Tuossa viikko sitten otsikossa mainittu auto alkoi pitämään jyrinää (kuuluu jurinaa ja auto hieman tärisee) kun ajaa tasaisesti noin. 80-90kmh ja painaa kaasua juuri niin että tulee veto päälle. jyrinä poistuu (tai sitä ei enä tunne) kun painaa kaasua enemmän. moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään eikä muutenkaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
520dx f10 jyristää osakaasulla
Collapse
X
-
Originally posted by riparipa View PostTuossa viikko sitten otsikossa mainittu auto alkoi pitämään jyrinää (kuuluu jurinaa ja auto hieman tärisee) kun ajaa tasaisesti noin. 80-90kmh ja painaa kaasua juuri niin että tulee veto päälle. jyrinä poistuu (tai sitä ei enä tunne) kun painaa kaasua enemmän. moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään eikä muutenkaan.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
-
-
testailtu autoa manuaalitilassa.. tärinä/surina tulee käytännössä kaikilla vaihteilla samalla resonanssilla. vähän kun ajaisi tien reunassa olevalla urituksella. huomasin myös että sama tärinä on myös pienemmissä vauhdeissa mutta matalammalla taajuudella.
onkohan tää nyt joku kardaanivika vai mistä sitä lähtis ettimään?
Comment
-
-
Originally posted by riparipa View Posttestailtu autoa manuaalitilassa.. tärinä/surina tulee käytännössä kaikilla vaihteilla samalla resonanssilla. vähän kun ajaisi tien reunassa olevalla urituksella. huomasin myös että sama tärinä on myös pienemmissä vauhdeissa mutta matalammalla taajuudella.
onkohan tää nyt joku kardaanivika vai mistä sitä lähtis ettimään?
Ja jos ääni kuuluu myös pienessä nopeudessa niin ehkä autolla voi "ajaa" nosturilla ja kuunnella kuuluuko mitään ylimääräistä.
Tuolla noista kardaanijutuista: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385773F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by riparipa View Postetukardaani oli asentajan mukaan kunnossa. autoa ajettiin nosturilla ja vika paikallistettiin perään. eli se vaihtoon siis nyt ekana...BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Comment
-
-
Jos tuo perässä oleva laippa on sillä isolla mutterilla kiinni perässä tulisi se avata aina siitä. Toisinsanoen ei ole perän mukana kulkeva osa.
Ei tulisi avata remonteissa kuminivelen/3lapaisen laipan välistä. Kardaani, kumilimppu ja 3 lapainen laippa on tehtaalla tasapainoitettu pakettina.
Jos syystä tai toisesta täytyy kumilimppu vaikka uusia tulee kardaanin ja 3 lapaisen laipan asento keskenään säilyttää.
Toinen tärinöitä aiheuttava juttu on kartaanin etupään silmälaakerin virheellinen asennussyvyys. Tätä voidaan joutua säätämään esimerkiksi etupään alumiini limpun vaihtuessa kumiseksi. Muutoin pohjaa vaihteiston päässä laipan runkoon.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostJos tuo perässä oleva laippa on sillä isolla mutterilla kiinni perässä tulisi se avata aina siitä. Toisinsanoen ei ole perän mukana kulkeva osa.
Ei tulisi avata remonteissa kuminivelen/3lapaisen laipan välistä. Kardaani, kumilimppu ja 3 lapainen laippa on tehtaalla tasapainoitettu pakettina.
Jos syystä tai toisesta täytyy kumilimppu vaikka uusia tulee kardaanin ja 3 lapaisen laipan asento keskenään säilyttää.
Toinen tärinöitä aiheuttava juttu on kartaanin etupään silmälaakerin virheellinen asennussyvyys. Tätä voidaan joutua säätämään esimerkiksi etupään alumiini limpun vaihtuessa kumiseksi. Muutoin pohjaa vaihteiston päässä laipan runkoon.
Pääasia nyt että auto on kunnossa ja tärinät pois.
Onkohan tuossa perässä käytännössä mitään vikaa vai korjaantuiko vika "tuurilla" kun osia irroteltiin ja asennetiin?
Huomasin tuossa että autossa on vielä jotain pientä vapinaa havaittavissa kun ajaa ecopro moodissa. Vapinoita tulee kun auto vaihtaa vapaalle nostettaessa kaasun alamäessä. Tämä ei nyt kuitenkaan haittaa omaa käyttöä kun ajelen comfortilla aina.
Comment
-
Comment