Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Repsahtavia alustanosia

    Tuossa satuin hiukan silmäilemään että mitä tuolta alustasta löytyy niin tälläisiä sieltä tuli vastaan...

    Näistä olikin jo aikaisemmin puhetta... täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...37#post4085737



    Mutta näyttää myös perän takimmainen pusla olevan moro.




    Sekä edessä alatukivarren sisin pusla.




    Näissä osumatarkkuus on ollut 2/2 eli kahdesta autosta katottu ja molemmista kaput.

    Mitäs muuta näistä happanee alustasta mitä kannattaisi tsekata?
    Last edited by fraatti; 01-03-2019, 23:14.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by fraatti View Post
    Näissä osumatarkkuus on ollut 2/2 eli kahdesta autosta katottu ja molemmista kaput.

    Mitäs muuta näistä happanee alustasta mitä kannattaisi tsekata?
    Vetareiden suojakumit kannattaa myös lisätä takemman tarkastelun listalle kun auton alle vilkuilee.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by atcc View Post
      Vetareiden suojakumit kannattaa myös lisätä takemman tarkastelun listalle kun auton alle vilkuilee.
      Toisessa vuoti molemmat ja toisessa toinen suojakumi. Nämä vuotivat vain kumin ja akselin/nivelen välistä eli tässätapauksessa "pannan" uusiminen riitti. Vuotoja oli sekä ulko- että sisäpäässä kumia. Tuohon tempasin uutta vaseliinia niveleen sekä letkuklemmarin kun muuta ei sattunut juuri olemaan käsillä.



      Näitä jos joku laittaa niin ainakaan KYBit eivät ole hyvät. Nuo olivat hiukan liian löysiä tuohon varteen (ei purista yhtään) eivätkä pysyneet hyvin tuolla ylhäällä kiinni. Vedin sitten hiukan sikalexiä niskaan.



      Osaakos joku sanoa että onnistuuko perän takapuslan vaihto vain perää laskemalla vai täytyykö koko murikka ottaa irt?

      (molempien) Alempien etutukivarsien sisimpien puslien vaihto taitaa onnistua niin että jättää nivelen olka-akseliin kiinni ja laskee vain sisäpään alas ja vaihtaa puslan siinä? Näistä ei taida olla mennyt noita palloniveliä etutukivarsista?
      Last edited by fraatti; 02-03-2019, 13:29.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #4
        Mulla ainakin meni edestä alatukivarresta pallo toiselta puolelta niin vaihdoin molemmat. Ei kuitenkaan ollut muistaakseni tuhannen kallis osa, oisko ollu alle satkun kipale kun ebaystä tilasi.

        t.Pekka

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by MazterI View Post
          Mulla ainakin meni edestä alatukivarresta pallo toiselta puolelta niin vaihdoin molemmat. Ei kuitenkaan ollut muistaakseni tuhannen kallis osa, oisko ollu alle satkun kipale kun ebaystä tilasi.

          t.Pekka
          Hyvä tieto että korkkaavat myös nivelien päästä. Eipä tuossa sitten kannata alkaa pelkkää puslaa vaihtamaan vaan vaihtaa sitten koko tukivarren laakista. Nelivedossa etummaisen tukivarren irroitus taitaa vaati myös vetoakselin irroituksen? Taempi näyttää sille että sen saa irti tuolta välistä ilman vetarin irroitusta...

          Last edited by fraatti; 02-03-2019, 16:53.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by fraatti View Post

            Osaakos joku sanoa että onnistuuko perän takapuslan vaihto vain perää laskemalla vai täytyykö koko murikka ottaa irt?

            (
            Onnistuu. Riippuen työkaluista.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • janilind
              Bimmer Rookie
              • Nov 2017
              • 165
              • Pirkanmaa

              #7
              Omastakin pitäs katsoa toinen etualatukivarsi ja noi takaiskarien pohjaanlyöntikumit. Mites nää parhaiten hoituu?
              Pitääkö takaiskarit saada irti ja käteen jotta onnaa toi vaihto vai miten helpoiten?
              Entä toi etualatukivarren irrotus, tossa alapallossa aikas iso mutteri - lähteekös se irti ihan normihylsyllä ku näyttäs olevan joku iso ja tähtikuvioinen? Edit: Combination nut M30X1,5 ZNS3 sanoo realoem ja on 12-sakarainen tähti eli semmosen vaatii.
              Edit: näköjään onkin valmistaja kohtaisia eroja noissa alatukivarsissa - Lemförderi myy alapallon erikseen ja esim Ridexillä on alapallo kiinteänä osana tuota tukivartta. Lemförder kokonaisuus Saksassa 140e ja Ridexin saa alle 50e.
              Reaktiotangon vaihtoon tosiaan nelikossa pitää vetari irrottaa, jotta mahtuu tulemaan nivelen akseli ulos. Muistaakseni tarvii 17mm kuusiokolo avaimen toi napapultti, vetari tulee kyllä sit helposti riittävästi ulos sen jälkeen, jotta mahtuu reaktiotangon saamaan irti.
              Vetarien kumit olikin omaani jo Gunther vaihdattanut.
              Last edited by janilind; 03-03-2019, 09:55.
              2011 530d x-drive
              2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

              Comment

              • janilind
                Bimmer Rookie
                • Nov 2017
                • 165
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Onnistuu. Riippuen työkaluista.
                Tämäkin omassa rikki kuten ylläolevissa kuvissa näkyy - liekkö sit kovin paha vielä? Mitäs työkaluja vaatii, jotta sujuu? Toimiskos jos vaan tööttäis ton puslan täyteen vaikka liimatiiviste massaa?
                Last edited by janilind; 03-03-2019, 09:30.
                2011 530d x-drive
                2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                Comment

                • takur
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2013
                  • 97
                  • Oulu

                  #9
                  Vaihdoin juuri nuo perämurikan puslat. Ulosvetäjät tilasin netistä. Varsin helppo ja kivuton homma niillä. Olis vaan pitänyt huomata hommata räikkälenkit noihin ulosvetäjiin. Hiki tuli kiintoavaimella nylkyttäessä. Pohjamuovit ja pakoputki pitää irroittaa, kardaania ja vetoakseleita ei tarvi irroittaa.


                  Originally posted by janilind View Post
                  Tämäkin omassa rikki kuten ylläolevissa kuvissa näkyy - liekkö sit kovin paha vielä? Mitäs työkaluja vaatii, jotta sujuu? Toimiskos jos vaan tööttäis ton puslan täyteen vaikka liimatiiviste massaa?

                  Comment

                  • takur
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 97
                    • Oulu

                    #10
                    Tuollaset murikat on nuo ulosvetäjät. Joku puolalainen paja tekee noita.
                    Attached Files

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by takur View Post
                      Vaihdoin juuri nuo perämurikan puslat. Ulosvetäjät tilasin netistä. Varsin helppo ja kivuton homma niillä. Olis vaan pitänyt huomata hommata räikkälenkit noihin ulosvetäjiin. Hiki tuli kiintoavaimella nylkyttäessä. Pohjamuovit ja pakoputki pitää irroittaa, kardaania ja vetoakseleita ei tarvi irroittaa.
                      Millaisia oireita oli puslista? Ääntelyä, perän muljahtelua tms? Puslien ja ulosvetäjän hinnat?

                      Comment

                      • takur
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2013
                        • 97
                        • Oulu

                        #12
                        Persuksessa tuntui nuljahtelua ja hankalin ongelma oli kun näki että ne oli paskana 😂. Etummaiset puslat oli samassa kunnossa kuin takimmainen. Puslat muistaakseni alle satkun 3 kpl. Vetäjät saa n. 140e yhteensä.
                        Vinkkinä, koivusen kautta nuo halvimmat, mutta ei ole varastossa. Ite tilasin ranskasta, 200e toimituskuluineen.



                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Millaisia oireita oli puslista? Ääntelyä, perän muljahtelua tms? Puslien ja ulosvetäjän hinnat?

                        Comment

                        • janilind
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2017
                          • 165
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by takur View Post
                          Persuksessa tuntui nuljahtelua ja hankalin ongelma oli kun näki että ne oli paskana 😂. Etummaiset puslat oli samassa kunnossa kuin takimmainen. Puslat muistaakseni alle satkun 3 kpl. Vetäjät saa n. 140e yhteensä.
                          Vinkkinä, koivusen kautta nuo halvimmat, mutta ei ole varastossa. Ite tilasin ranskasta, 200e toimituskuluineen.
                          Oliiskos mahollista vuokrata noita puslien ulosvetimiä sulta? Ei oikein tunnu järkevältä ostaa omaksi yhen vaihtokerran takia.
                          2011 530d x-drive
                          2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                          Comment

                          • takur
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 97
                            • Oulu

                            #14
                            Onnistuu...
                            Yv tulossa

                            Originally posted by janilind View Post
                            Oliiskos mahollista vuokrata noita puslien ulosvetimiä sulta? Ei oikein tunnu järkevältä ostaa omaksi yhen vaihtokerran takia.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Originally posted by janilind View Post
                              Oliiskos mahollista vuokrata noita puslien ulosvetimiä sulta? Ei oikein tunnu järkevältä ostaa omaksi yhen vaihtokerran takia.
                              Niin tai kysyä kuitenkin se vaihtotarjous liikkeestä. Saa kuitenkin työ ja varaosatakuun.

                              Jos ei saa työkalua lainaan ja itse tee.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎