Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun purkaus auton seistessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarnoE36
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 253
    • Uusimaa

    Akun purkaus auton seistessä

    Jos webastolla lämmittää autoa ( f10 518d 2015) niin onko normaalia otsikon mukainen ilmoitus startatessa vai onko akku hyytymässä?

    Syöhän se webasto aina akkua kun auto seisoo ja webasto päällä ja siitä ilmeisesti tuo herja. Pitää lisälatailla akkua mutta onko ilmoitus normaalia ( "Akun purkaus auton seistessä") vai pitääkö vaihtaa akku vasta viimeistään kun tulee ilmoitus akun alhaisesta jännitteestä.
    Jarppa

    Toyota GT86
    (330d Sport F31 N57 2014)
    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
    ( 530da E60 M57N2 2006)
    ( 520da E60 2006)
    ( 520 E39x3)
    (E46x2)
    (Z3)
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Kyllä tuo kertoo akun varaustason liiallisesta muutoksesta. Joko webastolla on lämmitelty liikaa suhteessa takaisin saatuun virtamärään tai auto purkaa akkua jostain syystä.

    Nyrkkisääntönä 15min webastoa tarvitsee vähintään 30min ajoa päälle saman virtahävikin takaisinsaamiseksi.

    BMW testerillä näkee hyvin purkuvirtahistoriasta onko kyseessä purkuvirtaa vai luonnollista akun purkamista, tässätapauksessa lisälämmittimellä.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #3
      Tämä on päivänselvä tapaus, tarvikewebasto jos kyseessä. Eli webasto vie noin kymmenen minuutiin käytön jälkeen virranhallin hälytysrajat ylittävän määrään energiaa. Auton voi ohjelmoida siten että tuota herjaa ei enää tule.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • JarnoE36
        BTCF Member
        • Jun 2009
        • 253
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by böntti View Post
        Tämä on päivänselvä tapaus, tarvikewebasto jos kyseessä. Eli webasto vie noin kymmenen minuutiin käytön jälkeen virranhallin hälytysrajat ylittävän määrään energiaa. Auton voi ohjelmoida siten että tuota herjaa ei enää tule.
        Kiitos hyvästä tiedosta. En tiedä onko tarvikewebasto. Auto on Business excecutive. Eipä herja haittaa kunhan akun jännitteestä ei tule ilmoa.
        Jarppa

        Toyota GT86
        (330d Sport F31 N57 2014)
        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
        ( 530da E60 M57N2 2006)
        ( 520da E60 2006)
        ( 520 E39x3)
        (E46x2)
        (Z3)

        Comment

        • MakeH
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1170
          • Vantaa

          #5
          Onhan jarrutusenrgian talteenotto koodattu pois päältä? Webastokäytössä akun olisi syytä olla täysi.

          Comment

          • Jasuuu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2011
            • 773
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MakeH View Post
            Onhan jarrutusenrgian talteenotto koodattu pois päältä? Webastokäytössä akun olisi syytä olla täysi.
            Saisiko faktaa tähän? Olen ymmärtänyt ettei ko. toiminto ole käytössä pakkaskeleillä?

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by MakeH View Post
              Onhan jarrutusenrgian talteenotto koodattu pois päältä? Webastokäytössä akun olisi syytä olla täysi.
              Tämä ei pidä paikkaansa. Kylmillä ilmoilla ei edes käytössä koko systeemi. Viime talvi tuli asiasta kerättyä dataa varsin laajasti F sarjalaisista.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6741
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Tämä ei pidä paikkaansa. Kylmillä ilmoilla ei edes käytössä koko systeemi. Viime talvi tuli asiasta kerättyä dataa varsin laajasti F sarjalaisista.
                Kyllä kyllä mutta sitten kun akku on jo elämänsä ehtoo puolella ja ajat sen verran lämpimällä kelillä, että se juuri vielä jää 80% varaustasolle ja sitten yöllä tuleekin pakkaset ja aamulla käytät webastoa niin awot. Vaikka miten yrittää olla fiksu järjestelmä, niin ei siitä kyllä käytännössä mitään hyötyäkään saa. Sama ottaa pois häiritsemästä.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • JarnoE36
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 253
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by MakeH View Post
                  Onhan jarrutusenrgian talteenotto koodattu pois päältä? Webastokäytössä akun olisi syytä olla täysi.
                  Missäköhän saa koodattuna pois?
                  Jarppa

                  Toyota GT86
                  (330d Sport F31 N57 2014)
                  ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                  (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                  ( 530da E60 M57N2 2006)
                  ( 520da E60 2006)
                  ( 520 E39x3)
                  (E46x2)
                  (Z3)

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6741
                    • PK-seutu

                    #10
                    Originally posted by JarnoE36 View Post
                    Missäköhän saa koodattuna pois?
                    Vaikka tässä samalla kylällä
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • P.T.
                      Bimmer Rookie
                      • May 2019
                      • 67
                      • Oulu

                      #11
                      Lainaan tätä ketjua, kun sama aihe. Minullakin tuli nyt mökkireissulla reilun parin kympin pakkaskeleillä ensin herjaa akun lataustasosta ja sitten myöhemmin vielä akun purkautumisesta seisoessa.

                      Viime yönä pidin akun latauksessa älylaturilla ja akku siis aamulla täysi. Käynnistyksen yhteydessä herjasi kuitenkin edelleen tuosta akun purkautumisesta. Pitääkö tuo vikaakoodi kuitata siis pois, jotta siitä pääsee eroon?

                      Autossa jarrutusenergian talteenotto käytössä ja siitä pitäisi eroon päästä, kukahan Oulun seudulla tuon voisi tehdä?

                      Auto F07 530xd 2011.
                      --
                      F07 530D GT xDrive

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #12
                        Originally posted by P.T. View Post
                        Lainaan tätä ketjua, kun sama aihe. Minullakin tuli nyt mökkireissulla reilun parin kympin pakkaskeleillä ensin herjaa akun lataustasosta ja sitten myöhemmin vielä akun purkautumisesta seisoessa.

                        Viime yönä pidin akun latauksessa älylaturilla ja akku siis aamulla täysi. Käynnistyksen yhteydessä herjasi kuitenkin edelleen tuosta akun purkautumisesta. Pitääkö tuo vikaakoodi kuitata siis pois, jotta siitä pääsee eroon?

                        Autossa jarrutusenergian talteenotto käytössä ja siitä pitäisi eroon päästä, kukahan Oulun seudulla tuon voisi tehdä?

                        Auto F07 530xd 2011.
                        Autossasi on joko lopussaan oleva akku tai auto purkaa akkua ja vika olisi syytä selvittää sekä korjata.

                        Sen sadannen kerran sanon, että tuolla jarrutusenergian talteenoton pois koodaamisella et saavuta mitään huomattavaa eroa.

                        Alkupään F1x malleihin on vielä tehtaan softapäivitys tullut noin 2016 jossa on optimoitu noita herjojen ilmenemis herkkyyttä syyttä suotta tilanteissa.
                        Last edited by zakspeed; 28-01-2020, 11:10. Reason: kirjotusvirheet
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • P.T.
                          Bimmer Rookie
                          • May 2019
                          • 67
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Autossasi on joko lopussaan oleva akku tai auto purkaa akkua ja vika olisi syytä selvittää sekä korjata.
                          Juu, akku saattaa olla lopuillaan, vaikka muistaakseni se on max kolme vuotta vanha.

                          Lähinnä ihmettelen tuon virheilmoa siitä syystä, että akun oltua lämpimässä tallissa latauksessa yön yli, on akun varaustaso siis kasvanut. Eli vaatiiko tuo herja siis kuittauksen, jotta sen saa pois?


                          Ja ehkä tuossa autossa ei sitten ole kaikkia softapäivityksiä tehtynä, kun tuo vaikuttaisi toimivan siten, että normaalissa kaupunkipainotteisessa arkikäytössä (jossa jarrutus eli lataussyklejä tulee enemmän, ei ongelmia ole ollut). Mutta kun ajelin mökiltä takaisin tuollaisen 250km tyhjällä tiellä (eli ei juurikaan lataussyklejä), niin herjasin akun lataustasosta heti kotipihaan saapuessa. Eli mielestäni tuo ei nyt kyllä ihan optimaalisesti toimi, jos 250 km ajolla ei saa akkua ladattua. Toki pakkasta oli lähtöpaikassa reilu -20C ja kotonakin vielä -15C.
                          Last edited by P.T.; 28-01-2020, 12:05.
                          --
                          F07 530D GT xDrive

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Originally posted by P.T. View Post
                            Juu, akku saattaa olla lopuillaan, vaikka muistaakseni se on max kolme vuotta vanha.

                            Lähinnä ihmettelen tuon virheilmoa siitä syystä, että akun oltua lämpimässä tallissa latauksessa yön yli, on akun varaustaso siis kasvanut. Eli vaatiiko tuo herja siis kuittauksen, jotta sen saa pois?


                            Ja ehkä tuossa autossa ei sitten ole kaikkia softapäivityksiä tehtynä, kun tuo vaikuttaisi toimivan siten, että normaalissa kaupunkipainotteisessa arkikäytössä (jossa jarrutus eli lataussyklejä tulee enemmän, ei ongelmia ole ollut). Mutta kun ajelin mökiltä takaisin tuollaisen 250km tyhjällä tiellä (eli ei juurikaan lataussyklejä), niin herjasin akun lataustasosta heti kotipihaan saapuessa. Eli mielestäni tuo ei nyt kyllä ihan optimaalisesti toimi, jos 250 km ajolla ei saa akkua ladattua. Toki pakkasta oli lähtöpaikassa reilu -20C ja kotonakin vielä -15C.
                            Talvella ja alle reilumpien plussa kelien auto lataa aina akkua täydellä kapasiteetilla vaikka regenerointi lataus on olemassa. Toisinsanoen talvella jolloin halutaan paljon virtaa, sitä saadaan vakio kokoonpanolla aivan maksimaalisesti.

                            Jos se kasvaneesta purkuvirrasta ilmoittaa niin syy sille lienee jossain.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • P.T.
                              Bimmer Rookie
                              • May 2019
                              • 67
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Jos se kasvaneesta purkuvirrasta ilmoittaa niin syy sille lienee jossain.
                              Auto on eilen illalla pysäköity lämpimään talliin, jossa laitoin sen lataukseen heti. Tällöin akun lepojännite oli n. 12,5V. Tänä aamuna otin laturin irti ja akun lepojännite 12,8V. Heti tämän jälkeen käynnistin auton ja sain herjan purkuvirrasta. Millä logiikalla auto voisi päätellä, että autossa tapahtuu akun purkautumista tuolla seisontajaksolla, jossa akun lataustaso on käytännössä noussut (vaikka purkuvirtaa olisi oikeastiikin)?

                              Eli tarvitseeko tuo herja käydä kuittaamassa jossain?
                              --
                              F07 530D GT xDrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎