Nyt alkaa olla vitsit vähissä nykimisen kanssa. Auto on joulusta saakka tehnyt pientä nykimistä ja nyhtämistä tasakaasulla. Pahimmillaan 60-90km/h kun ajaa aivan vedon ja moottorijarrutuksen rajamailla. Vähän kuin joku nyppisi vetokoukusta. Auto vetää kiihdytettäessä hienosti eikä sen suhteen ole mitään valittamista. Välillä efekti on poissa ja taas toisena päivänä palaa takaisin. Eiliseen saakka nykiminen oli vielä täpärästi siedettävää. Efekti ei näy kulutusmittarissa eika kiekkamittarissa. Tuntuu vain persuksissa.
Nyt sitten otettiin imusarja irti, joka olikin muurautunut aika perusteellisesti karstasta tukkoon. Putsattiin imusarja/läppäsysteemi huolellisesti ja samalla uusittiin EGR-venttiili (orig-wahler), sekä nollattiin EGR:n adaptaatiot. Mielenkiintoisena detaljena löydettiin imusarjasta EGR-kaasujen polttama pieni 3mm reikä. Muutenkin koko imusarja oli siitä egr-kaasujen tulovirtauksen kohdalta hieman kuumuudesta karhea ja palanut. Syyllinen tähän on EGR-systeemissä käytetty bypass-putki, josta imusarjaan johdetaan jäähdyttämätöntä pakokaasua egr-coolerin ohi. Jos bypass-läpän säätösolenoidi jumittaa, saattaa coolerin "ohitusputkesta" virrata todella kuumaa ilmaa muoviseen imusrajaan. Istalla voi tarkistaa tämän bypass-systeemin toimivuuden, mutta tämä on nyt vain sivujuonne tähän aiheeseen...
Tänään sitten suurin odotuksin paluumatkalle kotiin (300km). Ja lopputuloksena nykiminen vaan pahentui - jopa täysin sietämättömäksi. Hetkittäin nykiminen oli poissa mutta oikeastaan koko matkan esiintyi nypytystä ja nyhtämistä varsinkin alle 100km/h nopeudessa. Ja nythän tämä nykii jo 30km/h alkaen. Mitään vikakoodia ei jää, eikä livedatasta löydy muuta järkevää selitystä kuin ilmamäärän pyynnin ja todellisen välinen ero.
Mitatun ilmamäärän arvo, joka koko ajan 25-30% korkeampi kuin "nominal-value". En jaksa uskoa että MAF olisi viallinen kun näin päin asia on? Mutta voiko tuo jotenkin selittää tai johdatella varsinaiseen nykimisen aiheuttamaan vikaan? Mikä saa mitatun ilmamäärän olemaan suurempi kuin laskennallinen? EGR on uusi, joten se ei voi olla syyllinen.
Ideoita? Ajatuksia?
Nyt sitten otettiin imusarja irti, joka olikin muurautunut aika perusteellisesti karstasta tukkoon. Putsattiin imusarja/läppäsysteemi huolellisesti ja samalla uusittiin EGR-venttiili (orig-wahler), sekä nollattiin EGR:n adaptaatiot. Mielenkiintoisena detaljena löydettiin imusarjasta EGR-kaasujen polttama pieni 3mm reikä. Muutenkin koko imusarja oli siitä egr-kaasujen tulovirtauksen kohdalta hieman kuumuudesta karhea ja palanut. Syyllinen tähän on EGR-systeemissä käytetty bypass-putki, josta imusarjaan johdetaan jäähdyttämätöntä pakokaasua egr-coolerin ohi. Jos bypass-läpän säätösolenoidi jumittaa, saattaa coolerin "ohitusputkesta" virrata todella kuumaa ilmaa muoviseen imusrajaan. Istalla voi tarkistaa tämän bypass-systeemin toimivuuden, mutta tämä on nyt vain sivujuonne tähän aiheeseen...
Tänään sitten suurin odotuksin paluumatkalle kotiin (300km). Ja lopputuloksena nykiminen vaan pahentui - jopa täysin sietämättömäksi. Hetkittäin nykiminen oli poissa mutta oikeastaan koko matkan esiintyi nypytystä ja nyhtämistä varsinkin alle 100km/h nopeudessa. Ja nythän tämä nykii jo 30km/h alkaen. Mitään vikakoodia ei jää, eikä livedatasta löydy muuta järkevää selitystä kuin ilmamäärän pyynnin ja todellisen välinen ero.
Mitatun ilmamäärän arvo, joka koko ajan 25-30% korkeampi kuin "nominal-value". En jaksa uskoa että MAF olisi viallinen kun näin päin asia on? Mutta voiko tuo jotenkin selittää tai johdatella varsinaiseen nykimisen aiheuttamaan vikaan? Mikä saa mitatun ilmamäärän olemaan suurempi kuin laskennallinen? EGR on uusi, joten se ei voi olla syyllinen.
Ideoita? Ajatuksia?
Comment