Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 ylläpitolaturi AGM akulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW-driver
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 59
    • Pohjois-Pohjanmaa

    F10/F11 ylläpitolaturi AGM akulle

    Yritin haulla ja googlella hakea tietoa aiheesta, mutten löytänyt ihan selkeää vastausta.
    Minulla on vaihtumassa tässä lähipäivinä vuosimallin 2001 E39 touringin tilalle reilu kymmenen vuotta tuoreempaan 2013 F10 sedaniin. Tuossa vanhemmassa autossa minulla on ollut Defan ylläpitolaturi ja ajattelin tähän uuteenkin sellaisen asentaa ennen talvea.
    Huomasin kuitenkin että akun tyyppi on tuossa uudemmassa F10:ssä 105Ah AGM, eli ei ihan perinteinen lyijyakku. Google tiesi jossain kertoa ettei AGM akkuja saisi ladata perinteisellä akkulaturilla. Onko tällä nyt jotain merkitystä tuon ylläpitolaturin valinnan suhteen?
    Lähtökohtaisesti ajattelin tätä Defan laturia: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/

    En Defalta löytänyt mitään mainintaa AGM akkujen ylläpitolatauksesta. Pitääkö tuota akkutyyppiä jotenkin huomioida tässä vai ostanko vain Defan laturin ja asennan sen?
    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5270
    • Pirkkala

    #2
    C-tecin latureissa ainakin on oma toiminto agm akun lataamiseen
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #3
      Originally posted by BMW-driver View Post
      Yritin haulla ja googlella hakea tietoa aiheesta, mutten löytänyt ihan selkeää vastausta.
      Minulla on vaihtumassa tässä lähipäivinä vuosimallin 2001 E39 touringin tilalle reilu kymmenen vuotta tuoreempaan 2013 F10 sedaniin. Tuossa vanhemmassa autossa minulla on ollut Defan ylläpitolaturi ja ajattelin tähän uuteenkin sellaisen asentaa ennen talvea.
      Huomasin kuitenkin että akun tyyppi on tuossa uudemmassa F10:ssä 105Ah AGM, eli ei ihan perinteinen lyijyakku. Google tiesi jossain kertoa ettei AGM akkuja saisi ladata perinteisellä akkulaturilla. Onko tällä nyt jotain merkitystä tuon ylläpitolaturin valinnan suhteen?
      Lähtökohtaisesti ajattelin tätä Defan laturia: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/

      En Defalta löytänyt mitään mainintaa AGM akkujen ylläpitolatauksesta. Pitääkö tuota akkutyyppiä jotenkin huomioida tässä vai ostanko vain Defan laturin ja asennan sen?
      Kyllä tuo toimii myös AGM kanssa.

      MultiCharger akkulatureilla voidaan ladata kaikkia 12 V lyijyakkuja, myös AGM- ja geeliakkuja.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • BMW-driver
        Bimmer Rookie
        • Feb 2017
        • 59
        • Pohjois-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        C-tecin latureissa ainakin on oma toiminto agm akun lataamiseen
        CTEKin laturit ovat minulle täysin outoja. Löytyykö heiltä vastaavaa kuin tuo DEFA? Syy miksi tuo DEFA kiinnostaa lähtökohtaisesti enemmän on se että sen saa helposti kytkettyä olemassa olevaan säteilylämmittimeen (olettaen tietysti että sekin on Defa).

        Originally posted by fraatti View Post
        Kyllä tuo toimii myös AGM kanssa.

        MultiCharger akkulatureilla voidaan ladata kaikkia 12 V lyijyakkuja, myös AGM- ja geeliakkuja.
        https://www.defa.com/fi/autolampo/akkulaturit/
        No niinhän tuolla lukeekin
        En lukenut noita riittävän huolellisesti.
        BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
        BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
        ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by BMW-driver View Post
          CTEKin laturit ovat minulle täysin outoja. Löytyykö heiltä vastaavaa kuin tuo DEFA? Syy miksi tuo DEFA kiinnostaa lähtökohtaisesti enemmän on se että sen saa helposti kytkettyä olemassa olevaan säteilylämmittimeen (olettaen tietysti että sekin on Defa).


          No niinhän tuolla lukeekin
          En lukenut noita riittävän huolellisesti.
          CTEK voi helposti laittaa kun haaroittaa siitä lämppärin sisähaarasta (olettaen, että sellainen on). DEFA saa laittaa konehuoneeseen CTEK ei, koska siinä ei ole panssarikaapelia (pakollinen konehuoneessa verkkovirta kytkennöissä).
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Jorma1
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 77

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            CTEK voi helposti laittaa kun haaroittaa siitä lämppärin sisähaarasta (olettaen, että sellainen on). DEFA saa laittaa konehuoneeseen CTEK ei, koska siinä ei ole panssarikaapelia (pakollinen konehuoneessa verkkovirta kytkennöissä).
            Juurikin näin - tarkentaisin sen verran, että kyse on kiinteästä asennuksesta jossa 230V tuodaan autoon vaikka mainitun säteilylämppärin johdon kautta. Mikään ei estä laittamasta CTEK konepellin alle vaikka yöksi.
            Toisaalta, jos ei ole webastoa eikä autoa jostain syystä käytetä pelkästään aivan lyhyttä matkaa (esim. työmatka alle 5km), niin ei ylläpitolaturille ole normaalisti tarvetta. Jarrutusenergian talteenoton koodaisin pois, ei minusta sovi Suomen ilmastoon. Sehän pitää akkua vajaassa latauksessa koko ajan jotta tarvittaessa jarrutuksen aikaan laturi voi puskea akkuun reilusti virtaa. Alijännitevaroitus ja normitila on jarrutusenergian talteenotossa turhan lähellä toisiaan. Minulta hävisi 520d '12 alijänniteherjat kokonaan sen jälkeen kun koodasin talteenottosysteemin pois ja akku latautuu 100% eikä 85% vai onko normiraja peräti vain 80% - sitten jos varaus tippuu 75% tasolle niin auto alkaa herjata "charge battery". Webasto tappaa akun nopeasti jos ajomatkat on lyhyet - silloin ylläpitolaturille on tarvetta.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Jorma1 View Post
              Juurikin näin - tarkentaisin sen verran, että kyse on kiinteästä asennuksesta jossa 230V tuodaan autoon vaikka mainitun säteilylämppärin johdon kautta. Mikään ei estä laittamasta CTEK konepellin alle vaikka yöksi.
              Tosiaan kiinteästä asennuksesta puhuin kun sellaista käsittääkseni kysyttiin.

              [QUOTE=Jorma1;4347688
              Toisaalta, jos ei ole webastoa eikä autoa jostain syystä käytetä pelkästään aivan lyhyttä matkaa (esim. työmatka alle 5km), niin ei ylläpitolaturille ole normaalisti tarvetta. Jarrutusenergian talteenoton koodaisin pois, ei minusta sovi Suomen ilmastoon. Sehän pitää akkua vajaassa latauksessa koko ajan jotta tarvittaessa jarrutuksen aikaan laturi voi puskea akkuun reilusti virtaa. Alijännitevaroitus ja normitila on jarrutusenergian talteenotossa turhan lähellä toisiaan. Minulta hävisi 520d '12 alijänniteherjat kokonaan sen jälkeen kun koodasin talteenottosysteemin pois ja akku latautuu 100% eikä 85% vai onko normiraja peräti vain 80% - sitten jos varaus tippuu 75% tasolle niin auto alkaa herjata "charge battery". Webasto tappaa akun nopeasti jos ajomatkat on lyhyet - silloin ylläpitolaturille on tarvetta.[/QUOTE]

              Sen verran tarkennusta, että pakkasella akku ladataan täyteen. Jarruenergiantalteenotto on käytössä kun akun lämpötila on >+5c (näin ulkomuistista tuo lämpötila).
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jorma1
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 77

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Tosiaan kiinteästä asennuksesta puhuin kun sellaista käsittääkseni kysyttiin.



                Sen verran tarkennusta, että pakkasella akku ladataan täyteen. Jarruenergiantalteenotto on käytössä kun akun lämpötila on >+5c (näin ulkomuistista tuo lämpötila).
                Hyvä tarkennus. Meillä alijänniteherjat tosin vaivasi pakkaskaudella, vaimon työmatka noin 20km/suunta, webasto käytössä vartin molempiin suuntiin ennen lähtöä (vastusharhautus jotta myös moottori lämpiää). Vaihdoin uuden akun, koodattiin asennuspajalla - kahden viikon päästä herjat alkoi uudestaan. Jostain syystä jarruenergian talteenoton poistaminen lopetti nuo ilmoitukset kokonaan, ei ole tullut vuosiin. Samalla hävisi ne satunnaiset vikailmoitukset joissa jo muutaman päivän seisonta-aika aiheutti ilmoituksen akun varauksen vähentymisestä. Näitä tuli yleensä kesällä.

                Comment

                • Bugsneeze
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2023
                  • 42
                  • Suomi

                  #9
                  Vaihdoin tuollaiseen 520d vm. 2014. Vanhasta autosta jäi Defan ylläpitolaturi, jonka haluaisin tähänkin laittaa.

                  Laturin - johdon voi kytkeä runkoon, mutta entä + johto, pitääkö vetää peräkonttiin saakka akunnapaan vai voiko kytkeä tuohon konetilasta löytyvään apukäynnistystä varten olevaan + napaan?

                  Comment

                  • juha_s
                    Alueaktiivi
                    • May 2008
                    • 447
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by Bugsneeze View Post
                    Vaihdoin tuollaiseen 520d vm. 2014. Vanhasta autosta jäi Defan ylläpitolaturi, jonka haluaisin tähänkin laittaa.

                    Laturin - johdon voi kytkeä runkoon, mutta entä + johto, pitääkö vetää peräkonttiin saakka akunnapaan vai voiko kytkeä tuohon konetilasta löytyvään apukäynnistystä varten olevaan + napaan?
                    Laita sinne koneuhuoneeseen.
                    F11 535d xDrive M-Sport -13

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5018
                      • Paimio

                      #11
                      Originally posted by Bugsneeze View Post
                      Vaihdoin tuollaiseen 520d vm. 2014. Vanhasta autosta jäi Defan ylläpitolaturi, jonka haluaisin tähänkin laittaa.

                      Laturin - johdon voi kytkeä runkoon, mutta entä + johto, pitääkö vetää peräkonttiin saakka akunnapaan vai voiko kytkeä tuohon konetilasta löytyvään apukäynnistystä varten olevaan + napaan?
                      Näitähän ei missään nimessä saa ladata suoraan akusta eli nimenomaan kytkentä siihen konehuoneessa olevaan plus-napaan.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Bugsneeze View Post
                        Vaihdoin tuollaiseen 520d vm. 2014. Vanhasta autosta jäi Defan ylläpitolaturi, jonka haluaisin tähänkin laittaa.

                        Laturin - johdon voi kytkeä runkoon, mutta entä + johto, pitääkö vetää peräkonttiin saakka akunnapaan vai voiko kytkeä tuohon konetilasta löytyvään apukäynnistystä varten olevaan + napaan?
                        Helpoin kytkeä konehuoneeseen, ihan turhaa alkaa auton läpi vetämään kaapelia akulle.

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Näitähän ei missään nimessä saa ladata suoraan akusta eli nimenomaan kytkentä siihen konehuoneessa olevaan plus-napaan.

                        Kyllähän sen saa akultakin ladata, mutta maakaapelia ei saa laittaa suoraan akun miinus napaan (plussan saa), koska silloin IBS ei näe virtaa ja sotkee sen toimintaa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1845
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Bugsneeze View Post
                          Vaihdoin tuollaiseen 520d vm. 2014. Vanhasta autosta jäi Defan ylläpitolaturi, jonka haluaisin tähänkin laittaa.

                          Laturin - johdon voi kytkeä runkoon, mutta entä + johto, pitääkö vetää peräkonttiin saakka akunnapaan vai voiko kytkeä tuohon konetilasta löytyvään apukäynnistystä varten olevaan + napaan?
                          Minähän käytän niitä konetilan napoja nimenomaan akun lataukseen.
                          Kun tuo kesäharraste on tallissa puolet vuodesta, niin vähintään parin kuukauden välein kytken ulkoisen akkulaturin päälle.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎