016-mallisesta x-drivesta puretun ohjausakselin. Hintaa oli 90 euroa, joten en edes jaksanut alkaa käymään mitään goodwill-taistoa.... Vaihtotyö on helppo eikä vaadi korjaamo-olosuhteita. Vaihto tehdään yläkautta ja ottaa aikaa puolisen tuntia. Vaihdon myötä väljyys/naksunta katosi 100% ja ohjaus tuntuu nyt ajossakin selvästi tarkemmalta - aivan kuin uudessa autossa. Vanhalla viallisella ohjausakselilla ratissa oli n. puolen sentin liikealue, jossa heiluttelemalla renkaissa ei nähnyt juuri minkäänlaista liikettä. Nyt renkaat reagoivat tarkasti vaikka vemputtaisi yhden millin liikerataa.
Eli jos joku kärsii tuosta samasta naksumisesta, kannattaa aivan ensimmäisenä tarkistaa ohj.akselin varresta osanumero ja laittaa suorilta nivel vaihtoon jos on vanha versio. Uudemman mallisia ohj.akseleita näyttää olevan ainakin ruotsin purkaamoilla tarjolla jatkuvasti n.100€ hintaan. Huom! takavetoisissa on eri osanumerot enkä tiedä koskeeko tämä ongelma niitä.
https://www.bildelsbasen.se/
Haluan korostaa vielä että osien paikallaan ollessa naksumisen/välyksen lähdettä saattaa olla alkuun vaikea paikallistaa tuohon murrokseen, kunnes saa oikeanlaisen otteen naksuvasta murroksesta.
Kerkesin hetken aikaa päätäni vaivaamaan kun tuossa muutaman kuukauden ikäisessä tuttavuudessa, F11 530xd oli ohjauksen keskialueella selkeä välys (muutaman millin tyhjä alue rattia heiluteltaessa). Tämä tuntui ja kuului hyvin selvästi kun rattia vemputti sentin liikerataa edestakaisin. Alkuun olin täysin vakuuttunut, että kyse oli hammastangon väljyydestä. Melkein tilasin jo uuden hammastangon. Päätin kuitenkin tutkailla rauhassa ohjausakselia useaan kertaan konehuoneen puolelta ja tätä välystä (naksumista) oli todella vaikea paikallistaa. Sitten jenkkien bemufoorumilta paljastui että tämän samaisen naksumisen johdosta on siellä vaihdeltu jopa takuuseen uusia hammastankoja. Silti eivät ole päässeet naksumisesta eroon.
Niinpä aloin tutkia tarkalla seulalla tätä ongelmaa, ja havaitsin että napsuminen ja tämä pieni väljyys tuleekin ohjausakselin alemmasta murrosnivelstä. Lopulta kun oikein osasi katsoa, niin sen väljyyden näki jopa silmällä katsomalla siinä murrosnivelessä (osa nro.5).
Kyseistä osaa (32306778136) käytetään kaikissa F10/F11 -xDrive-malleissa. Ja on poistettu tuotannosta syksyllä 2012. Tilalle on tuotu korvaava paranneltu osanumero (32306859833). Mikäli auto on alle viisi vuotta vanha, kannattaa varmaan kokeilla goodwill-vastaantuloa, koska akselin ensimmäinen versio on selvästikin todettu huonolaatuiseksi. Itse löysin kotimaiselta purkaamolta täysin uuden ja ajamattoman, 2016-mallisesta x-drivesta puretun ohjausakselin. Hintaa oli 90 euroa, joten en edes jaksanut alkaa käymään mitään goodwill-taistoa.... Vaihtotyö on helppo eikä vaadi korjaamo-olosuhteita. Vaihto tehdään yläkautta ja ottaa aikaa puolisen tuntia. Vaihdon myötä väljyys/naksunta katosi 100% ja ohjaus tuntuu nyt ajossakin selvästi tarkemmalta - aivan kuin uudessa autossa. Vanhalla viallisella ohjausakselilla ratissa oli n. puolen sentin liikealue, jossa heiluttelemalla renkaissa ei nähnyt juuri minkäänlaista liikettä. Nyt renkaat reagoivat tarkasti vaikka vemputtaisi yhden millin liikerataa.
Eli jos joku kärsii tuosta samasta naksumisesta, kannattaa aivan ensimmäisenä tarkistaa ohj.akselin varresta osanumero ja laittaa suorilta nivel vaihtoon jos on vanha versio. Uudemman mallisia ohj.akseleita näyttää olevan ainakin ruotsin purkaamoilla tarjolla jatkuvasti n.100€ hintaan. Huom! takavetoisissa on eri osanumerot enkä tiedä koskeeko tämä ongelma niitä.
https://www.bildelsbasen.se/
Haluan korostaa vielä että osien paikallaan ollessa naksumisen/välyksen lähdettä saattaa olla alkuun vaikea paikallistaa tuohon murrokseen, kunnes saa oikeanlaisen otteen naksuvasta murroksesta.
Comment