Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 tärinä jarruttaessa sekä jurina ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    F10 tärinä jarruttaessa sekä jurina ajossa

    Auttakaapas taas miestä mäessä. Eli F10 on ollut mulla nyt vajaan 10tkm ja autolla itsellään ajettu sen 170tkm. Pari tonnia sitten alkoi ilmaantua jarruttaessa tärinää ja auto ylös ja ihmettelyyn.

    Vasemman puolen etummaisen alatukivarren puslassa oli selkeästi väljää niin vaihdoin kummallekin puolelle nuo. Koitin tehdä oikeaoppisesti eli kiristys "normaalikorkeudessa". Tärinä vaimeni hetkeksi, mutta nyt taas viimeisellä hesan reissulla oli aina helvetillinen. Hämmentävintä on se että joissain jarrutuksissa tuntuu, toisissa ei. Motarinopeuksissa kuuluu myös matalaa jurinaa, joka ei ole normaalia ja myös ajossa on alkanut tuntua hiukan värinää.

    Oma epäilys oli että laakeri antautuisi, mutta niissä ei tunnu yhtään väljää, eikä ne käsin pyörittäessä äännä yhtään.

    Autoon on vaihdettu merkkihuollossa palat n. 15tkm sitten. Edessä olevat levyt on kuitenkin jonkin verran kuluneet, eli huullosta on ihan reilusti. Samoin levyn siäsäpuoli on aika urainen ja aaltoinen, ainakin kuskinpuolella.

    Ei huvittaisi huvikseen vaihdella 150 euron laakereita ja parinsadan levyjä, mutta en oikein muutakaan keksi. Voiko tuo levy aiheuttaa jurinaa, vai onko laakeritulkinta lähempänä? Onko mitään hyvää konstia varmistaa laakerin kuntoa?
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by MazterI View Post
    Auttakaapas taas miestä mäessä. Eli F10 on ollut mulla nyt vajaan 10tkm ja autolla itsellään ajettu sen 170tkm. Pari tonnia sitten alkoi ilmaantua jarruttaessa tärinää ja auto ylös ja ihmettelyyn.

    Vasemman puolen etummaisen alatukivarren puslassa oli selkeästi väljää niin vaihdoin kummallekin puolelle nuo. Koitin tehdä oikeaoppisesti eli kiristys "normaalikorkeudessa". Tärinä vaimeni hetkeksi, mutta nyt taas viimeisellä hesan reissulla oli aina helvetillinen. Hämmentävintä on se että joissain jarrutuksissa tuntuu, toisissa ei. Motarinopeuksissa kuuluu myös matalaa jurinaa, joka ei ole normaalia ja myös ajossa on alkanut tuntua hiukan värinää.

    Oma epäilys oli että laakeri antautuisi, mutta niissä ei tunnu yhtään väljää, eikä ne käsin pyörittäessä äännä yhtään.

    Autoon on vaihdettu merkkihuollossa palat n. 15tkm sitten. Edessä olevat levyt on kuitenkin jonkin verran kuluneet, eli huullosta on ihan reilusti. Samoin levyn siäsäpuoli on aika urainen ja aaltoinen, ainakin kuskinpuolella.

    Ei huvittaisi huvikseen vaihdella 150 euron laakereita ja parinsadan levyjä, mutta en oikein muutakaan keksi. Voiko tuo levy aiheuttaa jurinaa, vai onko laakeritulkinta lähempänä? Onko mitään hyvää konstia varmistaa laakerin kuntoa?
    Laakerin kunnon saa aika hyvin selville kun nostaa kulman ilmaan ja pitää jousesta kiinni samalla kun pyörittää rengasta. Laakerivika yleensä tuntuu värinänä jousessa.

    Tärinä jarruttaessa melko varmasti johtuu levyistä jos ei ole kulunut tasaisesti. Uudet palat ei ota kiinni joka kohdasta ja levy lämpenee epätasaisesti ja voi hieman vääntyillä.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • sportpug25
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2013
      • 377
      • Helsinki

      #3
      Aika yleinen tärinänaiheuttaja jarruttaessa on lopussa olevat reaktiotangot. Onko nämä tarkastettu?

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #4
        Reaktiotangot on tarkastettu ja ok.

        Kun enemmän tutkaili, niin kyllä vika löytyi jarruista. Eli etenkin vasemman puolen levy kulunut tosi epätasaisesti ja urille. Lisäksi siinä oli jonkinverran kieroutta. Levyt vaihtoon, ja jarrutus on pelottavan tasainen kaiken tärinän jälkeen.

        Jurinaa se ei kuitenkaan lopettanut. Edelleenkin etenkin yli 80kmh vauhdeissa kuuluu matalataajuista jurinaa. Minusta enemmän etuvasemmalta. Renkaista se ei tule kun ääni säilyy (ja kuuluu paremmin) hyvällä asfaltilla. Lisäksi se ei muutu jos tiputtaa lootan N:lle. Tarkkaa suuntaa on vaan vaikea paikallistaa niin sillä koeillut vaikka mitä.

        Ääni ei juuri muutu kääntyessä, välillä tuntuu että se hivenen heikkenisi vasemmalle kääntyessä. Tuolla jousitutkailulla en saanut mitään tuntumaan, mutta en ole kyllä tuossa onnistunut ennenkään.

        Pitää varmaan laittaa radiota isommalle ja ajella pari tonnia tyytyväisenä ja katsoa miten ääni kehittyy. Laakerithan ei olisi pahat vaihtaa, mutta ei viitsisi ihan huvikseen 300e polttaa jos vaikka molemmat varuiksi vaihtaisi...

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          F1X on sellainen että jos pienintäkään tutinaa jarruttaessa tuntuu, on vika varmuudella etulevyissä. Reaktiotangot saavat olla aivan loppu jos levyt on suorat.

          Etupyörän laakerit menevät myös aika tarkkaan 170tuhannessa, ja tosiaan pareittain kannattaa uusia. Voisi sanoa että 90% tapauksissa alkaa toinenkin ääntää kuukauden sisään.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Henkka76
            Bimmer Rookie
            • Feb 2017
            • 34
            • Häme

            #6
            Originally posted by MazterI View Post
            Auttakaapas taas miestä mäessä. Eli F10 on ollut mulla nyt vajaan 10tkm ja autolla itsellään ajettu sen 170tkm. Pari tonnia sitten alkoi ilmaantua jarruttaessa tärinää ja auto ylös ja ihmettelyyn.

            Vasemman puolen etummaisen alatukivarren puslassa oli selkeästi väljää niin vaihdoin kummallekin puolelle nuo. Koitin tehdä oikeaoppisesti eli kiristys "normaalikorkeudessa". Tärinä vaimeni hetkeksi, mutta nyt taas viimeisellä hesan reissulla oli aina helvetillinen. Hämmentävintä on se että joissain jarrutuksissa tuntuu, toisissa ei. Motarinopeuksissa kuuluu myös matalaa jurinaa, joka ei ole normaalia ja myös ajossa on alkanut tuntua hiukan värinää.

            Oma epäilys oli että laakeri antautuisi, mutta niissä ei tunnu yhtään väljää, eikä ne käsin pyörittäessä äännä yhtään.

            Autoon on vaihdettu merkkihuollossa palat n. 15tkm sitten. Edessä olevat levyt on kuitenkin jonkin verran kuluneet, eli huullosta on ihan reilusti. Samoin levyn siäsäpuoli on aika urainen ja aaltoinen, ainakin kuskinpuolella.

            Ei huvittaisi huvikseen vaihdella 150 euron laakereita ja parinsadan levyjä, mutta en oikein muutakaan keksi. Voiko tuo levy aiheuttaa jurinaa, vai onko laakeritulkinta lähempänä? Onko mitään hyvää konstia varmistaa laakerin kuntoa?
            Omassa autossa samanlaista vikaa. Täristää hentoisesti jarruttaessa mutta ei joka kerta. Lisäksi kolisee kanttarilta laskeutuessa. Tähän mennessä vaihdettu koiran luut, etummaiset alatukivarret ja poikittaiset alatukivarret. Kolisee ja täristää edelleen, ehkä vähän vähemmän. Joku taisi mainita että etuiskareiden vaihto olisi auttanut tärinöihin. Sitä ajattelin itse kokeilla seuraavaksi kun antoi katsastuksessa muistaakseni vain 33-35% tulokseksi. Levyt ja palat vaihdettu hieman yli vuosi sitten hyvämaineisessa korjaamossa OEM osia käyttäen, joten en uskoisi tärinän niistäkään johtuvan.

            Comment

            • Henkka76
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 34
              • Häme

              #7
              Originally posted by suppari View Post
              F1X on sellainen että jos pienintäkään tutinaa jarruttaessa tuntuu, on vika varmuudella etulevyissä. Reaktiotangot saavat olla aivan loppu jos levyt on suorat.

              Etupyörän laakerit menevät myös aika tarkkaan 170tuhannessa, ja tosiaan pareittain kannattaa uusia. Voisi sanoa että 90% tapauksissa alkaa toinenkin ääntää kuukauden sisään.
              No sieltäpä se vastaus tärinään sitten taisi tulla. Mikähän lienee mennyt pieleen jarrutemontissa kun ei kestänyt kilometrejä kun noin 11000.

              Comment

              • MazterI
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 312
                • Jyväskylä

                #8
                Mulla on tämä äffäläinen ollut vain ~10tkm ja sitä ennen on täysi merkkiliikkeen huoltokirja. Sanotaanko että ei viime jarrupalojen vaihdossa (joka oli tehty karvan ennenkuin auto mulle tuli) ollut kauheasti huolta kannettu siitä liikkuu palat satulassa vai ei... Mutta pääasia että tuli kuntoon, vaikka hirmuhintaiset jarrulevyt tuossa onkin.

                Itselläni epäilen että tuon levyjen "hajoamisen" aiheutti se että oli lyöty uudet palat mutta ne oli osittain jumissa ja söivät levyä epätasaisesti. Mutta tiedä häntä.

                Pitää varmaan alkaa kattelemaan mistä löytyy hyvät laakerit edukkaimmin

                Comment

                • polkuauto
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 168

                  #9
                  Originally posted by Henkka76 View Post
                  No sieltäpä se vastaus tärinään sitten taisi tulla. Mikähän lienee mennyt pieleen jarrutemontissa kun ei kestänyt kilometrejä kun noin 11000.
                  Vaihda nyt kuitenkin ne iskarit ensin ja seuraile jonkin aikaa tilannetta, niin pääset samalla eroon siitä kolahtelusta. Omassa tosiaan heikkokuntoiset etuiskarit aiheuttivat kevyessä jarrutuksessa lopulta niin pahaa tärinää, ettei viitsinyt enään edes vakionopeudensäädintä käyttää. Mistään ei löytynyt väljää, edessä oli lähes uudet orkkis levyt/palat ja joka kulmassa heittokellolla mitattuna levyt täysin suorat. Jotain teki mieli vaihtaa, mutta kun ei tiennyt että mitä Voisin kuvitella että etulevyt uusimalla tärinä olisi hellittänyt hetkeksi, mutta palannut hiljalleen takaisin, kuten täällä on moni valitellut. Iskareiden vaihdon jälkeen tärinä hävisi melko nopeasti ja on pysynyt nyt yli vuoden poissa.

                  Edit: Eikun taisitkin kommentoida tuossa lainauksessa Mazterin jarrujen tilannetta, mutta kuitenkin...
                  Last edited by polkuauto; 27-08-2018, 22:03.

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #10
                    Originally posted by Henkka76 View Post
                    katsastuksessa muistaakseni vain 33-35% tulokseksi
                    On muuten näille ihan tyypillinen etuiskarilukema, m-sporteille näyttää 'järkevämpiä'.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Oisko mitään järkevää syytä heittää, kun omassa ei täristä jarruttaessa ei missään muussakaan tilanteessa kuin kiihdytyksessä?
                      Auto on takavetoinen 535d, tärinä tulee selvästi etupäästä ja tuntuu minusta myös ratissa ja vain kiihdyttäessä kovemmin.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2677
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by makkis View Post
                        Auto on takavetoinen 535d, tärinä tulee selvästi etupäästä ja tuntuu minusta myös ratissa ja vain kiihdyttäessä kovemmin.
                        Voisiko liittyä moottorin tukikumeihin?
                        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Voisiko liittyä moottorin tukikumeihin?
                          On toki mahdollista, vaikka tuntuu että renkaat tutisee.
                          Pitää kyllä tarkistaa nuo moottorin kumit.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2677
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by makkis View Post
                            Pitää kyllä tarkistaa nuo moottorin kumit.
                            Tuli vaan tästä nick JKK:n kirjoituksesta mieleeni.
                            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by MazterI View Post
                              Mulla on tämä äffäläinen ollut vain ~10tkm ja sitä ennen on täysi merkkiliikkeen huoltokirja. Sanotaanko että ei viime jarrupalojen vaihdossa (joka oli tehty karvan ennenkuin auto mulle tuli) ollut kauheasti huolta kannettu siitä liikkuu palat satulassa vai ei... Mutta pääasia että tuli kuntoon, vaikka hirmuhintaiset jarrulevyt tuossa onkin.

                              Itselläni epäilen että tuon levyjen "hajoamisen" aiheutti se että oli lyöty uudet palat mutta ne oli osittain jumissa ja söivät levyä epätasaisesti. Mutta tiedä häntä.

                              Pitää varmaan alkaa kattelemaan mistä löytyy hyvät laakerit edukkaimmin
                              No kun homman pitää joutua, niin pelkkä palojen vaihto on paljon nopeampi tehdä kun homma kunnolla (eli ei puhdistella ruosteita pois). On melko nopeaa napata akkuräikällä liukatapit pois, vanhat palat pois ja uudet tilalle. Sitten vaan liukutapit takaisin ja homma valmis. Jos palojen vaihdon haluaa tehdä kunnolla, niin kannake pitää olla pois ja puhdistaa, liukatapit pitää puhdistaa jne.

                              No jos ei välttämättä halua niitä bi-metalli levyjä, niin ~70€/kpl saa esim 530d levyjä ihan tunnetuilta valmistajilta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎