Onkohan tuota bypassia mahdollista poistaa käytöstä fiksusti tai koko EGR.ää? niinkuin m57 koneissa.
Melko keksintö kun tota vähän tutkailee.
On mahdollista aivan kuten M-sarjan koneista. Minulla jos auto käy softsuksessa niin sen jälkeen koko klontin voi viskata metsään. Toki tarvitsee N57:ssa tulppauksia vesikiertoon.
On mahdollista aivan kuten M-sarjan koneista. Minulla jos auto käy softsuksessa niin sen jälkeen koko klontin voi viskata metsään. Toki tarvitsee N57:ssa tulppauksia vesikiertoon.
Kuinka suuri vaikutus EGR:llä on hiukkaskiihdyttimen polttotapahtuman tehokkuuteen?
Onkohan tuota bypassia mahdollista poistaa käytöstä fiksusti tai koko EGR.ää? niinkuin m57 koneissa.
Melko keksintö kun tota vähän tutkailee.
Bypassin saa hyvin yksinkertaisesti jäädytettyä "cooleri-asentoon": Nyppäisee vain sen solennoidilta lähtevän punaisen letkun irti. Ko. letku näkyy tässä kuvassa koneen etuosassa. Punainen letku menee EGR-coolerin takapuolelle alpainekelloon, joka kääntelee mekaanista läppää coolerin tai bypass-röörin suuntaan DDE:n toiveiden mukaisesti. EGR-kaasujen lämpöanturi näkyy samassa kuvassa about oikeassa ylänurkassa.
Tuosta EGR-kaasujen lämpöanturista sellainen huomio, että jostain syystä tämän anturin todellinen arvo näkyy vain ISTA:n ns. toiminnallisessa, EGR:n toimivuutta testaavassa "ABL-testimoodissa". Mikäli ko. lämpöarvoa yrittää tarkastella "DDE ECU Functions" parametreistä, näkyy arvo jatkuvasti kiinteänä lukemana (n.42 astetta). Samoin käyttäytyy Autocomin testeri, jolla todellista lukemaa ei saa mitenkään näkyviin. Tässä on pieni miinan paikka virheelliselle anturivian diagnoosille... Itse olin jo tilaamassa uutta anturia kunnes hokasin vielä tehdä EGR-systeemin toimivuustestin ISTA:lla.
Bypassin läppä siis ohjaa oletusarvoisesti (ilman alipainetta) kaasut aina coolerin läpi. Ainoastaan silloin kun ECU ohjaa alipaineen solenoidin läpi, kääntyy bypass-läppä toiseen asentoon. Oletuksena tietysti että bypassia säätävä "alipainekello" ei ole jumittunut väärään asentoon, joka saattaapi olla yksi syy imusarjan palamisiin. Läpän toimivuuden voi testata ottamalla EGR-venttiilin irti, jolloin läpän asennon näkee silmällä. Alipainepumpulla voi testata että toimiiko läppä oikein.
Letkun irroitus aiheuttaa lyhyen ajon jälkeen vikakoodin: "EGR-bypass suorituskyky ongelma" tms... Mutta tämä ei sytytä kuitenkaan vikavaloa mittaristoon. Sitä en osaa sanoa että estääkö tuo bypass-vikakoodi regeneroinnin käynnistymisen? Jos joku nyt meinaa ottaa tuon letkun irti, suosittelen vahvasti tekemään pienen testilenkin ISTA:n kanssa ja varmistamaan että EGR-kaasujen lämmöt pysyttelee jatkuvasti alle 90 asteen, jolloin voi olla suht. varma että kaikki kierrätettävä kaasu menee coolerin läpi.
Mielestäni tämä ongelma kuuluu heittämällä F10/F11 tyyppivika-ongelmalistaan, jos sellainen jossain on.
Jos sen by-pass venttiilin ottaa pois käytästä niin pitää se alipaineletku tukkia...
Jep, tämä oli hyvä korjaus. Eli siihen solenoidista irroitetun letkun tilalle pitää laittaa tukittu letkun pätkä. Tai sitten kuula punaisen letkun sisään ja takaisin paikalleen. Jos linja jää avoimeksi, saattaa sotkeentua moottorin kumityynyjen alipaineohjaus. Muita funktioitahan N57-koneessa ei alipaineella ohjaillakaan (paitsi jarrutehostajaa tietysti...)
Vika tosiaan taisi löytyä. Imusarjan puhdistuksen yhteydessä unohtui tarkistaa MAP-sensorin kunto. Sehän oli tietysti pesun aikana irroitettuna, mutta ei tullut sen paremmin sitä tutkittua eikä kiinnitettyä huomiota.
Pähkäilin asiaa aikani päässäni ja irroitin anturin, joka oli myöskin täysin tukkeutunut EGR-mönjästä. Itse painesensorihan on anturissa sellaisen "miniputken" pohjalla ja tämä putki oli täysin tukkeutunut. Tämähän käsittääkseni aiheuttaa väärän anturiarvon seurauksena sen, että ahdin joutuu tekemään koko ajan hieman "lisätyötä" jotta pyydetty imusarjanpaine saadaan aikaan (siis kun tukossa oleva anturi tarjoaa liian pientä arvoa todellisuuteen nähden). Eli tämän seurauksena imusarjassa on koko ajan liian suuri ahtopaine huonon anturin johdosta. Eikös auto tällöin käy tavallaan liian laihalla seoksella? ECU:n vinkkelistä katsottuna kaikki on tällaisessa tapauksessa kunnossa lukuunottamatta ylisuurta ilmamäärää, joka virtaa MAF:in kautta koneeseen.
Joten... Ostin ja asensin uuden anturin ja autoon tuli selvä annos uutta herkkyyttä. Myös EGR on mekaanisesti tukossa ja poistettu ohjelmallisesti Karalan softalla. Nyt auto on sellainen kuin pitääkin - ehkä jopa parempikin. Jokatapauksessa vanha anturi oli vioittunut tuon tukoksen tai "ylikuuman" EGR-kaasun seurauksena.
Eli suosittelen imusarjan putsauksen yhteydessä tarkistamaan myös tuon MAP-anturin kunnon.
Liian suuri ahtopaine ei kuitenkaan nykimistä aiheuta dieselissä (bensamoottorissa asia toisin). Osakaasulla nykimiset 95%:sti johtuu EGR:stä, joka takkuaa. Loput 5% polttoainepaineen tahattomasta heittelystä.
Liian suuri ahtopaine ei kuitenkaan nykimistä aiheuta dieselissä (bensamoottorissa asia toisin). Osakaasulla nykimiset 95%:sti johtuu EGR:stä, joka takkuaa. Loput 5% polttoainepaineen tahattomasta heittelystä.
Kysyin, sillä tutun ähväläisessä juuri sama vaiva. Tällä hetkellä suurin epäilys kohdistuisi kylläkin kaasuläppään. Töpseli irti ajaessa ei nykimistä tapahtuisi, tällä tietoo. Osaisko ohjelman tekijät valaista kuinka olennaisesti kaasuläpän toiminta liittyy egr:ään?
Tämähän alkoi heti seuraavana päivänä ohjelmoinnin jälkeen jonka vuoksi palautettiin sitten takaisin vakioksi, joka kyllä rauhoitti nykimisen hetkeksi aikaa. Eilen kuitenkin alkoi uudelleen. Mutta imusarjan putsaus ja EGR:n uusiminen vei nypyttämisen nyt aivan uudelle levelille. Joten tuo ohjelmointi ei enää voi vaikuttaa kun ollaan takaisin vakiosoftassa ja kaikki adaptaatiot on nollattu pariin kertaan.
Juuri kävin ajamassa pari tuntia ISTA:n kanssa ja kävin jokaisen anturin vielä kerran läpi. Ainoastaan kampuran ja nokan asentoanturit on tutkimatta, mutta en jaksa uskoa että niistä tulee, koska eilisen toimienpiteiden seurauksena tilanne paheni dramaattisesti. Eilen tehtiin myös laatikolle BG-vaihto, mutta sen jälkeen tehdyllä koeajolla en havainnut mitään poikkeavaa nykimistä. Pikemminkin vain parempaa vaihtamista. Mutta täytyy myöntää että vainoharhaisuuttani olen jo alkanut mulkoilemaan laatikonkin suuntaan. Mutta eihän se tuollaista voi tehdä, eihän?
Ahtovuotoakaan en jaksa uskoa, koska auto vetää kaikenlaisissa kiihdytyksissä täysin nykimättä ja terveen tuntuisesti. Myös ahtojen pyynti ja toteuma seuraa toisiaan siististi.
Silloin kun nykiminen on pahimmillaan (pintakaasulla), ollaan tilanteessa jossa EGR on nimenomaan "auki". Heti kun polkaisee pedalia syvemmälle, menee EGR kiinni ja ilmamäärä-arvotkin alkaa seuraamaan toisiaan käsikädessä. ts. tuo ilmamäärän ero on olemassa vain silloin kun EGR on ECU:n ohjaamana auki.... Voisiko se hönkiä ahtoilmat EGR:n läpi pakosarjaan? Onko tuollainen siis kuitenkin normaalia pintakaasutilanteessa. Olenko lopulta etsimässä nykimisvikaa aivan väärältä suunnalta?
Suuttimetkin näytti olevan ihan rajojen sisällä "smooth running"-testin mukaan. Tosin siitä ei kait pysty paljon päättelemään suuttimien kuntoa?
Täytyy kyllä sanoa että tämä F-mallin uudempi EGR-systeemi on todella pelottava tuon bypass-röörin takia. Palovaara on varmasti todellinen. Bypass-rööriä ohjaava solenoidi kun jämähtää auki-asentoon, menee pakosarjan 300-600 asteinen kaasu suoraan imusarjaan. Kattelin äsken ISTA:lla EGR:n ja imusarjan välissä olevan lämpöanturin arvoa ja näyttää imusarjaan palaavan virtauksen lämpötila huitelevan 80-150 asteen välillä. Regeneroinnin aikana näytti pysyttelevän 70 asteen tietämillä kun pakosarjassa oli 600 astetta.
Kysyin, sillä tutun ähväläisessä juuri sama vaiva. Tällä hetkellä suurin epäilys kohdistuisi kylläkin kaasuläppään. Töpseli irti ajaessa ei nykimistä tapahtuisi, tällä tietoo. Osaisko ohjelman tekijät valaista kuinka olennaisesti kaasuläpän toiminta liittyy egr:ään?
Tuosta ei voi päätellä kaasuläpän olevan viallinen, koska pistoke irroitettuna moottori on vikatilassa, jolloin esimerkiksi EGR on kiinni. Livedataa pitää seurata, jotta näkee mahdollisen kaasuläppävian, tosin kaasuläpästä tulee koodia jos toiminta ei ole haluttua.
Kysyin, sillä tutun ähväläisessä juuri sama vaiva. Tällä hetkellä suurin epäilys kohdistuisi kylläkin kaasuläppään. Töpseli irti ajaessa ei nykimistä tapahtuisi, tällä tietoo. Osaisko ohjelman tekijät valaista kuinka olennaisesti kaasuläpän toiminta liittyy egr:ään?
Ei kai se läppä ole F-sarjalaisessa enää muuta varten kuin estämässä moottorin sammutusvärähtelyt?
Comment