Originally posted by janilind
View Post
F1X 535xd N57 termostaatin vaihto?
Collapse
X
-
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, niin sama ongelma oli jo ennen egr:n tulppausta/ohjelmointia. Ja ongelma ei varsinaisesti ole lämpiämisen hitaus, vaan se, että kovemmalla pakkasella lämmöt eivät vaan nouse normaaliksi pitkälläkään matkalla. Voisiko olla niin että vaihteistoöljyn lämmetessä 80 asteeseen lootaöljyn termari ei menekään kiinni ja koneen lämpöä siirtyy turhaan laatikolle, ja jos pakkasta on tarpeeksi niin laatikon öljyt eivät kuitenkaan lämpiä siitä sen enempää vaikka lämmönvaihtimelta koneen lämpöä siirretään sinne lootalle päin? Harmi kun nyt on jotain häikkää myös carlyn kanssa enkä saa sen kanssa noita laatikkoöljyn lämpöjä seurattua.
-
Ok. Kaippa tuo mahollista on hajota niinkin että liikaa lämmittää vaihteistoöljyjä. Mulla lämpiää v-öljyt selkeesti hitaammin kun nesteet tai koneöljyt, sanotaan että ainakin 20C perässä tulee lootaöljyjen lämmöt. Ennen termarin vaihtoa ei sitten ollenkaan meinannu nousta yli 60C nollakelilläkään.Originally posted by HV530XD View PostKuten tuossa aiemmin kirjoitin, niin sama ongelma oli jo ennen egr:n tulppausta/ohjelmointia. Ja ongelma ei varsinaisesti ole lämpiämisen hitaus, vaan se, että kovemmalla pakkasella lämmöt eivät vaan nouse normaaliksi pitkälläkään matkalla. Voisiko olla niin että vaihteistoöljyn lämmetessä 80 asteeseen lootaöljyn termari ei menekään kiinni ja koneen lämpöä siirtyy turhaan laatikolle, ja jos pakkasta on tarpeeksi niin laatikon öljyt eivät kuitenkaan lämpiä siitä sen enempää vaikka lämmönvaihtimelta koneen lämpöä siirretään sinne lootalle päin? Harmi kun nyt on jotain häikkää myös carlyn kanssa enkä saa sen kanssa noita laatikkoöljyn lämpöjä seurattua.
Carly kyllä jumittelee itellänikin, yleensä auttaa kun käynnistää luurin uudelleen.Last edited by janilind; 29-01-2019, 22:18.2011 530d x-drive
2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
Comment
-
Tämä olikin varmaan jo tuttu ja tiedät toiminnan?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...ing/1VnXxC6z0q
Tämä oli laatikkoöljyjen lämmönvaihtimen toiminnasta (lämmitys/jäähdytys)...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Minkäslainen yhteys noiden syyläreiden lohkojen välillä on?Originally posted by fraatti View PostTämä olikin varmaan jo tuttu ja tiedät toiminnan?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Jaa-a. Ammutaanko sinne sisään vaan vettä ylälaidasta mutta otetaan pihalle molemmista alalaidoista? Toinen puolista kiertää vielä välijäähyn edessä(?) lenkin ja jäähtyy vielä lisää? Tämä siisä käytössä muissa pienemmissä kuin 535d:ssä.Originally posted by Clavurion View PostMinkäslainen yhteys noiden syyläreiden lohkojen välillä on?



Sitten tässä tämä toinen kuva joka kuvaa tuota 535:ssa käytössä olevaa järjestelmää missä toisen sumuvalon takana on vielä tuollainen lisäsyyläri. Siinä tuo suurempi syyläri otetaan kokonaisuudessaan käyttöön ja tuonne lämmönvaihtimelle vesi ajetaan tuolta pienemmän lisäsyylärin kautta?


Tuossa vielä tuo isompi vaihdinmötikkä ja sen sisukset.


Ja tässä pelkkä termostaattiosa. Tuossa taitaa olla osa nro 2. Tällä hoidetaan laatikkoöljyn jäähdytys.

Ja tässä tuo pohja. Mahtaako siinä sitten sijaita osat nrot 3, 4 ja 5 ja tuo hoitaa lootaöljyn lämmityksen?


On muuten melkonen värkki. Selvisipä tässä nyt sitten samalla mikä tuolla repsikanpuolen etupyörän edessä on...
Last edited by fraatti; 30-01-2019, 02:49.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Katsoin tarkemmin mistä autosta on kyse ja tuohon oli facelift. Tässä sitten hiukan tuoreempi kaavio joka passaa siihenkin. Oleellisimpina eroina lienee tuo kiertovesipumppu sisätiloille sekä paisuntasäiliölle menevässä letkussa oleva magneettiventtiili joka katkaisee kierron sieltä jos auto ei ole lämmin. Lämpiää sitten kioski hiukan nopeampaa. Osa nro 18. Kai sekin voi olla nakelissa ja kait tuo pyttykin jonkin määrän lämpöä vie jos sitä kierrätetään ilman syytä. Eipä sieltä toisin paljoa taida vettä mennä.Originally posted by HV530XD View PostKaverilla sama moottoriversio N57 313hp, niin jopa 30 asteen pakkasella öljyn lämpömittari nousee nopeasti sadan asteen tuntumaan.


https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...-tank/JzLXavrgLast edited by fraatti; 30-01-2019, 02:32.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Fraatti, loistopostauksia - kiitokset näistä. Nyt tosin olen hieman ymmälläni, vaihdettuani tuon v-öljyjen jäähdytyksen termarin mulla kuitenkin v-öljyt lämpiää selkeästi paremmin. Eli ehjän tilalle rikkinäinen uusi vai? Tukos jossakin, joka aukes ropatessa? On toi kyllä melko kompleksinen rakennelma🤔2011 530d x-drive
2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
Comment
-
Eikös tuo ole ihan loogista, eli jos lootaöljyn jäähdytystermari on juminut auki (yleensä viallinen termari kai jää falskaamaan, harvoin ne kiinni jumii?), niin silloinhan se just on turhaan yrittänyt jäähdyttää vaihteistoöljyä. Ehjä termari pysyy kiinni eikä jäähdytyskierto aukea ennenkuin se on tarpeen, jolloin lämmöt lootaöljyssä nousevat nopeammin oikealle tasolle. Veikkaan että ihan oikea toimenpide oli tuon termarin vaihto.Originally posted by janilind View PostFraatti, loistopostauksia - kiitokset näistä. Nyt tosin olen hieman ymmälläni, vaihdettuani tuon v-öljyjen jäähdytyksen termarin mulla kuitenkin v-öljyt lämpiää selkeästi paremmin. Eli ehjän tilalle rikkinäinen uusi vai? Tukos jossakin, joka aukes ropatessa? On toi kyllä melko kompleksinen rakennelma🤔
Comment
-
Semmonen vika ajattelussa, että jäähdytysneste on kuumempaa kuin v-öljy ja siksi sillä ei voi jäähdyttää v-öljyä.Originally posted by HV530XD View PostEikös tuo ole ihan loogista, eli jos lootaöljyn jäähdytystermari on juminut auki (yleensä viallinen termari kai jää falskaamaan, harvoin ne kiinni jumii?), niin silloinhan se just on turhaan yrittänyt jäähdyttää vaihteistoöljyä. Ehjä termari pysyy kiinni eikä jäähdytyskierto aukea ennenkuin se on tarpeen, jolloin lämmöt lootaöljyssä nousevat nopeammin oikealle tasolle. Veikkaan että ihan oikea toimenpide oli tuon termarin vaihto.2011 530d x-drive
2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
Comment
-
Syyläriltä tuleva jäähdytysneste?Originally posted by janilind View PostSemmonen vika ajattelussa, että jäähdytysneste on kuumempaa kuin v-öljy ja siksi sillä ei voi jäähdyttää v-öljyä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
eee...Originally posted by janilind View PostSemmonen vika ajattelussa, että jäähdytysneste on kuumempaa kuin v-öljy ja siksi sillä ei voi jäähdyttää v-öljyä.
Luepa tämä ylimmäinen kappale uudestaan... :think

Pikainen käännös ylimmälle kappaleelle.
Vaihteistoöljyjen termostaatti
Termostaatti joka säätää vaihteiston öljyjen lämpöjä on integroitu öljysuodatinmoduliin. Vaihteistoöljy kiertää termostaatin ympärillä. Jos v.öljyn lämpötila nousee 88 asteeseen tai yli niin v.öljyjen termostaatti aukeaa ja ja antaa "matalalämpöisen" jäähdytinnesteen virrata järjestelmästä v.öljystä-j.nesteeseen lämmönvaihtimen läpi. Samoin lisätermostaatti estää jäähdytinnesteen kierron sylinterikannesta lohkoon. Nyt vaihdelatikkoöljy jäähtyy.
Kolmas kappale
Lisätermostaatti vaihteistoöljyjen lämmitykseen
Tärkeä uusi ominaisuus on öljynsuodattimen runkoon integroitu lisätermostaatti joka varmistaa v.öljyjen nopean lämpenemisen. Kun moottorin lämpötila on alle 80 astetta niin v.öljyjen lisälämmitystermostaatti on suljettuna. Jäähdytinneste ei virtaa v.öljystä-j.nesteeseen lämmönvaihtimen läpi.
Kun moottorin lämpötila nousee 80 asteeseen tai sen yli, aukeaa v.öljyjen lisälämmitystermostaatti. Tämä sallii jäähdytinnesteen virtaamisen moottorista v.öljyjen termostaatin kautta mahdollistaen lämpöisen jäähdytinnesteen vaihteistoöljyn lämmittämisen.
Hyödyt vaihteistolle:
-pienemmät kitkahäviöt
-lämpeää nopeammin
-vaihteiston vaihdot muuttuvat pehmeämmiksi
-moottorin hukkalämpöä käytetään hyödyksiLast edited by fraatti; 30-01-2019, 20:19.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Juu, mä olen jotenkin antanut itseni ymmärtää että syyläriltä tulevakin neste olis aikas kuumaa mutta taidan olla sit väärässä. Eli nyt uudella termarilla neste ei jäähdytä enää v-öljyjä kuten ennen termarin vaihdosta. Kyllähän tuo loogiselta kuullostaa.2011 530d x-drive
2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
Comment
Comment