Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykiminen tasakaasulla (N57)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    #31
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Liian suuri ahtopaine ei kuitenkaan nykimistä aiheuta dieselissä (bensamoottorissa asia toisin). Osakaasulla nykimiset 95%:sti johtuu EGR:stä, joka takkuaa. Loput 5% polttoainepaineen tahattomasta heittelystä.
    Näin itsekin olen ymmärtänyt, vaikka eräs varsin tunnettu ja tunnustettu kotimainen ohjelmointi-ihminen sanoi että tuo saattoi olla hyvinkin ongelman aiheuttaja. Ei olisi kuulemma ensimmäinen tapaus lajissaan.

    Jokatapauksessa asia korjaantui lopullisesti tuon MAP-anturin vaihdolla, joka selvästi vaikutti myös kaasupedalin herkkyyteen. Auto alkoi vastaamaan huomattavasti herkemmin pieneenkin kaasun painallukseen.

    Seuraavaksi olisin itsekin irroittanut suuttimet Boschin testeriin ja vaihtanut määräsäätäjän ruiskupumppuun.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #32
      Eiköhän tuo ole aika looginen "vika" jos se maffin putki on liki tukossa.
      Tällöin ahtopaine sahaa selvästi enemmän kun se nousee ja laskee anturin mielestä hitaammin kun todellisuudessa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • takur
        Bimmer Rookie
        • Jun 2013
        • 97
        • Oulu

        #33
        saa poistaa...
        Last edited by takur; 17-04-2017, 06:22.

        Comment

        • takur
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 97
          • Oulu

          #34
          Onkohan näissä erinlaisia imusarjoja? :think Itsellä 525d -10 ja siinä ainakin on imusarjassa egr putken kohdalla n. 20cm pitkä metallinen sisäputki. Minkäänlaista lämpenemistä tms ei näkynyt. Ajettu 137tkm.
          Putsasin imusarjan tai oikeastaan läpät ja kylmänä esiintynyt "hyrskytys" on pysynyt nyt poissa jo 2vko. Ennen tuota sitä alkoi olemaan jokaisessa kylmä käynnistyksessä.
          Voisko tuo "hyrskytys" johtua noista läpistä? Alkavat humpaamaan? Vikakoodeja oli tullut noista läpistä. Läppien reunoissa oli uria karstassa. Urat olivat tulleet kiinnimenosta ja läpät eivät päässeet enää täysin kiinni. Tökkäsivät karstaan.

          Originally posted by JKK View Post
          ...Nyt sitten otettiin imusarja irti, joka olikin muurautunut aika perusteellisesti karstasta tukkoon. Putsattiin imusarja/läppäsysteemi huolellisesti ja samalla uusittiin EGR-venttiili (orig-wahler), sekä nollattiin EGR:n adaptaatiot. Mielenkiintoisena detaljena löydettiin imusarjasta EGR-kaasujen polttama pieni 3mm reikä. Muutenkin koko imusarja oli siitä egr-kaasujen tulovirtauksen kohdalta hieman kuumuudesta karhea ja palanut. Syyllinen tähän on EGR-systeemissä käytetty bypass-putki, josta imusarjaan johdetaan jäähdyttämätöntä pakokaasua egr-coolerin ohi. Jos bypass-läpän säätösolenoidi jumittaa, saattaa coolerin "ohitusputkesta" virrata todella kuumaa ilmaa muoviseen imusrajaan. Istalla voi tarkistaa tämän bypass-systeemin toimivuuden, mutta tämä on nyt vain sivujuonne tähän aiheeseen...

          Comment

          • Kona
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 77
            • Siilinjärvi

            #35
            Onko minkälainen homma irrottaa tuo imusarja? Itselläkin olisi sama operaatio edessä:think

            Originally posted by takur View Post
            Onkohan näissä erinlaisia imusarjoja? :think Itsellä 525d -10 ja siinä ainakin on imusarjassa egr putken kohdalla n. 20cm pitkä metallinen sisäputki. Minkäänlaista lämpenemistä tms ei näkynyt. Ajettu 137tkm.
            Putsasin imusarjan tai oikeastaan läpät ja kylmänä esiintynyt "hyrskytys" on pysynyt nyt poissa jo 2vko. Ennen tuota sitä alkoi olemaan jokaisessa kylmä käynnistyksessä.
            Voisko tuo "hyrskytys" johtua noista läpistä? Alkavat humpaamaan? Vikakoodeja oli tullut noista läpistä. Läppien reunoissa oli uria karstassa. Urat olivat tulleet kiinnimenosta ja läpät eivät päässeet enää täysin kiinni. Tökkäsivät karstaan.

            Comment

            • takur
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 97
              • Oulu

              #36
              Itellä meni kaikenkaikkiaan 3,5 tuntia. Vain kaasuläpän johto pikkaisen aiheutti mietintää. Aika suoraviivainen homma kunhan vain liittimet alkaa yhteistyöhön.

              Originally posted by Kona View Post
              Onko minkälainen homma irrottaa tuo imusarja? Itselläkin olisi sama operaatio edessä:think

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #37
                Missäs kohti tuo MAP sensori on, pääseekö käsiksi ilman imusarjan irroitusta? Meinaan eilen nyki pintakaasulla..
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • janilind
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2017
                  • 166
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Missäs kohti tuo MAP sensori on, pääseekö käsiksi ilman imusarjan irroitusta? Meinaan eilen nyki pintakaasulla..
                  Imusarjan päällä koneen takaosassa - yhellä ruuvilla kiinni, hyvin pääsee käsiksi.. Omani nykii kans hieman pintakaasulla, mutta omaani olen tuon mapin jo vaihtanut ja maffin ja egr:n. Mitähän sit koittas?
                  2011 530d x-drive
                  2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    #39
                    Mulla Egr tukittu ja softattu pois. Mieli tekis epäillä suutinta tai johtosarjaa...
                    Taidan testata putsaamalla ton liittimen.

                    Aikaisemminki on nykiny mut ongelma katosi kun vaihtoi pa-suodattimen. Joskus ollu herjaa liian alhaisesta pa paineesta
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • Heksunaattori
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 60
                      • Tuusula

                      #40
                      Originally posted by Ceeray View Post
                      Missäs kohti tuo MAP sensori on, pääseekö käsiksi ilman imusarjan irroitusta? Meinaan eilen nyki pintakaasulla..
                      Itse olen tehnyt huomion, että nimenomaan pintakaasulla pientä nypytystä tapahtuu silloin kun hiukkassuodatin tekee polttoa. Eli satunnaisesti tapahtuva nypytys pintakaasulla voisi olla tästä johtuva "ominaisuus"?
                      F10 525dA -10
                      E90 320dA -09
                      E36 320i -95
                      E60 525dA -05

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #41
                        Originally posted by Heksunaattori View Post
                        Itse olen tehnyt huomion, että nimenomaan pintakaasulla pientä nypytystä tapahtuu silloin kun hiukkassuodatin tekee polttoa. Eli satunnaisesti tapahtuva nypytys pintakaasulla voisi olla tästä johtuva "ominaisuus"?
                        Täällä sama ominaisuus. Nykäisee todella hennosti 3-5 kertaa ison polton (600+) alkaessa.
                        Pienissä välipoltoissa (pakolämmöt 300) ei nykimistä.
                        Last edited by BMW525Xda; 15-07-2019, 09:30.

                        Comment

                        • fa7
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2013
                          • 41
                          • Tampere

                          #42
                          Hieman samaa aihetta sivuten, onko kokemuksia kellään tarvike MAF anturista N57 koneeseen? Esim. Pierburg on huomattavasti alkuperäistä halvempi, mutta toimiiko kuitenkaan yhtä hyvin?

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2231
                            • Vantaa

                            #43
                            Yleisellä tasolla, menee rahat kankkulan kaivoon pierbugin kanssa. Pari kertaa kokeiltu. Osta orkkis valmistajan tekele(Bosch tai Hitachi, kumpi nyt sattuu olemaan). Itse asiassa huco(Hitachi) on edukkaampia kun pierbugh.

                            Last edited by VilleP; 14-11-2020, 20:53.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • fa7
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2013
                              • 41
                              • Tampere

                              #44
                              Okei, kiitoksia suosituksesta!

                              Tuolla linkin takana näkyy Hitachia olevan suhteellisen edullisesti 135e vs OEM marmorilla yli 330e. OEM lienee Bosch kun ei sitä nettikaupoistakaan pahemmin löydy.

                              Onko tuo tarvike Hitachi sitten OEM versiota vastaava kuitenkaan?

                              Muistan aiemmista lukemisesta eri bemarien kans, että vahva suositus on laittaa orkkista, mutta onhan tuo orkkiksen hinta kyllä suolainen...
                              Last edited by fa7; 14-11-2020, 22:07. Reason: Typo

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5272
                                • Pirkkala

                                #45
                                Osta käytetty orkkis
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎