Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X 535xd N57 termostaatin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    F1X 535xd N57 termostaatin vaihto?

    Kovilla pakkasilla ei meinaa lämmöt pysyä riittävän korkealla N57 koneessa joten ajattelin tulevaa talvea silmälläpitäen vaihtaa termarin. Pienellä googlettamisella ei löytynyt paljoa vinkkejä homman tekemiseksi, eikä nyt jaksanut tallilla ihmetellä asiaa... Eli kuinka helposti termariin pääsee käsiksi ko 535 dieselissä? Pitääkö paljon purkaa rompetta tieltä pois jotta termarin saa vaihdettua?
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1571

    #2
    Termarihan on siinä vesipumpun kanssa samassa hässäkässä. Remmi pois, flekti pois ja sitten saaki vesipumpun ruuvattua pois. Tämä ainakin 530dssä.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by ptikkala View Post
      Termarihan on siinä vesipumpun kanssa samassa hässäkässä. Remmi pois, flekti pois ja sitten saaki vesipumpun ruuvattua pois. Tämä ainakin 530dssä.
      Ei kyllä vesipumppua tai remmiä tarvi ottaa pois...
      Alla työvaiheet supistetusti:

      Ota syylärin päällä oleva pelti pois
      Nosta flekti pois
      ota koneen etupuolella oleva musta "pahvi pois"
      Laske nesteet pois
      Irroita termarikotelolle menevät vesiletkut
      Irroita termarikotelo
      Vaihda termari ja tiiviste. Huomoi että vesihelmi tulee ylöspin ja termari oikeaan asentoon!!!
      Kasaa vastapäisessä järjestyksessä...

      Termarikoteloa irroittaessa monesti termarin tappi tippuu johonkin, pidä huoli että se ei jää termarikoteloon ts. etsi se tappi jos ei ole paikallaan termarissa...

      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1571

        #4
        Ei tosiaan tarvikkaan, vaihdoin kolisevan vesipumpun yhteydessä termarinkin...

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ei kyllä vesipumppua tai remmiä tarvi ottaa pois...
          Alla työvaiheet supistetusti:

          Ota syylärin päällä oleva pelti pois
          Nosta flekti pois
          ota koneen etupuolella oleva musta "pahvi pois"
          Laske nesteet pois
          Irroita termarikotelolle menevät vesiletkut
          Irroita termarikotelo
          Vaihda termari ja tiiviste. Huomoi että vesihelmi tulee ylöspin ja termari oikeaan asentoon!!!
          Kasaa vastapäisessä järjestyksessä...

          Termarikoteloa irroittaessa monesti termarin tappi tippuu johonkin, pidä huoli että se ei jää termarikoteloon ts. etsi se tappi jos ei ole paikallaan termarissa...

          http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_4564
          Hyvä ohje, paljon kiitoksia! Ei siis ole kummoinen homma tehtäväksi joten ei muuta kun termostaattia hommailemaan...

          Comment

          • Palomies
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 192
            • Home

            #6
            Originally posted by ptikkala View Post
            Ei tosiaan tarvikkaan, vaihdoin kolisevan vesipumpun yhteydessä termarinkin...

            Koliseva vesipumppu..



            Jos vesipumppu rikki niin onko kolina jatkuvaa vai pelkästää tietyillä kierroksilla?

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1571

              #7
              Piti kolinaa kokoajan. Remmin kun irroitti niin kolinan aiheuttaja löytyi - vesipumppu. Muutenhan se oli kunnossa, mutta vmäistä ääntä piti.

              Comment

              • sampel
                Bimmer Rookie
                • Jun 2015
                • 31
                • Finland

                #8
                Itsellä olisi kanssa vesipumpun vaihto edessä. Pitääkö egr cooleri ottaa irti niinkuin työohjeessa väitetään, vai mahtuuko pumppu irtoamaan cooleri paikallaan?

                Comment

                • Heksunaattori
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 60
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by sampel View Post
                  Itsellä olisi kanssa vesipumpun vaihto edessä. Pitääkö egr cooleri ottaa irti niinkuin työohjeessa väitetään, vai mahtuuko pumppu irtoamaan cooleri paikallaan?
                  Pari viikkoa sitten vaihdettiin kaverin kanssa 535d malliin, ei tarvinnut irroittaa. Hermoja toki vaatii hieman tuon yhden vesipumpun pultin kanssa, joka vähän kehnossa paikassa juuri coolerin "takana".
                  F10 525dA -10
                  E90 320dA -09
                  E36 320i -95
                  E60 525dA -05

                  Comment

                  • sampel
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2015
                    • 31
                    • Finland

                    #10
                    No niin, pumppu saatu vihdoin vaihdettua ja nesteet sisässä. Onkohan tässä ilmausruuvia jossainpäin..?

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by sampel View Post
                      No niin, pumppu saatu vihdoin vaihdettua ja nesteet sisässä. Onkohan tässä ilmausruuvia jossainpäin..?
                      Ei tarvi ilmata, käytät auton paikallaan lämpimäksi ja lisäät nestettä siihen tarpeen mukaan...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        #12
                        En meinaa löytää jäähdytinnesteen määrää mistään, onko N57 oikea määrä 8 litraa?

                        Comment

                        • pyyn0
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 1053
                          • Fin

                          #13
                          Originally posted by HV530XD View Post
                          En meinaa löytää jäähdytinnesteen määrää mistään, onko N57 oikea määrä 8 litraa?
                          On
                          -BMW F11 530xd -12
                          -BMW E60 530dA -04
                          -BMW E23 735iA -85
                          Ex
                          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                          -BMW E39 528i 96

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Eipä auttanut termarin vaihto vaan lämmöt eivät nouse kunnolla jos pakkanen menee johonkin noin -17 asteen pintaan ja siitä kylmemmäksi. Pitkässä maantieajossa öljynlämpömittari jää sinne 75-80 asteen paikkeille. Dpf poltto kyllä lähtee päälle ja silloin lämmöt nousevat aika hyvin. Kaihtimet löytyvät, mutta vaikea sanoa toimivatko ne, ainakaan mitään vikakoodia ei tule. EGR ohjelmoitu pois ja tulpattu, mutta ennen noita toimenpiteitä ja vanhalla termarilla lämmöt käyttäytyivät ihan samalla tavalla. Kaverilla sama moottoriversio N57 313hp, niin jopa 30 asteen pakkasella öljyn lämpömittari nousee nopeasti sadan asteen tuntumaan. En keksi muuta kuin että vaihteistoöljyn lämmönvaihtimen termari falskaa? Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ja onko tuota lämmönvaihtimen termaria vaihtamalla tullut korjausta moottorin lämpöihin kovemmilla pakkasilla? Sinänsä tuo ei hirveästi haittaa, kun Dpf poltot pelaa ja sisälle tulee kohtuu hyvin lämpöä, eikä noita kovia pakkasia nyt niin tolkuttomasti ole. Mutta jos varmuudella tietäisi että tuon laatikkoöljyn lämmönvaihtimen termarin vaihdolla tuo pieni kauneusvirhe poistuisi, niin eihän se nyt niin kovin iso homma olisi vaihtaa. Onko kokemuksia tästä?

                            Comment

                            • janilind
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2017
                              • 165
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by HV530XD View Post
                              Eipä auttanut termarin vaihto vaan lämmöt eivät nouse kunnolla jos pakkanen menee johonkin noin -17 asteen pintaan ja siitä kylmemmäksi. Pitkässä maantieajossa öljynlämpömittari jää sinne 75-80 asteen paikkeille. Dpf poltto kyllä lähtee päälle ja silloin lämmöt nousevat aika hyvin. Kaihtimet löytyvät, mutta vaikea sanoa toimivatko ne, ainakaan mitään vikakoodia ei tule. EGR ohjelmoitu pois ja tulpattu, mutta ennen noita toimenpiteitä ja vanhalla termarilla lämmöt käyttäytyivät ihan samalla tavalla. Kaverilla sama moottoriversio N57 313hp, niin jopa 30 asteen pakkasella öljyn lämpömittari nousee nopeasti sadan asteen tuntumaan. En keksi muuta kuin että vaihteistoöljyn lämmönvaihtimen termari falskaa? Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ja onko tuota lämmönvaihtimen termaria vaihtamalla tullut korjausta moottorin lämpöihin kovemmilla pakkasilla? Sinänsä tuo ei hirveästi haittaa, kun Dpf poltot pelaa ja sisälle tulee kohtuu hyvin lämpöä, eikä noita kovia pakkasia nyt niin tolkuttomasti ole. Mutta jos varmuudella tietäisi että tuon laatikkoöljyn lämmönvaihtimen termarin vaihdolla tuo pieni kauneusvirhe poistuisi, niin eihän se nyt niin kovin iso homma olisi vaihtaa. Onko kokemuksia tästä?
                              Mun ymmärrys tuosta lootaöljytermarista on se et se on auki kunnes lootaöljyt saavuttaa 80C, jolloin sulkeutuu ja aukiaa taas jos öljyjen lämmöt nousee yli sadan. Eli sen on tarkotuskin ”falskata” kylmänä. Oiskos toi egr tulppaus sulla syynä hitaaseen lämpiämiseen?
                              2011 530d x-drive
                              2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎