Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 lci 520d xdrive, vaihteisto ongelmako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soininen
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 1296
    • Kajaani

    #31
    Originally posted by Shatter View Post
    Yksi mikä vaikuttaa automaatin käytökseen on ilmamassamittari, mutta ei varmastikaan noin radikaalisti jos on kaikki muuten kunnossa.
    Onkohan näissä uudemmissa miten herkkä antamaan vikakoodia? :think Ainakaan mitään koodeja mistään ei ole, ainut tuo auc sensorin koodi.

    Nyt myös ihmettelyssä nuo keulan ritilät vaikka on 16 astetta pakkasta niin käynnissä ollessa ne on auki :think Kuuluukohan olla näin? Vai onko nyt jossain jotain muutakin vikaa. Katselin istalla auton lämpöjä ja ne ainakin näytti olevan ok ettei luule jotta liian kuumana kävisi.
    E28 "525i" M52 -84
    F11 520d xDrive -16

    Comment

    • Soininen
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 1296
      • Kajaani

      #32
      Kaihdin ongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua.

      Ajelin istan kanssa yksipäivä tuossa taajamassa/maantiellä, moottorin lämmöt pysyivät kokoajan siellä +80 ja moottoriöljyn lämmöt siellä +90. Vaihteistossa ei meinannut yli 65 asteen nousta millään vaikka välillä vähän lenkkaria saikin. Mikä nuissa on vaihteiston optimaalinen lämpötila? olen itse ymmärtänyt että sen pitäisi nousta sinne 80 asteen hujakoille? ettäettä, voisiko olla että lämmönvaihdin ei toimisi oikein jolloin laatikon öljynlämpö on liian alhainen.

      Tosiaan autoon ajettiin myös uusimmat softat tuossa viikko takaperin. Ei mitään vaikutusta mihinkään...

      Mites näissä uusimissa kun nyppää maffin johdon irti, niin meneekö ns varakartalle? eli voisi sen perusteella koittaa onko maffissa vikaa. Toki kokeilemalla sekin selviää.
      Last edited by Soininen; 28-12-2022, 06:40.
      E28 "525i" M52 -84
      F11 520d xDrive -16

      Comment

      • Soininen
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 1296
        • Kajaani

        #33
        Jatkamma itselle kirjoittelua.

        Eli eilen ajelin pidemmän lenkin maantiellä ja sitten taajamassa. Maffin piuha oli ensin irti, ei vaikutusta mihinkään. Sitten tarkastin myös vaihteiston lämmöt ja nyt ne oli kiivenny sinne 88 asteeseen joten vaihdinkin toimii normaalisti

        Kummallinen kyllä tämä ongelma kun se ei tosiaan ilmene joka kiihdytyksessä. Välillä sitä ei huomaa kun kierromittarista ja välillä se sitten ihan nykäsee... Parhaiten vian saa esille kun autolla ajaa ja hidastaa vauhdin sinne 10km/h tai alle muttei pysähdy kokonaan ja siitä lähtee noin puolikaasulla kiihdyttämään. Heti pomppaa kierrokset sinne yli 2000rpm ja pysyy paikoillaan tai nousee ja sitten nykäsyn kera putoaa jonkunverran jonka jälkeen lähtee taas normaalisti kipuamaan sinne asti kun vaihtaa isompaa. Istalla myös tarkkailin nuita vaihteita niin tuo luisto ja nykäisy ei ole vaihteen vaihtotilanne vaan ihan kiihdytys vaihtella ja yleisimmin tämä ongelma tulee 2 vaihteella. Muuten vaihteisto toimii hienosti.

        En tiiä saatana... järki loppuu... niin ja Wetterilläkin jo tuumasivat päivityksen jälkeen että jos tämä ei auta hekin ovat tehneet kaiken minkä voi, että on alettava seuraavaksi vaihtamaan uutta rautaa.

        Ja jos jollain on ohjetta mistä minä ne vaihteiston adaptaatio arvot löydän niin vinkkejä kiitos! Toki jos niihin ei ole mitään mihin verrata niin eipä nuista minulle mitään hyötyä ole
        E28 "525i" M52 -84
        F11 520d xDrive -16

        Comment

        • Palehti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 149
          • Klaukkala

          #34
          Originally posted by Soininen View Post
          Kaihdin ongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua.
          Omat äffäläiset avasivat säleikön heti kun peräkärryn pistokkeen laittoi kiinni. Jos autossasi on vetokoukku, niin kannattaa tsekata pistokkeen/johtojen kunto.
          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

          Comment

          • Toni.S
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 115
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by Soininen View Post
            Jatkamma itselle kirjoittelua.

            Eli eilen ajelin pidemmän lenkin maantiellä ja sitten taajamassa. Maffin piuha oli ensin irti, ei vaikutusta mihinkään. Sitten tarkastin myös vaihteiston lämmöt ja nyt ne oli kiivenny sinne 88 asteeseen joten vaihdinkin toimii normaalisti

            Kummallinen kyllä tämä ongelma kun se ei tosiaan ilmene joka kiihdytyksessä. Välillä sitä ei huomaa kun kierromittarista ja välillä se sitten ihan nykäsee... Parhaiten vian saa esille kun autolla ajaa ja hidastaa vauhdin sinne 10km/h tai alle muttei pysähdy kokonaan ja siitä lähtee noin puolikaasulla kiihdyttämään. Heti pomppaa kierrokset sinne yli 2000rpm ja pysyy paikoillaan tai nousee ja sitten nykäsyn kera putoaa jonkunverran jonka jälkeen lähtee taas normaalisti kipuamaan sinne asti kun vaihtaa isompaa. Istalla myös tarkkailin nuita vaihteita niin tuo luisto ja nykäisy ei ole vaihteen vaihtotilanne vaan ihan kiihdytys vaihtella ja yleisimmin tämä ongelma tulee 2 vaihteella. Muuten vaihteisto toimii hienosti.

            En tiiä saatana... järki loppuu... niin ja Wetterilläkin jo tuumasivat päivityksen jälkeen että jos tämä ei auta hekin ovat tehneet kaiken minkä voi, että on alettava seuraavaksi vaihtamaan uutta rautaa.

            Ja jos jollain on ohjetta mistä minä ne vaihteiston adaptaatio arvot löydän niin vinkkejä kiitos! Toki jos niihin ei ole mitään mihin verrata niin eipä nuista minulle mitään hyötyä ole
            Tekeekö tuota nykimistä myös sportilla?
            Itse tuskailin keväällä ihmeellisten nykimisten kanssa ja vaihdoin jakolaatikkoon öljyt 2x. Öljyjen vaihto auttoi hetkeksi ja nypyttäminen alkoi taas. Nollasin adaptiot ja siitäkään ei ollut apua.
            Lopulta viaksi paljastui renkaat, laitoin keväällä auton mukana tulleet kesäkumit alle niin, että etuset taakse>takaa eteen, mitä ne oli ollut kun auton syksyllä ostin(vakio koko 225/55-17).
            Kun taakse laittoi 2mm paremmalla pinnalla olevat kumit niin se aiheutti nykimiset (renkaat oli vielä eri merkkiä etu- ja taka-akseleilla). Renkaat alkoi olla pinnoiltaan melko loppu 5mm ja 3mm.

            Kaikki oireet katosi kun sain uudet 20" vanteet tasalevyisin kumein alle.



            Googleen kun kirjoitat vaikka "ista transmission adaptation values", niin löytyy ohjeita. Sieltä mistä nollataan adaptiot niin näkyy myös nykyiset arvot.
            - F11 LCI xda -15
            -Supra mk4 tt 6mt Euro
            Ex:
            - E91 325d -08 alpinweiss
            - E39 530d Msport mt -01
            - E46 320d toukka -02
            - Golf 3 tdi +200kw
            - B5 A4 tq ABT286
            - 8L A3 t ABT215
            - E36 325ic
            - E28 520i
            - E30
            -jne käyttiksiä

            Comment

            • roobertti
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 889
              • Finland

              #36
              Mulla ainakin näin niinku talviaikaan etenkin räppänät lähtökohtasesti ollu kiinni käynnistäessä, kesähelteillä ja kärriä nykiessä ainoastaan auennu.

              Kyseessä siis tuo sigun 13 kesänen 535d
              Leka et Lommo Custom's


              Kulkupelit:
              -13 F10 535da xDrive M-Sport *carbon schwarz*
              -01 Mb Vito 112cdi *piemond red* se ikuisuusprojekti
              -20 Tunturi Active *munamankeli*

              -Ex Bmw:t 62kpl ja muutama kymmenen muita

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6327
                • P-Pohjanmaa

                #37
                Onko varma että ei oo jakolaatikon oikuttelua ?
                Omassa kun tuli niin lievää nypytystä oli kun lähti laiskasti kiihdyttään isolla vaihteella.
                Jakolaatikon öljyt vaihdettiin pariin otteeseen ja sen jälkeen ok
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • Soininen
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 1296
                  • Kajaani

                  #38
                  Originally posted by Toni.S View Post
                  Tekeekö tuota nykimistä myös sportilla?
                  Itse tuskailin keväällä ihmeellisten nykimisten kanssa ja vaihdoin jakolaatikkoon öljyt 2x. Öljyjen vaihto auttoi hetkeksi ja nypyttäminen alkoi taas. Nollasin adaptiot ja siitäkään ei ollut apua.
                  Lopulta viaksi paljastui renkaat, laitoin keväällä auton mukana tulleet kesäkumit alle niin, että etuset taakse>takaa eteen, mitä ne oli ollut kun auton syksyllä ostin(vakio koko 225/55-17).
                  Kun taakse laittoi 2mm paremmalla pinnalla olevat kumit niin se aiheutti nykimiset (renkaat oli vielä eri merkkiä etu- ja taka-akseleilla). Renkaat alkoi olla pinnoiltaan melko loppu 5mm ja 3mm.

                  Kaikki oireet katosi kun sain uudet 20" vanteet tasalevyisin kumein alle.



                  Googleen kun kirjoitat vaikka "ista transmission adaptation values", niin löytyy ohjeita. Sieltä mistä nollataan adaptiot niin näkyy myös nykyiset arvot.
                  Autohan ei nyi, vaan vaihteisto luistaa ja välillä nappaa vaihteen kiinni nykäisyn kera. Renkaita en usko tähän syylliseksi kun kesä että talviset ovat toistensa kanssa samaa kokoa ja tasaisesti kaikki kuluneet. Sama ongelmahan on molemmilla renkailla.

                  Originally posted by roobertti View Post
                  Mulla ainakin näin niinku talviaikaan etenkin räppänät lähtökohtasesti ollu kiinni käynnistäessä, kesähelteillä ja kärriä nykiessä ainoastaan auennu.

                  Kyseessä siis tuo sigun 13 kesänen 535d
                  Näin minäkin sen olen olettanut olevan, liekkö tuo säleikön moottori sitten rikki :think

                  Tulenekkohan mitään ongelmaa jos tarven ajaksi nyppäisi tuon ritilikön piuhan irti niin ei pääsisi turhaan aukeamaan.

                  Originally posted by veku View Post
                  Onko varma että ei oo jakolaatikon oikuttelua ?
                  Omassa kun tuli niin lievää nypytystä oli kun lähti laiskasti kiihdyttään isolla vaihteella.
                  Jakolaatikon öljyt vaihdettiin pariin otteeseen ja sen jälkeen ok
                  Autolla ajettu myös ilman jakolaatikon piuhaan ja vika tismalleen sama, auto ei nyi eikä nypytä vaan kun vaihteisto luistaa ottaa vaihde välillä kiinni nykäisyn kera. Jos joskus olet ajanut vaikka manuaali autolla jossa kytkinluistaa oire on samanlainen. Jakovaihteisto viat on tiedossa mitä näissä on ollut ja vaihteiston luistamista ne ei aiheuta.
                  E28 "525i" M52 -84
                  F11 520d xDrive -16

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 669
                    • Uusimaa

                    #39
                    Pakkasella ZF 6hp laatikko luistaa ihan ehjänäkin kylmänä hetken aikaa. Se lämmittelee niitä laatikon öljyjä. Kun öljyt on lämmenneet niin luisto loppuu tai vähenee. Nykimisiä ei tietenkään pitäisi olla.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #40
                      Tässä 8hp eikä kyse liene laatikon lämmitystoiminnosta
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Soininen
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 1296
                        • Kajaani

                        #41
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Tässä 8hp eikä kyse liene laatikon lämmitystoiminnosta
                        Ei, tai sitten sen on päällä kokoajan. Kun tämä luisto yleensä pahenee kun öljyt lämpeää.
                        E28 "525i" M52 -84
                        F11 520d xDrive -16

                        Comment

                        • Soininen
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 1296
                          • Kajaani

                          #42
                          Sain kaiveltua nuo adaptaatioarvot. Onkos näissä ihmeellistä? itse kun en näistä juuri mitään ymmärrä

                          E28 "525i" M52 -84
                          F11 520d xDrive -16

                          Comment

                          • Soininen
                            BTCF Member
                            • Nov 2006
                            • 1296
                            • Kajaani

                            #43
                            Niin, mitenlie.. onko arvot kunnossa? :think
                            E28 "525i" M52 -84
                            F11 520d xDrive -16

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2763
                              • Tampere

                              #44
                              Vaihteiston adaptaatioarvot eivät korreloi todellisen käyttäytymisen kanssa kovin suoraviivaisesti. Tästä syystä ei ole olemassa yksiselitteisiä taulukoita olemassa, mutta clutch fill pressure +/-350 mbar ja rapid fill time +/- 120 ms voidaan ajatella jonkinlaisena "erinomaista" kuntoa vastaavana referenssialueena, jonka sisällä vaihteiston toiminta on yleensä ongelmatonta. Toisaalta vaihteisto toimii vielä kohtalaisesti kun clutch fill pressure on välillä+/-700 mbar, mutta on jo toimintakuntonsa osalta ehtoopuolella.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Soininen
                                BTCF Member
                                • Nov 2006
                                • 1296
                                • Kajaani

                                #45
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Vaihteiston adaptaatioarvot eivät korreloi todellisen käyttäytymisen kanssa kovin suoraviivaisesti. Tästä syystä ei ole olemassa yksiselitteisiä taulukoita olemassa, mutta clutch fill pressure +/-350 mbar ja rapid fill time +/- 120 ms voidaan ajatella jonkinlaisena "erinomaista" kuntoa vastaavana referenssialueena, jonka sisällä vaihteiston toiminta on yleensä ongelmatonta. Toisaalta vaihteisto toimii vielä kohtalaisesti kun clutch fill pressure on välillä+/-700 mbar, mutta on jo toimintakuntonsa osalta ehtoopuolella.
                                Ok :think Eli ilmeisesti nuiden osalta vaihteisto toimii normaalisti.
                                E28 "525i" M52 -84
                                F11 520d xDrive -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎