Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dx f10 jyristää osakaasulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riparipa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 92
    • Jyväskylä

    520dx f10 jyristää osakaasulla

    Tuossa viikko sitten otsikossa mainittu auto alkoi pitämään jyrinää (kuuluu jurinaa ja auto hieman tärisee) kun ajaa tasaisesti noin. 80-90kmh ja painaa kaasua juuri niin että tulee veto päälle. jyrinä poistuu (tai sitä ei enä tunne) kun painaa kaasua enemmän. moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään eikä muutenkaan.
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by riparipa View Post
    Tuossa viikko sitten otsikossa mainittu auto alkoi pitämään jyrinää (kuuluu jurinaa ja auto hieman tärisee) kun ajaa tasaisesti noin. 80-90kmh ja painaa kaasua juuri niin että tulee veto päälle. jyrinä poistuu (tai sitä ei enä tunne) kun painaa kaasua enemmän. moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään eikä muutenkaan.
    Katsoppa mikä vaihde silmässä kun jyrinä 8 vaihde ja 80km\h ei paras yhdistelmä
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • riparipa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 92
      • Jyväskylä

      #3
      täytyypä kokeilla huomenna ajaa manuaalimoodissa. jyrinä/tärinä on siis about samanlainen kun ajaa maantiellä reunaurituksiin ja häviää kun painaa kaasua enemmän.

      Comment

      • riparipa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 92
        • Jyväskylä

        #4
        testailtu autoa manuaalitilassa.. tärinä/surina tulee käytännössä kaikilla vaihteilla samalla resonanssilla. vähän kun ajaisi tien reunassa olevalla urituksella. huomasin myös että sama tärinä on myös pienemmissä vauhdeissa mutta matalammalla taajuudella.

        onkohan tää nyt joku kardaanivika vai mistä sitä lähtis ettimään?

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by riparipa View Post
          testailtu autoa manuaalitilassa.. tärinä/surina tulee käytännössä kaikilla vaihteilla samalla resonanssilla. vähän kun ajaisi tien reunassa olevalla urituksella. huomasin myös että sama tärinä on myös pienemmissä vauhdeissa mutta matalammalla taajuudella.

          onkohan tää nyt joku kardaanivika vai mistä sitä lähtis ettimään?
          Näistä nelikoistahan on paukkunut kardaaneita. Seurauksena voi olla melko kovat vauriot. Tuo kyllä kannattaa ainakin sulkea pois.

          Ja jos ääni kuuluu myös pienessä nopeudessa niin ehkä autolla voi "ajaa" nosturilla ja kuunnella kuuluuko mitään ylimääräistä.


          Tuolla noista kardaanijutuista: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385773
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • riparipa
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 92
            • Jyväskylä

            #6
            etukardaani oli asentajan mukaan kunnossa. autoa ajettiin nosturilla ja vika paikallistettiin perään. eli se vaihtoon siis nyt ekana...

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1265
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by riparipa View Post
              etukardaani oli asentajan mukaan kunnossa. autoa ajettiin nosturilla ja vika paikallistettiin perään. eli se vaihtoon siis nyt ekana...
              Siis ihan perämurikkako vaihtoon, vai tarkoitatko perämurikan puslia?
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • riparipa
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 92
                • Jyväskylä

                #8
                autoon vaihdettiin perämurikka ja vapinat poistui. vanha perä on mulla tuossa autotallin lattialla. tuo musta valurautakuorinen pusla on todella vetelä, yhdellä sormella voi heilutella. muuten en oo tuota perää tutkinut (vielä).
                Click image for larger version

Name:	pera.jpg
Views:	1
Size:	175.4 KB
ID:	4838917

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2162
                  • Vantaa

                  #9
                  Sehän on virallisesti nimeltään värinänvaimennin.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • riparipa
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 92
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Mietinkin tuossa että tuo on tuollainen irrallinen mötikkä eikä perä ole tuon varassa autossa kiinni. Miten löysä tuon kumin pitäisi olla, mietin että onko tuossa perässä oikeasti mitään vikaa vai oliko vika kuitenkin jossain muualla...

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Jos tuo perässä oleva laippa on sillä isolla mutterilla kiinni perässä tulisi se avata aina siitä. Toisinsanoen ei ole perän mukana kulkeva osa.

                      Ei tulisi avata remonteissa kuminivelen/3lapaisen laipan välistä. Kardaani, kumilimppu ja 3 lapainen laippa on tehtaalla tasapainoitettu pakettina.

                      Jos syystä tai toisesta täytyy kumilimppu vaikka uusia tulee kardaanin ja 3 lapaisen laipan asento keskenään säilyttää.

                      Toinen tärinöitä aiheuttava juttu on kartaanin etupään silmälaakerin virheellinen asennussyvyys. Tätä voidaan joutua säätämään esimerkiksi etupään alumiini limpun vaihtuessa kumiseksi. Muutoin pohjaa vaihteiston päässä laipan runkoon.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • riparipa
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 92
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Jos tuo perässä oleva laippa on sillä isolla mutterilla kiinni perässä tulisi se avata aina siitä. Toisinsanoen ei ole perän mukana kulkeva osa.

                        Ei tulisi avata remonteissa kuminivelen/3lapaisen laipan välistä. Kardaani, kumilimppu ja 3 lapainen laippa on tehtaalla tasapainoitettu pakettina.

                        Jos syystä tai toisesta täytyy kumilimppu vaikka uusia tulee kardaanin ja 3 lapaisen laipan asento keskenään säilyttää.

                        Toinen tärinöitä aiheuttava juttu on kartaanin etupään silmälaakerin virheellinen asennussyvyys. Tätä voidaan joutua säätämään esimerkiksi etupään alumiini limpun vaihtuessa kumiseksi. Muutoin pohjaa vaihteiston päässä laipan runkoon.
                        Joo, eipä yllätä, että jotain on asennettu ajattelematta miten tuo on tehtaalla suunniteltu tehtäväksi.

                        Pääasia nyt että auto on kunnossa ja tärinät pois.

                        Onkohan tuossa perässä käytännössä mitään vikaa vai korjaantuiko vika "tuurilla" kun osia irroteltiin ja asennetiin?

                        Huomasin tuossa että autossa on vielä jotain pientä vapinaa havaittavissa kun ajaa ecopro moodissa. Vapinoita tulee kun auto vaihtaa vapaalle nostettaessa kaasun alamäessä. Tämä ei nyt kuitenkaan haittaa omaa käyttöä kun ajelen comfortilla aina.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎