Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pahan kuuloinen ääni f11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • EFNU

    #16
    Originally posted by fraatti View Post
    Nyt ei kyllä mun matematiikka toimi. :think Työmäärältääkin hommat ovat aivan eri sfääreiltä.
    Molemmat on halpoja korjata ennen porsimista, ja molemmat on kalliita korjata porsimisen jälkeen?

    Originally posted by fraatti View Post
    Laakerivikojen mahdolliseksi syypääksi on monesti arveltu öljypumppua ja näistä on myös katkennut rattaiden pultteja. Tämä uusi taitaa olla 500€.
    Väittäisin että öljypumpun aiheuttaessa tuhon, se ei rajoittuisi yhteen laakeriin kuten näyttäisi tapahtuvan? Laakerivikaisista enemmistö vaikuttaisi oleva tuplaturboja, mistäköhän kohtaa niiden öljynsyöttö on otettu?


    Edit: Onkohan kukaan mittaillut välyksiä ehjistä laakereista, eli saisiko siitä osviittaa.
    Last edited by Calypsocoupe; 03-07-2019, 13:02.
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Calypsocoupe View Post
      Väittäisin että öljypumpun aiheuttaessa tuhon, se ei rajoittuisi yhteen laakeriin kuten näyttäisi tapahtuvan? Laakerivikaisista enemmistö vaikuttaisi oleva tuplaturboja, mistäköhän kohtaa niiden öljynsyöttö on otettu?
      Täällä oli tuota jo pohdittu. En usko että öljy tulee laakereilta vaan omasta kanavasta.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • demu
        Newbiemmer
        • Oct 2018
        • 13
        • Espoo

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Nyt ei kyllä mun matematiikka toimi. :think Työmäärältääkin hommat ovat aivan eri sfääreiltä.

        Joka ainut mitä näitä nyt on tullut vastaan on tainnut olla kampiakseli siinä kunnossa että sen saa paiskata roskiin. Ajoissa havaittu vika voi vielä mahdollistaa kammen uudelleenkäytön. Uuden ja käytetyn hinta täällä taisi ollakin jo. 2500/900€. Käytetyn hinta sillä edellytyksellä että jostain löytää tuollaisen kun taitavat olla kysyttyä tavaraa.

        Kiertokanget myydään bemarilla 6kpl sarjoina, uusien hinta lienee 600-700€. Sarjoina siksi että kangen ala- ja yläpäät on punnittu niin että ne täsmäävät koko sarjassa. Käytettyjen kanssa joko metsästää koko sarjan tai luottaa tuuriin ja vaihtaa vain yhden arvalla. Sarja saattaa olla hankala löytää ja yhden käytetyn hinta lienee 50€ luokkaa.

        Laakerivikojen mahdolliseksi syypääksi on monesti arveltu öljypumppua ja näistä on myös katkennut rattaiden pultteja. Tämä uusi taitaa olla 500€.

        Laakeriremontin yhteydessä joutuu jakopään myös avaamaan niin olisi sulaa hulluuttaa olla vaihtamatta sitä. Alkuperäiset osat lienevät lähelle 500€?

        Lisäksi julma määrä työtä kun koko koneen joutuu purkamaan palasiksi ja pesemään. Toki myös koneen täydellinen tiivistesarja tulee vaihdettavaksi.

        Saksassa tälläisen laakerivian korjauskulut ovat keskusteluissa olleet jotain 5000€ ja 17k€ välistä. Kalleimpaan vaihtoehtoon tietysti tullut kokonaan uusi vaihtokone.

        Mihinkäs hintaan Makkis meinasi että tämän remontin joku liike tekee niin että antaa vielä työllensä takuun? :think

        Majordrakella lieni vielä jokunen kokemusta näistä hajonneista ja niiden kustannuksista mutta hän taitaa olla tehnyt remontit itse?


        Ketjuremontin teettänee jonkinverran yli 2000k€ suomessakin likaamatta itse käsiään ja näiden kanssa lienee varsin harvinaista että ketju lipsahtaisi poikki saakka.

        Sen verran masokistin vikaa itsessäkin on että tekisi toisaalta mieli joskus tehdä itsekin tälläinen jakopää kokeeksi.
        Varmaan 2000€ riittää. 2 miljoonalla (2000k€) eurolla kun rakentaa auton moneen kertaan kokonaan varaosista valmiiksi .

        Comment

        • mx3r
          BTCF Member
          • Jul 2018
          • 23
          • Rovaniemi

          #19
          Originally posted by Calypsocoupe View Post
          Molemmat on halpoja korjata ennen porsimista, ja molemmat on kalliita korjata porsimisen jälkeen?



          Väittäisin että öljypumpun aiheuttaessa tuhon, se ei rajoittuisi yhteen laakeriin kuten näyttäisi tapahtuvan? Laakerivikaisista enemmistö vaikuttaisi oleva tuplaturboja, mistäköhän kohtaa niiden öljynsyöttö on otettu?


          Edit: Onkohan kukaan mittaillut välyksiä ehjistä laakereista, eli saisiko siitä osviittaa.
          Näissähän n57 koneissa suurinosa turbolle/turboille öljyntulo on varastettu 5 pytyn kohdilta, josta koneet on yleisimmin menneet paskaksi. Tosin itselläni meni päittäislaakerin ja 3 pytyn kohdalta.

          Comment

          • mx3r
            BTCF Member
            • Jul 2018
            • 23
            • Rovaniemi

            #20
            Mullahan porsi kampiakseli kokonaan, pelkät osat on noin 5000e luokkaa.. + koneistus. (porataan lohko ylikokoon ja uusitaan kaikki männät)

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #21
              Originally posted by fraatti View Post
              Nyt ei kyllä mun matematiikka toimi. :think Työmäärältääkin hommat ovat aivan eri sfääreiltä.

              Joka ainut mitä näitä nyt on tullut vastaan on tainnut olla kampiakseli siinä kunnossa että sen saa paiskata roskiin. Ajoissa havaittu vika voi vielä mahdollistaa kammen uudelleenkäytön. Uuden ja käytetyn hinta täällä taisi ollakin jo. 2500/900€. Käytetyn hinta sillä edellytyksellä että jostain löytää tuollaisen kun taitavat olla kysyttyä tavaraa.

              Kiertokanget myydään bemarilla 6kpl sarjoina, uusien hinta lienee 600-700€. Sarjoina siksi että kangen ala- ja yläpäät on punnittu niin että ne täsmäävät koko sarjassa. Käytettyjen kanssa joko metsästää koko sarjan tai luottaa tuuriin ja vaihtaa vain yhden arvalla. Sarja saattaa olla hankala löytää ja yhden käytetyn hinta lienee 50€ luokkaa.

              Laakerivikojen mahdolliseksi syypääksi on monesti arveltu öljypumppua ja näistä on myös katkennut rattaiden pultteja. Tämä uusi taitaa olla 500€.

              Laakeriremontin yhteydessä joutuu jakopään myös avaamaan niin olisi sulaa hulluuttaa olla vaihtamatta sitä. Alkuperäiset osat lienevät lähelle 500€?

              Lisäksi julma määrä työtä kun koko koneen joutuu purkamaan palasiksi ja pesemään. Toki myös koneen täydellinen tiivistesarja tulee vaihdettavaksi.

              Saksassa tälläisen laakerivian korjauskulut ovat keskusteluissa olleet jotain 5000€ ja 17k€ välistä. Kalleimpaan vaihtoehtoon tietysti tullut kokonaan uusi vaihtokone.

              Mihinkäs hintaan Makkis meinasi että tämän remontin joku liike tekee niin että antaa vielä työllensä takuun? :think

              Majordrakella lieni vielä jokunen kokemusta näistä hajonneista ja niiden kustannuksista mutta hän taitaa olla tehnyt remontit itse?


              Ketjuremontin teettänee jonkinverran yli 2000k€ suomessakin likaamatta itse käsiään ja näiden kanssa lienee varsin harvinaista että ketju lipsahtaisi poikki saakka.

              Sen verran masokistin vikaa itsessäkin on että tekisi toisaalta mieli joskus tehdä itsekin tälläinen jakopää kokeeksi.

              Hyvä vittuilla kun ei ikinä itse ole kyseisiä remontteja tehnyt, näpistellyt vaan päivät pitkät tietokoneen ääressä silmät möllöttäen korjausoppaita.

              Itse olen kuitenkin kyseiset operaatiot tehnyt ja maksanut ja myöskin ottanut nyt omasta autosta jo sen voiman pihalle mitä tuo kyseinen moottori ei kuulemma kestä

              1000e pystyy tekemään jakopää sekä laakeriremontin ja laakeriremonttia vartenhan ei ole pakko jakopäätä avata Joten sen vuoksi se on myös halvempi kuin jakopääremontti, jos siis yksittäisenä tehdään.

              Öljypumpun rattaan pultti on hyvä uusia molemmissa tapauksissa.

              Mulle on edelleenkin ihan sama mitä kukakin uskoo, mutta tiedän mitä olen itse tehnyt ja mihin hintaan, mitään tarvetta ei ole valehdella.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #22
                Originally posted by makkis View Post
                1000e pystyy tekemään jakopää sekä laakeriremontin ja laakeriremonttia vartenhan ei ole pakko jakopäätä avata Joten sen vuoksi se on myös halvempi kuin jakopääremontti, jos siis yksittäisenä tehdään.
                Oma oletus tietysti tehtävälle remontille on että sille on myös akuutti tarve eli joko kettinki rapistaa tai laakerit naputtavat. Eikai ainakaan laakereita taida kovin moni olla vaihtanut ennakoivasti? Olettaisin että tarkoitat laakereiden vaihdolla myös runkolaakereita, saako ne vaihdettua purkamatta koneen etu- ja takapäätä?

                Ketjuremontin hinta on aivan sama piti se ääntä tai ei.

                Jos laakerit pitävät ääntä niin se tietää aina rahanmenoa, ja paljon ainakin näiden tapauksessa kun ei enää selviä pelkällä laakerin vaihdolla. Jos olet tonnilla saanut osat niin hyvä sitten. Tarvikevalmistajien osia käyttämällä säästänee pitkän pennin ja samoin voi punnita mitä osia vaihtaa ja mitä jättää vaihtamatta. Esim runkolaakereiden ja kiertokankien pultit virallisessa ohjeessa vaihdetaan. Samoin ketjujen yhteydessä moni vaihtaa myös kaikki hammaspyörät.

                Liikkeessä teettämisen hintaa kuvaa hyvin se mitä tuttavani maksoi imusarjan ja -kanavien puhdistuksesta vuosi pari taaksepäin, 1400€ ja tuosta on kuitenkin valtaosa työtä. Pidän sitä melko arvokkaana ja siihen suhteutettuna työmaarältään laakereiden tai ketjun vaihto on aivan toista maata. Toki sellainen joka on tehnyt paljon vaikkapa jakopäitä selviää huomattavasti nopeammin hommasta kun ensikertalainen tai yleispaja jantusella teetettynä sama homma.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2000
                  • Tampere/kainuu

                  #23
                  Tokihan liikeessä imusarjan liottelupesu menee käytetyn ajan mukaan. Jakopää tai laakerit taas kiinteän ohje-aikaan sidotun hinnan perusteella.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1572

                    #24
                    Paljonko on tuo laakeriremontti merkkarilla nelivetoon?

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Tuntityönä pajalla on kyllä kallista kun konetta auotaan. Laakereiden vaihdosta niin en tunne enkä ole ikänä kyseistä n57 konetta avannut mutta joskus vaihdoin yhteen nissanin moottoriin runkolaakerit kampiakselia irrottamatta. Eli pukki kerrallaan auki ja pyöräytetään liuska pois paikoiltaan. Mahtaisiko onnistua myös n57 kohdalla mikäli haluaisi vaihdella laakerit ennakkoon? Ja tarviiko tällöin edes pudottaa konetta pois? Aika yleensä kultaa muistot uutta jälkiviisaana kun tuollaisen rempan tein moottori paikoillaan niin viisaampi ja helpompi olisi kyllä ollut nostaa motti pöydälle. Sinänsä tämä ei kyllä edes itseä kosketa kun ainakaan vielä ei n sarjan moottorillaolevaa autoa ole talossa.
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by ptikkala View Post
                        Paljonko on tuo laakeriremontti merkkarilla nelivetoon?
                        Ehkä zakspeed tietää? Tässä kuitenkin jotain hinnoista yleisesti maailmalta. Suomesta vastaavia ei taida löytyä mistään.

                        Tässä Englannista yksi tapaus 535d 2011, heidän kanta(marmori) taitaa asiaan olla se että tilalle tulee uusi/kunnostettu moottori.
                        Moottorin kustannus 12k£ + vanha hylsy vaihdossa, tämän oli maksanut bmw.
                        Työnosuus joka jäi asiakkaalle maksettavaksi oli 3700£

                        Tässä hommassa ei kuitenkaan ollut onni myötä vaan uusi kone paukahti 2vko remontin valmistumisen jälkeen. Ensimmäisellä kerralla oli hajonnut 6 sylinterin vierestä runkolaakeri ja jälkimmäisellä kerralla 1 sylinterin lähettyvillä oleva runkolaakeri. Korjaus meni ilmeisesti sitten bemarin piikkiin.
                        "Unfortunately the rebuilt engine failed again 2 weeks ago on my way to Germany (thankfully still in England) BMW have been good with sorting me a courtesy car and they approved a new engine on Tuesday. Will update with any more progress. Bit disappointing for it to fail again but they are being helpful at least on the whole!"
                        Tarinaan voi tutustua täällä: https://www.pistonheads.com/gassing/...&t=1590946&i=0

                        Tässä F25 tapauksessa homma tehtiin "nyrkkipajassa", myös tähän tuli vaihtomoottori johon vain vaihdettiin öljypohja. Kustannuksista ei tietoa mutta videosta saa käsitystä homman laajuudesta nelivedon tapauksessa. Videossa seppä korostaa öljyjen vaihdon tärkeyttä.


                        Katkenneelle ketjulle ja sen aiheuttamalle remontille löytyy jotain hintoja täältä eli N57:n tapauksessa puhutaan +3000£ ja siitä ylöspäin:
                        Engine Code: N47D20A (2007-2009) rebuild cost will be £2,000
                        Engine Code: N47D20C (2009-2012) rebuild cost will be £3,000
                        Engine Code: M57 or N57 (2006-2012) rebuild costs vary, prices start from £3,000

                        Täällä ei ole suoraan mainittu N57 laakeriremonttien hintoja mutta S-koneiden kankiremonttien hintoja on:
                        Rod Bearing Replacement Service
                        BMW M3 (S65) before engine damage or failure will be £2,200
                        BMW M5 & M6 (S85) before damage or failure will be £2,400
                        BMW M3 (S65) engine rebuild costs will be £6,000 – £8,000
                        BMW M5 & M6 (S85) engine rebuild costs will be £6,200 – £8,200

                        Imusarjaan päätyneiden läppien kohdalla (vanhemmat M57) puhutaan tälläisistä summista:
                        However, if your swirl flaps have been digested then you will require a full engine rebuild which we can carry out for you at a cost of £1600 inc of parts.
                        Näille kaikille 12kk takuu.
                        BMW petrol/diesel engine rebuild service for swirl flap, rod bearing, timing chain failure, oil starvation or water ingress.



                        Tässä taas saksasta moottorin purku ja kasaus niin että ketjut, laakerit yms vaihdetaan. Tässä ei ole puhetta että onko tämä korjaus, vai ennaltaehkäisevä juttu. 4500€. Pajankoosta tai takuusta ei puhetta.



                        Tässä auto haetaan paikanpäältä ja asennetaan paikalleen uudelleen rakennettu vaihtomoottori, hinta 6000€



                        Täältä käyville koneille ketjuvaihtohintoja:
                        BMW E82 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs on average - 1899 €
                        BMW E88 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs on average - 1899 €
                        BMW E90 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs an average of - 1899 €
                        BMW E60 N47D20A BMW Timing Chain Repair costs on average - 2690 €
                        BMW E91 N47D20A BMW Timing Chain Repair costs on average - 2699 €
                        BMW F21 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs an average of - 2690 €
                        BMW E83 N47D20A BMW Timing Chain Repair costs an average of - 2990 €
                        BMW F11 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs an average of - 2690 €
                        BMW F30 N47D20C BMW Timing Chain Repair costs on average - 2690 €
                        BMW F11 N57D30A BMW Timing Chain Repair costs an average of - 2790 €
                        Suurempien remonttien hinnat kysymällä.


                        Toki ensimmäistä lukuunottamatta muut ei ole merkkiliikken hintoja vaan jotain muuta.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2000
                          • Tampere/kainuu

                          #27
                          Tämä kun ei markkinapaikka ole niin hinnoista ei sen enempää. Toki maan sisällä voi jo tulla suuremmilla remonteilla selkeitä kustannuseroja työn osalta johtuen erilaisista tuntihinnoista.

                          Jotain suuntia ohje-aikoihin N57 535xd (N47 neliveto)
                          imukanavien ja sarjan putsaus 67fru:ta (47)
                          Molempien jakoketjujen vaihto 225 fru:ta (175)
                          Kk laakereille ei esim järkevää pakettia, koska purattaa männät virallisen ohjeen mukaan pois.
                          samoin rk laakerit. Eli ovat ihan kustannusarvion laatijan käsissä.

                          Kaksivetoiseen työt vielä edukkaampia.
                          Last edited by zakspeed; 05-07-2019, 16:56.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • -kiki-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1160
                            • Hämeenkyrö

                            #28
                            Mahdetaanko tässä jo suuruusluokaltaan puhua tfsi mäntäremppa pandemiasta, tuleeko kaikki laukeamaan jossain vaiheessa vai joku hajoo ja toinen kestää. Rvs D8:n kävin hakeen, tuskinpa tuo silti mitään auttaa. 15tkm välein olen öljyt vaihdellut nyt ajettu 220tkm ja 185tkm ajettuna tuli mulle. Kylmäkäynnistyksiä ei ole tullut ainuttakaan aina webasto kautta ajoon, vaikutusta?
                            F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Jotain suuntia ohje-aikoihin N57 535xd (N47 neliveto)
                              imukanavien ja sarjan putsaus 67fru:ta (47)
                              Molempien jakoketjujen vaihto 225 fru:ta (175)
                              Mikä tuo fru on aikayksikkönä?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2000
                                • Tampere/kainuu

                                #30
                                Saksalainen korjaamon työveloitusta mittaava aikayksikkö. 1fru = 5minuuttia.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎