Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 akku tyhjä eikä lataudu ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #46
    Originally posted by zebmacbee View Post
    Jos siis usb-porttiin kytketty soitin tms. tarvii virtaa, sleep mode ei aktivoidu. Tämähän selittäis miksi vuoden ikäinen akku menee polvilleen pakkasella, eikös?
    Ei. Autosi ilmoittaa mikäli se on huomannut purkua tapahtuvan ja sulkenut virransyötöt itse sen vuoksi (virtapiiri 30f) tästä tulee ilmoitus i driven näytölle seuraavan kerran kun lähdet ajamaan. Eli battery discharge, auxiliary consumers were temporay take off tms.

    Ja tästäkin tallentuu vikakoodi jos tälläinen 30f virtapiirin pakotettu alasajo on jouduttu tekemään.

    Lisäksi energiadiagnoosiin tallentuu merkintä ja jopa syy miksi ja minkä asian takia tämä alasajo on suoritettu ja kuinka kauan sitä on kestänyt.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • zebmacbee
      BTCF Member
      • Feb 2013
      • 33
      • Oulu/Rovaniemi

      #47
      Originally posted by zakspeed View Post
      Ei. Autosi ilmoittaa mikäli se on huomannut purkua tapahtuvan ja sulkenut virransyötöt itse sen vuoksi (virtapiiri 30f) tästä tulee ilmoitus i driven näytölle seuraavan kerran kun lähdet ajamaan. Eli battery discharge, auxiliary consumers were temporay take off tms.

      Ja tästäkin tallentuu vikakoodi jos tälläinen 30f virtapiirin pakotettu alasajo on jouduttu tekemään.

      Lisäksi energiadiagnoosiin tallentuu merkintä ja jopa syy miksi ja minkä asian takia tämä alasajo on suoritettu ja kuinka kauan sitä on kestänyt.
      Oukei, tämä selvä: jos "battery discharge" ilmoitusta ei tule, virtapurkua ei ole ja sen voi ruksata pois akkuongelmien mahdollisena syynä.
      -530dA F11 M-Sport-
      ex 520dA E61 -08

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #48
        Originally posted by zebmacbee View Post
        Oukei, tämä selvä: jos "battery discharge" ilmoitusta ei tule, virtapurkua ei ole ja sen voi ruksata pois akkuongelmien mahdollisena syynä.
        Pääsääntöisesti näin. On tilanteita myös missä purkuvirtahistoriaan ei tule tallenteita ja rivit siellä näyttää ok:ta jos auto ei ehdi tai pääse semmoiseen tilaan missä se kykenee sitä mittaamaan haluamallaan tavalla. Näissäkin tapauksissa kuitenkin antanut kuljettajalle ilmoituksen lisääntyneestä akun purkautumisesta.

        Mutta onneksi on viimeisenä korttina purkuvirta epäillyissä ihan perinteinen purkuvirran mittaaminen yleismittarilla.
        Last edited by zakspeed; 01-02-2019, 06:40. Reason: Kirjoitusvirheet
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • zebmacbee
          BTCF Member
          • Feb 2013
          • 33
          • Oulu/Rovaniemi

          #49
          Originally posted by zakspeed View Post
          Pääsääntöisesti näin. On tilanteita myös missä purkuvirtahistoriaan ei tule tallenteita ja rivit siellä näyttää ok:ta jos auto ei ehdi tai pääse semmoiseen tilaan missä se kykenee sitä mittaamaan haluamallaan tavalla. Näissäkin tapauksissa kuitenkin antanut kuljettajalle ilmoituksen lisääntyneestä akun purkautumisesta.

          Mutta onneksi on viimeisenä korttina purkuvirta epäillyissä ihan perinteinen purkuvirran mittaaminen yleismittarilla.
          Eli plus-kenkä irti, mittarin musta johdin plus-napaan ja punainen johdin plus-kenkään ja mittausalueeksi esim. 200mA? Pitääkö miinus-kenkä irrottaa vai onko väliä? Ja sitten vielä: mitä luokkaa on auton "normaali" purkuvirta tässä mittaustavassa?
          -530dA F11 M-Sport-
          ex 520dA E61 -08

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #50
            Originally posted by zebmacbee View Post
            Eli plus-kenkä irti, mittarin musta johdin plus-napaan ja punainen johdin plus-kenkään ja mittausalueeksi esim. 200mA? Pitääkö miinus-kenkä irrottaa vai onko väliä? Ja sitten vielä: mitä luokkaa on auton "normaali" purkuvirta tässä mittaustavassa?
            Tuolla tavalla poltat kyllä mittarin sulakkeen/mittarin. Auto nappaa akkua kytkettäessä melkoisen virtapiikin. Pihtimittari paljon järkevämpi näihin mittauksiin. Yleismittari pitäisi kytkeä akkukaapelin rinnalla ja ottaa se akkukaapeli irti kun auto nukkuu. Tällöin auto ei käy virrattomana ja imaise isoa virtapiikkiä. Yleisesti suositellaan sen maakaapelin irroittamista, koska tuon plus-kaapelin kanssa on aina mahdollista saada aikaan oikonen, jos se osuu runkoon. Tosin onhan siinä nyt se yleismittari "sulakkeena" välissä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #51
              Pidän laadukasta yleismittaria parhaana purkuvirta mittauksissa tarkkuutensa vuoksi vrt pihtivirtamittari.

              Kunnon fluke tai vastaava mittari kestää jonkin verran (10A) virran läpimenoakin joten virtapiiri ei niiltäosin katkea.
              Mielelläni en yritä edes opastaa etänä asiaa, koska ohjeen lukija voi ne käsittää jokatapauksessa väärin ja aiheuttaa vähintään mittarilleen tuhoa.

              Miinuspuolelta mittaus kuitenkin.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #52
                Kyllä kunnollisella pihtimittarilla (minulla on Fluke) saa selvän purkamisen (100 mA tai enemmän) kiinni, toisinaan pitää kyllä turvautua myös yleismittariin. Flukessa ei ole asteikkokaan kuin 0,1A, halppiksissa on +0,01A mutta ei ne yhtään Flukea tarkempia tietenkään ole.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #53
                  Tuossa aiemmin kysyjä tuskin on ostamassa sitä flukea, ihan hinnan takia. Yleensä ostetaan se muutoman kympin mittari. Se kun laitetaan tuolle kysytylle 200mA asteikolle ja kytketään asiaan kuuluvasti siihen auton miinuskaapelin ja akun väliin, niin rohkenen väittää, että savut tulee kyllä mittarista ulos. Korjaamokäytössä skooppi on aika näppärä kun ei tarvitse siinä vieressä seisoa, voi tulla vaikka tunnin päästä katsomaan kun on toisen auton saanut korjattua. Kuten böntti sanoi, niin kyllä tuo pihtimittarin tarkkuus yleensä riittää, että näkee purkaako selvästi vai ei. Toki se yleismittari on tarkempi kuin pihtimittari. Yleismittarin kanssa pitää vaan tietää miten sen kytkee ettei savu nouse. Pihtimittarin voi jokainen heittää kiinni ja katsoa paljonko virtaa menee.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • zebmacbee
                    BTCF Member
                    • Feb 2013
                    • 33
                    • Oulu/Rovaniemi

                    #54
                    Noviisi kiittää

                    Zakspeed, böntti & HTK12, kiitokset ymmärtävistä kommenteista ja neuvoista. Onneksi en vielä lähtenyt räpläämään peräkontissa... Motonetissä pihtimittari autokäyttöön maksaa muutaman kympin, joko se tai sitten käyn jossain autosähkökorjaamolla tms jos tarvii tuota purkuvirtamittausta; Oulunseudun independent-tyypeiltä ei näköjään saa autoon purkuvirran selvittelyä.
                    -530dA F11 M-Sport-
                    ex 520dA E61 -08

                    Comment

                    • zebmacbee
                      BTCF Member
                      • Feb 2013
                      • 33
                      • Oulu/Rovaniemi

                      #55
                      Vielä tilannepäivitys salavalikosta

                      Auto seissyt nukahtaneena 5 tuntia -15...-17 pakkasessa ja System Voltage tasan 12V (valot ja puhallin pois), to-pe vain lyhyitä kaupunkiajopätkiä. Saattaapi olla että tilanne vähitellen normalisoituu...
                      -530dA F11 M-Sport-
                      ex 520dA E61 -08

                      Comment

                      • Sto
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 89
                        • Helsinki

                        #56
                        Originally posted by zebmacbee View Post
                        Zakspeed, böntti & HTK12, kiitokset ymmärtävistä kommenteista ja neuvoista. Onneksi en vielä lähtenyt räpläämään peräkontissa... Motonetissä pihtimittari autokäyttöön maksaa muutaman kympin, joko se tai sitten käyn jossain autosähkökorjaamolla tms jos tarvii tuota purkuvirtamittausta; Oulunseudun independent-tyypeiltä ei näköjään saa autoon purkuvirran selvittelyä.

                        Hieman OT, mutta niissä kympin pihtimittareissa ei ole DC puolen virtamittausta. Jos on, niin se ei ole milliampeerialueen mittaustarkkuudella.


                        Ja niissä Flukeissakin johdollisissa se "suurvirtapuolen" mittaus on tosiaan yleensä rajattu sulakkeella 10A rajoihin, mutta helposti se auto ottaa yli sen kun herätettyä autoa koitetaan mitata. Tarkoitan tällä sitä, että kun mittari kytketään akun jompaan kumpaan napaan niin sähköt katkaistaan ensiksi, jotta mittari saadaan sopivaan väliin. Kun sähköt kytketään takaisin niin virtapiikki on aika kova hetkellisesti. Tämän ongelman HTK12 tuossa ilmaisikin ylemmässä viestissä.
                        Last edited by Sto; 01-02-2019, 22:23. Reason: Perjantaii-llan kirjoitusvirheet
                        EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #57
                          Originally posted by Sto View Post
                          Kun sähköt kytketään takaisin niin virtapiikki on aika kova hetkellisesti. Tämän ongelman HTK12 tuossa ilmaisikin ylemmässä viestissä.
                          Kuka sinne käskee semmoista virtapiikkiä tekemään. Ei kait kukaan aloita purkuvirran mittamista ensin kenkä irrallaan ja mittari väliin ja virtapiiri kiinni?

                          Tai voihan näitä mittauksia tehdä kukin tyylillään.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #58
                            Originally posted by Sto View Post
                            Tarkoitan tällä sitä, että kun mittari kytketään akun jompaan kumpaan napaan niin sähköt katkaistaan ensiksi, jotta mittari saadaan sopivaan väliin.
                            Noinhan sitä ei voi missään tapauksessa tehdä normaalin yleismittarin kanssa. Kuten aiemmin sanoin, mittari kytketään rinnalle ja akku kaapeli irroitettava kun kulutus on tippunut. Jos katkaiset virtapiirin ja kytket virtapiirin mittarin kautta kulkemaan tulee piikki polttamaan sen 10A sulakkeen mittarissa (jos mittarissa on sellainen, halvoissa ei aina edes ole). Ellei ole ihan varma kytkennästä, niin silloin ei pidä virtaa alkaa mittaamaan. zakspeed on siinä varmaan oikeassa, että ehkä näitä ei pitäisi edes yrittää neuvoa näin netin välityksellä, kun ei tiedä minkälaiset perustiedot siellä toisessa päässä on. Eikä tämä ole mitään tiedon pihtaamista, itse olen nähnyt halpa mittarista savun nousevan kun mittari kytkettiin virran mittaus asennossa akun napojen väliin..
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Sto
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 89
                              • Helsinki

                              #59
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Kuka sinne käskee semmoista virtapiikkiä tekemään. Ei kait kukaan aloita purkuvirran mittamista ensin kenkä irrallaan ja mittari väliin ja virtapiiri kiinni?

                              Tai voihan näitä mittauksia tehdä kukin tyylillään.
                              En kyllä huomannut missä kohtaa näin käskin tekemään. Toin asian esille koska tätä tapaa käytettiin Laakkosen VW-huollossa purkuvirran mittaukseen, joten varmaan joku muukin saattaisi. En kyllä itse moista tapaa viitsisi käyttää, mutta kaiketi se on vain merkkikohtaista touhua

                              Edit. Pohjustetaan vielä edellistä kertomusta. Auto purki akkua lähes uutena ja eivät löytäneet ylimääräistä purkuvirtaa normaaleilla tavoilla (en tiedä mikä heidän normaalinsa on). Kuulemma mittasivat tarkemmalla mittarilla vielä erikseen irroittamalla akun navoistaan ja laittaneensa sitten mittarin auton johtojen väliin. Eivät silloinkaan nähneet liiallista purkua, joten vaihtoivat akun takuuseen ja ongelmat katosivat.

                              Edit2. HTK12 saman virranmittauksen napojen väliltä olen todistanut DI-paperit omaavan henkilön toimesta, joten varuillaan saa kyllä olla.Kyseessä ei ollut auton akku, vaan moottorikelkan, mutta silti.
                              Last edited by Sto; 02-02-2019, 02:11.
                              EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                #60
                                Tässä niitä ohjeita.

                                Ennen mittausta:


                                Lepotilaan menon jälkeen itse mittaus:


                                Koska lepotilaan:


                                Wirtarajat wanhemmissa:


                                Lepovirtarajat uudemmissa:


                                IBS:n tunnistamat vaihtoehdot lepovirran kulutuksiin:
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎