Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä tälläisen "pusun" korjaaminen maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #31
    Pre-FL E38 ratin asentotunnistin. 800€. FL-E38 asentotunnistin 140€. Eikä käy ristiin. Tämä suhde oli vielä kuluvan vuosikymmenen alussa. Eli niissä ekoissa versioissa joku maksaa kehityskulut, ja kun tekniikka yleistyy, hinnat tulee alas.
    Veikkaan että tulevat laservaloumpiot ei maksa enää tuhansia euroja, edes OEM-varaosana.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7544
      • Jyväshyvä

      #32
      Tuossa tuli ajeltua ensimmäinen Laser valoilla oleva Bimmeri Saksasta ja kyllähän ne valot aika hyvät oli...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #33
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Tuossa tuli ajeltua ensimmäinen Laser valoilla oleva Bimmeri Saksasta ja kyllähän ne valot aika hyvät oli...
        Parilla sadalla lyä 20000 lumenia ledivaloa keulaan, niin laserit kalpenee...
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • Jani_88
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2010
          • 367
          • jkl

          #34
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tuossa tuli ajeltua ensimmäinen Laser valoilla oleva Bimmeri Saksasta ja kyllähän ne valot aika hyvät oli...
          Ja itse pyysin tutusta autoliikkeestä laser valollista bemaria käymään näytillä konttorilla, valot kiinnostivat. Olivat kyllä suorastaan pettymys. Ei mitenkään ihmeelliset, eivätkä itsekään niitä nyt mitenkään ihmeellisinä pitäneet.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #35
            Originally posted by JaniLap View Post
            BMW:n (ja muidenkin vastaavien) lasertekniikkaa hyödyntävien ajovalojen valmistusta ei oikein voi verrata led- tai xenonpolttimoihin, vaan kyseessä on valotehon osalta selvästi edistyksellisempi menetelmä. Valo tuotetaan sinilaserilla, joka virittää keltafosforilla pinnoitetun linssin lähettämään valkoista valoa useisen peilien kautta. Valoihin voidaan yhdistää GPS-ohjaus, jolloin ne huomioivat ja ennakoivat ajoväylän ja maastonmuotojen muutokset. Valoteho on noin 10-kertaa xenon- tai ledipolttimoa suurempi, vaikka niiden energiankulutus on noin 25-35 % pienempi kuin led-polttimoiden.
            Hienoa tekniikkaa. Tulos ulosmitataan mielikuvaosaston myyntitiskillä.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #36
              Originally posted by nullzwei View Post
              Hienoa tekniikkaa. Tulos ulosmitataan mielikuvaosaston myyntitiskillä.
              Milloinhan insenjöörit hoksaa lopettaa turhan kehittämisen... Miten se valoteho voi niinku enää lisääntyä mitenkään? Mulla kiian valot valaisevat 100% siitä alueesta mihin ne niinku näyttävät. Jos valoteho olis sen 10 kertaa enemmän niin mistä sen huomaa:think
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2782
                • Tampere

                #37
                Originally posted by GOOFY View Post
                Milloinhan insenjöörit hoksaa lopettaa turhan kehittämisen... Miten se valoteho voi niinku enää lisääntyä mitenkään? Mulla kiian valot valaisevat 100% siitä alueesta mihin ne niinku näyttävät. Jos valoteho olis sen 10 kertaa enemmän niin mistä sen huomaa:think
                Tarkasteltavaan pintaan osuva valon määrä vaikuttaa suoraan siihen, kuinka helposti silmällä nähdään esim. maantiellä ja tien reunassa kauempana oleviin kohteisiin. Valolähteestä riippuen valovirta eli valon määrä (lumeneina) ja valon intensiteetti eli valovoima (lukseina) voi kasvaa lähes rajattomasti. Laserilla tuotetaan lisäksi monokromaattista valoa, jonka aallonpituus voidaan laserista riippuen valita ihmissilmälle sopivimmaksi ja päästä eroon aallonpituuksista, joista ei ole näkemisen kannalta hyötyä.

                Käytännössä tehokaammilla valonlähteillä voidaan nähdä selvemmin yhä kauemmaksi heikommassakin taustavalaistuksessa. Tässä tapauksessa ajovalojen kantama kasvaa, ja tavalla josta on ajotapahtuman kannalta hyötyä kohteiden havaitsemiseksi. Tällä on merkitystä myös silmien rasittumiseen pimeällä ajaessa. Vähän kuin vertaisi edessä olevien kohteiden havaitsemista hämärässä ja päivänvalossa.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by touring39 View Post
                  Parilla sadalla lyä 20000 lumenia ledivaloa keulaan, niin laserit kalpenee...
                  37500 omassa, ei taida lazereiden kuvio edes näkyä samassa valokeilassa
                  Vielä 10 vuotta sitten tämmöiset lazerit olisi olleet kova juttu.

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #39
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    37500 omassa, ei taida lazereiden kuvio edes näkyä samassa valokeilassa
                    Vielä 10 vuotta sitten tämmöiset lazerit olisi olleet kova juttu.
                    No, tätäpä.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 570
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Tarkasteltavaan pintaan osuva valon määrä vaikuttaa suoraan siihen, kuinka helposti silmällä nähdään esim. maantiellä ja tien reunassa kauempana oleviin kohteisiin. Valolähteestä riippuen valovirta eli valon määrä (lumeneina) ja valon intensiteetti eli valovoima (lukseina) voi kasvaa lähes rajattomasti. Laserilla tuotetaan lisäksi monokromaattista valoa, jonka aallonpituus voidaan laserista riippuen valita ihmissilmälle sopivimmaksi ja päästä eroon aallonpituuksista, joista ei ole näkemisen kannalta hyötyä.

                      Käytännössä tehokaammilla valonlähteillä voidaan nähdä selvemmin yhä kauemmaksi heikommassakin taustavalaistuksessa. Tässä tapauksessa ajovalojen kantama kasvaa, ja tavalla josta on ajotapahtuman kannalta hyötyä kohteiden havaitsemiseksi. Tällä on merkitystä myös silmien rasittumiseen pimeällä ajaessa. Vähän kuin vertaisi edessä olevien kohteiden havaitsemista hämärässä ja päivänvalossa.
                      Mutta missä tuollaisia valoja oikeasti tarvitaan? Ehkä siellä Saksassa, jossa pidetään vapaista nopeuksista kiinni. Jos yön pimeydessä on pakko ajaa kolmeasataa, niin arvostaahan siinä varmaan jokaista valaistua lisämetriä. Mutta Suomessa, 80 km/h talvinopeuksilla jo xenonit näyttävät riittävän pitkälle, ledeistä tai lasereista ei rule lisäetua. Jopa niinkin vanhalla tuotteella kuin halogeenivalo pärjää hyvin, kunhan se on kunnossa ja kohdistettu oikein.

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #41
                        Originally posted by hietase View Post
                        Mutta missä tuollaisia valoja oikeasti tarvitaan? Ehkä siellä Saksassa, jossa pidetään vapaista nopeuksista kiinni. Jos yön pimeydessä on pakko ajaa kolmeasataa, niin arvostaahan siinä varmaan jokaista valaistua lisämetriä. Mutta Suomessa, 80 km/h talvinopeuksilla jo xenonit näyttävät riittävän pitkälle, ledeistä tai lasereista ei rule lisäetua. Jopa niinkin vanhalla tuotteella kuin halogeenivalo pärjää hyvin, kunhan se on kunnossa ja kohdistettu oikein.
                        Suomen pitkillä metsätaipaleilla just on mukava valaista tietä ja metsää pitkälle eteenpäin. Ei niitä valoja autobahnilla tarvita...
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by hietase View Post
                          Mutta missä tuollaisia valoja oikeasti tarvitaan? Ehkä siellä Saksassa, jossa pidetään vapaista nopeuksista kiinni. Jos yön pimeydessä on pakko ajaa kolmeasataa, niin arvostaahan siinä varmaan jokaista valaistua lisämetriä. Mutta Suomessa, 80 km/h talvinopeuksilla jo xenonit näyttävät riittävän pitkälle, ledeistä tai lasereista ei rule lisäetua. Jopa niinkin vanhalla tuotteella kuin halogeenivalo pärjää hyvin, kunhan se on kunnossa ja kohdistettu oikein.
                          Kyllä halogeenit on melko onnettomat syyspimeillä. Ihan sama vaikka olisi uudet alkuperäiset umpiot, niin ei niillä kyllä nää juuri mitään syys pimeällä vesisateella. Talvella lumi sitten auttaa kun se heijastaa valoa.

                          Kuten tuossa edellä todettiin, niin ledit on kyllä jo tovi sitten siirtyneet sellaisiin valotehoihin, että tälläiset laser valot ei kyllä kilpailussa pärjää. Toki ne on energiatehokkaampia ja se tuntuu monia valmistajia kiinnostavan.. Kun ledeillä saadaan melko edullisesti se yli 30000 lumenia, niin en kyllä näe mitään järkeä jossain 4k€/umpiossa. Ainahan se uusi tekniikka vetää asiakkaita ostamaan, mutta onhan tuo nyt melkoista rahastusta kun yhdelle ympiolle on yli 4k€ hintalappu.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #43
                            Jätkäthän on aivan asian ytimessä sen kanssa että mitä tämän auton korjaaminen maksaa Ei muuta ku jatkaka.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 5006
                              • Forssa

                              #44
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              37500 omassa, ei taida lazereiden kuvio edes näkyä samassa valokeilassa
                              Vielä 10 vuotta sitten tämmöiset lazerit olisi olleet kova juttu.
                              37500... mitä siellä keulalla oikein on?? Itsellä mussossa 2kpl 80w seekeriä (n.16000lumenia) ja maailma valaistuu edessä aika makeesti.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #45
                                Originally posted by mikae34 View Post
                                37500... mitä siellä keulalla oikein on?? Itsellä mussossa 2kpl 80w seekeriä (n.16000lumenia) ja maailma valaistuu edessä aika makeesti.
                                Katolla 300w/25000lm
                                Kaulalla 2*100w/6600lm

                                Korjataan että yhteis lm ilman omia ajovaloja on 38200lm (valmistajan ilmoittamilla arvoilla).

                                Kyllä noilla pimeäkin muuttuu päiväksi kieltämättä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎