Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 Automatic Trunk Lid Mechanism ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw77
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 132
    • P-pohojanmaa

    F10 Automatic Trunk Lid Mechanism ei toimi

    Kaks päivää sitten otsikossa mainittu varuste, eli automaattinen peräkontin luukku heitti toimimasta. Yleensä se nyt aukeea ehkä 1/4 matkaa, ja käsin voi repiä sitten auki asti. Kiinnipäin se ei mene ollenkaan nappulaa painamalla.

    Ulkomaankielisillä sivuilla neuvottiin, että muutaman kerran kun käyttää täysin auki ja kiinni, niin se rupeis toimiin. Sitä kokeilin eilen, mutta ei auttanut. Tai sitten en vaan osannut... Vikakoodit katon tänään, kunhan kerkeän.

    Onko jollain jotain vinkkejä heittää? :think

    Ja auto on siis F10, valmistunut huhtikuussa 2015
    ???
    EX: 530D F10 LCI -15
    EX: 530D E61 LCI -08
    EX: 320D E91 -07
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by bmw77 View Post
    Kaks päivää sitten otsikossa mainittu varuste, eli automaattinen peräkontin luukku heitti toimimasta. Yleensä se nyt aukeea ehkä 1/4 matkaa, ja käsin voi repiä sitten auki asti. Kiinnipäin se ei mene ollenkaan nappulaa painamalla.

    Ulkomaankielisillä sivuilla neuvottiin, että muutaman kerran kun käyttää täysin auki ja kiinni, niin se rupeis toimiin. Sitä kokeilin eilen, mutta ei auttanut. Tai sitten en vaan osannut... Vikakoodit katon tänään, kunhan kerkeän.

    Onko jollain jotain vinkkejä heittää? :think

    Ja auto on siis F10, valmistunut huhtikuussa 2015
    Muistelisin että sille on joku kalibrointitoiminto Istassa.
    Erääseen F01:een piti aikanaan molemmille puolille jotku moottorit vaihdattaa, ensin hajosi toinen ja kun heti ei saatu uutta niin asiakas väkisin luukkua käyttämällä rikkoi myös toisen puolen...

    F10 näyttää olevan vain yksi moottori...
    Last edited by MajorDrake; 02-08-2021, 12:01.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • bmw77
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 132
      • P-pohojanmaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Muistelisin että sille on joku kalibrointitoiminto Istassa.
      Erääseen F01:een piti aikanaan molemmille puolille jotku moottorit vaihdattaa, ensin hajosi toinen ja kun heti ei saatu uutta niin asiakas väkisin luukkua käyttämällä rikkoi myös toisen puolen...

      F10 näyttää olevan vain yksi moottori...
      Mulla ei oo Istaa, mutta Carlylla lukaisin koodit. Ja tulos on tässä. Onko moottori sökö, vai anturi? Ja onkohan ne samaa pakettia?

      Ei välttis viihtis särkeä lisää...
      Attached Files
      ???
      EX: 530D F10 LCI -15
      EX: 530D E61 LCI -08
      EX: 320D E91 -07

      Comment

      • Shatter
        BTCF Member
        • Mar 2013
        • 890
        • Oulu

        #4
        Kuvissa ei ainakaan anturia erikseen anneta, pelkkä moottori löytyy varaosana 350e esim. Hubauerilta. Osa nro. 8

        Attention!
        Risk of damage to spindle drive!

        If spindle drive has been electrically disabled (e.g. connector unplugged) the tailgate must only be moved slowly by hand.


        Lopuksi kalibrointi:

        Body > Automatic tailgate operation > Power tailgate initialisation

        E: tarkista toki ensin sulakkeet ja johtosarja ettei vika ole siellä.
        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

        E91 330dA xDrive M-Sport '09
        VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
        Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
        MB W108 250S '67 x2

        Comment

        • bmw77
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 132
          • P-pohojanmaa

          #5
          Originally posted by Shatter View Post
          Kuvissa ei ainakaan anturia erikseen anneta, pelkkä moottori löytyy varaosana 350e esim. Hubauerilta. Osa nro. 8

          Attention!
          Risk of damage to spindle drive!

          If spindle drive has been electrically disabled (e.g. connector unplugged) the tailgate must only be moved slowly by hand.


          Lopuksi kalibrointi:

          Body > Automatic tailgate operation > Power tailgate initialisation

          E: tarkista toki ensin sulakkeet ja johtosarja ettei vika ole siellä.
          Purin aamusella kontista verhoilut pois. Johdot mittailin, ja ne oli kaikki ok. Kuin myös sulakkeet. Moottoripaketti on kiinni jousessa, ja moottorin saa nykästyä irti. Moottoriin syötin sähköä, ja se pyörii kumpaankin suuntaan. Moottoripaketin sisällä on ilmeisesti pari HALL-anturia.

          Sitten kävin ammattiauttajalla Limingassa. Siellä kuittailtiin koodeja ja tehtiin initialisointia ym. Hetken se sitten jossain välissä toimikin, mutta lopetti taas. Totesimme, että HALL-anturi on sökönä (kuten vikakoodikin ehdotti). Silloin kun kontti toimi, ISTAlla kontin avauskulma näytti järkeviä lukemia, ja kun se taas tilttasi, niin arvot tais olla aika lailla nollassa.

          Uus jousi-moottori-anturi-paketti tilattu, odotellaan josko se sillä tulisi kuntoon. Ja jos vanha on oikeesti rikki, niin se olisi mielenkiintoista hajottaa, ja katsoa miten se toimii (HALL-anturit jne..)
          Attached Files
          Last edited by bmw77; 04-08-2021, 18:31.
          ???
          EX: 530D F10 LCI -15
          EX: 530D E61 LCI -08
          EX: 320D E91 -07

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1782
            • Turku

            #6
            Originally posted by bmw77 View Post
            Purin aamusella kontista verhoilut pois. Johdot mittailin, ja ne oli kaikki ok. Kuin myös sulakkeet. Moottoripaketti on kiinni jousessa, ja moottorin saa nykästyä irti. Moottoriin syötin sähköä, ja se pyörii kumpaankin suuntaan. Moottoripaketin sisällä on ilmeisesti pari HALL-anturia.

            Sitten kävin ammattiauttajalla Limingassa. Siellä kuittailtiin koodeja ja tehtiin initialisointia ym. Hetken se sitten jossain välissä toimikin, mutta lopetti taas. Totesimme, että HALL-anturi on sökönä (kuten vikakoodikin ehdotti). Silloin kun kontti toimi, ISTAlla kontin avauskulma näytti järkeviä lukemia, ja kun se taas tilttasi, niin arvot tais olla aika lailla nollassa.

            Uus jousi-moottori-anturi-paketti tilattu, odotellaan josko se sillä tulisi kuntoon. Ja jos vanha on oikeesti rikki, niin se olisi mielenkiintoista hajottaa, ja katsoa miten se toimii (HALL-anturit jne..)
            Oliko varmasti anturi rikki, vai voisiko olla että siinä oli vain johto mennyt poikki?

            Ei olisi ihan eka kerta kun johto menee itsekseen poikki. Siinä vaiheessa kun se johto on just murtunut, niin se anturi voi välillä toimia ja välillä taas ei toimi lainkaan. Juuri viime kesältä mulla oli vastaava tilanne E93:n takaluukun soft close mekanismin kanssa.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • bmw77
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 132
              • P-pohojanmaa

              #7
              Originally posted by Silmaauki View Post
              Oliko varmasti anturi rikki, vai voisiko olla että siinä oli vain johto mennyt poikki?

              Ei olisi ihan eka kerta kun johto menee itsekseen poikki. Siinä vaiheessa kun se johto on just murtunut, niin se anturi voi välillä toimia ja välillä taas ei toimi lainkaan. Juuri viime kesältä mulla oli vastaava tilanne E93:n takaluukun soft close mekanismin kanssa.
              No, eihän se 100% varmaa ole, että anturi on rikki. Tuleehan sieltä vikakoodi myös moottorilta. Johtoja kyllä mittailin tovin aikaa, ja ne on varmaankin kunnossa.

              Johdothan menee moottorin päässä olevalle piirilevylle, niin mitä siellä on sitten tapahtunut, niin se selviää ehkä kun puran aikanani tuon systeemin. Uudessa moottoripaketissa tulee uusi johtokin, joten kuvittelisin, että se toimii. Aika näyttää
              ???
              EX: 530D F10 LCI -15
              EX: 530D E61 LCI -08
              EX: 320D E91 -07

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1782
                • Turku

                #8
                Originally posted by bmw77 View Post
                No, eihän se 100% varmaa ole, että anturi on rikki. Tuleehan sieltä vikakoodi myös moottorilta. Johtoja kyllä mittailin tovin aikaa, ja ne on varmaankin kunnossa.

                Johdothan menee moottorin päässä olevalle piirilevylle, niin mitä siellä on sitten tapahtunut, niin se selviää ehkä kun puran aikanani tuon systeemin. Uudessa moottoripaketissa tulee uusi johtokin, joten kuvittelisin, että se toimii. Aika näyttää
                No jos se uusi paketti ei mahdottomia maksa, niin helpompi tie tuo on. Oman E93:osalta se soft close paketti olisi ollut noin tonnin hinnassa. Se oli jo ihan liikaa.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 427
                  • Oulu

                  #9
                  Noin yleisesti olen luullut että hall anturia käytetään kertomaan tietty paikka. Eli on on/off tyyppinen. Esim että ollaan jossain ääripäässä. Voiko hall anturi kertoa avauskulmaa?
                  Tai noh voi varmaankin jos lasketaan vaikka moottorin kierroksien määrää hall anturilla ja sen perusteella lasketaan avauskulma. Tuo voisi selittää initialisoinnin tarpeen. Eli ei yritetäkään mitata suoraan luukun asentoa.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • bmw77
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 132
                    • P-pohojanmaa

                    #10
                    Originally posted by ekaBMW View Post
                    Noin yleisesti olen luullut että hall anturia käytetään kertomaan tietty paikka. Eli on on/off tyyppinen. Esim että ollaan jossain ääripäässä. Voiko hall anturi kertoa avauskulmaa?
                    Tai noh voi varmaankin jos lasketaan vaikka moottorin kierroksien määrää hall anturilla ja sen perusteella lasketaan avauskulma. Tuo voisi selittää initialisoinnin tarpeen. Eli ei yritetäkään mitata suoraan luukun asentoa.
                    ISTAn näyttämistä arvoista päättelisin, että juuri moottorin tai akselin kierroksia se laskee. Kun kontti hetken toimi, niin auki asennossa arvo oli muistaakseni noin 1050, ja kiinni ollessa 0. Ja se tosiaan selittäisi initialisoinnin tarpeen.
                    ???
                    EX: 530D F10 LCI -15
                    EX: 530D E61 LCI -08
                    EX: 320D E91 -07

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by ekaBMW View Post
                      Noin yleisesti olen luullut että hall anturia käytetään kertomaan tietty paikka. Eli on on/off tyyppinen. Esim että ollaan jossain ääripäässä. Voiko hall anturi kertoa avauskulmaa?
                      Tai noh voi varmaankin jos lasketaan vaikka moottorin kierroksien määrää hall anturilla ja sen perusteella lasketaan avauskulma. Tuo voisi selittää initialisoinnin tarpeen. Eli ei yritetäkään mitata suoraan luukun asentoa.
                      Hall anturi nimenomaan mittaa pyörimistä, eli laskee montako kertaa se pyörähtää. Eli kalibroitaessa laskee arvot ja sitä kautta tietää avauskulman.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #12
                        Ei se anturi itse mittaa kuin magneettikenttää, taustalla oleva elektroniikka laskee sijainnin tai pyörimisnopeuden kalibroinnin jälkeen. Ja jos anturi ei toimi, eli rattaan hampaita jää laskematta, sijainti on pielessä.

                        Comment

                        • bmw77
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2011
                          • 132
                          • P-pohojanmaa

                          #13
                          Tämä probleemi on nyt ratkennut. Tilasin eBay:sta Latviasta uuden osan (osa nro: 51247373438), joka kustansi postikuluineen noin 275 egeä.

                          Asensin uuden palikan paikoilleen, ja kontti rupes heti pelittään ilman mitään kalibrointeja tai initialisointeja. Eli eiköhän se HALL-anturi moottorin sisällä ollut sitten loppujen lopuksi rikki, mihin vikakoodikin viittasi. Johdoista ei löydy katkeamaa eikä nirhaumaa, silmällä eikä mittarilla.

                          HALL-anturi on kuvassa näkyvän moottorin sisällä, sitä ei saa näkyville ilman, että särkee moottorin ihan kokonaan. Purin kuitenkin "vaihteiston" tuosta koko systeemistä, ja siellä ei näkynyt mitään kummallista. Ihan yksinkertainen rakenne loppujen lopuksi.

                          Mutta nyt kaikki hyvin
                          Attached Files
                          ???
                          EX: 530D F10 LCI -15
                          EX: 530D E61 LCI -08
                          EX: 320D E91 -07

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎