Originally posted by -kiki-
View Post
Pahan kuuloinen ääni f11
Collapse
X
-
Monesti vaihtokone on edullisempi jos autolla reilusti metrejä takana (kuten näillä useasti on).Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Jännityksellä tässä odottelen mitä huomenna löytyy miedosti softatun(270hp/600Nm) 212tkm ajetun E91 330xd N57-koneen sisältä. Kyseinen auto kävi talvella jo huollossa ja pistin merkille koputtavan äänen koneesta, sekä ~2500 rpm tietämillä kuuluvan pahan "räminän". Sanoin asiakkaalle, että en ajaisi ite metriäkään, kun mahtaa johtua runkolaakeriviasta se koputus ja räminä kuulosti ehkä eniten ketjuvialta. Tsekkasin siinä yhteydessä öljynsuodattimen, mutta se oli puhdas. Asiakas vei auton sit kuitenkin paikalliseen merkkihuoltoon, jossa olivat diagnosoineet äänen suutinviaksi ja mitanneet paluuvuodot 1- ja 2-sylintereistä hieman muita suuremmiksi. Itse en hetkeäkään uskonut suutinvikaan, kun muut oireet ei siihen täsmänneet mitenkään. Asiakas kuitenkin halusi, että vaihdetaan meillä ne kaksi suutinta uusiin, joka ei sit tietenkään muuttanut tilannetta mihinkään.
Auto ollut ajossa koko kevään ja kesän ja nyt tuli taas tutkittavaksi. Otin ensimmäisenä öljynsuodattimen pöydälle ja nyt oli aivan täynnä laakerisilppua, eli sieltähän se kellarista vika olisi alkujaan löytynyt.
Huomenna kone pukkiin ja tutkimaan, että onko roskiskamaa.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Hinnoista vähän:
Emännän X5 E70 LCI 40d naputti viime kesänä, tutkittiin asiaa eikä siihen tullut selvyyttä. Naputus kuului korotetuilla kierroksilla, isommilla ei niinkään.
Tuli sitten eräällä reissulla vedettyä kärryä vähän rivakammin jolloin kone rupesi kolkottamaan selvästi. Ajettu 179 tkm.
Lopputulemana oli että 5 pytyn kiertokangen laakeri ja yksi runkolaakeri pyörähti, alakerta meni uusiksi kun laakeripukki naarmuntui,
Tunturi Saarijärvellä teki siihen täysremontin, eli ketjut, kannen työstö,
60 tkm ajettu alakerta sattui löytymään 2ke (lohko, männät, kampiakseli, öljypumppu), työt ja muut osat 5 k€ päälle (tai no karvan verran yli mutta sisälti myös yhden etuvetonivelen vaihdettuna). Eli ~7 tonnin rojekti.
Remontissa vaihdettiin siis tietysti jakopää, vesipumppu, hehkut, täys kannen työstäminen jne...
Halapaa tämä auton pito...
Jos se lohko olis ollut ehjä niin olis säästynyt osissa tuo 2 k€ ja jonnin verran töitä... Työveloitus oli 32h mutta luulen että sitä pyöristettiin vähän alaspäin.Last edited by MajorDrake; 10-07-2019, 22:53.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Saksassa on aika paljon ihan asiallisia firmoja, joista saa peruskunnostettuja koneita. Noissa hiukan sisällöt vaihtelee, joten kannattaa tarkistaa laajuus (laakerit, tiivisteet, jakopää, männänrenkaat tms.) Hinnat N57:lle on jossain 5-6 ke, joten isomman vahingon sattuessa koneelle nuo on korjaamiseen nähden ihan kilpailukykyisiä ja toimitusajatkin on ihan kohtuullisia. Vanha yleensä pitää laittaa paluupostiin.
Lähipiirissä leipoi yksi N57 (40d) aika äskettäin (oli jotain 170 tkm ajettu). Tässä tapauksessa syyllinen oli ilmeisesti viallinen suutin, joka rikkoi yhden pytyn (useampi saman sarjan suutin oli ilmeisesti huonona), joten sellainenkin "lottovoitto" voi osua näitten jo mainittujen jakopäävikojen ja laakerivikojen lisäksi. Laite ei ollut pahemmin varoitellut ongelmasta (muutaman kerran oli ollut pientä ohimenevää rykimistä kylmänä mutta muuten ei mitään ajossa eikä vikakoodeja tms.), kunnes olikin "viisipyttyinen" kone.
E
Comment
-
-
Nyt on toi aiemmin mainittu E91 N57 purettu ja selvisi samalla pienen öljyvuodonkin syy. Ykköspukin laakerit pyörähtäneet ja toinen liuska liukunut ulos pesästään stefaan asti, joka sit kääntänyt stefan huullosta sen verran, että ei tiivisty kunnolla.
Mikähän tämän nyt sit on aiheuttanut? Kampuran suoruutta en vielä kellottanut, mutta muuten se näyttää siltä, että selviää pelkällä kaulan kiillotuksella. Lohko sen sijaan mahtaa olla entinen, kun laakeripesä on kulunut etupäätä kohti laajenevaksi kartioksi ja kartiokkuutta on 0.05-0.08 mm. Takareuna pukista on vielä kakkospukkiin verrattuna mitassaan.
Loput liuskat tämän näköisiä:
Veivien laakerit ei juuri uusille häpeä:
Öljypumpun rattaissa hentoa kulumaa, mutta yllättävän siisti silti. Alumiinikuorissakin vain pari just silmin havaittavaa naarmua. Luultavasti täysin ajettavassa kunnossa vielä, vaikka sieltä roppakaupalla on lastua läpi mennytkin.
Jos tää olis miun oma moottori, niin nakkaisin varmaan vaan riskillä uudet laakerit, tosin hajoamisen syy olisi kiva tietää ennen kasausta.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostNyt on toi aiemmin mainittu E91 N57 purettu ja selvisi samalla pienen öljyvuodonkin syy. Ykköspukin laakerit pyörähtäneet ja toinen liuska liukunut ulos pesästään stefaan asti, joka sit kääntänyt stefan huullosta sen verran, että ei tiivisty kunnolla.
Mikähän tämän nyt sit on aiheuttanut? Kampuran suoruutta en vielä kellottanut, mutta muuten se näyttää siltä, että selviää pelkällä kaulan kiillotuksella. Lohko sen sijaan mahtaa olla entinen, kun laakeripesä on kulunut etupäätä kohti laajenevaksi kartioksi ja kartiokkuutta on 0.05-0.08 mm. Takareuna pukista on vielä kakkospukkiin verrattuna mitassaan.
Loput liuskat tämän näköisiä:
Veivien laakerit ei juuri uusille häpeä:
Öljypumpun rattaissa hentoa kulumaa, mutta yllättävän siisti silti. Alumiinikuorissakin vain pari just silmin havaittavaa naarmua. Luultavasti täysin ajettavassa kunnossa vielä, vaikka sieltä roppakaupalla on lastua läpi mennytkin.
Jos tää olis miun oma moottori, niin nakkaisin varmaan vaan riskillä uudet laakerit, tosin hajoamisen syy olisi kiva tietää ennen kasausta.
Itse epäilen että tuo kokisi lopun varsin nopeasti jos se vain kasataan tuollaisena. Tuo laakerihan pääsee vääntymään samalla tavalla kuin se nytkin oli?
Jos noita kuvia laakereista katsoo niin runkolaakereissä taitaa vielä näkyä miltei jokapaikassa koneistusjäljet? Samoin tuossa taitaa näkyä muutama viiru jostain epäpuhtauksista? Eihän tuossa punaisella olevassa kohdasta paista joku muu väri läpi? Alapuolen laakeri taitaa olla väristä päätellen kulahtaneempi kuin ylempi? Omaan silmään näyttää kuitekin vielä varsin hyvälle vaikken mikään ammattilainen olekaan.
Tuon kuvan perusteella myös kiertokangenlaakereissa näkyy vielä nuo koneistusjäljet. Liekö nuo silti hiukan kuluneemmat kokonaisuutena vaikkakin ovat kyllä kuluneet ehkä tasaisemmin?
Tässä on muutama eri läpyskä mistä voi katsoa tyypilliset laakerivauriot ja niiden aiheuttajat että tunnistaako mistää laakerista mitään alkavaa vikaa. Tuo yksi jo kulahtanut on niin pahassa hapessa että siitä ei varmaan tarvi enää syitä miettiä kun vaurio on jo niin paha.
Toinen
Olisi tosiaan mielenkiitoista tietää mistä nämä mahtavat johtua. Täälähän oli näistä myös juttua: https://www.btcf.fi/forum/showthread...25#post4129025F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuossa osui joskus silmiin juttu missä M57:ssä oli runkolaakerit kilkanneet. Olisko tuossa nuo muut laakerit hiukan siistimmässä kunnossa?
Kuvat täältä: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1491850F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostLähipiirissä leipoi yksi N57 (40d) aika äskettäin (oli jotain 170 tkm ajettu). Tässä tapauksessa syyllinen oli ilmeisesti viallinen suutin, joka rikkoi yhden pytyn (useampi saman sarjan suutin oli ilmeisesti huonona), joten sellainenkin "lottovoitto" voi osua näitten jo mainittujen jakopäävikojen ja laakerivikojen lisäksi. Laite ei ollut pahemmin varoitellut ongelmasta (muutaman kerran oli ollut pientä ohimenevää rykimistä kylmänä mutta muuten ei mitään ajossa eikä vikakoodeja tms.), kunnes olikin "viisipyttyinen" kone.
Liian pieni ainemäärä ei taida aiheuttaa mitään murhetta?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuossa osui muutama juttu silmiin liittyen suuttimiin ja niiden aiheuttamiin murheisiin...
Jutut täältä: http://www.sacea.org.za/docs/SAIT%20...s_2_Shrunk.pdfF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostSinällään jos uusin alkuperäisten laakerien välys on -> Crankshaft bearing clearance, radial mm 0,023....0,054mm ja tarvikelaakereiden 0,023 - 0,086mm niin siihen nähden tuo lohkon laakeripinnan kuluma ei vaikuta hyvälle alkuunsakaan varsinkin kun välys on väärässä paikassa.
Itse epäilen että tuo kokisi lopun varsin nopeasti jos se vain kasataan tuollaisena. Tuo laakerihan pääsee vääntymään samalla tavalla kuin se nytkin oli?
Jos noita kuvia laakereista katsoo niin runkolaakereissä taitaa vielä näkyä miltei jokapaikassa koneistusjäljet? Samoin tuossa taitaa näkyä muutama viiru jostain epäpuhtauksista? Eihän tuossa punaisella olevassa kohdasta paista joku muu väri läpi? Alapuolen laakeri taitaa olla väristä päätellen kulahtaneempi kuin ylempi? Omaan silmään näyttää kuitekin vielä varsin hyvälle vaikken mikäänReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Ehjää käytettyä tilalle, eihän tommosissa korjauksissa ole järjen häivääkään.
N57 on kaikkinanvariaatioina varsin yleinen moottori, niitä ajetaan jatkuvasti päin toisia autoja jokaisessa maailmankolkassa ja auto puretaan.
Siihen perus jakopää ja uudet laakerit ja miksi ei öljypumppukin. Tommosen täystuhon kokeneen koneen kunnostus minusta aivan hullua.
Tämä siis yleisenä kommenttina koko topiciinLast edited by Urpo_rotta; 11-07-2019, 23:54.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostMikäs tuo hajonneen suuttimen aiheuttama koneen tuhoaminen perustuu? Suutin vuotaa liian paljon ainetta ja siitä seuraa hallitsematon palotapahtuma joka sitten saattaa varmaan käydä varmaan mäntien päälle?
Liian pieni ainemäärä ei taida aiheuttaa mitään murhetta?
E
Comment
-
-
Onko tiedossa montakin N57 yksilöä ilman start/stop-toimintoa josta olisi alakerran laakerit ja/tai jakoketjut menneet?
Itsellä tehtaalta saakka ollut ilman start/stopppia N57D30B, 535d, luonnollisesti kiinnostaa asia.
Omalla menty 225tkm, ei ongelmia toistaiseksi. Öljyjä vaihdetty LongLife mukaan noin 20-25tkm välein, ohjelmoitu, läpät poissa, EGR tulpattu ja imusarja putsattu vajaassa 180tkm kohdalla.Last edited by suosukeltaja; 15-07-2019, 18:38.
Comment
-
Comment