Yritin haulla ja googlella hakea tietoa aiheesta, mutten löytänyt ihan selkeää vastausta.
Minulla on vaihtumassa tässä lähipäivinä vuosimallin 2001 E39 touringin tilalle reilu kymmenen vuotta tuoreempaan 2013 F10 sedaniin. Tuossa vanhemmassa autossa minulla on ollut Defan ylläpitolaturi ja ajattelin tähän uuteenkin sellaisen asentaa ennen talvea.
Huomasin kuitenkin että akun tyyppi on tuossa uudemmassa F10:ssä 105Ah AGM, eli ei ihan perinteinen lyijyakku. Google tiesi jossain kertoa ettei AGM akkuja saisi ladata perinteisellä akkulaturilla. Onko tällä nyt jotain merkitystä tuon ylläpitolaturin valinnan suhteen?
Lähtökohtaisesti ajattelin tätä Defan laturia: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/
En Defalta löytänyt mitään mainintaa AGM akkujen ylläpitolatauksesta. Pitääkö tuota akkutyyppiä jotenkin huomioida tässä vai ostanko vain Defan laturin ja asennan sen?
Minulla on vaihtumassa tässä lähipäivinä vuosimallin 2001 E39 touringin tilalle reilu kymmenen vuotta tuoreempaan 2013 F10 sedaniin. Tuossa vanhemmassa autossa minulla on ollut Defan ylläpitolaturi ja ajattelin tähän uuteenkin sellaisen asentaa ennen talvea.
Huomasin kuitenkin että akun tyyppi on tuossa uudemmassa F10:ssä 105Ah AGM, eli ei ihan perinteinen lyijyakku. Google tiesi jossain kertoa ettei AGM akkuja saisi ladata perinteisellä akkulaturilla. Onko tällä nyt jotain merkitystä tuon ylläpitolaturin valinnan suhteen?
Lähtökohtaisesti ajattelin tätä Defan laturia: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/
En Defalta löytänyt mitään mainintaa AGM akkujen ylläpitolatauksesta. Pitääkö tuota akkutyyppiä jotenkin huomioida tässä vai ostanko vain Defan laturin ja asennan sen?
Comment