Announcement

Collapse
No announcement yet.

Täristävä käynnistys kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zebmacbee
    BTCF Member
    • Feb 2013
    • 33
    • Oulu/Rovaniemi

    Täristävä käynnistys kylmänä

    Tämän talven kovemmilla pakkasilla -10 tai enemmän F11 530d käynnistyy sahaamalla erittäin vaivalloisesti, yrittää jäädä käymään mutta sammahtaa ja toisella yrittämällä yleensä jäänyt kovasti täristäen käymään. Viime viikonloppuna oli aamupakkasta -30, auto säteilylämmittimessä pari tuntia ja startatessa pelkkää sahausta, ei edes yrittänyt käymään. Kun hehkut vaihdettu n. 20tkm aikaisemmin ja akussa riittävästi puhtia, päättelimme kaverin kanssa että ei saa dieseliä, olisikohan jo pitkään palvellut polttainesuodatin jäässä. Niinpä puhalsimme Masterilla lämmintä alustaan kuskin paikan kohdalle n. vartin ajan. Sitten starttaamaan ja lyhyen sahauksen jälkeen hörähti käymään.

    Vaihdatin polttoainesuodattimen tiistaina ja keskiviikkoaamuna -11 pakkasessa auto lämmityksessä pari tuntia. Oletin, että käynnistymisvaivat olisivat häipyneet, mutta ei: noin 10 sekunin sahaamisen jälkeen alkoi käydä täristäen ja käynti tasoittui vähitellen normaaliksi.

    Kun nuo käynnistymisvaivat eivät loppuneetkaan polttoainesuodattimen vaihtoon, olen huuli pyöreänä: mikähän mahtaa olla syy vaivalloiseen ja täristävään starttiin? Lämpimänä ja jos keli nollan vaiheilla, niin “alle sekunnissa” hörähtää käymään siististi.

    Neuvoista ja vinkeistä etukäteen kiittäen,

    -Pena
    -530dA F11 M-Sport-
    ex 520dA E61 -08
  • harossi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 619
    • Haukipudas

    #2
    Hehkut pimeänä. Joko hehkuboksi tai itse hehkut.
    Koodit lukuun.
    e39 M5

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #3
      Karstainen imusarja/venttiilit aiheuttaa karkeaa ja huonoa käyntiä kylmänä. Imusarjan läppien säätötanko jos on poikki, voi aiheuttaa samaa.
      Ellei lähde lainkaan, kyse on mieluummin jostain muusta.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Onhan tankissa sellaiset diiselit, että toimii talvella? Onko hehkujen ohjain vaihdettu? Lukisin koodit ensimmäisenä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • zebmacbee
          BTCF Member
          • Feb 2013
          • 33
          • Oulu/Rovaniemi

          #5
          Originally posted by harossi View Post
          Hehkut pimeänä. Joko hehkuboksi tai itse hehkut.
          Koodit lukuun.
          Käytin autoa koodinluvussa ja kaikista hehkuista 1-6 samat herjat "Open circuit & Closed circuit" sekä "Resistance Outside specification". Viittaisiko tämä enemmänkin hehkuboksivikaan kuin itse hehkuihin, varsinkin kun kaikki hehkut vaihdettu n.20tkm/14kk sitten?

          Click image for larger version

Name:	GlowPlug_5-6_1-6.jpg
Views:	1
Size:	279.0 KB
ID:	4837893
          -530dA F11 M-Sport-
          ex 520dA E61 -08

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1275
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by zebmacbee View Post
            Käytin autoa koodinluvussa ja kaikista hehkuista 1-6 samat herjat "Open circuit & Closed circuit" sekä "Resistance Outside specification". Viittaisiko tämä enemmänkin hehkuboksivikaan kuin itse hehkuihin, varsinkin kun kaikki hehkut vaihdettu n.20tkm/14kk sitten?

            [ATTACH]156435[/ATTACH]
            Kyllä, boksivika.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • zebmacbee
              BTCF Member
              • Feb 2013
              • 33
              • Oulu/Rovaniemi

              #7
              vikakoodia hehkuohjainboksiin liittyen

              Netistä löytyi mm. seuraava:
              Gluehsteuergeraet-n57- Fehler 28CE00 LIN, message; preheating control unit; Missing
              -ja sama tästä kymäkäynnistysvikaisesta autostani (ks. liitekuva). Mitähän siis tarkemmin eritellen mahtaisi olla vialla? Onko tuo 28CE00 nimenomaan hehkuboksiin viittaava vika?
              Olen edelleen huuli pyöreänä, kun aamulla -16 pakkasessa kuitenkin Preheating-teksti vilahti näytössä.
              Attached Files
              Last edited by zebmacbee; 04-02-2020, 13:27.
              -530dA F11 M-Sport-
              ex 520dA E61 -08

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2761
                • Tampere

                #8
                Originally posted by zebmacbee View Post
                Olen edelleen huuli pyöreänä, kun aamulla -16 pakkasessa kuitenkin Preheating-teksti vilahti näytössä.
                Mikäli kynttilät on jo hiljattain vaihdettu toimiviin, niin seuraavaksi voisi testerillä ajaa hehkutusjärjestelmän koestuksen ja katsoa antaako tukea hehkujen ohjausyksikön vaihdolle. Tai vaihtoehtoisesti vaihtaa suoriltaan sen yksikön uuteen. On mahdollista, että yksikkö on osittain toimintakykyinen, mutta päivästä ja kuukautiskierron vaiheesta riippuen paremmalla tai huonommalla tuulella.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • zebmacbee
                  BTCF Member
                  • Feb 2013
                  • 33
                  • Oulu/Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Mikäli kynttilät on jo hiljattain vaihdettu toimiviin, niin seuraavaksi voisi testerillä ajaa hehkutusjärjestelmän koestuksen ja katsoa antaako tukea hehkujen ohjausyksikön vaihdolle. Tai vaihtoehtoisesti vaihtaa suoriltaan sen yksikön uuteen. On mahdollista, että yksikkö on osittain toimintakykyinen, mutta päivästä ja kuukautiskierron vaiheesta riippuen paremmalla tai huonommalla tuulella.
                  On kynttilät vaihdettu 10/2018 eli n. 14tkm sitten. Voisiko tuo "paremmalla tai huonommalla tuulella" -vaihtelu viitata kontaktivikaan tms? Oulun marmoritiskillä tj sanoi, että hehkuohjaimen vaihdon yhteydessä yleensä uusitaan myös ohjaimen "kaapeli". No niin tai näin, tänään illalla auto päässee viimein asiantuntevan tyypin tarkasteluun.

                  Vielä lisäkysymys: mihin tuo "24F700 Fuel filter heating Open circuit" viitannee?
                  -530dA F11 M-Sport-
                  ex 520dA E61 -08

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2761
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by zebmacbee View Post
                    No niin tai näin, tänään illalla auto päässee viimein asiantuntevan tyypin tarkasteluun.

                    Vielä lisäkysymys: mihin tuo "24F700 Fuel filter heating Open circuit" viitannee?
                    Hyvä näin, ja kerrothan millaisen päätöksen tarina lopulta sai.

                    Kysymäsi vikakoodi liittyy polttoainesuodattimen yhteydessä olevaan sähkötoimiseen polttoainelämmittimeen, jonka tehtävä on esilämmittää aine ennen sen virtausta polttoainesuodattimeen. Syynä vikakoodiin voi olla huono kontakti tms, mikäli aine kuitenkin lämpiää? Se osaava kaverisi voisi tarkastaa/testata myös polttoaineen lämpötilan samalla kun vilkaisee hehkutusta, niin selviäisi onko lämmitys toiminnassa.
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2000
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Vilkaise onko pa lämmittimen pistokkeessa naftaa tai johtosarjassa hankauma vaurio.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • zebmacbee
                        BTCF Member
                        • Feb 2013
                        • 33
                        • Oulu/Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Hyvä näin, ja kerrothan millaisen päätöksen tarina lopulta sai.
                        Tänään illalla varmistui, että hehkujen ohjainlaite on sökö: vika 28CE00 ei poistunut - näinhän muutamat expertit aiempien oirekuvausten perusteella jo arvelivat. Merkkiliikkeessä tämä hehkuohjain maksaa 275€ (kävin kysymässä tiskiltä). Jos po. osa löytyy myös ei-merkkiliikkeen varaosahyllystä ja vielä asevelihintaan, vaihto hoitunee huomenna illalla
                        -530dA F11 M-Sport-
                        ex 520dA E61 -08

                        Comment

                        • zebmacbee
                          BTCF Member
                          • Feb 2013
                          • 33
                          • Oulu/Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Kysymäsi vikakoodi liittyy polttoainesuodattimen yhteydessä olevaan sähkötoimiseen polttoainelämmittimeen, jonka tehtävä on esilämmittää aine ennen sen virtausta polttoainesuodattimeen. Syynä vikakoodiin voi olla huono kontakti tms, mikäli aine kuitenkin lämpiää? Se osaava kaverisi voisi tarkastaa/testata myös polttoaineen lämpötilan samalla kun vilkaisee hehkutusta, niin selviäisi onko lämmitys toiminnassa.
                          Polttoainesuodattimen yhteydessä olevaan sähkötoimiseen polttoainelämmittimeen viittaava vikakoodi 24F700 poistui, kun autoa käpisteltiin BMW-natiivilla testerillä
                          -530dA F11 M-Sport-
                          ex 520dA E61 -08

                          Comment

                          • Kahimooni
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2017
                            • 122
                            • Espoo

                            #14
                            Itse ostin Berun boksin muistaakseni alle satkun Ebaysta. Ei se vaihto liian hankalaa ollut, kun imusarja oli irti.

                            -K

                            Comment

                            • zebmacbee
                              BTCF Member
                              • Feb 2013
                              • 33
                              • Oulu/Rovaniemi

                              #15
                              Tänään illansuussa vaihdettiin paikallisesta varaosakaupasta haettu Berun ohjainyksikkö. Vähän harmittaa, että en joutanut viikonloppureissun vuoksi odottamaan nettikaupan toimitusta; sieltä sama osa olisi tullut maksamaan rahteineen 90€, kun varaosakaupassa piti maksaa 150€. Tämä F-sarjalaiset ilmeisen hyvin tunteva kaveri sai osan vaihdettua puolessa tunnissa, vaikka ahdasta oli ja kädet saivat vähän nirhaumia. Vikakoodi poistui ja aamulla odotuksissa sellainen normaali, siistimpi kylmäkäynnistys.
                              -530dA F11 M-Sport-
                              ex 520dA E61 -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎