Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 520d - pakokaasun kitkerä haju kabiinissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    F10 520d - pakokaasun kitkerä haju kabiinissa

    Olen tässä jonkin aikaa kiinnittänyt huomiota että kabiiniin tunkee kitkerää pakokaasun hajua varsinkin liikennevaloissa tai muuten vaan paikallaan tyhjäkäynnillä seistessä. Auto on vm.2014, viimeisimpiä N47-moottorilla varustettuja versioita ja juuri käynyt Laakkosella EGR-tarkistuksessa. Jossa tosin tsekkasivat vain että autossa on validi osanumero coolerin osalta. Eivät ilmeisesti tehneet mitään....

    Onko näissä ollut jokin tietty kohta joka alkaa fuskaamaan käryä konehuoneeseen? Esim. EGR-venttiilin juuressa oleva haitari?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by JKK View Post
    Esim. EGR-venttiilin juuressa oleva haitari?
    Sehän niistä yleensä vuotaa... Näkee yleensä pakokaasun "jälkiä" siinä jos on vuotanut...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #3
      Eli se on käytännössä uusi coolerihässäkkä tai delete-kitti...
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #4
        Vastaan tuli juuri myös sellainen missä vuoto oli pakosarjan etupäästä koneen ja pakosarjan välistä. Pultit löysällä.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2324
          • Uusimaa

          #5
          Tämän hajupommin vika taisi selvitä. Huohotinputki oli poikki. Sieltä öljykorkin vierestä lähtevästä letkusta puhaltaneet höyryt kulkeutuivat ohjaamoon.

          Eli tästä kuvasta osa numero 11:

          Huohotin, osa 11

          Tuon varmaan pystyy päivittämään lämmitettävään malliin? Mihin purkkiin piuhat vedetään ja pitääkö lämmitysvastuksen olemassaolo kertoa autolle?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Tuon varmaan pystyy päivittämään lämmitettävään malliin? Mihin purkkiin piuhat vedetään ja pitääkö lämmitysvastuksen olemassaolo kertoa autolle?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2324
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Tämän hajupommin vika taisi selvitä. Huohotinputki oli poikki. Sieltä öljykorkin vierestä lähtevästä letkusta puhaltaneet höyryt kulkeutuivat ohjaamoon.
              Otetaan takaisin, ei selvinnytkään. Edelleenkin tämä kitkerä vanhan linja-auton kitkerä haju kantautuu ohjaamoon. Matka-ajossa ei huomaa mitään mutta heti kun hiljetää risteyksiin niin pelmahtaa hajut kabiiniin.

              Teenkö ihan pöhkön päätelmän jos ajattelen hajulähteen olevan ennen hiukkassuodatinta ja katalysaattoria? Käsittääkseni pöntön jälkeen jos vuoto olisi esim putken jousto-osassa, niin haju ei olisi niin kitkerä?

              Tilasin jo Darksidelta EGR-delete-setin, sekä kaikki uudet tiivisteet pakosarjaan ja ahtimen ympärille. Eikös tuosta pitäisi ahdin ja pakosarja lähteä suhteellisen kohtuullisella työmäärällä?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • juha_s
                Alueaktiivi
                • May 2008
                • 447
                • Lappeenranta

                #8
                Eihän se vuoda öljyä pakoputken päälle? omassa 214tkm kilsoja ja vuotaa venakopantiivisteestä juuri dpf:n päälle öljyt, menee maanantaina laitettavaksi. vaatii suuttimien ja imusarjan irroituksen.
                F11 535d xDrive M-Sport -13

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Varsin tavanomainen paikka pakokaasuvuodolle on myös se pakoputken jousto osa.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2324
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Varsin tavanomainen paikka pakokaasuvuodolle on myös se pakoputken jousto osa.
                    Juu, sitä epäilinkin alunperin.... mutta kun olen ollut siinä uskossa että jousto-osa kun on pöntön jälkeen, niin sieltä DPF-KAT-suodatuksen jälkeen ei tule enää ulos kitkerää hajua. Kuten ei mielestäni putken varsinaisistakaan ulostuloista. Eikös katalysaattori+DPF poista sen kitkerän linja-auton hajun, joka tässä on se ongelma? Joten tämän perusteella olen ajatellut että vuoto on jossain ennen pönttöä?

                    Originally posted by juha_s View Post
                    Eihän se vuoda öljyä pakoputken päälle? omassa 214tkm kilsoja ja vuotaa venakopantiivisteestä juuri dpf:n päälle öljyt, menee maanantaina laitettavaksi. vaatii suuttimien ja imusarjan irroituksen.
                    Ei näytä vuotavan. Ainoastaa toisella puolella konetta näyttää että joskus on purskauttanut öljytikusta "huohotusöljyt" ohjausakselin päälle ja sille suunnalle. Tässä kun ei ole sähkölämmitystä huohottimelle.
                    Last edited by JKK; 23-02-2020, 12:27.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Kaverilla N47:ssa vuoti pakosarja. Pultit oli löysällä. Kuparimutterit tulee uusia tiivisteen vaihdon yhteydessä, vanhat ei pysy enää kireellä.

                      Tässä oli joskus ketju levahtanut ja remonttia oli tehty tammerdieselissä. Luultavasti kuparimuttereita ei oltu uusittu. Samoin siinä pakosarjan etupäässä taisi olla joku painenturin liitäntä josta puuttui myös rst-tiiviste mikä sinne olisi kuulunut.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Herbert
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 75
                        • Suomi

                        #12
                        Sama vika, korjattu takuuseen

                        Kannattaa kysyä ihan merkkiliikkeestä, koska omassa oli sama hajuisa ominaisuus. Se korjattiin tammikuussa 2020 takuuseen. Auto siis vuodelta 2012. Vaihdettiin uusi EGR kennosto yms. Maksoi nolla euroa, ei kannata lähteä itse säätämään.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2324
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Herbert View Post
                          Kannattaa kysyä ihan merkkiliikkeestä, koska omassa oli sama hajuisa ominaisuus. Se korjattiin tammikuussa 2020 takuuseen. Auto siis vuodelta 2012. Vaihdettiin uusi EGR kennosto yms. Maksoi nolla euroa, ei kannata lähteä itse säätämään.
                          Juu kävi jo merkkiliikkeessä EGR:n "kamppistarkistuksessa". Soitin perään että tulikohan tarkistittettua ihan kunnolla kun kabiiniin tulee pakokaasun haju? Kuulemma tarkistivat vain osanumeron että on tuorein mahdollinen....

                          Laakkonen toivotti auton tervetulleeksi uudelleentutkimuksiin (artistin piikkiin), jossa varoiteltiin alustavasti nelinumeroisesta summasta jos tehdas ei suostukaan maksamaan. Vaihtoehtoinen kustannusten maksaja kuulemma selvitetään vasta tutkimuksien jälkeen... joten päädyin tilaamaan darksidelta ns.lopullisen ratkaisun, joka odottaa vielä inspiraatiota asennukselle. Softaus luonnollisesti perään. Toimituskuluineen englannista n.100 euroa.

                          edit... Kerrottakoon tähän vielä jatkoksi, että edellinen F11 530dx jonka hain saksasta 130tkm ajettuna, oli varustettu puhkipalaneella imusarjalla. EGR-tulorööriä vastapäätä oli palanut imusarjaan pikkurillin mentävä reikä. Tällöin vielä nuo ongelmat ei olleet eskaloituneet maailmalaajuisesti. Maahantuojaltakin sain silloin vastauksen, että ongema on tuntematon ja autoni on yksittäistapaus, eikä goodwilliä tarjottu eurollakaan. Sen jälkeen vannoin että tämä automerkki on minun osaltani koettu lopullisesti. Mutta ei ollutkaan Mutta tuo kokemus auttoi myös nykyisen autoni EGR-ratkaisun suhteen....
                          Last edited by JKK; 19-03-2020, 13:56.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 447
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Tein juuri omaan tuon lopullisen ratkaisun, kotitallissa vaihtaessa meni aikaa se tunti. Ohjelmointi erikoismoottorilla, tuli samalla vähän tehojakin lisää.
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • Kesäromu
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2011
                              • 228
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Juu kävi jo merkkiliikkeessä EGR:n "kamppistarkistuksessa". Soitin perään että tulikohan tarkistittettua ihan kunnolla kun kabiiniin tulee pakokaasun haju? Kuulemma tarkistivat vain osanumeron että on tuorein mahdollinen....

                              Laakkonen toivotti auton tervetulleeksi uudelleentutkimuksiin (artistin piikkiin), jossa varoiteltiin alustavasti nelinumeroisesta summasta jos tehdas ei suostukaan maksamaan. Vaihtoehtoinen kustannusten maksaja kuulemma selvitetään vasta tutkimuksien jälkeen... joten päädyin tilaamaan darksidelta ns.lopullisen ratkaisun, joka odottaa vielä inspiraatiota asennukselle. Softaus luonnollisesti perään. Toimituskuluineen englannista n.100 euroa.

                              edit... Kerrottakoon tähän vielä jatkoksi, että edellinen F11 530dx jonka hain saksasta 130tkm ajettuna, oli varustettu puhkipalaneella imusarjalla. EGR-tulorööriä vastapäätä oli palanut imusarjaan pikkurillin mentävä reikä. Tällöin vielä nuo ongelmat ei olleet eskaloituneet maailmalaajuisesti. Maahantuojaltakin sain silloin vastauksen, että ongema on tuntematon ja autoni on yksittäistapaus, eikä goodwilliä tarjottu eurollakaan. Sen jälkeen vannoin että tämä automerkki on minun osaltani koettu lopullisesti. Mutta ei ollutkaan Mutta tuo kokemus auttoi myös nykyisen autoni EGR-ratkaisun suhteen....
                              Mites tämä, loppui vissiin käryt, selvisikö tarkemmin mistä johtui?

                              Edit: vuotava venakopan tiiviste oli syynä täällä, nyt vaihdettu ja hajut hävinneet.
                              Last edited by Kesäromu; 02-12-2020, 11:58.
                              F10 -11
                              E21 315 -83

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎