Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 lci 520d xdrive, vaihteisto ongelmako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soininen
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 1296
    • Kajaani

    #46
    Noniin, jatketaampa tätä hommaa. Autohan ei ole kuntoon siis tullut vieläkään. korjaamokin vaihtui oulun wetteriksi koska kajaanin toimipisteeseen en minä eikä autoni mene enää koskaan!

    Elikkäs asentaja jonka kanssa autolla ajettiin oli sitämieltä ettei mekatroniikassa turbiinin lukitus solenoidi toimi oikein ja mekatroniikka pitää vaihtaa (tämä diagnoosi oli siis ihan ensimmäinen joka autolle tehtiin viimevuoden heinäkuussa). Siitä meni sitten kättävääntäessä että kuka maksaa ja mitä maksaa, tiedossahan oli että minä se en jokatapauksessa ole.

    Noh, tultiin eiliseen eli 25.7 ja auton kävin hakemassa. Työnjohto tuumasi että auto on koeajettu ja toimii. Alkuunhan se hurma tuntuikin hienolta kun se vaikutti toimivan (jes!) vaihteiden vaihdot oli nopeita ja napakoita. Liikkelle lähtiessä ei ollut luistoa ja kaikki hienosti. Kuinkas sitten kävikään... noin 300km ajelua autolla ja siinä ajassa jo sopeutuksetkin on varmasti autoon tallentunut. Liikennevaloihin hidastin ja annoin auton rullata D asennolla tyhjäkäynnillä, valot vaihtui vihreäksi joten kaasua ja matkaan. Kierrokset hyppäsi päälle 2000rpm ja melkoisen hevosenpotkun kanssa vaihde otti kiinni ja kierrokset sinne 1000 tietämille jonkajälkeen taas mentiin normaaliin tapaan. Olen nyt autolla ajellut ja kutakuinkin luistelee loota samaan malliin kun ennenkin. Nyt kuitenkin tuo autolla rullaaminen ja siitä kiihdyttämään lähtö luistaa enemmän kun ennen ja lyö vaihteen kiinni välillä todella kovaa. Mikähän vittu tätä vaivaa????
    E28 "525i" M52 -84
    F11 520d xDrive -16

    Comment

    • TsKo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 127
      • Loppi

      #47
      Kuulostaa melko mystiseltä ongelmalta. Mulla on x5 lootassa samansuuntaista käytöstä ton nykäisyn suhteen ja välillä laatikko menee vikatilaan, mutta ei jokakerta. Sulla on vaihdettu osia jo aika reilusti mutta vanha ohjainlaite vissiinkin. Ei taida olla mahdollisia vikapaikkoja enää paljoa jäljellä.

      Mä en oo tota omaa koslaa vielä tutkinu mekaanisesti enempää kun vikakoodit ja adaptaatiot, jos ensviikolla sais toisen auton käyttöön niin pitänee alkaa ihmettelemään öljypohjaa pois ja mekatroniikkaa että löytyykö mitään.
      e70 X5 40d -11
      ex e39 530D touring -00
      ex e39 TDSa touring -99

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2763
        • Tampere

        #48
        Originally posted by Soininen View Post
        Mikähän vittu tätä vaivaa?
        Miltä ne adaptaatioarvot näyttävät tällä hetkellä?

        Kaikki muu on siis sillä suunnalla jo kertaalleen vaihdettu paitsi itse ohjainlaite?
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Soininen
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 1296
          • Kajaani

          #49
          Originally posted by JaniLap View Post
          Miltä ne adaptaatioarvot näyttävät tällä hetkellä?

          Kaikki muu on siis sillä suunnalla jo kertaalleen vaihdettu paitsi itse ohjainlaite?
          En ole vielä niitä kattonut.

          Uuden orkkis mekatroniikan mukanahan tuli myös uusi ohjainlaite. Joten kaikki on vaihdettu nyt kerran, mekatroniikka kahdesti

          Jotenkin nyt en usko enää että vika olisi vaihteiston puolella :think
          E28 "525i" M52 -84
          F11 520d xDrive -16

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 926
            • Sotkamo--Oulu

            #50
            Mielenkiintoinen ongelma. Muutama kysymys.
            Minkä kokoiset renkaat autossa on? Aiemmin luki, että renkaat ovat kesä ja talvirenkaina samankokoiset, mutta onko ne halkaisijaltaan vakiosta eroavat?
            Onko tietoa, että oliko laatikkoöljyt vaihdettu ennen auton ostoa? Mitä öljyä laatikossa on nyt? Luulisi että merkkihuolto käyttää sitä ZF:n lifeguardia, mutta esim. Oulussa SAH on BMW:n merkkihuolto ja ovat esim. Omaan autoon laittaneet ( ennen kuin ostin sen) Fuchsin tälle laatikolle tehtyä öljyä. Itse en tosin ole siitä muuta huonoa huomannut kuin, että yli -15 asteen pakkasella se ilmeisesti jäykkenee ja vaihdetta ei kärsi laittaa päälle ennen kuin pyörittää laatikkoa pari minuuttia. Muuten lohkolämmittimessä lämmennyt moottori joka pyörii ns. Normaalilla tyhjäkäynnillä sammuu kun vaihteen kytkee päälle.
            Amerikan päästä löysin montakin keskustelua, jossa RAM lavureissa oleva 8HP oli väärillä öljyillä alkanut luistella jossain tilanteessa.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • Soininen
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 1296
              • Kajaani

              #51
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Mielenkiintoinen ongelma. Muutama kysymys.
              Minkä kokoiset renkaat autossa on? Aiemmin luki, että renkaat ovat kesä ja talvirenkaina samankokoiset, mutta onko ne halkaisijaltaan vakiosta eroavat?
              Onko tietoa, että oliko laatikkoöljyt vaihdettu ennen auton ostoa? Mitä öljyä laatikossa on nyt? Luulisi että merkkihuolto käyttää sitä ZF:n lifeguardia, mutta esim. Oulussa SAH on BMW:n merkkihuolto ja ovat esim. Omaan autoon laittaneet ( ennen kuin ostin sen) Fuchsin tälle laatikolle tehtyä öljyä. Itse en tosin ole siitä muuta huonoa huomannut kuin, että yli -15 asteen pakkasella se ilmeisesti jäykkenee ja vaihdetta ei kärsi laittaa päälle ennen kuin pyörittää laatikkoa pari minuuttia. Muuten lohkolämmittimessä lämmennyt moottori joka pyörii ns. Normaalilla tyhjäkäynnillä sammuu kun vaihteen kytkee päälle.
              Amerikan päästä löysin montakin keskustelua, jossa RAM lavureissa oleva 8HP oli väärillä öljyillä alkanut luistella jossain tilanteessa.
              Kyllä tästä alkaa olla mielenkiinto kovin kaukana

              Siis kesä että talvi renkaat ovat samaa kokoa per sarja, eli ei eripari kokoa. Talvella 225/55r17 ja kesäset tällähetkellä 245/40r19 aikasemmat 245/45r18. Renkaiden vaihdolla ei tässä tilanteessa ole ollut mitään merkitystä.

              Kyllä sinne on laitettu molemmilla kerroilla ihan Bmw:n purkista ZF öljyä. Muuten tuon vaihteiston toiminnassa ei ole mitään moitittavaa. Vain liikkelle lähtö tai ryömintä vauhdista liikkeelle lähtö aiheuttaa tuota luistoa, muttei joka kerta.
              E28 "525i" M52 -84
              F11 520d xDrive -16

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2763
                • Tampere

                #52
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                ... Itse en tosin ole siitä muuta huonoa huomannut kuin, että yli -15 asteen pakkasella se ilmeisesti jäykkenee ja vaihdetta ei kärsi laittaa päälle ennen kuin pyörittää laatikkoa pari minuuttia. Muuten lohkolämmittimessä lämmennyt moottori joka pyörii ns. Normaalilla tyhjäkäynnillä sammuu kun vaihteen kytkee päälle.
                Amerikan päästä löysin montakin keskustelua, jossa RAM lavureissa oleva 8HP oli väärillä öljyillä alkanut luistella jossain tilanteessa.
                Kerro lisää? Mainitsemasi sammumisilmiö alkoi siis vasta öljynvaihdon jälkeen?

                Itsellä tiedossa vastaava tilanne ja öljyinä orggis 8HP Lifefguard Fluid.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 926
                  • Sotkamo--Oulu

                  #53
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Kerro lisää? Mainitsemasi sammumisilmiö alkoi siis vasta öljynvaihdon jälkeen?

                  Itsellä tiedossa vastaava tilanne ja öljyinä orggis 8HP Lifefguard Fluid.
                  En tiedä onko se alkanut sen jälkeen, koska ostin auton viime syksynä ja talven mittaan totesin, että se käyttäytyy tuolleen kylmillä vaihteistoöljyillä. Tämä öljyasia selvisi vähän sattumalta kun auto meinasi hikoilla lastikkoöljyä öljypohjan tiivisteestä. Kysyin sitten öljynvaihtoa SAH autohuolllosta niin sanoivat, että ovat puolitoista vuotta aiemmin öljyt siihen huuhtelemalla vaihtaneet ja kun oli OEM BMW öljypohja sinne vaihdettu niin kuulemma 2v takuu ja takuun piikkiin vaihtoivat öljypohjan uudelleen ja öljyt toki siltä osin mitä ne tuli sieltä pois.
                  Itse vain olettanut, että tuo Fuchsin öljy olisi se syy tuohon talvikäyttäytymiseen. Siekkiseltä joskus kysyin ja sanoi, että ehkä turbiinilukon venttiili vuotaa hieman tms. Voi olla myös BMW:n tekemä ominaisuus, koska näissä E84 X1 malleissa on minusta jo tehtaalta semmoinen voimakas ryömitysveto. Eli auto ryömii aika voimakkaasti jo tyhjäkäynnillä. Laatikko toimii muuten täysin normaalisti myös pakkasella. Toki nyt en ole toisella vastaavalla ajanut niin hankala sanoa toimiiko ne toisin.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • Soininen
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 1296
                    • Kajaani

                    #54
                    Korjaantuiko vika, no ei oikeastaan. Olen nyt vaan ajanut autolla kun ei enää jaksa vääntää wetterin kanssa kun oikein mikään ei onnistu... Käytin autoa Tuikulla ja auto ohjelmoitiin ja samalla kirittiin turbiinin lukitusta, auttoi asiaan siltä osin että nyt se luisto ei niinkään enää häiritse. Ei siis toimi edelleenkään niinkuin pitää mutta ajellaan nyt niinkauan kun jotain särkyy... 8hp hieno vaihteisto? no siitäkin voidaan olla montaa mieltä
                    E28 "525i" M52 -84
                    F11 520d xDrive -16

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎