Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 530xd outo tärinä ja väpätys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #16
    Originally posted by Pepper1976 View Post
    Jotain puslia sinne eteen vaihdettiin etuvetareiden vaihdon yhteydessä, en muista oliko just ko. puslat.
    Eihän ominaisuus tullut vetareiden vaihdon jälkeen?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Jorkkeli12 View Post
      Tarkastettiinko renkaiden pysty/selkä heitto samalla kun käytettiin rengaskoneessa? Täällä kans hiukan tuollaista pompotusta kovemmissa nopeuksissa kesärenkailla ja itellä on aika raakasti selkä heittoa (nankangin ns2 ). Aika yleistä nyky renkaissa tuo selkä heitto, raskaallakin puolella tuntuu ettei pyöreää rengasta ole olemassakaan enää..
      Valmistajat testaavat baarumit omien speksiensä mukaisiksi. Rajat on sitten kaikilla sellaiset miksi ovat parhaaksi katsoneet.

      Hinnalla ja laadulla voinee olla tekemistä toistensa kanssa tässäkin asiassa. :think
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #18
        Originally posted by spedetee View Post
        Samaa vikaa täälläkin mutta F07. Vanteet oikaistu, kolmannet renkaat alla ja kaikki käytetty Roadforcen laitteessa. Huomenna saan pakasta vedetyt vanteet ja renkaat alle, saas nähdä. Kahden viikon päästä on sitten muuta tutkimista luvassa huollon yhteydessä, jos ei uudella setillä vieläkään korjaannu.
        Millaisia tuloksia Hunter antoi road forceksi eri vanne/rengas yhdistelmille?
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • spedetee
          Newbiemmer
          • Nov 2014
          • 8
          • Fi

          #19
          Originally posted by fraatti View Post
          Millaisia tuloksia Hunter antoi road forceksi eri vanne/rengas yhdistelmille?
          Mukana tulleita Goodyearin kesä-Runflatteja ei toki testattu. Sitten tuli alle Tristar kesärenkaat, arvot oli muistaakseni alle sata kahdessa renkaassa, yhdessä 110 nurkilla ja yks rajoilla ehkä 130? Tätä ennen vanteet oikaistiin, eikä niissä edes juuri heittoa ollutkaan.

          Sitten alle Nokian kitkat, kolme rengasta 40-70 arvoilla muistaakseni ja yks jotain 110. Kaikki siis samalla vannesetillä. Nyt on tulossa alle sitten uusi vannesetti ja Continentalin renkaat. Nämäkin RoadForcen kautta.

          Comment

          • Pepper1976
            Bimmer Rookie
            • Oct 2014
            • 144
            • Forssa

            #20
            En oikein enää ainakaan kumin viallisuuteen usko. Alla nyt uudet misukan Primacy neloset. Ei pitäis olla enää ihan huono kumi.

            Comment

            • Pepper1976
              Bimmer Rookie
              • Oct 2014
              • 144
              • Forssa

              #21
              Jaa-a. Sen muistan, että kuskinpuolen vetari kun vaihdettiin niin heti pihasta kun läksin niin täristi rattia hetken aika lailla. Mutta se meni ohi ja ei oo sen jälkeen ilmenny. En tiedä mikä oli. Mutta en muista kyllä että olisi pompottanut ennen sitä.


              Originally posted by fraatti View Post
              Eihän ominaisuus tullut vetareiden vaihdon jälkeen?

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #22
                Originally posted by spedetee View Post
                Mukana tulleita Goodyearin kesä-Runflatteja ei toki testattu. Sitten tuli alle Tristar kesärenkaat, arvot oli muistaakseni alle sata kahdessa renkaassa, yhdessä 110 nurkilla ja yks rajoilla ehkä 130? Tätä ennen vanteet oikaistiin, eikä niissä edes juuri heittoa ollutkaan.

                Sitten alle Nokian kitkat, kolme rengasta 40-70 arvoilla muistaakseni ja yks jotain 110. Kaikki siis samalla vannesetillä. Nyt on tulossa alle sitten uusi vannesetti ja Continentalin renkaat. Nämäkin RoadForcen kautta.
                Jotta road force balancingista voi olla jotain hyötyä niin vanteen pitää olla muuta kuin täysin pyöreä. Tosin usein oikasemallakaan vanne ei taida olla aivan virheetön. Hommahan perustuu siihen että renkaan ja vanteen heitot laitetaan toisiinsa niin että mahdolliset heitot/jäykkyyserot kompesoivat toisiaan.

                Laitoin omaan autoon rengaspainelähettimet tuossa kevään korvilla ja mittasin renkaat sekä ennen asennusta että sen jälkeen.

                Aikaisempi asennus oli tarkistettu myös road force koneella.

                Sain tälläiset tulokset, ensin on tulos ennen renkaan pois ottamista vanteelta ja jälkimmäinen painelähettimen asentamisen jälkeen. Kahdessa oli epätasapainoa 10g. Mittayksikkö lienee tässä kilo ja sulla newton josta johtuu kymmenkertainen ero. Yhtä rengasta käännettiin vanteella noin 90 astetta.
                ot 9,5 -> 3
                vt 7,5 -> 3,5
                oe 3,5 -> 5
                ve 4 -> 3

                Tälläisillä tuloksilla auto kulkee kuin juna ilman mitään värinöitä tai vapinoita. Viime kesänä jotain pientä oli havaittavissa jossain tietyissä vauhdeissa. Tämä oli kuitenkin niin vähäistä ettei se haitannut.

                Epäilen että syystä tai toisesta nyt toisella kerralla rengas asettui syystä tai toisesta paremmin vanteelle kuin mitä se oli ensimmäisellä kerralla ollut. Muutakaan syytä en kaksinyt että mistä ero tuloksissa olisi voinut johtua.

                Kymppi/sata alkaa kyllä olemaan sellainen lukema että joissain autoissa se saattaa tuntua jo autossa.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Jorkkeli12
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 264
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Valmistajat testaavat baarumit omien speksiensä mukaisiksi. Rajat on sitten kaikilla sellaiset miksi ovat parhaaksi katsoneet.

                  Hinnalla ja laadulla voinee olla tekemistä toistensa kanssa tässäkin asiassa. :think
                  Joo varmasti kalliimpi pyörä on pyöreämpi kun kiinan ratas. Mutta hyvänä esimerkkinä se että nokian raskaan kaluston pyörät on aivan järkyttävän kanttisia samoin bridgestonet meinaa olla. Michelin oikeastaan ainoa pyörä joka todettu hyväksi. Ja nuo siis 385/55 etupyöriä mitä vertailtu. Tokikaan nokialla ei varmasti pää paino ole raskaiden pyörissä.

                  Ex e61 huomasi selvän eron kun vaihtoi tracmaxit trianglen pyöriin, molemmat toki halpa merkkejä, mutta kyllä triangle oli pyöreämpi ja paljon miellyttävämpi alla.
                  Harraste/kesäkäyttis BMW e46 330ci cabriolet
                  M-B s204 220cdi AMG-sport 4-matic

                  Comment

                  • spedetee
                    Newbiemmer
                    • Nov 2014
                    • 8
                    • Fi

                    #24
                    Uudella setillä menee kuin juna nyt. Arvot oli 60/60/70/80. Oem-vanteiden piikkiin olisin laittamassa, renkaiden sijaan, siitä huolimatta että vanteista oikaistiin ne vähätkin heitot. Kyllä kolmella eri rengassarjalla pitäisi edes jotain muutosta olla, mutta ei ollut.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Jorkkeli12 View Post
                      Joo varmasti kalliimpi pyörä on pyöreämpi kun kiinan ratas. Mutta hyvänä esimerkkinä se että nokian raskaan kaluston pyörät on aivan järkyttävän kanttisia samoin bridgestonet meinaa olla. Michelin oikeastaan ainoa pyörä joka todettu hyväksi. Ja nuo siis 385/55 etupyöriä mitä vertailtu. Tokikaan nokialla ei varmasti pää paino ole raskaiden pyörissä.

                      Ex e61 huomasi selvän eron kun vaihtoi tracmaxit trianglen pyöriin, molemmat toki halpa merkkejä, mutta kyllä triangle oli pyöreämpi ja paljon miellyttävämpi alla.
                      Onko tuo joku kuorma-auton rengas?

                      Tuollaisiahan NR ei itse valmista vaan se on varmaan jotain muilta ostettua tuotantoa :think

                      NR taitaa tehdä myös bridgestonelle jotain ha-kiekkoja. Kai tälläistä ristiinvalmistamista harrastetaan jonkunverran.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Jorkkeli12
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 264
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Onko tuo joku kuorma-auton rengas?

                        Tuollaisiahan NR ei itse valmista vaan se on varmaan jotain muilta ostettua tuotantoa :think

                        NR taitaa tehdä myös bridgestonelle jotain ha-kiekkoja. Kai tälläistä ristiinvalmistamista harrastetaan jonkunverran.
                        Juu kuorma-auton renkaista oli tuos kyse. Tuosta en osaa sanoa kuka valmistaa ja mitä, ostan vaan pyörät sen merkkisinä kun kyljessä lukee, pinnatut toki erikseen. Todettu on vain että misukka ja sen venäläinen halpamalli cordiant on todettu toimiviksi pyöriksi
                        Harraste/kesäkäyttis BMW e46 330ci cabriolet
                        M-B s204 220cdi AMG-sport 4-matic

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2846
                          • South Carelia

                          #27
                          Originally posted by Jorkkeli12 View Post
                          Tarkastettiinko renkaiden pysty/selkä heitto samalla kun käytettiin rengaskoneessa? Täällä kans hiukan tuollaista pompotusta kovemmissa nopeuksissa kesärenkailla ja itellä on aika raakasti selkä heittoa (nankangin ns2 ). Aika yleistä nyky renkaissa tuo selkä heitto, raskaallakin puolella tuntuu ettei pyöreää rengasta ole olemassakaan enää..
                          Itsellä kans äffässä Nankang NS2 ja kovemmassa vauhdissa täristää... meinasin jo että pitäis käyttää tasapainotuksessa mutta taitaa olla turha vaiva... :think
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #28
                            Itellä meni jo aikoja sitten hermot näihin BMW:n tutinoihin kun kokeilin aina milloin mitäkin rengasmerkkiä. Nyt olen 2-3 vuotta ostellut GoodYearin kesäkumeja ja niiden kanssa tuntuisi että tutina-ongelmia ei ole koskaan ollut. Ja ominaisuuksienkin osalta tietää että saa aina vähintäänkin erinomaista laatua hintaan nähden. Nyt alla Asy5:set uusilla Breytoneilla ja menee kuin sukkasillaan. Varmasti Misukat myös yhtä hyviä, mutta epäilen aina että tarjoaako vielä jotain lisä-arvoa kun ovat selkeästi arvokkaammat?
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Pepper1976
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 144
                              • Forssa

                              #29
                              Onko GY tosiaan edukkaampi kuin misukka? Täytyypä tutkia. GY sopii kyllä bemareihin hyvin mutta ei taida edelleenkään olla niitä kestävimpiä kumeja.



                              Originally posted by JKK View Post
                              Itellä meni jo aikoja sitten hermot näihin BMW:n tutinoihin kun kokeilin aina milloin mitäkin rengasmerkkiä. Nyt olen 2-3 vuotta ostellut GoodYearin kesäkumeja ja niiden kanssa tuntuisi että tutina-ongelmia ei ole koskaan ollut. Ja ominaisuuksienkin osalta tietää että saa aina vähintäänkin erinomaista laatua hintaan nähden. Nyt alla Asy5:set uusilla Breytoneilla ja menee kuin sukkasillaan. Varmasti Misukat myös yhtä hyviä, mutta epäilen aina että tarjoaako vielä jotain lisä-arvoa kun ovat selkeästi arvokkaammat?

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7538
                                • Jyväshyvä

                                #30
                                Originally posted by Pepper1976 View Post
                                GY sopii kyllä bemareihin hyvin mutta ei taida edelleenkään olla niitä kestävimpiä kumeja.
                                Vähän samoja kokemuksia täällä, GY:t tuntuu kuluvan loppuun ~puolet lyhyemmällä matkalla kuin muut...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎