Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykiminen tasakaasulla (N57)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    Nykiminen tasakaasulla (N57)

    Nyt alkaa olla vitsit vähissä nykimisen kanssa. Auto on joulusta saakka tehnyt pientä nykimistä ja nyhtämistä tasakaasulla. Pahimmillaan 60-90km/h kun ajaa aivan vedon ja moottorijarrutuksen rajamailla. Vähän kuin joku nyppisi vetokoukusta. Auto vetää kiihdytettäessä hienosti eikä sen suhteen ole mitään valittamista. Välillä efekti on poissa ja taas toisena päivänä palaa takaisin. Eiliseen saakka nykiminen oli vielä täpärästi siedettävää. Efekti ei näy kulutusmittarissa eika kiekkamittarissa. Tuntuu vain persuksissa.

    Nyt sitten otettiin imusarja irti, joka olikin muurautunut aika perusteellisesti karstasta tukkoon. Putsattiin imusarja/läppäsysteemi huolellisesti ja samalla uusittiin EGR-venttiili (orig-wahler), sekä nollattiin EGR:n adaptaatiot. Mielenkiintoisena detaljena löydettiin imusarjasta EGR-kaasujen polttama pieni 3mm reikä. Muutenkin koko imusarja oli siitä egr-kaasujen tulovirtauksen kohdalta hieman kuumuudesta karhea ja palanut. Syyllinen tähän on EGR-systeemissä käytetty bypass-putki, josta imusarjaan johdetaan jäähdyttämätöntä pakokaasua egr-coolerin ohi. Jos bypass-läpän säätösolenoidi jumittaa, saattaa coolerin "ohitusputkesta" virrata todella kuumaa ilmaa muoviseen imusrajaan. Istalla voi tarkistaa tämän bypass-systeemin toimivuuden, mutta tämä on nyt vain sivujuonne tähän aiheeseen...

    Tänään sitten suurin odotuksin paluumatkalle kotiin (300km). Ja lopputuloksena nykiminen vaan pahentui - jopa täysin sietämättömäksi. Hetkittäin nykiminen oli poissa mutta oikeastaan koko matkan esiintyi nypytystä ja nyhtämistä varsinkin alle 100km/h nopeudessa. Ja nythän tämä nykii jo 30km/h alkaen. Mitään vikakoodia ei jää, eikä livedatasta löydy muuta järkevää selitystä kuin ilmamäärän pyynnin ja todellisen välinen ero.

    Mitatun ilmamäärän arvo, joka koko ajan 25-30% korkeampi kuin "nominal-value". En jaksa uskoa että MAF olisi viallinen kun näin päin asia on? Mutta voiko tuo jotenkin selittää tai johdatella varsinaiseen nykimisen aiheuttamaan vikaan? Mikä saa mitatun ilmamäärän olemaan suurempi kuin laskennallinen? EGR on uusi, joten se ei voi olla syyllinen.

    Ideoita? Ajatuksia?
    Last edited by JKK; 28-02-2017, 20:31.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    #2
    Ei hitto, alkaa just kuulostaa siltä että oma lähtee kohta vaihtoon, vielä kun toimii..

    Ettei vaan se MAF vittuile, joka on adaptoitunut eri arvoille?

    Joku anturivika tod. näk jos terävästi nykii.
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2724
      • Tampere

      #3
      Voisiko sitä MAF:ia testata vaikka ISTA:lla, mikäli osoittaa vikaantumisen merkkejä?

      Yhdistätkö oireiden alkamisvaiheseen mitään autolle tehtyä toimenpidettä, kuten teho-ohjelmointi, joka voisi liittyä jollakin tapaa ilmiöön?

      Jarrujärjestelmää tuskin aihetta epäillä?
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #4
        Jos ilmamäärä on suurempi kuin pyynti niin siellä on joko ahtovuoto tai EGR jumittelee auki-asentoon eli ei saavuta haluttua ahtoa, jolloin ilmamäärä nousee kun ahdin yrittää toteuttaa. Vaikka on uusi EGR niin ne on niin paskoja, että en epäile josko jo uudesta asti olisi vaivaa. Paljonhan noita on palanut juuri tuon EGR värkin vuoksi kun venttiili on jäänyt auki ja poltto päällä niin imusarja syttyy tuleen. AVK:lla noita usein tulee tuon vuoksi.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          #5
          Mites Polttoaine suodatin? Kaverilla löi diiseli vedosta aikanaan seis sen takia
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Yhdistätkö oireiden alkamisvaiheseen mitään autolle tehtyä toimenpidettä, kuten teho-ohjelmointi, joka voisi liittyä jollakin tapaa ilmiöön?
            Tämähän alkoi heti seuraavana päivänä ohjelmoinnin jälkeen jonka vuoksi palautettiin sitten takaisin vakioksi, joka kyllä rauhoitti nykimisen hetkeksi aikaa. Eilen kuitenkin alkoi uudelleen. Mutta imusarjan putsaus ja EGR:n uusiminen vei nypyttämisen nyt aivan uudelle levelille. Joten tuo ohjelmointi ei enää voi vaikuttaa kun ollaan takaisin vakiosoftassa ja kaikki adaptaatiot on nollattu pariin kertaan.

            Juuri kävin ajamassa pari tuntia ISTA:n kanssa ja kävin jokaisen anturin vielä kerran läpi. Ainoastaan kampuran ja nokan asentoanturit on tutkimatta, mutta en jaksa uskoa että niistä tulee, koska eilisen toimienpiteiden seurauksena tilanne paheni dramaattisesti. Eilen tehtiin myös laatikolle BG-vaihto, mutta sen jälkeen tehdyllä koeajolla en havainnut mitään poikkeavaa nykimistä. Pikemminkin vain parempaa vaihtamista. Mutta täytyy myöntää että vainoharhaisuuttani olen jo alkanut mulkoilemaan laatikonkin suuntaan. Mutta eihän se tuollaista voi tehdä, eihän?

            Ahtovuotoakaan en jaksa uskoa, koska auto vetää kaikenlaisissa kiihdytyksissä täysin nykimättä ja terveen tuntuisesti. Myös ahtojen pyynti ja toteuma seuraa toisiaan siististi.

            Silloin kun nykiminen on pahimmillaan (pintakaasulla), ollaan tilanteessa jossa EGR on nimenomaan "auki". Heti kun polkaisee pedalia syvemmälle, menee EGR kiinni ja ilmamäärä-arvotkin alkaa seuraamaan toisiaan käsikädessä. ts. tuo ilmamäärän ero on olemassa vain silloin kun EGR on ECU:n ohjaamana auki.... Voisiko se hönkiä ahtoilmat EGR:n läpi pakosarjaan? Onko tuollainen siis kuitenkin normaalia pintakaasutilanteessa. Olenko lopulta etsimässä nykimisvikaa aivan väärältä suunnalta?

            Suuttimetkin näytti olevan ihan rajojen sisällä "smooth running"-testin mukaan. Tosin siitä ei kait pysty paljon päättelemään suuttimien kuntoa?

            Täytyy kyllä sanoa että tämä F-mallin uudempi EGR-systeemi on todella pelottava tuon bypass-röörin takia. Palovaara on varmasti todellinen. Bypass-rööriä ohjaava solenoidi kun jämähtää auki-asentoon, menee pakosarjan 300-600 asteinen kaasu suoraan imusarjaan. Kattelin äsken ISTA:lla EGR:n ja imusarjan välissä olevan lämpöanturin arvoa ja näyttää imusarjaan palaavan virtauksen lämpötila huitelevan 80-150 asteen välillä. Regeneroinnin aikana näytti pysyttelevän 70 asteen tietämillä kun pakosarjassa oli 600 astetta.
            Last edited by JKK; 01-03-2017, 01:00.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2724
              • Tampere

              #7
              Onko tuon EGR:n osallisuutta oireiluun mahdollista todeta asettamalla sitä ohjelmallisesti "closed"-asentoon ja toteamalla ilmaantuuko nypyttämistä edelleen ajossa?

              Toisaalta teho-ohjelmoinnin yhteydessä EGR taidettiin jo kertaalleen ottaa pois käytöstä, eli ohjelmallisesti asetettiin pysymään "closed"-asennossa moottorin käyntinopeudesta riippumatta? Tällöinhän olet jo periaatteessa todennut, että kuvaamaasi nypyttämistä ilmaantuu myös silloin kun EGR on koko ajan kiinni.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #8
                Voisiko vika kuitenkin löytyä voimansiirron puolelta? Joku ihan mekaaninen juttu, esim. välystä jossain voimansiirron nivelessä tai vaihteessa/perässä, mikä pienellä vedolla takeltelee ja nyppäsee, mutta kovassa vedossa on "tiukka" paineen alla?

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Tämähän alkoi heti seuraavana päivänä ohjelmoinnin jälkeen jonka vuoksi palautettiin sitten takaisin vakioksi, joka kyllä rauhoitti nykimisen hetkeksi aikaa. Eilen kuitenkin alkoi uudelleen. Mutta imusarjan putsaus ja EGR:n uusiminen vei nypyttämisen nyt aivan uudelle levelille. Joten tuo ohjelmointi ei enää voi vaikuttaa kun ollaan takaisin vakiosoftassa ja kaikki adaptaatiot on nollattu pariin kertaan.
                  Onhan siinä sellainenkin mahdollisuus, että moottorin ohjainlaite on avattaessa vioittunut. Näissähän ne on pakko avata, kun ohjelmointi ei OBD:n kautta onnistu, ja niitä poksejahan ei ole avattavaksi tehty, jos näin kauniisti sanotaan.


                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    #10
                    xDriven ohjain on kyllä niin helppo avata että aika tunari saa olla jos se siinä vioittuu.

                    Koittaisin ottaa egr töpselin irti ja varmistaa siitä vivusta että se on oikeasti kiinni, ja koeajolle.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Onhan siinä sellainenkin mahdollisuus, että moottorin ohjainlaite on avattaessa vioittunut. Näissähän ne on pakko avata, kun ohjelmointi ei OBD:n kautta onnistu, ja niitä poksejahan ei ole avattavaksi tehty, jos näin kauniisti sanotaan.
                      En lähde tässä softan laittajasta tai purkin avaajasta sen enempää kertoilemaan, mutta sen voin luvata että tekijän osaamisesta se ei kyllä ole kiinni. Jos kertoisin niin jokainen ymmärtäisi Siitä ei sen enempää. Ja näkyisihän se jossain livedata-arvoissa jos nykiminen tulisi ECU:n suunnalta. Ja eikös nuo DDE-yksiköt ole aika itsekriittisiä myös sisäisten vikakoodien suhteenkin?

                      Tänään kävin taas laittamassa (vakiosoftaan) umpilätkän EGR:n ja imusarjan väliin. Kotiin ajellessa kerkesin jo rimuitsemaan kun nykimistä tuskin esiintyi, mutta uudelleen liikenteeseen lähdettäessä taas alkoi nykimään.

                      Sen verran tuo EGR:n tukkiminen muutti tilannetta että nyt ilmamäärän pyynti ja saanti seuraa absoluuttisesti toisiaan tyhjäkäynniltä saakka. Eli se ilmamäärän "nominal value" ilmaisee puhtaan ilman tarvetta, joka varmaan kuuluukin olla poikkeava pintakaasulla silloin kun EGR on mukana toiminnassa. Eli massamittarinkin suhteen kaikki on kunnossa.

                      Vähän alkaa tuntumaan että kohta irroitellaan suuttimia Boschin testeriin vietäväksi... Tässä on vahvasti sellainen suutinvian tunnelma. Aivan kuin yksi suutin toimisi väärin osakuormalla.

                      Selkeästi tämä tulee jostain kohtaa voimalinjaa. Olen vaan niin huono laatikkoasiantuntija että ei ole hajuakaan millä arvoilla vaihteistosta pääsisi tarkkailemaan että tapahtuuko siellä jotain epämääräistä pintakaasulla?

                      Jakolaatikosta voi tietysti nyppäistä pistokkeen irti, jolloin sen saa suljettua pois? Eikös etuveto irtoa pois pelistä sillä tavalla? Eipä tosin jakolaatikot taida tuolla tavalla oireilla koskaan?

                      Millainen tahansa vedätys/kiihdytys (kevyt tai voimakas), niin kaikki toimii täydellisesti. Tämä ongelma ilmenee vain pintakaasulla silloin kun kulutusmittari näyttää 4-6l/100km.
                      Last edited by JKK; 01-03-2017, 17:06.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10045
                        • KVLA

                        #12
                        Olihan se imusarja 100% ehjä?

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2325
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Olihan se imusarja 100% ehjä?
                          Juu muuten kyllä paitsi EGR-kaasujen ruvelle polttama sisäpinta ja pieni reikä, joka tietysti tukittiin. Uitin imusarjaa aikani liuotinaineessa eikä sieltä mistään valunut ainetta muualta kuin sitä pienestä em. reiästä. Pitänee alkaa metsästämään uutta imusarjaa...

                          Tänään asioita pengottuani on auennut vähän perusteellisemmin tuon imusarjan ja EGR:n totaalinen epäonnistuminen, enkä kyllä suostuisi enää päivääkään omistamaan tuollaista moottoria tehtaan EGR-virityksellä. Tuo nykydieseleiden "EGR-bypass"-rööri on todella vaarallinen keksintö, joka polttaa imusarjan ajanmittaan karrelle. Tälläkin on ajettu vasta 135.000km. En tiedä palaako ne tuon jumiutuneen bypassin kautta vai auki jumittavan EGR:n seurauksena. Mutta jokatapauksessa regeneroinnin aikana on pakosarjassa yli 600 astetta ja osa siitä kuumuudesta pääsee systeemin jumittamisen tms. seurauksena imusarjaan.

                          Mun autossa imusarja oli kyllä sisäpinnaltaan todella palamisesta karheana EGR:n tuloputken tienoilta. Ja polttanut myös sen pienen reiän. ja sen lisäksi tuloreiästä oli ehkä 70% käytössä karstan ansiosta. Läppien puolelta imusarja näytti hyvin pitkälti tällaiselta (netistä löydetty kuva) .. Tulopuoli oli taas aika tarkalleen tämän näköinen Tämän päivän useiden keskustelujen perusteella ymmärsin että tulppaamattomissa yksilöissä tuo N57-imusarjan karrelle palaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus yli 100tkm ajetuissa autoissa. Menisiköhän tuo GoodWillin piikkiin?

                          Tässä periaatekuva. Siellä on siis pieni alipaineohjattu läppä, jolla säädellään EGR-virtauksen kuumuutta (cooleri/ohitusputki):

                          Last edited by JKK; 01-03-2017, 19:06.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            #14
                            Imusarjan puolelta näitä on lähtenyt tulille paljonkin.. Hieno systeemi.
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2325
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by suppari View Post
                              Imusarjan puolelta näitä on lähtenyt tulille paljonkin.. Hieno systeemi.
                              Tarkemmin kun miettii niin siellä imusarjassa kehittyy vikatilanteessa aikamoinen kuumuus tietyn leimahduspisteen jälkeen kun turbo sylkee vedätyksessä samaan aikaan kolminkertaisen määrän happea. Efekti on vähän samanmoinen kuin palavaan puukiukaan tulipesään puhallettaessa. Ei saatana mitä vehkeitä....

                              Vanhassa M57:ssa ei tuota bypass-rööriä ole, eikä myöskään näitä palavia imusarjoja. ts. kaikki egr-kaasut menee aina coolerin läpi, joka muuten viilentää kaasuja todella tehokkaasti. Joten epäilen että syyllinen palamisiin on nimenomaan tuo N57:ssa käytetty uudentyyppisen EGR:n bypass-rööri.

                              Siinähän on EGR-kaasun lämpötila-anturi juuri siinä kohdassa missä EGR-kaasut yhtyy imusarjaan. Eilen kattelin auton vakiosoftalla, (ehkä) toimivalla EGR-systeemillä ko. anturin lämpöjä. Normiajossa anturin lämpötilat huitelee pahimmillaan 130-150 asteen tienoilla (motarilla pintakaasulla). Sitten kun painat pedalia syvemmälle, ohjautuu EGR-kiinni ja lämmöt putoaa hetkessä 70 asteen paikkeille. Heti kun löysää kaasua, nousee lämmöt taas +100 asteeseen.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎