Sattui tosiaan tuossa eräs keskustelu silmiin missä oli todettu että mittariston ilmoittama arvo sekä sekä todellinen öljynlämpötila eivät täsmää. Tämä oli itsellekin uusi asia ja olin ollut siinä uskossa itsekin että kyseessä on öljyn lämpötila. Päätin siis selvittää asian laidan.
Tämä mittaristonlämpötila onkin laskennallinen arvo joka ilmoittaa kuljettajalle että moottori on siinä lämpötilassa että moottorin tehoja voi käyttää normaalisti eikä suinkaan öljyn todellinen lämpötila. Samassa selvisi se asia miksi moni ajattelee että lämpeneepäs tämä N57 nopeaa... Tämä perustunee siihen että seuraataan tuon mittariston neulan liikkeitä kyllähän se moottorikin tuntuu lämpöiselle jos mittari näyttää 100 astetta.
Tässä tapauksessa edellisestä autolla ajamisesta oli noin 8h ja mittariston salavalikosta sekä istasta lukemat näyttivät seuraaville:
Mittaristo öljy 52 astetta, vesi 39 astetta. Ista öljy 35.9 astetta.
Mittariston näyttämä lämpötila on sekoitus ainakin sekä moottorin veden ja öljyn lämpötilaa.
Tämä mittaristonlämpötila onkin laskennallinen arvo joka ilmoittaa kuljettajalle että moottori on siinä lämpötilassa että moottorin tehoja voi käyttää normaalisti eikä suinkaan öljyn todellinen lämpötila. Samassa selvisi se asia miksi moni ajattelee että lämpeneepäs tämä N57 nopeaa... Tämä perustunee siihen että seuraataan tuon mittariston neulan liikkeitä kyllähän se moottorikin tuntuu lämpöiselle jos mittari näyttää 100 astetta.
Tässä tapauksessa edellisestä autolla ajamisesta oli noin 8h ja mittariston salavalikosta sekä istasta lukemat näyttivät seuraaville:
Mittaristo öljy 52 astetta, vesi 39 astetta. Ista öljy 35.9 astetta.
Mittariston näyttämä lämpötila on sekoitus ainakin sekä moottorin veden ja öljyn lämpötilaa.
Comment