Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2724
    • Tampere

    #61
    Originally posted by zarde View Post
    Kysymys kuuluukin, että kun laitan uudet osat paikalleen niin pitääkö uusi kompura opettaa vai onko kyseessä plug and play laite?
    Osien vaihdon lisäksi ei vaadi sen kummempia temppuja.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by zarde View Post
      Moro, nostellaas tämä ylös. Mulla on edessä kompuran ja pussien vaihto. Edellisestä pussien vaihdosta on kulunut 5 vuotta. Aluksi kuskin puoli laski välillä alas ja se nousi normaalisti kun auton laittoi käyntiin. Olin aivan varma, että vika on palkeessa, mutta välillä pussi tyhjeni heti kun auton sammutti ja samalla kuului ääni kuin venttiilistä olisi päästetty ilmaa pois. Päättelin tästä, että kompuran venttiilipöydän venttiili/suutin jää ikäänkuin auki ja ilma pääsee pois sitä kautta. Samaa oireilua alkoi tulla myös hantin puolelle ja nyt kun pakkaset alkoivat niin kompura yrittää kyllä täyttää palkeita ja käy hetken aikaa ennen kuin sammuu ja perä jää alas. Tämä taas viittaa ilmakuivaimeen joka on todennäköisesti täynnä vettä ja jäässä ja ilma ei kulje kuivaimen patruunan läpi. Tämä siis vain pakkasella, sulalla kelillä kompura toimii normaalisti. Viimeisin käänne on, että kompura pyörii hetken aikaa ja polttaa sitten sulakkeen.
      Noh, tilasin Autodocista uuden kompuran ja pussit kun olivat niin ihanan halpoja. Kysymys kuuluukin, että kun laitan uudet osat paikalleen niin pitääkö uusi kompura opettaa vai onko kyseessä plug and play laite?
      Pussien vaihdon jälkeen voi joutua ilmaperän korkeuden kalibroimaan, kun korkeus ei aina rempan jälkeen ole se mitä pitäisi.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • jönssi86
        Bimmer Rookie
        • May 2020
        • 36
        • Kuopio

        #63
        Pari viikkoa sitten tipahti töistä lähdön jälkeen perä tonttiin, Autona F11 520d. Kompura surisi, mutta perä ei noussut ylös. Auto antoi "Cornering ability restricted" -ilmoituksen. Auto seisoi ulkona -25 asteen pakkaessa noin 12 h.

        Kävin Motonetiltä uudet pussit (Triscanit merkiltään, eli kiinalaiset) ja vaihdoin ne tilalle. Kompura surisi ja pussit meni täyteen. Noin viikon verran ajelin ja perä tuntui toimivan oikein hyvin.

        Lähdin viemään tänään lasta hoitoon ja auton perä oli ylhäällä. Auto oli yön noin +2 asteisesta autotallissa ja ulkona oli -16 astetta. Hoitoon matkatessa auto toimi normaalisti. Takaisin ajellessa olin jo lähellä kotipihaa, kun auto alkoi pomputtamaan kummallisesti, tajusin että perä on alhaalla ja auto antoikin "Cornering ability restricted" -ilmoituksen. Ajoin auton talliin ja sammutin auton. Laitoin virrat päälle uudelleen ja kompressori lähti surisemaan, mutta perä ei noussut ylös. Missähän tässä voisi olla vika?

        Auton akku on ollut vähän heikolla hapella, mutta olen sitä säännöllisesti lataillut, nytkin laitoin sen laturiin.
        F11 520dA -12.

        Comment

        • jönssi86
          Bimmer Rookie
          • May 2020
          • 36
          • Kuopio

          #64
          Edelliseen viestiin vähän lisäystä. Lyhyen foorumin lueskelun jälkeen päätin ottaa kompressorin irti ja tutkailla sitä tarkemmin. Purin kompressoria, niin mahdollinen vika taisi löytyä. Kompressorin sisälle oli kertynyt kosteutta. Pakkasella varmaan lakkasi toimimasta kosteuden takia. Kuivaimen sisältä valui vettä ja kuivaimen palluroilla painoa oli melkein 160 grammaa. Joten kuivatteluhommiin päästään. Jatkoa seuraa...
          F11 520dA -12.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #65
            Originally posted by jönssi86 View Post
            Edelliseen viestiin vähän lisäystä. Lyhyen foorumin lueskelun jälkeen päätin ottaa kompressorin irti ja tutkailla sitä tarkemmin. Purin kompressoria, niin mahdollinen vika taisi löytyä. Kompressorin sisälle oli kertynyt kosteutta. Pakkasella varmaan lakkasi toimimasta kosteuden takia. Kuivaimen sisältä valui vettä ja kuivaimen palluroilla painoa oli melkein 160 grammaa. Joten kuivatteluhommiin päästään. Jatkoa seuraa...
            Kosteus on autojen ilmajärjestelmissä iso ongelma talvella. Kannattaa uunissa kuivata ne rakeet. Kun ne rakeet oli noin märät, niin kannattaa katsoa ettei linjoissa jne. ole vettä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • jönssi86
              Bimmer Rookie
              • May 2020
              • 36
              • Kuopio

              #66
              Kosteuden sain poistettua omasta mielestäni kohtuu hyvin. Rakeista lähti noin 35 grammaa kosteutta pois, muualta tietysti myös lähti kosteutta pois. Noh, kasasin kompuran takaisin ja nyt se ei sitten lähde päälle. Onkohan se kompura mennyt johonkin vikasietotilaan. Johdot olen tarkastanut, että on kiinni. Rele napsahtaa kontissa muutaman kerran, mutta ei lähde surisemaan.

              Käytin puhdistuksen aikana solenoidiboksin (mihin ne sininen ja punainen piuha pusseilta menee) auki ja sieltä kuului suhahdus, kun irroitin toisen magneettiventtiilin. Voisiko venttiili olla jäänyt väärään asentoon? Ennen purkamista kompura lähti kuitenkin käyntiin. Voiko niitä venttiileitä testata jotenkin?

              Sulake on ehjä.

              Edit. Vähän korjattu kirjoitusvirheitä ja lisätty tieto kompuran toiminnasta.
              Last edited by jönssi86; 11-03-2023, 18:02.
              F11 520dA -12.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #67
                Originally posted by jönssi86 View Post
                Kosteuden sain poistettua omasta mielestäni kohtuu hyvin. Rakeista lähti noin 35 grammaa kosteutta pois, muualta tietysti myös lähti kosteutta pois. Noh, kasasin kompuran takaisin ja nyt se ei sitten lähde päälle. Onkohan se kompura mennyt johonkin vikasietotilaan. Johdot olen tarkastanut, että on kiinni. Rele napsahtaa kontissa muutaman kerran, mutta ei lähde surisemaan.

                Käytin puhdistuksen aikana solenoidiboksin (mihin ne sininen ja punainen piuha pusseilta menee) auki ja sieltä kuului suhahdus, kun irroitin toisen magneettiventtiilin. Voisiko venttiili olla jäänyt väärään asentoon? Ennen purkamista kompura lähti kuitenkin käyntiin. Voiko niitä venttiileitä testata jotenkin?

                Sulake on ehjä.

                Edit. Vähän korjattu kirjoitusvirheitä ja lisätty tieto kompuran toiminnasta.
                Ohita rele johdonpätkällä. Jos ei lähde ja releen kantaan tulee sähkö niin eiköhän se kompura ole kuollut. Toki kompuran päästä voi myös mitata + ja -.

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • jönssi86
                  Bimmer Rookie
                  • May 2020
                  • 36
                  • Kuopio

                  #68
                  En ehtinyt vielä tuohon kirjoittaa, mutta testasin tosiaan hyppylangalla, että kompura hyrähti käyntiin. Kovin pitkään en pitänyt sitä päällä, mutta ainakin se surisi. Ilmaa ei tainnut suuremmin tulla pusseihin, joten tyhjennysventtiili on jumittunut. Irroitin venttiilin ja se ei liikkunut mihinkään.

                  Aloin etsimään netistä sopivaa venttiiliä tilalle, niin samalla kävikin selväksi, että autoon on vaihdettu varaosakompressori, johon ei käy sama venttiili kuin alkuperäiseen. Kiinasta piti tilata uusi käypä venttiili. Montakohan kuukautta saa odottaa.
                  F11 520dA -12.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #69
                    ei se kompuran suoraa ajaminen päästä ilmaa pusseihin kun venttiilit on kiinni, sulla on kompura todennäköisesti mennyt transport modeen, ihan turhaan vaihdat sen venttiilin.

                    Kannattaa ne koodit lukea ja kuitata transport mode pois päältä...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • jönssi86
                      Bimmer Rookie
                      • May 2020
                      • 36
                      • Kuopio

                      #70
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      ei se kompuran suoraa ajaminen päästä ilmaa pusseihin kun venttiilit on kiinni, sulla on kompura todennäköisesti mennyt transport modeen, ihan turhaan vaihdat sen venttiilin.

                      Kannattaa ne koodit lukea ja kuitata transport mode pois päältä...
                      Kiitos neuvoista. Pitääpä etsiä Kuopion alueelta koodaustaitoinen. Itsellä ei ole kuin Bimmercode ja Bimmerlink. Niillä se ei taida onnistua.
                      F11 520dA -12.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5270
                        • Pirkkala

                        #71
                        Normaaleilla yleistestereillä saa pois päältä, launch, delphi, autocom esim.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • jönssi86
                          Bimmer Rookie
                          • May 2020
                          • 36
                          • Kuopio

                          #72
                          Jäsen alpine3 tarkisti etänä, ja totesi, että transport-mode ei ollut päällä. Releen napsunta kuului takakontista, mutta kompura ei herännyt. Kokeilin vaihtaa relettäkin, mutta tilanne ei muuttunut. Laitoin auton käyntiin ja kompura hyrähti päälle ja täytti pussit normaalisti (entiseen verrattuna jopa tehokkaammin, olinhan purkanut kompressorin ja kuivaillut kaikki osat.) En enää muista yritinkö aikaisemmin saada kompressorin pumppaamaan vain laittamalla virrat päälle, noh käynnistämällä moottorin se lähti tulille.

                          Tyhjennysventtiili oli ottanut jossakin vaiheessa kosteutta sen verran paljon, että sen kotelon sisällä oli ruosteen jälkiä ja venttiili oli jumissa, joten uusi venttiili on tilattu. Lämmittelin ja koputtelin vanhaa venttiiliä ja laitoin sen sisään, niin ainakin parin päivän jälkeen perä on pysynyt ylhäällä ja pelannut muutenkin hyvin. Lämpötila on ollut ulkona melko lämmin, niin ei ole sekään aiheuttanut ongelmia. Vaihtelen uuden venttiiilin, kun se aikanaan saapuu. Muuten näyttäisi pelaavaan.

                          Suuret kiitokset avusta ja neuvoista.
                          Last edited by jönssi86; 19-03-2023, 17:35. Reason: Kirjoitusvirheitä korjailtu.
                          F11 520dA -12.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5270
                            • Pirkkala

                            #73
                            Joo, eipä taida nousta perä kun vasta sitten kun auto käy
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎