Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 läpät munuaisten takana aina auki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 926
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Soininen View Post
    Tuossa satuin lukemaan auton ohjekirjaa ja törmäsin perinteiseen parkkipeili kohtaan, eli jossa pakki laitetaan päälle ja vänkärinpeilikääntyy alas. Siinä kerrottiin että jos on peräkärry perässä ei peili käänny kun pakki laitetaan päälle. En ole koskaan ajatellut omassani että toimiiko tuo peilinkääntö ollenkaan, testasin ja peili ei käänny vaikka kärryä ei perässä ole ja koukkukin käännettynä sisään. Tästä sitten vedin oman johtopäätöksen että voisiko olla nyt ongelma siellä koukun päässä että auto osittain luulee että on kärry perässä, pitää siis kaihtimia kokoajan auki eikä tuo peilinkääntökään toimi :think Uskoakseni tuo peilinkääntö on ihan vakiona kaikissa.

    Tuleekohan mitään ihmeempiä ongelmia jos nappaa vetokoukun modulin irti ja testaa mitä tapahtuu? luulisin että koukun ja kärryn tiedot kulkee kyseisen modulin kautta.
    Oliko peilien säätönuppi missä asennossa? Automaattisen kääntymisen pystyy myös ohittamaan jos kääntää säätönapin vänkärin peilille.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • Vilkutin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2019
      • 79
      • Padasjoki

      #32
      Onhan tässä se mahdollisuus että läpät menee kiinni ajaessa, esim. 20kmh jälkeen, sitähän ei kuski nää.
      Sillä kyselin että näkeekö carlyn livedatalla noiden toimintaa mutta en ole vielä saanut vastausta.




      Originally posted by kakkoskuski View Post
      Minullakin aukeaa läpät heti käynnistäessä, vaikka auto seissyt työpäivän ulkona pakkasessa.

      Tuntuu kummalta jos näiden läppien toiminta järjestäen kaikilla jotenkin rikki/sekasin. Toisaalta tuntuu kummalta että ne toimivat kaiken järjen vastaisesti ja moottori lämpeää myös sitten hitaasti.

      Auto 520d x-Drive -15 kiinteällä koukulla. Ja ainakin parkkitutka tunnistaa ihan oikein onko kärry kytkettynä vai ei.

      Oikea peili ei käänny peruuttaessa alas. Olen siinä uskossa että tässä karvalakkimallissa ei ole kyseistä ominaisuutta, kuten ei ole myöskään sähkösesti taittuvia peilejä.

      Offtopic: Vähän jopa huvittavaa miten karvalakki 5-sarjan BMW voi olla. Edellinen kulkupeli oli muutaman vuoden vanhempi VW ja siinä oli paljon enemmän kaikkea pientä modernia varustetta. Bemarilla ilmeisesti enempi sellanen systeemi että kaikesta saa maksaa erikseen lisähintaa.

      Comment

      • Soininen
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 1296
        • Kajaani

        #33
        Originally posted by Shatter View Post
        Oliko peilien säätönuppi missä asennossa? Automaattisen kääntymisen pystyy myös ohittamaan jos kääntää säätönapin vänkärin peilille.
        Juurikin kuskinpuolelle jolloin peilien kääntö toimii.

        Originally posted by kakkoskuski View Post
        Minullakin aukeaa läpät heti käynnistäessä, vaikka auto seissyt työpäivän ulkona pakkasessa.

        Tuntuu kummalta jos näiden läppien toiminta järjestäen kaikilla jotenkin rikki/sekasin. Toisaalta tuntuu kummalta että ne toimivat kaiken järjen vastaisesti ja moottori lämpeää myös sitten hitaasti.

        Auto 520d x-Drive -15 kiinteällä koukulla. Ja ainakin parkkitutka tunnistaa ihan oikein onko kärry kytkettynä vai ei.

        Oikea peili ei käänny peruuttaessa alas. Olen siinä uskossa että tässä karvalakkimallissa ei ole kyseistä ominaisuutta, kuten ei ole myöskään sähkösesti taittuvia peilejä.

        Offtopic: Vähän jopa huvittavaa miten karvalakki 5-sarjan BMW voi olla. Edellinen kulkupeli oli muutaman vuoden vanhempi VW ja siinä oli paljon enemmän kaikkea pientä modernia varustetta. Bemarilla ilmeisesti enempi sellanen systeemi että kaikesta saa maksaa erikseen lisähintaa.
        Luulisi tuon peilinkäännön olevan ihan vakiona, olihan se jo e39:ssäkin, ainakin kaikissa mitä minulla on ollut :think

        Originally posted by Vilkutin View Post
        Onhan tässä se mahdollisuus että läpät menee kiinni ajaessa, esim. 20kmh jälkeen, sitähän ei kuski nää.
        Sillä kyselin että näkeekö carlyn livedatalla noiden toimintaa mutta en ole vielä saanut vastausta.
        Tämä on toki mahdollista. Minulla auto kyllä lämpenee ihan kohtalaisen hyvin mitä näitä pakkasia on ollut. Kaupungissa kovemmalla pakkasella toki hitaammin.
        E28 "525i" M52 -84
        F11 520d xDrive -16

        Comment

        • kakkoskuski
          Bimmer Rookie
          • Oct 2015
          • 83
          • Rauma

          #34
          Originally posted by Vilkutin View Post
          Onhan tässä se mahdollisuus että läpät menee kiinni ajaessa, esim. 20kmh jälkeen, sitähän ei kuski nää.
          Sillä kyselin että näkeekö carlyn livedatalla noiden toimintaa mutta en ole vielä saanut vastausta.
          Mulla ei ole mitään diagnostiikkavehjettä jolla tätä voisi seurata ajon aikana (jos edes pystyy). Tarviikohan viritellä gopro keulalle kuvaamaan läppiä ajon aikana jos tähän suureen mysteeriin haluaa selvyyden

          Comment

          • peLoGo?
            BTCF Member
            • Jul 2012
            • 379
            • Vaasa

            #35
            Originally posted by Soininen View Post
            Luulisi tuon peilinkäännön olevan ihan vakiona, olihan se jo e39:ssäkin, ainakin kaikissa mitä minulla on ollut :think
            Ei taida kummassakaan olla vakiona.
            BMW G31 540iA xDrive B58 -18
            BMW F31 320iA xDrive LCI -19
            Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
            Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
            Ex. BMW F10 530dA -10
            Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
            Ex. BMW E34 518i M43 Touring
            Ex. BMW E60 525i -04

            BimmerCode & BimmerLink + ENET

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Soininen View Post
              Tuossa satuin lukemaan auton ohjekirjaa ja törmäsin perinteiseen parkkipeili kohtaan, eli jossa pakki laitetaan päälle ja vänkärinpeilikääntyy alas. Siinä kerrottiin että jos on peräkärry perässä ei peili käänny kun pakki laitetaan päälle. En ole koskaan ajatellut omassani että toimiiko tuo peilinkääntö ollenkaan, testasin ja peili ei käänny vaikka kärryä ei perässä ole ja koukkukin käännettynä sisään. Tästä sitten vedin oman johtopäätöksen että voisiko olla nyt ongelma siellä koukun päässä että auto osittain luulee että on kärry perässä, pitää siis kaihtimia kokoajan auki eikä tuo peilinkääntökään toimi :think Uskoakseni tuo peilinkääntö on ihan vakiona kaikissa.

              Tuleekohan mitään ihmeempiä ongelmia jos nappaa vetokoukun modulin irti ja testaa mitä tapahtuu? luulisin että koukun ja kärryn tiedot kulkee kyseisen modulin kautta.
              Peilin säätönamiskan puolenvalinta kytkimen asento vaikuttaa myös siihen kääntyykö peili alas vai ei.

              N47 moottoriin liittyvä tämä kaihdinongelma näyttäisi olevan. Joillain ne myös toimivat moitteettakin eli kaikissa kyseistä vikaa ei ole.
              Last edited by fraatti; 15-01-2023, 22:28.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • kakkoskuski
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 83
                • Rauma

                #37
                Mulla b47 ja läpät ammottaa auki kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkasessa, ainakin paikoillaan tyhjäkäynnillä. Moottorin sammuttamalla menevät kyllä kiinni.

                Onko jollain täällä b47 tai n47 koneinen auto jossa läpät ovat kiinni kylmällä koneella auton käydessä paikoillaan tyhjäkäyntiä? Ja eikö kukaan tosiaan tiedä näiden oikeaa toimintaperiaatetta milloin kuuluu olla auki/kiinni?

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 442
                  • Oulu

                  #38
                  Eiköhän tuo mene samaan tyyliin kuin E6x vehkeissä. Siellä puolella forumia toiminta on selitetty.
                  Ulkomuistista heitän että läppien asentoon vaikuttaa moni asia
                  - moottorin lämpötila ja flektin nopeus
                  - vaihteiston lämpötila
                  - ulkolämpötila (0 kelillä ovat auki, pelkäävät että jäätyy kiinni?)
                  - onko kärry kiinni koukussa (kärry kytkettynä ovat aina auki)
                  - ajonopeus (jossain 160 päälle aukeavat)
                  jne

                  Edit: Olikohan myös niin että jos ohjaus ECUlta puuttuu niin varotoimenpiteenä jäävät auki.
                  Last edited by ekaBMW; 17-01-2023, 03:07.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5425
                    • S:t Karins

                    #39
                    Eikös nää (ainakin E60) liittyny enemmän aerodynamiikkaan kuin moottorin lämpötilaan? Sitähän säätää termostaatti.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by Tommix View Post
                      Eikös nää (ainakin E60) liittyny enemmän aerodynamiikkaan kuin moottorin lämpötilaan? Sitähän säätää termostaatti.
                      Joo, kulutus pienempi kuin räppänät kiinni. Kun lämpökuormaa alkaa tulemaan niin sitten räppänät avataan.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5425
                        • S:t Karins

                        #41
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Joo, kulutus pienempi kuin räppänät kiinni. Kun lämpökuormaa alkaa tulemaan niin sitten räppänät avataan.
                        Just näin, eli läpät voi olla auki tyhjäynnillä mutta ne sulkeutuvat kun vauhti nousee tarpeeksi korkeaksi.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • 316bemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2010
                          • 216
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by kakkoskuski View Post
                          Mulla b47 ja läpät ammottaa auki kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkasessa, ainakin paikoillaan tyhjäkäynnillä. Moottorin sammuttamalla menevät kyllä kiinni.

                          Onko jollain täällä b47 tai n47 koneinen auto jossa läpät ovat kiinni kylmällä koneella auton käydessä paikoillaan tyhjäkäyntiä? Ja eikö kukaan tosiaan tiedä näiden oikeaa toimintaperiaatetta milloin kuuluu olla auki/kiinni?
                          Mulla läpät kiinni kone käynnissä,kylmällä koneella en oo tainnu vilkasta,vois muistaessaa tsekata tuonkin. Lci malli n47 koneella ja sähkökoukku.

                          Comment

                          • Vilkutin
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2019
                            • 79
                            • Padasjoki

                            #43
                            Täytys kai alkaa viritteleen kameraa keulaan millä näkis mitä siellä ajaessa tapahtuuu

                            Comment

                            • Crete88
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2023
                              • 43
                              • Lohja

                              #44
                              Piti ihan kirjautua tänne tämän läppäjutun takia... eli itsekin ihmetellyt noita läppiä miksi ne aukeaa nyt talvella heti kun auton käynnistää ja sulkeutuu vasta kun sammuttaa. Auto on 520d xdrive 2016. Nyt sitten virittelin tollasen "kuitukameran" jonka kuvan näkee puhelimesta sinne keulalle ja ajoin lenkin. Aukihan ne tietysti pysyi koko ajan. En kyllä ajanut kuin jotain viittäkymppiä mutta kyllähän ne pitäisi olla talvella kiinni kylmällä koneelle jotta niistä mitään iloa olisi. En kyllä tajua onko noissa joku softavika vai mikä? Olisi todella hyvä ominaisuus talvella jos vaan toimisi.

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 442
                                • Oulu

                                #45
                                Läpät ovat auki esim jos eculta ei saada ohjaussignaalia.
                                Tämä on ilmeisesti joku varmuustoiminto jottei kone kiehu.

                                Onko virisoftaa eculla? Tuli mieleen että jos se vaikka disabloi läppien ohjauksen.

                                Kärry autonperässä pitää myös läpät auki. Tai siis jos auto luulee että kärry on kiinni.

                                Nollakelin pinnassa läpät ovat myös auki. Ilmeisesti varmuustoiminto etteivät jäädy kiinni. (En muista pitikö tuulilasinpyyhkimienkin olla myös päällä jotta aukeaa)
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎