F11 530xd outo tärinä ja väpätys
Collapse
X
-
-
Mulla alko vatkaus noin 90-> käytin tasapainotuksessa ja parani sen verran että vatkaus alkaa nyt noin 120-> itteä ei tuo enää haittaa kun ei tule kuin ohitus tilanteessa ajettua kovempaa, motari ajoa tulee ehkä kerran vuoteen. Ajellaan nuo loppuun ja katotaan sitte parempia pyöriä alleOriginally posted by nappe74 View PostItsellä kans äffässä Nankang NS2 ja kovemmassa vauhdissa täristää... meinasin jo että pitäis käyttää tasapainotuksessa mutta taitaa olla turha vaiva... :think
Harraste/kesäkäyttis BMW e46 330ci cabriolet
M-B s204 220cdi AMG-sport 4-matic
Comment
-
F11 tärinä 100km/h eteenpäin
Laitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.
Moro vaan kaikille!
Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
On se edukkaampi, ja tuntuu että toisinaan camskillissä GY:t on liki Hankookin hinnoissa.Originally posted by Pepper1976 View PostOnko GY tosiaan edukkaampi kuin misukka? Täytyypä tutkia. GY sopii kyllä bemareihin hyvin mutta ei taida edelleenkään olla niitä kestävimpiä kumeja.
Voi olla että kuluvat nopeasti, joka saattaa selittää niiden kohtuullisen hiljaisen melutason. Mulla vaan autot tuppaa vaihtumaan sitä vauhtia että tuo kulumisnopeudesta ei ole päässyt koskaan mitään vertailutietoa.....
Comment
-
Otetaan renkaat alta pois ja tarkistetaan vielä kerran tasapainotukset ja pystyheitot. Mielellään eri koneessa kuin ed. kerralla. Putsataan ja kiillotetaan pyörännavat/vanteen keskireikä kunnolla porakoneen lautasharjalla. Jos vanteet on mallia "tarvike", tsekataan vielä pyörännavan ja vanteen sovite. Jos siellä on yhtään klappia niin pyöräytetään kiillotetulle huulelle kierros tai pari alumiiniteippiä, jotta sovite on 100% napakka. Kiristetään pultit ns. ristimuodostelmassa.Originally posted by Marko.K View PostLaitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.
Moro vaan kaikille!
Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*
Jos edelleen vapisee, niin seuraavana luovutaan mahdollisista tarvikevanteista (ellei ole Breyton, BBS tms....). Omakohtaiset kokemukset replicoista on sellaiset, että joskus niistä ei saa vapinoita kuriin vaikka kaikki näyttäisi koneessa hyvältä. Ja loputon pään seinäänhakkaaminen loppuu siihen kun tilalle vaihdetaan orggislaatua.
Edellisessä Audi A5:ssä oli juuri sellainen inhottava vapina (uudet 19" vanteet ja GY:n kumit). Vapisi ainoastaan 110-120km/h välillä juuri sen verran että aurinkolippa vapisi ja käsissä tunsi täpärästi mutta häiritsevästi. Ja kaiken lisäksi välillä vapisi ja välillä ei. Vika löytyi pyörän navan sovituksesta. Napa oli Audin perus 66,5mm ja vanteen reikä oli 66,6mm. Napojen kiillotus ja kaksi kierrosta alumiiniteippiä korjasi ongelman täydellisesti.
Comment
-
No, täytyy mennä tämän listan kanssa maanantaina takas rengasliikkeeseen. Kyseessä tosiaankin BBS LeMans replicat. Tasapainotukset katottiin kahdessa eri koneessa. Alkuviikosta tarkastuttavat pyörät jossain toisessa liikkeessä, jossa on joku special laite (jonka nimeä en nyt muista) jolla näkee onko vika itse renkaissa. Sama tärinä oli spacereiden kanssa ja ilman spacereita. Luulis että toi pulttien kiristys ois jo asentajilla tiedossa, mutta täytyypä varmistaa vielä sekin niiltä. Täytyy varmaan vielä ihan myös mitata tönärillä keskireikien ja napojen halkaisijat.Originally posted by JKK View PostOtetaan renkaat alta pois ja tarkistetaan vielä kerran tasapainotukset ja pystyheitot. Mielellään eri koneessa kuin ed. kerralla. Putsataan ja kiillotetaan pyörännavat/vanteen keskireikä kunnolla porakoneen lautasharjalla. Jos vanteet on mallia "tarvike", tsekataan vielä pyörännavan ja vanteen sovite. Jos siellä on yhtään klappia niin pyöräytetään kiillotetulle huulelle kierros tai pari alumiiniteippiä, jotta sovite on 100% napakka. Kiristetään pultit ns. ristimuodostelmassa.
Jos edelleen vapisee, niin seuraavana luovutaan mahdollisista tarvikevanteista (ellei ole Breyton, BBS tms....). Omakohtaiset kokemukset replicoista on sellaiset, että joskus niistä ei saa vapinoita kuriin vaikka kaikki näyttäisi koneessa hyvältä. Ja loputon pään seinäänhakkaaminen loppuu siihen kun tilalle vaihdetaan orggislaatua.
Edellisessä Audi A5:ssä oli juuri sellainen inhottava vapina (uudet 19" vanteet ja GY:n kumit). Vapisi ainoastaan 110-120km/h välillä juuri sen verran että aurinkolippa vapisi ja käsissä tunsi täpärästi mutta häiritsevästi. Ja kaiken lisäksi välillä vapisi ja välillä ei. Vika löytyi pyörän navan sovituksesta. Napa oli Audin perus 66,5mm ja vanteen reikä oli 66,6mm. Napojen kiillotus ja kaksi kierrosta alumiiniteippiä korjasi ongelman täydellisesti.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Nämä replicat on kyllä aina olleet hankalia 5-sarjalaisten kanssa. Ihan kaikkien mallien ainakin E39:stä lähtien. Itselläkin meni aikoinaan pitkään, ja oppi tuli kalliiksi kantapään kautta, ennenkuin uskoin että näissä täytyy todellakin käyttää laadukkaita vanteita että kyyti pysyy silkkimäisen tasaisena. En väitä etteikö jollekin olisi voinut osua replicat, joissa valu on mennyt kiinassa vahingossa täysin nappiin ja menevät täydellisesti tasapainoon. Mutta enemmän on osunut huonoja kuin hyviä tapauksia omalle kohdalle. Varsinkaan kesärenkaiden kohdalla niitä kannattaa mielestäni välttää.Originally posted by Marko.K View PostKyseessä tosiaankin BBS LeMans replicat. Tasapainotukset katottiin kahdessa eri koneessa.
Tämän takia itsekin ostin nyt kesäksi uudet Breytonit ettei tarvitse painia tämän ongelman kanssa, vaikka hemmetin kalliiksi se tuli. Mutta siitäkin on jo toivuttu...
Se on sanottava, että joskus nämä on vaan niin henkimaailman juttuja että ihmetyttää itseäkin.... Viime viikolla asensin yhdelle kaverille 19" orggisvanteille uudet LingLongit (kaikissa vanteissa pieni 2-3mm pystyheitto/soikeus). Ja auto kulkee ultrasileästi ilman minkäänlaisia vapinoita aivan kuin biljaripöydällä ajaisi. Ja aivan kaikissa nopeuksissa 130km/h saakka :thinkLast edited by JKK; 17-05-2020, 00:26.
Comment
-
No tänään sitten löysivät Rautamon R-Series R10:t alle. Pakko oli jotku saada kunhan ei täristä. Etummaisissa saisi olla enemmän "concavea" mutta menettelee. Takana 16mm ja eessä 20mm spacerit. Huomenna lisää motaria niin selviää koko totuus, tänään en kuitenkaan tärinöitä havainnut lyhyellä rykäyksellä.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Vedetääs takasin, eli kyllähän se ravistaa saakeli vieläkinOriginally posted by Marko.K View PostNo tänään sitten löysivät Rautamon R-Series R10:t alle. Pakko oli jotku saada kunhan ei täristä. Etummaisissa saisi olla enemmän "concavea" mutta menettelee. Takana 16mm ja eessä 20mm spacerit. Huomenna lisää motaria niin selviää koko totuus, tänään en kuitenkaan tärinöitä havainnut lyhyellä rykäyksellä.
110-115 km/h alkaa vatkaus, edelleenkään ei niinkään ratissa tunnu. Kolmas setti 20" vanteita alla ja sama homma. 19" orkkisvanne kitkoilla ei ravista. Eikai siinä oo enää muuta vaihtoehtoa ku kumeissa vikaa
F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Testaa nyt vielä kerran niillä kitkoilla. Jos ne edelleenkin on vapinattomat niin kyllähän se vika sitten niissä kumeissa on....Originally posted by Marko.K View Post19" orkkisvanne kitkoilla ei ravista. Eikai siinä oo enää muuta vaihtoehtoa ku kumeissa vikaa
Comment
-
Juuri maanantaina nilllä vielä ajelin muutaman päivän, eipä se niillä ravistanutOriginally posted by JKK View PostTestaa nyt vielä kerran niillä kitkoilla. Jos ne edelleenkin on vapinattomat niin kyllähän se vika sitten niissä kumeissa on....
F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Homma etenee sen verran, että minä sekä asentaja havaitsimme, että tuo tärinä tulee ainoastaan kaasun höllätessä 110-115 nopeudessa. Alkaakohan kallistumaan sittenkin autoon tuo homma :thinkF11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Väkisin ensimmäisenä tulee mieleen etummaisten alatukivarsien etummaiset hydraulipuslat. Näitä varmaan jonkun mielestä tarjoan jo liiankin hanakasti ratkaisuksi etupään tutina jne... vaivoihin. Mutta nämä vain tiedetään raskaassa 5-sarjalaisessa yleiseksi ongelmakohdaksi, joten ensimmäisenä kyllä vaihtaisin ne. Omassa autossani oikea puoli oli 210tkm ajettuna jo täysin revennyt rungostaan irti. Ja joskus todella vaikea todentaa rikkinäisyyttä ennenkuin ottaa koko tukivarren pöydälle ja pistää puslan ruuvipenkkiin kiinni nitkuteltavaksi, jolloin huomaa että pusla on vuotanut jo aikoja sitten tyhjäksi. Ei ole mikään paha kustannus (n.50 euroa/pari). Vain Lemförderit kannattaa kelpuuttaa.Originally posted by Marko.K View PostHomma etenee sen verran, että minä sekä asentaja havaitsimme, että tuo tärinä tulee ainoastaan kaasun höllätessä 110-115 nopeudessa. Alkaakohan kallistumaan sittenkin autoon tuo homma :think
Osa numero 2
Lemförder 35388
Comment
-
Voisin sanoa jo kirjoitustasi vahvistukseksi, nämä on nimittäin tilattuOriginally posted by JKK View PostVäkisin ensimmäisenä tulee mieleen etummaisten alatukivarsien etummaiset hydraulipuslat. Näitä varmaan jonkun mielestä tarjoan jo liiankin hanakasti ratkaisuksi etupään tutina jne... vaivoihin. Mutta nämä vain tiedetään raskaassa 5-sarjalaisessa yleiseksi ongelmakohdaksi, joten ensimmäisenä kyllä vaihtaisin ne. Omassa autossani oikea puoli oli 210tkm ajettuna jo täysin revennyt rungostaan irti. Ja joskus todella vaikea todentaa rikkinäisyyttä ennenkuin ottaa koko tukivarren pöydälle ja pistää puslan ruuvipenkkiin kiinni nitkuteltavaksi, jolloin huomaa että pusla on vuotanut jo aikoja sitten tyhjäksi. Ei ole mikään paha kustannus (n.50 euroa/pari). Vain Lemförderit kannattaa kelpuuttaa.
Osa numero 2
Lemförder 35388
Täytyy vaan taas laittaa sormet ristiin.
F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Eli oliko siis poikittaistukivarret vaihdettu? Ja seuraavaksi reaktiotankojen puslat?Originally posted by Marko.K View PostLaitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.
Moro vaan kaikille!
Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*
Comment
Comment