Announcement

Collapse
No announcement yet.

F-sarjan mittariston lämpömittarin toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reiska56
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 185
    • Kerava

    #16
    Originally posted by fraatti View Post
    Sattui tosiaan tuossa eräs keskustelu silmiin missä oli todettu että mittariston ilmoittama arvo sekä sekä todellinen öljynlämpötila eivät täsmää. Tämä oli itsellekin uusi asia ja olin ollut siinä uskossa itsekin että kyseessä on öljyn lämpötila. Päätin siis selvittää asian laidan.

    Tämä mittaristonlämpötila onkin laskennallinen arvo joka ilmoittaa kuljettajalle että moottori on siinä lämpötilassa että moottorin tehoja voi käyttää normaalisti eikä suinkaan öljyn todellinen lämpötila. Samassa selvisi se asia miksi moni ajattelee että lämpeneepäs tämä N57 nopeaa... Tämä perustunee siihen että seuraataan tuon mittariston neulan liikkeitä kyllähän se moottorikin tuntuu lämpöiselle jos mittari näyttää 100 astetta.

    Tässä tapauksessa edellisestä autolla ajamisesta oli noin 8h ja mittariston salavalikosta sekä istasta lukemat näyttivät seuraaville:
    Mittaristo öljy 52 astetta, vesi 39 astetta. Ista öljy 35.9 astetta.


    Mittariston näyttämä lämpötila on sekoitus ainakin sekä moottorin veden ja öljyn lämpötilaa.
    Tänään tuli eka kerran seurattua salavalikosta lämpöjä. Öljyn lämpö kokoajan pysyi tasan 100 astetta, mutta jäähdytysnesteen lämpö vaihteli 93 - 100 astetta. Nopeudet moottoritienopeuksilla ja ulkona 26 astetta. Onko normaalia? Eli loivassa ylämäessä lämmöt kiipesi 100 asteeseen ja loivassa alamäessä laski 93 asteeseen. Ajoa n. 1,5 tuntia yhteen menoon. Hiukkassuodattimen polttoa ei todennäköisesti ollut koko matkalla. Auto 535dx 2015 sedan.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #17
      Kuulostaa normaalille, ehkä jäähdytysnesteen lämpötila aavistuksen korkeahko?!

      Mutta jos ei laske helposti alle 93 niin termari ilmeisesti toimii
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1170
        • lahti

        #18
        Täälä tekee kans lci f11 530d sillee isonkärrynkaa kun ajaa d:llä motaria ja se jurnuttaa jollai 1400rpm luokkaa niin lämmöt nousee siinä mittaristossa hieman yli 100c, oon salavalikosta kattonu kans muistaaksee just clt nousee 100c korville normisti tuol 90c nurkil ja kaikki termarit uusittu, sitku laittaa manuaalisesti pykälää pienemmälle et esim kierrokset 1800rpm tai yli ni lämmöt laskee takas 90c korville. Eli vesipumpussa heikko tuotto ?

        Vanha f01 730d ekanversion n57:kal ei tällästä tehny.

        Sitä aidosti yllättyy kun diesel väräyttää viisaria yli puolenvälin
        Last edited by mige95; 28-06-2023, 11:38.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎