Originally posted by janilind
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
8hp vaihteiston termarista
Collapse
X
-
Originally posted by stamina View Post535d 2012 tehdaswebastolla lämpeni aikaisempina talvina tosi nopeasti. Ajossa lämmöt noin 7 minuutissa 70 astetta ja noin 15-20min 100 (siis öljynlämpömittarista katsottuna)
Vaihdatin moottorin termostaatin ja edelleen tuntuu, että lämpenee lähes puolet hitaammin kuin aikaisemmin. Lämmöt nousee suht nopeasti noin 70 asteeseen, mutta sen jälkeen lämpeneminen on hidasta ja esimerkiksi liikennevaloissa parkissa ollessa lämmöt laskevat selvästi.
Tänään kokeilin ajaa saman reitin edestakaisin, johon lämpenemisnopeudet aikaisemmin perustuivat Matka edestakaisin 40km. Auto ilman lämmitystä käyntiin, ulkona -13, piilovalikosta coolant temp ja oil temp esiin. Tyhjäkäyntiä 13min, jonka jälkeen coolant temp 50 astetta ja oil temp 47. 70 asteeseen lämpeni aika hyvin, sen jälkeen alkoi kestämään.
Miten tuon saisi lämpenemään nopeammin kuten aikaisemmin, pitääkö vielä vaihdattaa lootaöljyjen lämmitystermari, ilmeisesti osa
Toinen lootaöljyjen termari on mielestäni öljyjen jäähdytykseen, mutta se ei kai vaikuta lämpiämiseen?BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostM550d:ssä oli sama homma että pelkkä moottorin termostaatin vaihto ei auttanut. Vaati vielä sen vaihteistotermostaatti paketin siinä moottorin kyljessä vaihdon että lämmöt alkoi nousta kunnolla. Käyttäytyi juuri noin että nousi nopsasti 70 tuntumaan mutta sitten kesti pitempään että nousi sinne 90 tuntumaan.
Aiemmin öljynlämpö saavutti 100 astetta 20 minuutissa kotipihasta lähtiessä, jolloin oletetusti myös jäähdytysneste 88 astetta.
Juuri ajoin testilenkin, pakkasta -18 astetta ja 35 minuuttia ajoa, josta 2/3 maantiellä. Jäähdytysneste max 75 ja öljynlämmöt max 84, laskivat liikennevaloissa tai moottorin kuormituksen vähentyessä. Joten ei lämpene riittävästi.
Vaihdoitko Makebm5 ne molemmat vaihteistoöljyn termostaatit vai ainoastaan sen öljyn lämpenemiseen vaikuttavan termostaatin?
Comment
-
-
Originally posted by stamina View PostTutun kuuloiset oireet. Katselin uudestaan noita lähettämiäni graafeja, 70 astetta nopeasti, mutta esim jäähdytysnesteen lämpötilan nousu ajossa 70 -->80 asteeseen kesti noin 20 minuuttia.
Aiemmin öljynlämpö saavutti 100 astetta 20 minuutissa kotipihasta lähtiessä, jolloin oletetusti myös jäähdytysneste 88 astetta.
Juuri ajoin testilenkin, pakkasta -18 astetta ja 35 minuuttia ajoa, josta 2/3 maantiellä. Jäähdytysneste max 75 ja öljynlämmöt max 84, laskivat liikennevaloissa tai moottorin kuormituksen vähentyessä. Joten ei lämpene riittävästi.
Vaihdoitko Makebm5 ne molemmat vaihteistoöljyn termostaatit vai ainoastaan sen öljyn lämpenemiseen vaikuttavan termostaatin?BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Noniin, tuossa olisi logia lämpenemisestä, karvan vajaa 50km ja noin 40min. Pääasiassa maantieajoa noin 80-100km/h. Tuikkasin auton käyntiin noin -12 asteen pakkasesta ilman esilämmitystä. Auto kävi paikoillaan ehkä noin 5min. Tuolloin ainakaan webasto ei ollut lähtenyt itsekseen päälle(lähteekö se koskaan ellei sitä laita?). Edellisestä ajosta taisi olla noin 17-18h tms..
Lootan öljyt itsessään lämpiävät todella hitaasti. Jos tuosta nyt jotain kohtaa kokeilee arvuutella että koska jäähdytinnesteellä aletaan lämmittämään vaihteistoöljyjä niin veikkaisin että noin 24 minuutin kohdalla. Saattaa olla että tällöin ohjaamoonkaan ei tarvita lämmintä aivan niin paljoa ja jäähdytinnesteen lämpötila alkaa pysymään paremmin ylhäällä ja yli 80 asteessa. Dropit jäähdytysnesteen lämpötilassa johtuu siitä että liikenteessä joutui hidastamaan ja mottorijarrutuksessa lämpötila lähtee välittömästi laskemaan kun moottorista ei tule lämpöä mutta kabiinin lämmitys syö sitä jatkuvasti. Jäähdytinnesteen termostaatti aukeaa ensimmäistä kertaa noin 28 minuutin kohdalle.
Akun lämpötila nousi tuona aikana -8 asteesta -2 asteeseen.
Öljypohjassa olevan moottoriöjyn lämpötila alkaa näkymään vasta kun sen lämpötila ylittää 0 astetta. Tuossa siihen meni noin 7 minuuttia.
Lähtötilanteessa mittariston salavalikko näytti tälläistä.
Mittariston salavalikko näytti laskennalliseksi öljynlämpötilaksi 100 astetta pitkään vaikka mikään muu neste ei ollut vielä lähelläkään 100 astetta.Last edited by fraatti; 07-02-2021, 17:31.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTuolloin ainakaan webasto ei ollut lähtenyt itsekseen päälle(lähteekö se koskaan ellei sitä laita?)
Asiallista dataa. Millä tämä logi on otettu?-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
-
-
Originally posted by pyyn0 View PostKyllä minulla lähtee jos on tarpeeksi viileää ja sisätilanlämppäri on kytketty päälle käynnistyksen yhteydessä.
Asiallista dataa. Millä tämä logi on otettu?
Data on otettu bimmerlinkillä joka on androidsofta. Tuo tuuppaa ohjelman hakemistoon .csv tiedoston jossa sitten on valitut paremetrit tallennettuna. Tuon login koko oli noin 12Mt ja siinä oli rivejä noin 67000. Itse softassa on valittavissa varmaan satoja eri parametrejä ja uskoisin että näitä kaikkia ei näe esim istalla. Graafin tein excelillä.
Luulin että tuo additional heater olisi ollut webaston käyttö % mutta näin ei kuitenkaan tainnut olla. Tuo oli 0% kun auto ei ollut käynnissä ja nousi portaittain 93% asti siihen saakka kunnes auton sammutti.
Itseasiassa olin kuvitellut että sähköinen lisälämmitin lämmityslaitteessa on vain niissä malleissa missä ei ole webastoa. Näyttäisi kuitenkin että tuo löytyy jokaisesta autosta joka on diesel. Tuo selittäneekin miksi tuolta tulee niinkin nopeasti lämmintä kabiiniin. Tuolle menee 16 mm2 johto niin tuo vasta lieneekin sähkörohmu. :think
Ainakin omasta autosta tuo näyttää löytyvän. Olisikin mielenkiintoista tietää mikä tuon teho oikein mahtaa olla.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by pyyn0 View PostKyllä minulla lähtee jos on tarpeeksi viileää ja sisätilanlämppäri on kytketty päälle käynnistyksen yhteydessä.
Itse sähkövastus joka lämmittää kabiiniin tulevaa ilmaa näyttää olevan 1250W teholtaan. Tuo vasta onkin sähkörohmu.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuli katseltua 750:sen lämpenemistä niin 0 asteisesta tallista lähtö ja 15km ajon jälkeen moottoriöljynlämmöt 84 ja jäähdytysnesteen 65. Ei taida tässäkään termari(it) olla kunnossa. Pakkasta -25.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostLöytyykö tuohon jotain asetuksia ajotietokoneesta? On tainnut tulla selattua noita valikoita vähän laiskanlaisesti... :think-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
-
-
Originally posted by pyyn0 View PostEi tuossa pre-lci.ssä ole kuin käsikäyttö ja timer, muita asetuksia ei ole.
Tässä kuitenkin vielä yksi käppyrä lämpeämisestä jossa näkyy selkeästi laatikkoöljyn termostaatin toiminta koska moottori on lämpöinen nopeammin. Tässä webastoa on käytetty noin puolituntia ennen ajoon lähtemistä. Ajo työmatka pääasiassa maantietä ehkä 50-120km/h noin 17km tms...
-moottoriöljyn lämpötila öljypohjassa yli nollan noin 3min kohdalla. Käynnistettäessä ehkä minuutti startin jäljkeen öljynlämpö näytti jotain 45 tms mittariston salavalikossa.
-aux heater lienee lämmityslaitteen ptc vastukset. Näyttävät jollottavan kokoajan päällä. Täytyisi koittaa putoavatko ne pois päältä jos lämpötilapyynnin laskee 21 alemmaksi.
-kun jäähdytinneste on lämmennyt öbaut 80 asteeseen niin selkeästi vaihteistoöljyn lämpötila näyttää alkavan kohoamaan nopeammin. Näinollen tuosta voi päätellä että termostaatti toimii oikein.
-Akun lämpötila ajon alussa -7 ja lopussa -4 astetta.
-polttoaineen lämpötila näyttää kohoavan tuossa ajon aikana noin 4-5 astetta ja laskevan taas. Tuolla kohdalla saattaa matkalla olla juuri moottoritie missä nopeus oli ehkä 120km/h. Saattaa olla että polttoainepumppu lämmittää ainetta enemmän tai sitten vastus mikä on naftasuodattimessa menee syystä tai toisesta päälle.
-myös tässä tapauksessa hehkut olivat ajoittain päällä. Ei tosin heti startista lähtien.Last edited by fraatti; 13-02-2021, 18:58.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostItselle on kuitenkin epäselvää käynnistyykö webasto koskaan ellei sitä ole erikseen laittanut päälle. Samoin että pysyykö se päällä kun autolla lähtee ajamaan ja se on kerennyt lähtemään päälle.
Ja vielä yksi omituisuus on se että ajossa weba lämmittää sinne jäähdytysnesteen +75asteeseen asti ja sammuu. Jos kone kovalla pakkasella jostain syystä sitten jäähtyy tuon alle, niin weba ei starttaakkaan automaattisesti uudelleen. Lyhyt pysähdys ja uusi startti, niin weba lähtee taas tulille.
Tämä siis pre-LCI:n kohdalla, LCI:ssä muistaakseni perusasetuksena että ei starttaa automaattisesti. Joka tapauksessa koodaamalla tuota käynnistymistä voi viritellä mieleisekseen.
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostMulla pre-LCI 535D ja siinä tehdasweba lähtee automaattisesti päälle kun ilman lämpö alle +8astetta. Ikävä ominaisuus silloin, kun esim. pieni siirto talliin saa weban kännistymään ja tallissa sitten auton sammutuksen yhteydessä weba sammuu ja tuulettaa omat pakokaasunsa talliin... Jos weba käynnistetty kakella tai ajastimella ja sen käydessä starttaa auton, niin mulla on se tuntuma että weba sammuu, mut en oo ihan varma. Siispä kylmimmillä keleillä annan weban käydä sen maksimin n. 30min, kunnes se sammuu, ja sitten taas auton startissa se käynnistyy uudelleen. Näin tuntuis että kone lämpiää nopeammin liikkeelle lähdettyä.
Ja vielä yksi omituisuus on se että ajossa weba lämmittää sinne jäähdytysnesteen +75asteeseen asti ja sammuu. Jos kone kovalla pakkasella jostain syystä sitten jäähtyy tuon alle, niin weba ei starttaakkaan automaattisesti uudelleen. Lyhyt pysähdys ja uusi startti, niin weba lähtee taas tulille.
Tämä siis pre-LCI:n kohdalla, LCI:ssä muistaakseni perusasetuksena että ei starttaa automaattisesti. Joka tapauksessa koodaamalla tuota käynnistymistä voi viritellä mieleisekseen.
Mulla koodattiin se kokonaan käynnin aikana pois kun se napsahti päälle kun ajoi auton tallista ulos. Saattoi duunimatkan aikana käynnistyä 5 kertaa kun tiputteli lapsia päiväkoteihin yms.
Comment
-
-
Fraatilla auto lämpenee selvästi kuten kuuluukin.
Oma ei termarin vaihdonkaan jälkeen lämpene kuten aikaisemmin lämpeni. Webasto lähtee päälle itsekseen ja noin 70 asteeseen lämpenee nopeasti. Sen jälkeen hidasta, mitä enemmän pakkasta sitä kauemmin kestää jäähdytysnesteen ja öljyjen lämmetä. Webasto tosiaan taitaa lämmittää tuohon 70 asteeseen asti.
Ajoin saman testilenkin, suurin osa maantietä, noin 23km ja 25min.
1 testi. Pakkasta -15. Maksimi jäähdytysnesteen lämpö vasta reissun lopussa noin 84 astetta. Öljyä en muista enää tarkasti, max 90 nurkilla ehkä
2 testi. Pakkasta -2. Maksimi jäähdytysnesteen lämpötila vähän puolivälin jälkeen 92 astetta, öljy 100.
Kaippa se pitäs vielä uusia ne molemmat termarit siitä vaihteiston lämmönvaihtimesta. Vaikkei niitä erään huollon mukaan vielä F-sarjaan olla vaihdettu heillä
Comment
-
Comment