Announcement

Collapse
No announcement yet.

8hp vaihteiston termarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RRR77
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2016
    • 232
    • Tuusula

    8hp vaihteiston termarista

    Search-pudotusvalikko ei toimi jostain syystä, ei ole toiminut koskaan eli haku ei onnistu.

    Eli kyseessä 530d xdrive 2011. Vaikuttaa siltä että laatikon termari ei toimi. Tämä on tarkoitus uusia, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta ko. kapistuksen toimintaperiaatetta.

    Eli sulkeeko tuo termari laatikon öljynkierron lämmönvaihtimelle, vai esim nestekierron lämmönvaihtimelle vai miten?
    535d F07
    120d M-Sport F20
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by RRR77 View Post
    Search-pudotusvalikko ei toimi jostain syystä, ei ole toiminut koskaan eli haku ei onnistu.

    Eli kyseessä 530d xdrive 2011. Vaikuttaa siltä että laatikon termari ei toimi. Tämä on tarkoitus uusia, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta ko. kapistuksen toimintaperiaatetta.

    Eli sulkeeko tuo termari laatikon öljynkierron lämmönvaihtimelle, vai esim nestekierron lämmönvaihtimelle vai miten?
    Täällä joskus aikoinaan oli höpinää noista. Jos haluat niin voi kaivella jostain nuo tiedostot mistä nuo kuvat on otettu.

    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #3
      Öljy kiertää aina, nesteen kiertoa rajoitetaan.

      Laatikolle on 2 termostaattia. Öljyjen lämmitystä varten ja jäähdytystä varten omansa.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Originally posted by zakspeed View Post
        Öljy kiertää aina, nesteen kiertoa rajoitetaan.

        Laatikolle on 2 termostaattia. Öljyjen lämmitystä varten ja jäähdytystä varten omansa.
        Vaihteistoöljyä lämmitetään kun jäähdytinnesteen lämpötila on >80 astetta.
        Jos jneste on alle 80 astetta tuon niin jneste kierto on poikki.
        Kun vaihteistoöljyn lämpötila nousee >88 asteen niin sitä aletaan jäähdyttämään jäähdytinnesteeseen. Tämä siis N57TU mosasssa.












        vanhempi: https://docdro.id/lv0sDK7
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • RRR77
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2016
          • 232
          • Tuusula

          #5
          Oletteko seuranneet laatikon lämpöjä? Siirsin ed. autosta xhp-lisenssin nykyiseen, ja aloin ihmettelee jälkeenpäin että miksi kestää niin kauan ennen kuin muutetut vaihtokohdat alkaa toimia. Johtuu ilmeisesti laatikon hitaasta lämpiämisestä.

          Tästä harmistuneena luin laatikkoöljyjen lämpöjä kertaallen työmaalla. Ajosuorite oli 11km, josta n. 5min tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja 10min tyhjäkäyntiä perillä. Lähtölämpö nollan paikkeilla, ja perillä moottorin öljyn-ja vedenlämpö 80-90 astetta. Tästä huolimatta laatikkoöljyn lämpö oli vasta 31 astetta. Kuulostaako normaalilta, jamjos ei niin mitä mun pitää vaihtaa että laatikko lämpiää normaalisti?
          535d F07
          120d M-Sport F20

          Comment

          • strandell
            BTCF Member
            • Oct 2016
            • 87
            • Sipoo

            #6
            6hp DSG mod

            Hieman ehkä off topic, mutta enivei. E91 335d 6hp laatikon termaria ei saa erikseen, joten asensin tänään DSG 80c letkutermarin jäähärin paluuletkuun.
            Selkeä parannus, moottori lämpeni pari astetta, nyt 88-89c kuten pitää, aiemmin oli hieman vajaa 87 (päätermari 87c). Laatikon öljyt olivat 67c 28km ajosuoritteen jälkeen, oli aiemmin noin 50c saman lenkin jälkeen.
            Attached Files
            Ex.
            F20 LCI M140i
            E91 LCI 335dA
            E91 LCI 335iA xDrive
            F31 328iA
            E39 530dA

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Originally posted by RRR77 View Post
              Oletteko seuranneet laatikon lämpöjä? Siirsin ed. autosta xhp-lisenssin nykyiseen, ja aloin ihmettelee jälkeenpäin että miksi kestää niin kauan ennen kuin muutetut vaihtokohdat alkaa toimia. Johtuu ilmeisesti laatikon hitaasta lämpiämisestä.

              Tästä harmistuneena luin laatikkoöljyjen lämpöjä kertaallen työmaalla. Ajosuorite oli 11km, josta n. 5min tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja 10min tyhjäkäyntiä perillä. Lähtölämpö nollan paikkeilla, ja perillä moottorin öljyn-ja vedenlämpö 80-90 astetta. Tästä huolimatta laatikkoöljyn lämpö oli vasta 31 astetta. Kuulostaako normaalilta, jamjos ei niin mitä mun pitää vaihtaa että laatikko lämpiää normaalisti?
              En ole seurannut mutta luulisi että asiaan saisi ainakin niin selvyyden että laitat moottorin vedenlämpötilan näkyviin mittariston salavalikkoon. Sitten siitä toisesta laitteesta tiirailet askin öljynlämpöjä ja kirjoitat vaikka molemmat lämpötilat ylös minuutin välein. Mieluusti ajat vaikka maantietä. Jahka saat lämpötilat ylös molemmista niin sen jälkeen niistä voi tehdä käyrän josta näkee alkaako vaihteistoöljyn lämpötila nousemaan nopeammin kun termostaatin pitäisi aueta. Ja tietysti ajaa riittävän pitkän lenkin jotta lämmöt ovat varmasti kunnolla nousseet, esim 30min tms... Ja jos ei vielä tuostakaan selviä ja saat luvut tänne näkyville niin tehdään sitten vertailu vaikka mun autoon.

              Parempi ja turvallisempi tietysti jos joku muu ajaa sen aikaa kun lukemia kirjaa ylös...


              Jos epäilet että kyse on siitä että moottorin j.neste ei lämmitä lootan öljyjä niin sitten viallinen osa olisi varmaan tuossa öljynsuodatinjalassa.

              Eli termostaatti olisi osa nro 4 ja tämän pitäisi aueta kun moottorin lämpötila nousee 80 asteeseen.


              Osat mitä tuosta paketista saa irtonaisena löytyy täältä:


              Palikka nro 1 on se jalka, 11428507697 ja varaosan pohjassa näyttää killittävänkin tuo termostaatti.


              Ja osan saa vaikka täältä: https://bemariosat.fi/en/filters/500...n-n57z-oe.html


              edit. aikaisemmista kuvista oli jäänyt toimintaa kuvaava teksti pois. Se on nyt myös tässä.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • RRR77
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2016
                • 232
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                En ole seurannut mutta luulisi että asiaan saisi ainakin niin selvyyden että laitat moottorin vedenlämpötilan näkyviin mittariston salavalikkoon. Sitten siitä toisesta laitteesta tiirailet askin öljynlämpöjä ja kirjoitat vaikka molemmat lämpötilat ylös minuutin välein. Mieluusti ajat vaikka maantietä. Jahka saat lämpötilat ylös molemmista niin sen jälkeen niistä voi tehdä käyrän josta näkee alkaako vaihteistoöljyn lämpötila nousemaan nopeammin kun termostaatin pitäisi aueta. Ja tietysti ajaa riittävän pitkän lenkin jotta lämmöt ovat varmasti kunnolla nousseet, esim 30min tms... Ja jos ei vielä tuostakaan selviä ja saat luvut tänne näkyville niin tehdään sitten vertailu vaikka mun autoon.

                Parempi ja turvallisempi tietysti jos joku muu ajaa sen aikaa kun lukemia kirjaa ylös...

                Tämä oli joo ajatuksena tehdä ennen termarin vaihtoa. Jotenkin itsellä oli perusoletuksena että laatikkoöljyn lämpö seuraisi about moottorinlämpöjä, ja sen mitä työn puolesta laatikkoöljyjä vaihtelen niin eipä oo noin hitaasti lämmennyt kertaakaan. Toki lämpötila on sen vajaa 20 astetta plussaa töissä, mutta toisaalta laatikkoöljyn lämmitys on myös tullut hoidettua ilman varsinaista kuormaa tai ajosuoritetta.

                Kiitos linkeistä ja kuvista.
                535d F07
                120d M-Sport F20

                Comment

                • janilind
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2017
                  • 165
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Lootaöljyjen lämpiäminen

                  Sikäli kun toi liite tänne asti tulee niin siinä on lootaöljyjen(or) lämpiäinen käppyränä vs koneen öljyt(harm)vs nesteen(kelt) lämpö. Vaaka-akselina aika minuutteja startista, joka tapahtu tallista. Arvot otettu Carlystä, joka tietty kippas kesken kaiken ja siitä tuo epäjatkumo.

                  Itseäni nyt hieman ihmetyttää kun toi 80C nesteillä ei näytä aiheuttavan oikeen mitään näkyvää lootaöljyjen lämpiämiseen.

                  Edit: ulkolämpötila n.-7C
                  Attached Files
                  Last edited by janilind; 17-01-2021, 19:53. Reason: Ulkolämpö lisätty
                  2011 530d x-drive
                  2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by janilind View Post
                    Sikäli kun toi liite tänne asti tulee niin siinä on lootaöljyjen(or) lämpiäinen käppyränä vs koneen öljyt(harm)vs nesteen(kelt) lämpö. Vaaka-akselina aika minuutteja startista, joka tapahtu tallista. Arvot otettu Carlystä, joka tietty kippas kesken kaiken ja siitä tuo epäjatkumo.

                    Itseäni nyt hieman ihmetyttää kun toi 80C nesteillä ei näytä aiheuttavan oikeen mitään näkyvää lootaöljyjen lämpiämiseen.

                    Edit: ulkolämpötila n.-7C
                    Täytyy koittaa jossain kohtaa itsekin samaa juttua jos vain löydän jonkun tavan napata tuosta myllystä logia riittävän helposti.

                    Epäiletkö että lämpeneekö autosi jotenkin poikkeuksellisesti?

                    Webaston käytöllä tuon lähtötason saisin vielä nopeammaksi(koneen veden lämpö). Tosin kyllähän tuo ajoa vaatii lisäksi jotta tuohon 80 asteeseen päästään ylipäätään.
                    Tänään ehkä tuollainen 10km ajoa ja -10 astetta +30min webastoa vaadittiin että nuo lämmön oli 80 pinnassa. Auto oli seissyt pari pv pakkasessa.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • janilind
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2017
                      • 165
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Epäiletkö että lämpeneekö autosi jotenkin poikkeuksellisesti?
                      Suoraan sanoen en tiedä. Loota on edelleen aikas kulmikas kylmänä ja tuntuu, että lämpiäminen viä aikaa. Olisi kiva jos tulisi hieman vertailudataa josta sitten voisi päätellä lisää.
                      2011 530d x-drive
                      2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                      Comment

                      • RRR77
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2016
                        • 232
                        • Tuusula

                        #12
                        En oo kerennyt omaani pahemmin lueskelemaan. Sen verran kuitenkin olen harmikssni joutunut toteamaan että näillä mun ajoilla ( yleensä 10-15km siirtymiä) laatikko ei lämpeä niin paljoa talviaikaan että xhp:n muutetut vaihtokohdat alkais toimia. Odotin että pa-lämmittimen lisäys ( kaikki lämpö koneeseen) olis auttanut mutta ei.. sinällään ei ehkä ihme kylläkään, kin jos nyt oikein ymmärsin niin laatikkoöljyjä aletaan lämmitää vasta kun jäähyneste on 80c, ja mun ajossa se ei ehdi sitä yleensä olla kovin kauaa.

                        Täytyy jossain vaiheessa paneutua tähän vielä hiukan tarkemmin.
                        535d F07
                        120d M-Sport F20

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by janilind View Post
                          Suoraan sanoen en tiedä. Loota on edelleen aikas kulmikas kylmänä ja tuntuu, että lämpiäminen viä aikaa. Olisi kiva jos tulisi hieman vertailudataa josta sitten voisi päätellä lisää.
                          Katoin tota sun taulukkoa, olen toki lukenut omasta laatikon lämmöt vasta kerran, mutta se arvo osuu kyllä noihin käyriin. Ja tosiaan hidasta on laatikon lämpeäminen, ja käytös aika kulmikasta kylmänä. Aika usein on nyt tullu ajeltua manuaalipuolella töihin, 60-rajotuksst 5.vaihteela ja 80-rajotukset seiskalla.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • stamina
                            Newbiemmer
                            • Apr 2019
                            • 14
                            • Tampere

                            #14
                            535d 2012 tehdaswebastolla lämpeni aikaisempina talvina tosi nopeasti. Ajossa lämmöt noin 7 minuutissa 70 astetta ja noin 15-20min 100 (siis öljynlämpömittarista katsottuna)
                            Vaihdatin moottorin termostaatin ja edelleen tuntuu, että lämpenee lähes puolet hitaammin kuin aikaisemmin. Lämmöt nousee suht nopeasti noin 70 asteeseen, mutta sen jälkeen lämpeneminen on hidasta ja esimerkiksi liikennevaloissa parkissa ollessa lämmöt laskevat selvästi.

                            Tänään kokeilin ajaa saman reitin edestakaisin, johon lämpenemisnopeudet aikaisemmin perustuivat Matka edestakaisin 40km. Auto ilman lämmitystä käyntiin, ulkona -13, piilovalikosta coolant temp ja oil temp esiin. Tyhjäkäyntiä 13min, jonka jälkeen coolant temp 50 astetta ja oil temp 47. 70 asteeseen lämpeni aika hyvin, sen jälkeen alkoi kestämään.

                            Miten tuon saisi lämpenemään nopeammin kuten aikaisemmin, pitääkö vielä vaihdattaa lootaöljyjen lämmitystermari, ilmeisesti osa


                            Toinen lootaöljyjen termari on mielestäni öljyjen jäähdytykseen, mutta se ei kai vaikuta lämpiämiseen?
                            Attached Files

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by stamina View Post
                              535d 2012 tehdaswebastolla lämpeni aikaisempina talvina tosi nopeasti. Ajossa lämmöt noin 7 minuutissa 70 astetta ja noin 15-20min 100 (siis öljynlämpömittarista katsottuna)
                              Vaihdatin moottorin termostaatin ja edelleen tuntuu, että lämpenee lähes puolet hitaammin kuin aikaisemmin. Lämmöt nousee suht nopeasti noin 70 asteeseen, mutta sen jälkeen lämpeneminen on hidasta ja esimerkiksi liikennevaloissa parkissa ollessa lämmöt laskevat selvästi.

                              Tänään kokeilin ajaa saman reitin edestakaisin, johon lämpenemisnopeudet aikaisemmin perustuivat Matka edestakaisin 40km. Auto ilman lämmitystä käyntiin, ulkona -13, piilovalikosta coolant temp ja oil temp esiin. Tyhjäkäyntiä 13min, jonka jälkeen coolant temp 50 astetta ja oil temp 47. 70 asteeseen lämpeni aika hyvin, sen jälkeen alkoi kestämään.

                              Miten tuon saisi lämpenemään nopeammin kuten aikaisemmin, pitääkö vielä vaihdattaa lootaöljyjen lämmitystermari, ilmeisesti osa


                              Toinen lootaöljyjen termari on mielestäni öljyjen jäähdytykseen, mutta se ei kai vaikuta lämpiämiseen?
                              Mittariston salavalikon öljynlämpötila on joku laskennallinen arvo. Moottorinohjain laskee öljynlämpöjen yhteydessä mm palotilan lämpötilaa ja montaa muuta käsittämätöntä asiaa.

                              Viritin bimmerlinkin ja koitin ottaa sillä huvikseen logia. Lämpötilat vakiintuivat jotakuinkin tähän. Ulkona oli -10 pakkasta.



                              Samaan aikaan mittaristossa killitti moiset lukemat.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎