Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 ja lisääntynyt kulutus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5018
    • Paimio

    N53 ja lisääntynyt kulutus.

    Tässä nyt pari kuukautta ihmetellyt tuota lisääntynyttä kulutusta. 8.3l/100km ponkaissut tuonne 9.4l/100km...

    ISTA ei löydä vikakoodeja.

    Hieman tuntuu kuin alavääntö olisi hukassa, moottori tuntuu juristavan hieman alle 1500rpm ajettaessa ylämäkeen. Muita käyntiin liittyviä ongelmia en ole havainnut.
    Tyhjäkäynti ei vaella lainkaan esim.
    Tuntuu että kylmänä toimii ihan hyvin mutta kun kone hieman lämpiää niin kasvaa tuo kulutus...tiedä häntä kyllä sillä kylmänähän aina kulutus on isompi.

    Olisiko joku anturi sökö ja antaa virheellistä tietoa mitä auto ei virheelliseksi tunnista?
    NOX-anturi?

    Tuo alaväännön mahdollinen hiipuminen viittaisi vähän myös Ilmanmassamittariin mutta siitä nyt yleensä pitäisi kyllä vikakoodikin tulla...ainakin vanhemmissa tuli.

    Ei noita antureitakaan viitsisi suinpäin lähteä vaihtelemaan kun näyttävät kohtuu hinnoissaan olevan (NOX about 200€ ja IMM jopa yli 300€) ja molemmista nyt yleensä on vissiin kyllä koodit tauluun tulleet...

    Hieman on mystistä...eipä tästä nyt tunnut sen suurempaa haittaa olevan kun auto muuten käy ja kukkuu ihan normaalisti, mutta onhan tälle nyt joku syy oltava.

    Seuraavaksi pitänee kait opetella katsomaan ISTA:sta tuota live dataa ajon aikana?

    Onko arvon raadilla mitään epäilyjä heittää?
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Onko moottorinilmansuodatin missä kunnossa? Tuppaa näillä pöllyävillä lumikeleillä joskus vähän jäätymään. Omasta olen monesti kaivellut talvella sellaisia nyrkin kokoisia jääpaloja ilmanputsarikotelosta.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5018
      • Paimio

      #3
      Originally posted by atcc View Post
      Onko moottorinilmansuodatin missä kunnossa? Tuppaa näillä pöllyävillä lumikeleillä joskus vähän jäätymään. Omasta olen monesti kaivellut talvella sellaisia nyrkin kokoisia jääpaloja ilmanputsarikotelosta.
      Ilmansuodin on vaihdettu kesällä...ja kulutuksen nousu alkoi jo ennen pakkaskelejä. Täytyy kyllä tarkastaa tuokin ihan muuten vaan sillä onhan tuo hölmöä suunnittelua jos tuommoista pääsee tekemään.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 513
        • Rauma

        #4
        Vaikuttaa tyypilliseltä NOx-vialta. Aja kone lämpimäksi ja katso maantiellä ajaessasi lamda-arvot. Jos kaikki toimii oikein, niin pitäisi olla luokkaa 3.
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • JanskiAWD
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 192
          • S:t Karins

          #5
          Originally posted by TheRipper View Post
          Seuraavaksi pitänee kait opetella katsomaan ISTA:sta tuota live dataa ajon aikana?
          Nox-anturiin liittyvän laihaseoksen toiminnan näkee ISTA:lla.
          DME -> Call up ECU functions -> Diagnosis scan -> N53 engine operating values -> Operating mode
          Operating mode tulisi vaihtua ajossa (Homogeneous / Homogeneous-Stratified-charge / Stratified-charge). Lisäksi näkee Nox-anturin tilan samasta valikosta.

          Youtubessa pätkää:
          Linkki
          e92 "330"xiA M-sport
          Mini Cooper R50

          Comment

          • Mirska
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 110
            • Turku

            #6
            DISA venttiilit tuli kans mieleen jos vääntö tuntuu muuttuneen.
            F10 528iA

            Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5018
              • Paimio

              #7
              Täytyypä tutustua tuohon livedataan sitten. Kiitokset vinkeistä.

              Eikös näissä jo pitänyt olla paremmat Disat? Mutta kaipa nekin voisi tarkistaa...tosin sitä pitää odotella kevääseen.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5018
                • Paimio

                #8
                Tilasin nyt tuon NOX emulaattorin. Katsotaan auttaako ongelmaan.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Vuotava pa-suutin saattaa myös aiheuttaa moisia oireita
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5018
                    • Paimio

                    #10
                    Tilanne tuntui hieman ainakin paranevan tuon Emulaattorin myötä mutta koska en saanut sitä vielä koodattua kylmäkulutus on vielä vähän mitä sattuu...lämpimänä toimii nyt kuten kuuluukin.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Mirska
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 110
                      • Turku

                      #11
                      Sinällään offtopic, mutta vuotavan suuttimen löytää helpolla DME:n toiminnosta misfire counter jos on ista käytössä:
                      Attached Files
                      F10 528iA

                      Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5018
                        • Paimio

                        #12
                        Joo ei ole misfirea eikä mitään muitakaan vikakoodeja ollut eli siinä mielessä en suutinongelmaan usko. Ja kun vaihdoin tulpat kesällä niin kaikki ihan kuivia ja normaalin nokisia eli ei tiputellut bensaa yksikään suutin...ainakaan silloin siis.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • junkkri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 679
                          • Järvenpää

                          #13
                          Kysymys

                          Originally posted by Mirska View Post
                          Sinällään offtopic, mutta vuotavan suuttimen löytää helpolla DME:n toiminnosta misfire counter jos on ista käytössä:
                          Eli mistä tietää onko ok. Tuossa kuvassa on "arvoja",mitkä ei kerro mitään????

                          Comment

                          • Mirska
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 110
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by TheRipper View Post
                            Joo ei ole misfirea eikä mitään muitakaan vikakoodeja ollut eli siinä mielessä en suutinongelmaan usko. Ja kun vaihdoin tulpat kesällä niin kaikki ihan kuivia ja normaalin nokisia eli ei tiputellut bensaa yksikään suutin...ainakaan silloin siis.
                            En epäile että sinulla juuri vuotaisi, mutta vuotava suutin ei välttämättä triggeroi misfire vikakoodia koska se tapahtuu niin lyhyen aikaa startin yhteydessä. Näin ainakin omassa autossa oli, se että tulee misfire koodi ja ilmoitus idriveen vaatii että auto oikeesti käy vajailla sylintereillä pidemmän aikaa.


                            Originally posted by junkkri View Post
                            Eli mistä tietää onko ok. Tuossa kuvassa on "arvoja",mitkä ei kerro mitään????
                            Tuossa mun kuvassa selkeästi epäilyksen kohde on bank 2 ja suutin 5. Adaptaatiot kun nollaa niin nollaantuu tuo laskuri ja lähtee siitä sitten seuraamaan että mikä sylinteri kerää noita misfirejä eniten.
                            F10 528iA

                            Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              #15
                              Inpalla kyllä löytyy todella kattavat valikot jokaisen suuttimen livedatan seuraamiseen, niin ei tarvitse misfireistä arvuutella vikoja. Ylipäätään osien vaihto ilman kunnollista diagnoosia on älytöntä, nämä osittain korjaantuneet korjaukset on summamutikassa roiskittuja korjauksia.
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎