Announcement

Collapse
No announcement yet.

F-sarjan mittariston lämpömittarin toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    F-sarjan mittariston lämpömittarin toiminta

    Sattui tosiaan tuossa eräs keskustelu silmiin missä oli todettu että mittariston ilmoittama arvo sekä sekä todellinen öljynlämpötila eivät täsmää. Tämä oli itsellekin uusi asia ja olin ollut siinä uskossa itsekin että kyseessä on öljyn lämpötila. Päätin siis selvittää asian laidan.

    Tämä mittaristonlämpötila onkin laskennallinen arvo joka ilmoittaa kuljettajalle että moottori on siinä lämpötilassa että moottorin tehoja voi käyttää normaalisti eikä suinkaan öljyn todellinen lämpötila. Samassa selvisi se asia miksi moni ajattelee että lämpeneepäs tämä N57 nopeaa... Tämä perustunee siihen että seuraataan tuon mittariston neulan liikkeitä kyllähän se moottorikin tuntuu lämpöiselle jos mittari näyttää 100 astetta.

    Tässä tapauksessa edellisestä autolla ajamisesta oli noin 8h ja mittariston salavalikosta sekä istasta lukemat näyttivät seuraaville:
    Mittaristo öljy 52 astetta, vesi 39 astetta. Ista öljy 35.9 astetta.

    Mittariston näyttämä lämpötila on sekoitus ainakin sekä moottorin veden ja öljyn lämpötilaa.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    Hmm. Mielenkiintoista.

    Parin N57:n kanssa on tullut lämpöjen kanssa tapeltua ja niissä ei kyllä lämmöt mittarinkaan mukaan nouseet kuin johonkin 75 asteen pintaan ja salavalikosta katsottuna jäähdytysnesteen lämmöt oli jokutain 65 astetta ja öljyt sen 75... Kaupungissa nousi mittari "normaaliin" satasen pintaan eli ihan pystyyn.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Hmm. Mielenkiintoista.

      Parin N57:n kanssa on tullut lämpöjen kanssa tapeltua ja niissä ei kyllä lämmöt mittarinkaan mukaan nouseet kuin johonkin 75 asteen pintaan ja salavalikosta katsottuna jäähdytysnesteen lämmöt oli jokutain 65 astetta ja öljyt sen 75... Kaupungissa nousi mittari "normaaliin" satasen pintaan eli ihan pystyyn.
      Salavalikossa oleva laskennallinen "öljynlämpötila" on täysin sama arvo mitä tuo viisari näyttää. Todellinen öljynlämpö olikin sitten jotain muuta.

      Oliko näissä vesikierron termostaatti kypsä vai joku lämmönvaihtimista?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by fraatti View Post
        Salavalikossa oleva laskennallinen "öljynlämpötila" on täysin sama arvo mitä tuo viisari näyttää. Todellinen öljynlämpö olikin sitten jotain muuta.

        Oliko näissä vesikierron termostaatti kypsä vai joku lämmönvaihtimista?
        Päätermostaatti piti vaihtaa, muutama on noita termostaattivammaisia tullut vastaan.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Tämä kuva piti laittaa jo alunperinkin tuohon ensimmäiseen viestiin. Laitetaan sen nyt kuitenkin tähän.

          Tässä siis kyseessä diiseli. En tiedä toimiiko mittari bensamalleissa samalla tavalla vai jollain muulla tavalla.

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6708
            • PK-seutu

            #6
            Jatketaan täällä, vaikka oli tuolla 3er puolella myös tästä juttua. Tuo on selvää, että mittariston neula ja salavalikonkin "Oil Temp" näyttää korjattua lukemaa, mutta mitäs sitten tuo "Oil Temp. Raw data" arvo mahtaa tarkoittaa? Se taas pysyttelee kovin alhaisena vaikka autolla ajaa.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2672
              • Tampere

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Jatketaan täällä, vaikka oli tuolla 3er puolella myös tästä juttua. Tuo on selvää, että mittariston neula ja salavalikonkin "Oil Temp" näyttää korjattua lukemaa, mutta mitäs sitten tuo "Oil Temp. Raw data" arvo mahtaa tarkoittaa? Se taas pysyttelee kovin alhaisena vaikka autolla ajaa.
              O. temp. raw data = ulkolämpötila, joka pienillä korjauskertoimilla saadaan näyttämään oikein ja tämä ulkoilman lämpötilaa osoittava lukuarvo näkyy mitttaristossa merkinnällä Temp.
              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6708
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                O. temp. raw data = ulkolämpötila, joka pienillä korjauskertoimilla saadaan näyttämään oikein ja tämä ulkoilman lämpötilaa osoittava lukuarvo näkyy mitttaristossa merkinnällä Temp.
                No kas oli varmaan aamurämmäleitä vielä silmässä Sehän se olikin.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Joku muukin on havainnut saman asian....

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7393
                    • Oulu

                    #10
                    Näyttääköhän E92 335i öljynlämpömittari sitten oikeaa lukemaa? Hitaasti se ainakin nousee kesälläkin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Jahas, tuossa kun selasin huvikseen moottorinohjaimen sielunelämää niin vastaan osui tälläinen. Mahtaakohan tuossa olla selitys sille että mistä tuo lukema mittaristossa muodostuu?





                      Webastoon liittyvät parametrit olisi mielenkiintoista löytää... :think

                      Yksi mielenkiintoinen tuolta löytyi myös. Tunnistus feikki öljysuodattimelle (E83-koriin). Toki vaatii öljynpaineen mittauksen. Sama damos/kartat taitaa olla käytössä osittain myös muissa myllyissä koska tuolta löytyy ohjaukset myös muuttuvatilavuuksiselle öljypumpulle yms...
                      Last edited by fraatti; 22-12-2020, 01:55.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Zikke
                        Newbiemmer
                        • Nov 2018
                        • 6
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Jahas, tuossa kun selasin huvikseen moottorinohjaimen sielunelämää niin vastaan osui tälläinen. Mahtaakohan tuossa olla selitys sille että mistä tuo lukema mittaristossa muodostuu?





                        Webastoon liittyvät parametrit olisi mielenkiintoista löytää... :think

                        Yksi mielenkiintoinen tuolta löytyi myös. Tunnistus feikki öljysuodattimelle (E83-koriin). Toki vaatii öljynpaineen mittauksen. Sama damos/kartat taitaa olla käytössä osittain myös muissa myllyissä koska tuolta löytyy ohjaukset myös muuttuvatilavuuksiselle öljypumpulle yms...
                        Oot kyllä hämmentävä ukko kaivamaan näitä... En edes uskalla arvata montako tuntia tuohon tuhraantuu....?

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Ei suju tuo taulukoiden lukeminen meikäläisellä. Omasta autosta oon seurannut jäähy- ja öljynlämpöä, johtuen lyhyestä työmatkasta.

                          Arvoja salavalikosta lukien ja edellistä m57-moottorista muistellen tuo n57 258hp tuntuisi lämpeävän suunnilleen samaa tahtia, en tiedä kuuluisiko asia olla näin. Nykyisessä autossa on kaihtimet. Keskikulutuksesaa on eroa noin litra, toki nykyinen autokin on hiukan pienempi.

                          Sen verran olen kuitenkin pannut merkille että jonnekin vajaa 70c paikkeille öljynlämpö laahaa hiukan perässä, lukemien mukaan alun nollaerosta jonnekin 7-8 asteen eroon, mutta tuossa suunnilleen 70c paikkeilla öljynlämpö alkaa ottaa jäähylämpöä kiinni ja menee tästä ohi ennen kuin moottori on täysin lämmin.

                          Eli jos tuo öljynlämpö on vain jokin teoreettinen arvo niin onko sille olemassa joku korjauskerroin joka muuttuu tuossa kohdin?

                          Huomena on tarkoitus asentaa autoon binar, ilman sisäohjausta, eli kaikki lämpö moottoriin. Sen jälkeen on jonkin sortin dataa lämpöjen käyttäytymisestä taas.

                          Vaimon autossa (120d n47) tuollainen binar on jo, ja siitä lämpöjä seuratessa huomaa kyllä että moottori/jäähyneste lämpeää selvästi nopeammin kuin öljy. Lähtötilanne saattaa olla esim jäähy +45c ja öljy +20c ja ero saattaa kasvaa yli kolmeenkymmeneen asteeseen, eli tuossa kohtaa ei kyllä vaikuta siltä että öljynlämpö olisi jokin laskennallinen arvo, etenkin kun auto ei ymmärrä olevansa kytkettynä ulkoiseen lämmönlähteeseen.

                          Saatan toki olla väärässäkin, ja huomisen jälkeen alkaa kertyä dataa omasta autostakin.

                          Edit: salavalikon moottorilämpöön voinee ainakin luottaa, silloin kun binar ei enään lämmitä vaan roikkuu pelkästään kierrossa mukana enää, ja moottori on täysin lämmin niin salavalikon ja binarin näyttämä jäähylämpötila on asteen tarkkuudella sama.
                          Last edited by RRR77; 26-12-2020, 22:58.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by RRR77 View Post
                            Ei suju tuo taulukoiden lukeminen meikäläisellä. Omasta autosta oon seurannut jäähy- ja öljynlämpöä, johtuen lyhyestä työmatkasta.

                            Arvoja salavalikosta lukien ja edellistä m57-moottorista muistellen tuo n57 258hp tuntuisi lämpeävän suunnilleen samaa tahtia, en tiedä kuuluisiko asia olla näin. Nykyisessä autossa on kaihtimet. Keskikulutuksesaa on eroa noin litra, toki nykyinen autokin on hiukan pienempi.

                            Sen verran olen kuitenkin pannut merkille että jonnekin vajaa 70c paikkeille öljynlämpö laahaa hiukan perässä, lukemien mukaan alun nollaerosta jonnekin 7-8 asteen eroon, mutta tuossa suunnilleen 70c paikkeilla öljynlämpö alkaa ottaa jäähylämpöä kiinni ja menee tästä ohi ennen kuin moottori on täysin lämmin.

                            Eli jos tuo öljynlämpö on vain jokin teoreettinen arvo niin onko sille olemassa joku korjauskerroin joka muuttuu tuossa kohdin?

                            Huomena on tarkoitus asentaa autoon binar, ilman sisäohjausta, eli kaikki lämpö moottoriin. Sen jälkeen on jonkin sortin dataa lämpöjen käyttäytymisestä taas.

                            Vaimon autossa (120d n47) tuollainen binar on jo, ja siitä lämpöjä seuratessa huomaa kyllä että moottori/jäähyneste lämpeää selvästi nopeammin kuin öljy. Lähtötilanne saattaa olla esim jäähy +45c ja öljy +20c ja ero saattaa kasvaa yli kolmeenkymmeneen asteeseen, eli tuossa kohtaa ei kyllä vaikuta siltä että öljynlämpö olisi jokin laskennallinen arvo, etenkin kun auto ei ymmärrä olevansa kytkettynä ulkoiseen lämmönlähteeseen.

                            Saatan toki olla väärässäkin, ja huomisen jälkeen alkaa kertyä dataa omasta autostakin.

                            Edit: salavalikon moottorilämpöön voinee ainakin luottaa, silloin kun binar ei enään lämmitä vaan roikkuu pelkästään kierrossa mukana enää, ja moottori on täysin lämmin niin salavalikon ja binarin näyttämä jäähylämpötila on asteen tarkkuudella sama.
                            En minäkään tiedä tarkalleen mitä nuo kertoimet tarkoittavat. Joku muutos painotuksessa kuitenkin tapahtuu tuossa 85 ja 90 asteenvälissä missä termostaatti aukeaa.

                            Softassa on itsessään vielä myös jonkinlainen laskuri joka laskee kauanko auto on ollut parkissa. Sen vaikutus poistuu kun stoppia on ollut yhtäjaksoisesti 16h. Samoin tuossa on joku rajalämpötila, 82 astetta.

                            Venäjällä näyttää olevan myynnissä joku kuvausfilu miten tuo ohjain toimii mutta senkin hinta taisi olla 150e ja kaikki on lisäksi saksaksi. Ei tämä niin paljoa kiinnosta että tuosta maksaisi jotain ja alkaisi selaamaan monituhatsivuista dokkaria läpi.
                            Last edited by fraatti; 27-12-2020, 02:21.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • RRR77
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2016
                              • 232
                              • Tuusula

                              #15
                              En ehtinyt mittailla öljynlämpöjä, päivittelen tähän kun ehdin mittailemaan.
                              535d F07
                              120d M-Sport F20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎