Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku AGM vs. EFB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixah
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 40
    • Switzerland

    Akku AGM vs. EFB

    F11 ajokissa lepää edelleen alkuperäisenä tullut akku, ja uskon, että seuraava talvi tulee olemaan hänelle liian rankka.

    Voiko AGM akun tilalle vaihtaa EFB akun, olettaen että suorittaa samalla myös akun sopeutuksen? onko kokemuksia, vai onko tuohon joku perusteellinen este?
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5401
    • S:t Karins

    #2
    Originally posted by mixah View Post
    F11 ajokissa lepää edelleen alkuperäisenä tullut akku, ja uskon, että seuraava talvi tulee olemaan hänelle liian rankka.

    Voiko AGM akun tilalle vaihtaa EFB akun, olettaen että suorittaa samalla myös akun sopeutuksen? onko kokemuksia, vai onko tuohon joku perusteellinen este?
    Voi vaihtaa mutta vaatii koodauksen perään. Jos autossa on webasto niin AGM akku on ehdoton, se kestää weban aiheuttamaan syväkuormitusta paremmin kuin normi akku. Vai mikä tuo EFB akku on?
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • mixah
      Bimmer Rookie
      • Jul 2011
      • 40
      • Switzerland

      #3
      ei ole Webastoa. EFB akku on kai niinkuin low-cost AGM akku, joka ei kuitenkaan vastaa syklikestoltaan täysin AGM:ää. Mutta ajattelin koodata sen siis AGM akkuna ja oikeilla Ampeereilla.

      Comment

      • Rudolf.D
        BTCF Member
        • Jul 2012
        • 24
        • E-P

        #4
        Eikö tuo EFB nyt ole kuitenkin lähempänä perus vesiakkua kuin AGM:ää? Että itse koodaisin kyllä sen mukaan.
        F11 N47

        Comment

        • brainsurgery
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1355
          • Helsinki

          #5
          Paljos tuossa säästää kun laittaa "väärän" akun tilalle?

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 427
            • Oulu

            #6
            Olikos se tuo EFB akku jota usein start&stop vehkeissä käytetään?
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              Originally posted by mixah View Post
              Mutta ajattelin koodata sen siis AGM akkuna ja oikeilla Ampeereilla.
              Juu, ei näin
              Kyllä EFB:n hajotat ellet koodaa sitä normaaliksi lyijyakuksi.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • Tehari
                Bimmer Rookie
                • Mar 2018
                • 121
                • TKU Area

                #8
                Originally posted by brainsurgery View Post
                Paljos tuossa säästää kun laittaa "väärän" akun tilalle?
                Ne polttoaineet mitä säästyy omassa autossa ku tuo auto hinataan korjaamolle..

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by makkis View Post
                  Juu, ei näin
                  Kyllä EFB:n hajotat ellet koodaa sitä normaaliksi lyijyakuksi.
                  Mikäs sen hajottaa? AGM koodaus kuitenkin rajoittaa jännitteitä, joten ei tuo akkua ainakaan keitä, ennemmin latautuu hitaammin.

                  Itse olen sitä mieltä että lyijyakkutyyppien eroa liioitellaan, ongelmat alkavat kylmällä ja ne alkavat ehkä marginaalisesti myöhemmin AGM:llä. Joka tapauksessa ne alkavat kun on kylmää, jos käyttää esilämmitystä ja etenkin jos ajaa lyhyttä matkaa. Voi alkaa vaikka olisi pidempiäkin matkoja, koska akku ei tahdo lämmetä poterossaan ilman erillistä lämppäriä eikä siten lataudu.

                  Liioittelua on ainakin aivan varmasti sanoa että akkutyypin valinnalla säästäisi hinauksen...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6708
                    • PK-seutu

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Liioittelua on ainakin aivan varmasti sanoa että akkutyypin valinnalla säästäisi hinauksen...
                    Jatkaisin kuitenkin myös, että on aika hölmöä yrittää säästää akun hinnassa viis kymppiä esimerkiksi F1x auton kohdalla, jossa on ihan pikkusen enemmän elektroniikkaa kuin oli kultaisella (valitse aikakausi)-luvulla.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • mixah
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 40
                      • Switzerland

                      #11
                      Niin ehkä se rahansäästö ei ollut se ylimmäinen draiveri, vaan yleensä ymmärrys siitä, että onko EFB akulla tyysti erilainen latausprofiili kuin AGM:llä. hintaeroa noilla taitaa olla vajaa satanen.

                      Comment

                      • Mirska
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 110
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by mixah View Post
                        Niin ehkä se rahansäästö ei ollut se ylimmäinen draiveri, vaan yleensä ymmärrys siitä, että onko EFB akulla tyysti erilainen latausprofiili kuin AGM:llä. hintaeroa noilla taitaa olla vajaa satanen.

                        Aeromotorssilta ilmaisilla kuljetuksilla Exiden 95ah AGM akku 162€, nopeella googlettelulla vastaava EFB Suomesta 130-175€+kuljetus :think
                        F10 528iA

                        Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Jatkaisin kuitenkin myös, että on aika hölmöä yrittää säästää akun hinnassa viis kymppiä esimerkiksi F1x auton kohdalla, jossa on ihan pikkusen enemmän elektroniikkaa kuin oli kultaisella (valitse aikakausi)-luvulla.
                          Ostaa joku linglongin renkaitakin
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 427
                            • Oulu

                            #14
                            Yleensä puhutaan että AGM on herkkä ylilataukselle. Kuitenkin kun E60 dokumentteja aikoinaan katselin niin latausjännite oli AGM:llä korkeampi (suhteessa lämpötilaan) kuin normi lyijyllä.
                            Eli AGM latauksella voi tuhota normi lyijyn. Ei tapahdu ehkä heti mutta pitempiaikainen ylilataaminen ”kiehuttaa”.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              BMW:llä on melko maltilliset latausjännitteet pakkasella kun katsotaan monien akkuvalmistajien ilmoittamia. Jos autossa on vielä jarruenergiantalteenotto käytössä, niin plussa keleillä ei edes ladata akkua täyteen, joten ylilataamisen riski on melko pieni.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎