F11 alusta ja takaiskarit, EDC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stamina
    Newbiemmer
    • Apr 2019
    • 14
    • Tampere

    F11 alusta ja takaiskarit, EDC?

    Takaiskarit taitaa olla vaihtokunnossa, loppusyksystä tuntuivat jo löysiltä ja nyt pakkasilla joustot kateissa ja jysähtävät aluksi. Kurkkasin auton alle, omasta mielestäni näyttävät juuri ihanan kalliilta iskareilta, a 650€/kpl KL-varaosat, mainintana OEM ja tasonsäätö.

    Onko autossani adaptiivinen alusta WBAXB71070DX14116 vai onko nuo tasonsäädöllä olevat takaiskarit vain noin kalliit? Sorry, en ihan kaikkea ole ehtinyt vielä Bemareista oppia ensimmäisen autoni aikana.

    Edes Saksasta en löytänyt nopeasti googlettamalla kuin inan alle 500€, Suomessa halvin taitaa olla 613€.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4656
    • Tampere

    #2
    Originally posted by stamina View Post
    Takaiskarit taitaa olla vaihtokunnossa, loppusyksystä tuntuivat jo löysiltä ja nyt pakkasilla joustot kateissa ja jysähtävät aluksi. Kurkkasin auton alle, omasta mielestäni näyttävät juuri ihanan kalliilta iskareilta, a 650€/kpl KL-varaosat, mainintana OEM ja tasonsäätö.

    Onko autossani adaptiivinen alusta WBAXB71070DX14116 vai onko nuo tasonsäädöllä olevat takaiskarit vain noin kalliit? Sorry, en ihan kaikkea ole ehtinyt vielä Bemareista oppia ensimmäisen autoni aikana.

    Edes Saksasta en löytänyt nopeasti googlettamalla kuin inan alle 500€, Suomessa halvin taitaa olla 613€.
    Kaverilla jäätyi iskarit omasta F11:sta ja menin alkuun itsekin siihen lankaan että mulla olisi myös kyseessä sama "vika". Kuitenkin mulla perä on pudonnut alas pakkasilla mutten huomannut tuota aluksi. Olet varmaan varma että kyse ei ole samasta asiasta?



    Autostasi näyttää löytyvän tuollainen optio, S2VA Chassis & Suspens. Setup"Adaptive Drive" ja tästä pääsee kattomaan sopivan iskarin.


    Näitä taitaa löytyä jo kunnostettuinakin.
    Last edited by fraatti; 06-01-2021, 19:03.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • stamina
      Newbiemmer
      • Apr 2019
      • 14
      • Tampere

      #3
      Tosi nopea vastaus Fraatilta! Kiitos

      Mulla on kanssa takaiskarin suojakumit rikki yläosasta, hieman vuotojälkeä vasemman takaiskarin alaosassa ja pohjaanlyöntikumi roikkuu rikkinäisen suojakumin päällä. Perä pysyy hyvin ylhäällä pakkasessa, vaikkei ajaisi pariin päivään.

      Lyhyessä nurkkapyörityksessä tosiaan pakkasaamuisin perä on umpipuuta ja etenkin kuskin puolella takana iskari jysähtää/kolahtaa ikävästi, jos on tiessä kaivonkansia tai vastaavaa. Luulen tosiaan, että iskari jäätyy ja on imenyt vettä sisään.
      Tänään tuli ajettua muutama kymmenen kilometriä ja takaiskari alkoi pelaamaan paremmin, en täysin ymmärrä miksi, toipuuko sitten jäätymisestä tuon verran, kun ajaa pidempään.

      Katsastuksessa 16.10.2020 oli merkittynä takaiskaritestitulokset vasenpuoli 57% ja oikea 68%. Leima tuli

      Onkohan noista kunnostetuista kenelläkään kokemuksia? Hinta olisi erittäin houkutteleva. Aikaisemmin olen ostanut kunnostettuna dieselsuuttimia Saksasta Mersuun ja ne pelasivat tosi hyvin.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4656
        • Tampere

        #4
        Originally posted by stamina View Post
        Onkohan noista kunnostetuista kenelläkään kokemuksia? Hinta olisi erittäin houkutteleva. Aikaisemmin olen ostanut kunnostettuna dieselsuuttimia Saksasta Mersuun ja ne pelasivat tosi hyvin.
        Itseasiassa nyt kun mietin niin kyllähän kunnostettuja latureita yms myydään ja ihan soivia pelejähän ne ovat. Tuossa on mainittu että kyseessä on vanhojen "elvytys" eli iskareissa on huntin pantti per kipale. Maksat 400€ ketale alkuunsa ja kun olet lähettänyt omasi takaisin niin saat sitten 200€ takaisin painteista. Hintaa jää sitten 2x300€ + 2x pk tai miten tuo nyt sitten onkaan sovittu.

        Uusi taitaa maksaa saksassa noin 460€ kipale + pk.

        Huvikseen katsoin löytyykö hommasta mitään kokemuksia mistään. Joku oli käyttänyt nuo(jotkut edc iskarit) täällä: https://nagengast.pl/en/regeneration...ock-absorbers/

        Ihan asialliset videot ainakin aiheesta on tehty, tosin eihän tuossa ebay ilmoituksessa ole mitään mainitaa missä nuo korjataan.

        Tässä löytyy sitten keskustelua sakuilta F10:stä. 250€/ketale ja paikanpäällä menee 3-4 päivää. Ilmeisesti nuo eivät ole vaihtorungossa vaan oma korjataan.


        Ilmeisesti nuo on rekennettu sellaisella mentaliteetilla että on haluttu että kukaan ei korjaa niitä.
        My inquiry to NAGENGAST in Danzig, stating the part name, was answered positively, although the F10 / 11 dampers are considerably more difficult to overhaul than the old BMW EDC dampers in the YT company video.

        I tried myself on 2 worn F-model dampers because I have a well-equipped metal workshop.

        The problem is that the dampers are designed to be extremely "tamperproof", ie they don't want anyone to lend a hand.

        For example, the sealing element of the piston rod is pressed in from the inside (!), Ie during production the innards of the damper are obviously inserted and then the end cap on the eye side is machine-welded. The oil and gas filling is then filled via filling valves which are located concentrically in the screw connections of the solenoid valves. The filling valves have a 4mm hex head and are glued in. Trying to solve them destroys the head.

        Every intervention is associated with damage.

        With a corresponding effort - which is only worthwhile if used frequently - a revision is possible ... but not justifiable if used once.


        Sama paja näyttää korjaavan myös hydraulisia vakaajia. Listalla ei kuitenkaan ole juuri noita iskareita. Videossa näkyviä kierrettäviä korkkejakaan ei kai ole vaan kaikki on hitsattu kiinni.

        Tuossa on joku tarina vastaavien korjaamisesta
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • dieselrules
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 201
          • Tornio

          #5
          Originally posted by stamina View Post
          Tosi nopea vastaus Fraatilta! Kiitos

          Mulla on kanssa takaiskarin suojakumit rikki yläosasta, hieman vuotojälkeä vasemman takaiskarin alaosassa ja pohjaanlyöntikumi roikkuu rikkinäisen suojakumin päällä. Perä pysyy hyvin ylhäällä pakkasessa, vaikkei ajaisi pariin päivään.

          Lyhyessä nurkkapyörityksessä tosiaan pakkasaamuisin perä on umpipuuta ja etenkin kuskin puolella takana iskari jysähtää/kolahtaa ikävästi, jos on tiessä kaivonkansia tai vastaavaa. Luulen tosiaan, että iskari jäätyy ja on imenyt vettä sisään.
          Tänään tuli ajettua muutama kymmenen kilometriä ja takaiskari alkoi pelaamaan paremmin, en täysin ymmärrä miksi, toipuuko sitten jäätymisestä tuon verran, kun ajaa pidempään.

          Katsastuksessa 16.10.2020 oli merkittynä takaiskaritestitulokset vasenpuoli 57% ja oikea 68%. Leima tuli

          Onkohan noista kunnostetuista kenelläkään kokemuksia? Hinta olisi erittäin houkutteleva. Aikaisemmin olen ostanut kunnostettuna dieselsuuttimia Saksasta Mersuun ja ne pelasivat tosi hyvin.
          Mulla on tasan samat oireet. Miettinyt kans er voiko joku muu vaivata. Pussit on vaihdettu. Silloin katsoin et suojakumi oli rikki myös. Heikkoja on ku autolla on ajaettu alle 90th.

          Comment

          • stamina
            Newbiemmer
            • Apr 2019
            • 14
            • Tampere

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Itseasiassa nyt kun mietin niin kyllähän kunnostettuja latureita yms myydään ja ihan soivia pelejähän ne ovat. Tuossa on mainittu että kyseessä on vanhojen "elvytys" eli iskareissa on huntin pantti per kipale. Maksat 400€ ketale alkuunsa ja kun olet lähettänyt omasi takaisin niin saat sitten 200€ takaisin painteista. Hintaa jää sitten 2x300€ + 2x pk tai miten tuo nyt sitten onkaan sovittu.

            Uusi taitaa maksaa saksassa noin 460€ kipale + pk.

            Huvikseen katsoin löytyykö hommasta mitään kokemuksia mistään. Joku oli käyttänyt nuo(jotkut edc iskarit) täällä: https://nagengast.pl/en/regeneration...ock-absorbers/

            Ihan asialliset videot ainakin aiheesta on tehty, tosin eihän tuossa ebay ilmoituksessa ole mitään mainitaa missä nuo korjataan.

            Tässä löytyy sitten keskustelua sakuilta F10:stä. 250€/ketale ja paikanpäällä menee 3-4 päivää. Ilmeisesti nuo eivät ole vaihtorungossa vaan oma korjataan.


            Ilmeisesti nuo on rekennettu sellaisella mentaliteetilla että on haluttu että kukaan ei korjaa niitä.


            Sama paja näyttää korjaavan myös hydraulisia vakaajia. Listalla ei kuitenkaan ole juuri noita iskareita. Videossa näkyviä kierrettäviä korkkejakaan ei kai ole vaan kaikki on hitsattu kiinni.

            Tuossa on joku tarina vastaavien korjaamisesta
            http://berlinasportivo.com/Technical...ild%20Alfa.pdf
            Ihan vaikuttavan näköiset nettisivut, jossa Nagengast noita elvytti. Luettuani loput Fraatin tekstistä ja katsottuani rahtihintoja takaisin Saksaan päädyin, että en yritä ostaa kunnostettuja. Liian hidasta lähetellä edestakaisin ja liian kallista, rahti satoja euroja. Eikä noita välttämättä ole tarkoitettu purettavaksi, tai ainakin pitää olla tosi osaaja noiden kunnostuksessa.

            Uusia OEM EDC iskareita löysin mm.
            https://www.originparts.de/index.php...796986&&lang=1 mutta toimitusaika 7-10 työpäivää. Hinta noin 490€/kpl

            https://www.hubauer-shop.de/de/stoss...126796985.html Toimitusaika noin 2-3 päivää. Hinta 459€/kpl ja rahti noin 30€

            Taidan laittaa tänään myöhemmin tilauksen tuonne Hubauer:lle ja alkaa arpomaan minne vien omien osien kanssa vaihdettavaksi. RK-cityhuolto Tre vai Benkara Ylöjärvi. Kaippa ne vaihtavat vaikka on omat osat?

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4656
              • Tampere

              #7
              Originally posted by stamina View Post
              Ihan vaikuttavan näköiset nettisivut, jossa Nagengast noita elvytti. Luettuani loput Fraatin tekstistä ja katsottuani rahtihintoja takaisin Saksaan päädyin, että en yritä ostaa kunnostettuja. Liian hidasta lähetellä edestakaisin ja liian kallista, rahti satoja euroja. Eikä noita välttämättä ole tarkoitettu purettavaksi, tai ainakin pitää olla tosi osaaja noiden kunnostuksessa.

              Uusia OEM EDC iskareita löysin mm.
              https://www.originparts.de/index.php...796986&&lang=1 mutta toimitusaika 7-10 työpäivää. Hinta noin 490€/kpl

              https://www.hubauer-shop.de/de/stoss...126796985.html Toimitusaika noin 2-3 päivää. Hinta 459€/kpl ja rahti noin 30€

              Taidan laittaa tänään myöhemmin tilauksen tuonne Hubauer:lle ja alkaa arpomaan minne vien omien osien kanssa vaihdettavaksi. RK-cityhuolto Tre vai Benkara Ylöjärvi. Kaippa ne vaihtavat vaikka on omat osat?
              Kyllä nuo iskarit vaihtaa kuka vaan. Kannattaa hommata sitten ne pohjaanlyöntikumit&suojat samalla. Itse jouduin laittamaan ne liimalla kiinni sinne ylös kun eivät pysyneet itsekseen vaan laskivat alas iskarin vartta. En tiedä pysyykö alkuperäinen paremmin ylhäällä. Itse laitoin tarvikkeet jotka on pysyneet nyt ainakin pari vuotta ehjänä.

              Originally posted by dieselrules View Post
              Mulla on tasan samat oireet. Miettinyt kans er voiko joku muu vaivata. Pussit on vaihdettu. Silloin katsoin et suojakumi oli rikki myös. Heikkoja on ku autolla on ajaettu alle 90th.
              Eipä tuossa enää ole muita vaihtoehtoja kun iskarit jos perä on vain ylhäällä.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • pyyn0
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 1072
                • Fin

                #8
                Itsellä oli samat oireet omassa f11 että perä meni kovilla pakkasilla kivikovaksi, iskarien vaihdolla korjaantui. Nuo tehdas uudet EDC iskarit sitten pitää koodata autoon, näin ihan muistutuksena. Kannattaa siis kysästä että onnistuu. Ennen kuin vie autoaan mihin tahansa nyrkkipajalle.
                -BMW F11 530xd -12
                -BMW E60 530dA -04
                -BMW E23 735iA -85
                Ex
                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                -BMW E39 528i 96

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Ei välttämättä varsinaisesti liity edc-iskareihin, mutta tänään auto ilmoitti level control faulttia.
                  Vikakoodiksi antoi bimmerlinkillä 480DB4 Lower control time on one side, rear left. Eli mahdollinen korkeusanturi/kompuravika? Perä ei laske seisonnassa, ajossa veti jäykäksi kun tuo ilmoitus tuli idriveen.
                  M550d

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4656
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by jumbo View Post
                    Ei välttämättä varsinaisesti liity edc-iskareihin, mutta tänään auto ilmoitti level control faulttia.
                    Vikakoodiksi antoi bimmerlinkillä 480DB4 Lower control time on one side, rear left. Eli mahdollinen korkeusanturi/kompuravika? Perä ei laske seisonnassa, ajossa veti jäykäksi kun tuo ilmoitus tuli idriveen.
                    Taisit päästä sinäkin tutustumaan tähän ilmajousituksen ihmeelliseen maailmaan.

                    Jos tuo ei laske niin eikai tuossa ole kun kaksi vaihtoehtoa (tai kolme).
                    -Tyhjennysventtiili jäässä
                    -iskarit jäässä
                    -korkeusanturi kertoo höpöjä

                    Itse veikkaan arvalla ensimmäistä. Omassa autossa on taas perä maassa tuossa katoksessa. Kahden yön "tallitus" piti sitä päivän ylhäällä mutta kun jätti auton katokseen yöksi niin taas se on maassa.

                    En tiedä mahtaisikohan olla edes tilapäistä apua jos ajaisi auton talliin lämpiämään viikonlopuksi ja "tuulettelisi" hiukan paikkoja ajamalla perää ylös alas testerillä. Tämä tietysti vasta sitten kun kaikki paikat ovat kunnolla sulia. Jos kosteutta pääsee tuonne järjestelmään/pusseihin niin eikai se taida välttämättä tulla sieltä pois kun vaihtamalla sitä ilmaa siellä. Kuivausrakeet on kuitenkin sillä puolella mistä ilma tuupataan pusseihin niin ei ne rakeetkaan vie sitä sinne pusseihin joutunutta kosteutta mihkään. Omassa tapauksessa epäilen että pusseista poistuva ilma jäädyttää venttiilit.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • stamina
                      Newbiemmer
                      • Apr 2019
                      • 14
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by pyyn0 View Post
                      Itsellä oli samat oireet omassa f11 että perä meni kovilla pakkasilla kivikovaksi, iskarien vaihdolla korjaantui. Nuo tehdas uudet EDC iskarit sitten pitää koodata autoon, näin ihan muistutuksena. Kannattaa siis kysästä että onnistuu. Ennen kuin vie autoaan mihin tahansa nyrkkipajalle.
                      Tuo on hyvä tieto, että EDC iskarit pitää koodata vaihdon jälkeen. Jossain taisin siitä jonkun maininnan nähdäkin joskus.

                      Tänään laitoin tilauksen tuonne Hubauerille. Tuli sit tilattua muutakin, eli EDC takaiskarit 2kpl, moottorin termostaatti+tiiviste, pohjaanlyöntikumit, iskarin suojakumit, moottorin ilmansuodatin ja raitisilmasuodattimet. Rahdit vain 29€ koko läjälle.

                      Takaiskarin toiminta on henkimaailman hommaa. Nyt kun on kokoajan pikkupakkanen, noin 5 astetta niin edes aamulla iskari ei jysähdä, vaan toimii suht normaalisti, vaikka hieman löysältä tuntuu, kuten iskaritestikin kertoo.
                      Viikko pari aikaisemmin, kun lämpötila sahasi nollan nurkilla iskari jysähti melkein aina aamulla. Samapa tuo, nyt on uudet hilppeet tulossa.

                      Comment

                      • jumbo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 6603
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Taisit päästä sinäkin tutustumaan tähän ilmajousituksen ihmeelliseen maailmaan.

                        Jos tuo ei laske niin eikai tuossa ole kun kaksi vaihtoehtoa (tai kolme).
                        -Tyhjennysventtiili jäässä
                        -iskarit jäässä
                        -korkeusanturi kertoo höpöjä

                        Itse veikkaan arvalla ensimmäistä. Omassa autossa on taas perä maassa tuossa katoksessa. Kahden yön "tallitus" piti sitä päivän ylhäällä mutta kun jätti auton katokseen yöksi niin taas se on maassa.

                        En tiedä mahtaisikohan olla edes tilapäistä apua jos ajaisi auton talliin lämpiämään viikonlopuksi ja "tuulettelisi" hiukan paikkoja ajamalla perää ylös alas testerillä. Tämä tietysti vasta sitten kun kaikki paikat ovat kunnolla sulia. Jos kosteutta pääsee tuonne järjestelmään/pusseihin niin eikai se taida välttämättä tulla sieltä pois kun vaihtamalla sitä ilmaa siellä. Kuivausrakeet on kuitenkin sillä puolella mistä ilma tuupataan pusseihin niin ei ne rakeetkaan vie sitä sinne pusseihin joutunutta kosteutta mihkään. Omassa tapauksessa epäilen että pusseista poistuva ilma jäädyttää venttiilit.
                        Kiitos vinkeistä! Itsellä ei ole laitteita jotta perää pääsisi nostamaan/laskemaan, lämpimään auton kyllä saan. Nyt kun istalla katsottiin koodit ja tehtiin kompuralle testi, niin ei löytynyt mitään poikkeavaa. Pitää nyt kotimatkalla katsoa jos antaisi vielä vikailmoitusta, tässä topikissa oli oireita ollut kun tankki tyhjillään. Eli auto ei osannut laskea perää keventyneen kuorman johdosta, https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=367751
                        Mutta kompuravika siellä oli lopulta ollut.

                        Edit. Kuopat jysähtelee läpi takapäässä, eli mitä todennäköisimmin edc-iskari(t) jäässä. Koska ennen pakkasia ei ongelmia ollut.

                        Edit2. Onko m550d mallissa erilaiset edc-iskarit takana kuin muissa malleissa, varaosanumero ei ainakaan täsmää(jos oikein katsoin).
                        Last edited by jumbo; 09-01-2021, 00:29. Reason: Lisäyksiä.
                        M550d

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Höpistään itsekseen lisää, tarviaako iskareita vaihtaessa tehdä muuta kuin tyhjentää ilmajouset ja ottaa kompuran sulake irti? Vai tarvitseeko näitäkään tehdä?
                          M550d mallissa näyttäisi tosiaan olevan eri osanumerolla iskarit, halvimmillaan näkyy saavan suomesta n.649e/kpl hintaan.
                          M550d

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4656
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by jumbo View Post
                            Höpistään itsekseen lisää, tarviaako iskareita vaihtaessa tehdä muuta kuin tyhjentää ilmajouset ja ottaa kompuran sulake irti? Vai tarvitseeko näitäkään tehdä?
                            M550d mallissa näyttäisi tosiaan olevan eri osanumerolla iskarit, halvimmillaan näkyy saavan suomesta n.649e/kpl hintaan.
                            Eikai se vara venettä kaada. :think

                            F152 taitaa olla peränkorkeudensäädön sulake


                            Kompressorin rele löytyy tuolta akun vierestä


                            Saa myös vaihdettua ilman ilmojen tyhjäämisestä kunhan pitää mielessä että ilmajousi pyrkii tuuppaamaan pyöräntuentaa alaspäin melkoisella innolla. En tiedä mitä tapahtuisi jos iskari ei pysäyttäisi liikettä. Kai tuon saa pidettyä aloillaan joko kannattelemalla sitä jollain nosturilla tai sitten laskemalla tunkin kanssa tukivarren jonkun pölkyn päälle tms. Toki turvallisempi tapa on laskea paineet pois.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • stamina
                              Newbiemmer
                              • Apr 2019
                              • 14
                              • Tampere

                              #15
                              https://www.hubauer-shop.de toimitti muutamassa päivässä originaali EDC iskarit Suomeen, lisäksi kysyivät erikseen, kun olin sählännyt tilauksen kanssa, että haluatko tuon moottorin ilmansuodattimen, jonka tilasit ja joka ei käy autoosi No en, joten vaihdettiin tilaukseen oikea osa

                              RK-cityhuolto Tre vaihtoi ja koodasi iskarit, siitä lisää tuolla aluekohtaisessa korjaamokeskustelussa kun ehdin naputtelemaan. Hyvin sujui sekin.

                              Comment

                              Working...
                              X