Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 puoltaa vasemmalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    F11 puoltaa vasemmalle

    Sigun kampe alkanut puoltamaan vasempaan ja ohjastaminen esim. motarilla ei ole sitä mitä se oli aiemmin. Suuntavakavuus siis ongelmana.

    Alustassa ei mitään väljäntunnetta, kolahtelua tms. Ei ole ajettu kanttareihin ja renkaat kunnossa. Ratti ei ole vinossa.

    Mikä em. ongelmaa voisi tyypillisesti aiheuttaa? Alustassa on kaiketi jotakin pielessä, kun pyöränsuuntaukset muuttuu.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14446
    • Oulu

    #2
    Ja renkaissa ei varmasti ole runkovikaa, se kun monesti aiheuttaa kummallista puoltamista?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Vesa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 363
      • Oulu

      #3
      Originally posted by zener View Post
      Ja renkaissa ei varmasti ole runkovikaa, se kun monesti aiheuttaa kummallista puoltamista?
      Hyvä pointti. Ei ne ainakaan nypytä millään tavalla. Joku 3 vuotta sitten hankitut Nokian R2:t alla. Pitänee käyttää rengasliikkeessä tarkistuksessa.
      Nykyiset:
      BMW F11 535DA xDrive -15
      Toyota Yaris Hybrid -20

      Exiä noin 60 kpl...

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2225
        • Vantaa

        #4
        Jos kilometrejä reilusti yli 100tkm niin reaktiotangot vaihtoon ja pyöränsuuntaus. Heiluttele rattia auto sammuksissa nopeasti edes takas, jos kuuluu selvä kolina, niin ohjausakselin nivel pätkä vaihtoon. Nuo kun on uutta ja kulmat kohdillaan, niin menee suoraan.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Vesa View Post
          Hyvä pointti. Ei ne ainakaan nypytä millään tavalla. Joku 3 vuotta sitten hankitut Nokian R2:t alla. Pitänee käyttää rengasliikkeessä tarkistuksessa.
          Jos ei täristä ja ei ole epätasaisesti kuluneet niin ei niissä mitään vikaa ole.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14446
            • Oulu

            #6
            Joskus nuita puoltavia myös korjattu kääntämällä renkaita puolelta toiselle, että sekin helppo testata (yksi tapaus oli jopa uusilla renkailla). Vaikka pyörimissuunta onkin, niin testata voi. Ei tuossa f1x keulassa oikein sellaista säätöä ole että niiden takia alkaisi puoltaa, varsinkin vasemmalle.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5270
              • Pirkkala

              #7
              Katkennut jousihan se yleisin puoltamisen syy on, ainakin oman kokemukseni mukaan. Tyypillisesti ylä tai alapäästä napsahtaa vajaa kierros veks
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                Jos ei täristä ja ei ole epätasaisesti kuluneet niin ei niissä mitään vikaa ole.
                Kyllä itellä oli kerran rengas ok pinnalla ilman tärinää ja kun ratista päästi irti, lähti suoraan kaistan yli vasemmalle. Korjaantui kun vaihtoi renkaan.

                Tuo nyt olisi helppo kokeilla toisella rengassarjalla tai juurikin vaihtamalla renkaat puolelta toiselle.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by brainsurgery View Post
                  Kyllä itellä oli kerran rengas ok pinnalla ilman tärinää ja kun ratista päästi irti, lähti suoraan kaistan yli vasemmalle. Korjaantui kun vaihtoi renkaan.

                  Tuo nyt olisi helppo kokeilla toisella rengassarjalla tai juurikin vaihtamalla renkaat puolelta toiselle.
                  Valmistusvika?

                  Uusista renkaista mitataan kartiokkuus ja jos vyöpaketti tai pinta on renkaassa sivussa tuon pitäisi jäädä kyllä laadunvalvonnassa kiinni. Äkkiseltään ei oikein tule mitään vauriomekanismia mieleen miten nuo alkaisivat vetämään sivulle ilman että renkaassa ei muuten näkyisi mitään vikaa ulkoisesti.


                  Itse veikkaisin jotain vikaa alustassa.

                  Kaverilla oli tuo ohjausakseli väljä ja se aiheutti jatkuvaa ohjauksen tarvetta maantiellä. Tuossa oli siitä juttua. Tuo voi vikaantua myös faceliftissä. Tuo mihin vaihdon tuon oli ajettu alta 200tkm.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Marduk
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 129
                    • -

                    #10
                    Nopea fiksi, vasemmalle rengaspainetta 2.7bar ja oikealle esim 1.5bar, jos vielä puoltaa niin laskea oikean renkaan painetta.

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      #11
                      @zener oli oikeassa. Vasemmassa eturenkaassa oli paha runkovaurio. Tämä oli muuten allekirjoittaneen 3. runkovaurioinen Nokian kitkarengas. Nyt vaihtui Micheliniin.

                      Kiitos kaikille vinkeistä.
                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎