Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 530xd Vaihdelaatikkoko rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jönssi1
    Newbiemmer
    • Dec 2019
    • 6
    • Noormarkku

    F11 530xd Vaihdelaatikkoko rikki?

    Oireet: Nykii/pätkii pintakaasulla kiihdyttäessä sekä outo värinä. Selkeimmin värinä tulee ilmi kun ajaa hieman alle 40km/h kierrosten ollessa n.1200 ja tästä painaa millin kaasua. Nykähdys ja pätkäisy tuntuisi tulevan jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä. Oireet tulee esiin ainoastaan D-asennossa ajettaessa, DS-asennossa oireita ei ilmene.

    Jakolaatikko pois suljettu irrottamalla etu kardaani ja ajettu. Samat oireet ja ehkä jopa hieman pahemmat ja selkeämmät.

    Taustatietoa: Auto käytetty marmorilla kampanjassa jossa vaihdettiin egr-cooleri. Pois haettaessa sanoivat että joutuivat vaihtamaan myös imusarjan ja että autoon on toinenkin kampanja. Toiseen kampanjaan kuului kardaanin tukilaakerien vaihto. Varattiin tähän uusi aika. Vein auton tuohon hommaan ja sanoin että voisivatko tutkia mistä kysyinen pätkiminen johtuu kun mielestäni sitä ei esiintynyt ennen egr-coolerin vaihtoa. Tutkivat tuon homman egr:n suhteen ja totesivat että siellä kaikki kunnossa ja huomasivat itsekin että auto nykii. Varattiin uusi aika vian etsinnälle. Tässä tarkastuksessa olivat käyneet kaikki moottoripuolen läpi eikä siellä heidän mukaan mitään vikaa ole mutta auto pätkii edelleen ja totesivat että todennäkoisesti jakolaatikko hajalla ja todennetaan tämä uudella vian etsintä ajalla.

    Nyt todensin itse ettei jakolaatikko ole hajalla ja tätä kyseistä vian etsintää ei enään marmorilla kannata teettää alkaakin vitsit olemaan vähissä mistä seuraavaksi vikaa pitäisi hakea.

    Osaako joku sanoa mitä tuolla laatikossa tapahtuu kun kytkee tuon sportin päälle?
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Mikäli siellä on ollut vaurioita egr-coolerissa ja imusarjassa ja jompikumpi tai molemmat tässätapauksessa on uusittu on tärkeää nollata moottorin adaptioarvot kyseisten osa-alueiden osalta.

    Jos tätä ei ole onnistuneesti suoritettu niin voi tulla esiin erinäisiä lieveilmiöitä kunnes moottorinohjaus adaptoituu ajantasaiseen tilanteeseen itse.

    Jos edellä mainitut voidaan varmasti sulkea pois niin kiusaisin sitä egr-venttiiliä nyt vielä.

    Mitä tuohon kardaanin alumiinilimppu-->kumilimpuksi kampanjaan tulee on tärkeä säätää kardaanin etupään silmälaakerin asennussyvyys uuteen kokoonpanoon sopivaksi (syvemmälle) tämä jos jätetään tekemättä voi kardaaniakseli aiheuttaa erinäisiä jyristyksiä kamppiksen jälkeen.
    Last edited by zakspeed; 15-12-2019, 12:09. Reason: Kirjoitusvirheet
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • Jönssi1
      Newbiemmer
      • Dec 2019
      • 6
      • Noormarkku

      #3
      Originally posted by zakspeed View Post
      Mikäli siellä on ollut vaurioita egr-coolerissa ja imusarjassa ja jompikumpi tai molemmat tässätapauksessa on uusittu on tärkeää nollata moottorin adaptioarvot kyseisten osa-alueiden osalta.

      Jos tätä ei ole onnistuneesti suoritettu niin voi tulla esiin erinäisiä lieveilmiöitä kunnes moottorinohjaus adaptoituu ajantasaiseen tilanteeseen itse.

      Jos edellä mainitut voidaan varmasti sulkea pois niin kiusaisin sitä egr-venttiiliä nyt vielä.

      Mitä tuohon kardaanin alumiinilimppu-->kumilimpuksi kampanjaan tulee on tärkeä säätää kardaanin etupään silmälaakerin asennussyvyys uuteen kokoonpanoon sopivaksi (syvemmälle) tämä jos jätetään tekemättä voi kardaaniakseli aiheuttaa erinäisiä jyristyksiä kamppiksen jälkeen.
      Merkkarilla kävivät uudestaan läpi tuon egr operaation ja kokeilevat uudella egr venttiililläkin mutta vika ei poistunut. Tuosta adaptaatioiden nollauksesta en tiedä mutta voisi uskoa että merkkiliike asiansa osaisi.

      Nuo värinät voisi hyvinkin tulla kardaanista mutta edelleenkin voisi uskoa että merkkiliike tämänkin asian olisi oikein suorittanut.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Originally posted by Jönssi1 View Post
        Merkkarilla kävivät uudestaan läpi tuon egr operaation ja kokeilevat uudella egr venttiililläkin mutta vika ei poistunut. Tuosta adaptaatioiden nollauksesta en tiedä mutta voisi uskoa että merkkiliike asiansa osaisi.

        Nuo värinät voisi hyvinkin tulla kardaanista mutta edelleenkin voisi uskoa että merkkiliike tämänkin asian olisi oikein suorittanut.
        Se ei valitettavasti ole aina synonyymi sille, että jokainen asia on tehty kuten ohjeessa sanotaan. Kuten niin monessa asiassa palvelun onnistuminen ja laatu voi ja vaihteleekin tekijänsä mukaan.
        Voi myös tapahtua tulkinnallisia virheitä asioissa ja niiden suorittamisessa aina kun ihminen töitä suorittaa.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • henka
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2011
          • 251
          • inkoo

          #5
          Originally posted by zakspeed View Post
          Se ei valitettavasti ole aina synonyymi sille, että jokainen asia on tehty kuten ohjeessa sanotaan. Kuten niin monessa asiassa palvelun onnistuminen ja laatu voi ja vaihteleekin tekijänsä mukaan.
          Voi myös tapahtua tulkinnallisia virheitä asioissa ja niiden suorittamisessa aina kun ihminen töitä suorittaa.
          tämän allekirjoitan koska kerran oli auto merkkihuollossa alatukivarren vaihdossa ja huollon jälkeen kuului välillä kova kolahdus niin eivät olleet kiristänyt pultit tarpeeksi kovaa koska oli löysällä tai sitten olivat kokonaan unohtanut kiristää, vaikkakin olivat kyllä säätänyt pyöränkulmat

          ja vianetsinnästä on myös kokemusta kun auto piti käydä 3 kertaa näyttämässä kun eivat osannut sanoa mistä ohjauksesta tuleva kolina tulee, merkkarilla kun heillä vaikuttaa olevan just joku tietty aika siihen huoltoon/vianselvitykseen niin jos eivät löydä niin ne heittää hatusta missä vika VOI olla eivätkä sano että vika ON siinä
          F30 LCI 330d M-sport -16

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            D:llä ajettaessa vaihteisto käyttää opittuja arvoja toiminnoissaan. DS-asennolla täyttä pakkojen paineita ja tehtaan oletusarvoja. Eli voisiko kuitenkin juontaa värinät juurensa vaihteistoon...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Jönssi1
              Newbiemmer
              • Dec 2019
              • 6
              • Noormarkku

              #7
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              D:llä ajettaessa vaihteisto käyttää opittuja arvoja toiminnoissaan. DS-asennolla täyttä pakkojen paineita ja tehtaan oletusarvoja. Eli voisiko kuitenkin juontaa värinät juurensa vaihteistoon...
              Tätä nyt olenkin miettinyt, kun kaikenlisäksi nuo oireetkin alkavat vasta kun on lämmennyt. Tyyliin saa ajaa 20-30km ennenkuin alkaa. Suurimmaksi osaksi tuo tuntuu värinältä ja nykähdykseltä, mutta mystistä on että aina ei tarvitse edes vaihteen vaihtua kun tuota tekee. Esim. Ajaa 80km/h vakkarilla ja kun tulee ylämäki alkaa tuo värähtely ja nykähteleminen. Ja tämä ei siis ole mikään hampaat rattiin vaan lähinnä tuntuu hanuriin.

              Voisiko tuolla laatikossa nyt paineet päästä karkaamaan varsinkin lämpöisenä? 6hp askissa on sellainen neliön muotoinen tiiviste mikä ilmeisesti saattaa vuotaa mutta tässä 8hp:ssa sellaista ei ilmeisesti ole. Mistäköhän se sitten saattaisi paineensa päästää? Lähinnä ajattelin jos tuon mekatroniikka yksikön käyttäisi irti ja tutkisi solenoideja. Jonkun lisäaineenkin tuonne askiin voisi laittaa mutta minkä?

              Comment

              • Pepper1976
                Bimmer Rookie
                • Oct 2014
                • 144
                • Forssa

                #8
                Originally posted by Jönssi1 View Post
                Oireet: Nykii/pätkii pintakaasulla kiihdyttäessä sekä outo värinä. Selkeimmin värinä tulee ilmi kun ajaa hieman alle 40km/h kierrosten ollessa n.1200 ja tästä painaa millin kaasua. Nykähdys ja pätkäisy tuntuisi tulevan jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä. Oireet tulee esiin ainoastaan D-asennossa ajettaessa, DS-asennossa oireita ei ilmene.

                Jakolaatikko pois suljettu irrottamalla etu kardaani ja ajettu. Samat oireet ja ehkä jopa hieman pahemmat ja selkeämmät.

                Taustatietoa: Auto käytetty marmorilla kampanjassa jossa vaihdettiin egr-cooleri. Pois haettaessa sanoivat että joutuivat vaihtamaan myös imusarjan ja että autoon on toinenkin kampanja. Toiseen kampanjaan kuului kardaanin tukilaakerien vaihto. Varattiin tähän uusi aika. Vein auton tuohon hommaan ja sanoin että voisivatko tutkia mistä kysyinen pätkiminen johtuu kun mielestäni sitä ei esiintynyt ennen egr-coolerin vaihtoa. Tutkivat tuon homman egr:n suhteen ja totesivat että siellä kaikki kunnossa ja huomasivat itsekin että auto nykii. Varattiin uusi aika vian etsinnälle. Tässä tarkastuksessa olivat käyneet kaikki moottoripuolen läpi eikä siellä heidän mukaan mitään vikaa ole mutta auto pätkii edelleen ja totesivat että todennäkoisesti jakolaatikko hajalla ja todennetaan tämä uudella vian etsintä ajalla.

                Nyt todensin itse ettei jakolaatikko ole hajalla ja tätä kyseistä vian etsintää ei enään marmorilla kannata teettää alkaakin vitsit olemaan vähissä mistä seuraavaksi vikaa pitäisi hakea.

                Osaako joku sanoa mitä tuolla laatikossa tapahtuu kun kytkee tuon sportin päälle?
                Mulla kävi 530dx F11 M-Sport -11 tuossa EGR-coolerin vaihdossa marraskuussa. Eivät puhuneet siinä yhteydessä mitään tuosta kardaanin tukilaakerikampanjasta. Pitänee soittaa ja kysyä onko tuohon muitakin kampanjoita menossa.

                Comment

                • henka
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2011
                  • 251
                  • inkoo

                  #9
                  jos autossasi on avoin kampanja sen pitäis näkyä täältä

                  F30 LCI 330d M-sport -16

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Kun laatikon öljy on kylmää, lämmittää vaihteiston ohjain sitä luistattamalla turbiinia. Turbiini pyrkii lukittumaan vastakun olosuhde, muunmuassa se lämpötieto, täyttyy.
                    Ongelmat mekatroniikassa tulevat ennenminkin ilmi vaihteen vaihdossa, kun kanavat ei täyty enää, niinkuin pitäisi.
                    Ei oikein vapinana mielestäni.

                    Turbiinin lukitusventtiilin vika voisi vapinaa aiheuttaakkin.
                    Tai vika turbiinin siivikossa.
                    Kumpikin vaiva on lämpösidonnainen, ne ei välttämättä tunnu silloin kun turbiinia luistatetaan normaalia enemmän.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Ramram
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 64
                      • Espoo

                      #11
                      Vois olla turbiinin siivet loppu.
                      Oma 520d nypytteli ikävästi 100tkm, ennen kuin kyllästyin ja investoin öljynvaihtoon. Oli muuten paksua tavaraa. Samalla vaihdettiin turbiini, jonka siivet olivat kuluneet ja aiheuttivat kavitaatiota öljyn virtaukseen. Alkuperäisillä öljyillä oli ajettu 490 tkm. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
                      ---Bmw...ja olet jo perillä---
                      E30 320i Cabriolet -89
                      E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                      exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                      Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                      ---Jo 3800000 km takana---

                      Comment

                      • fa7
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 41
                        • Tampere

                        #12
                        Minkälainen työ on turbiinin vaihdossa? Kardaanit, jakolaatikko ja vaihdelaatikko pois?

                        Mitä tuollaisesta joutuu teetettynä suurinpiirtein kustantamaan?

                        Comment

                        • buksin-1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 4592
                          • Keski-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by fa7 View Post
                          Minkälainen työ on turbiinin vaihdossa? Kardaanit, jakolaatikko ja vaihdelaatikko pois?

                          Mitä tuollaisesta joutuu teetettynä suurinpiirtein kustantamaan?
                          Recrolla 540e plus turbiinin kunnostus 260e sis. alv.
                          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                          SISUSTAT modaukset

                          Comment

                          • fa7
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 41
                            • Tampere

                            #14
                            Pitääkö vaihdelaatikon öljyt ottaa pois ja laittaa uudet (jos on hiljan vaihdetut öljyt)?!

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by fa7 View Post
                              Pitääkö vaihdelaatikon öljyt ottaa pois ja laittaa uudet (jos on hiljan vaihdetut öljyt)?!
                              Kyllä ne öljyt kannattaa vaihtaa, kun se laatikon joutuu kuitenkin ottamaan irti. Tällöin saadaan siellä öljyssä mahdollisesti oleva sinne kuulumaton materiaali pois.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎