Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmajousituksen vika vaihtoi puolta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarittaja
    Newbiemmer
    • Jan 2023
    • 4
    • Kuopio

    F11 ilmajousituksen vika vaihtoi puolta

    Vm. 2011 F11 530d kuskin puoleinen takakulma laski maahan vajaa tunti pysäköinnin jälkeen. Vaihdatin pussit ilmajousiin ja vika tuli heti takaisin samanlaisena mutta tällä kertaa apukuskin puolelle. Mikä mahtaa olla syynä. Kompressori kyllä toimii ja auto nousee tavallisesti käynnistäessä. Huollossa sanoivat etteivät pussit vuoda ja että kompressori pitäisi vaihtaa. Luulisi että molemmat puolet laskisivat jos vika olisi kompressorissa. Onko jollain tällaisesta tietoa? :think
  • JiiVee92
    BTCF Member
    • Mar 2017
    • 930
    • Kouvola/Myllykoski

    #2
    Ehkäpä oikean puolen pussin ilmaletkun liitos ei ole jostain syystä tiivistynyt. Millähän ovat todenneet, että pussit ei vuoda? Saippuavesi paljastaa armotta pienimmätkin vuodot. Toinen vaihtoehto on sitten kompressorin yhteydessä olevan venttiilipalikan vuoto. Ja se tyhmä kysymys, vaihdettiinhan varmasti molemmat pussit? Eikä vaan sitä vuotavaa.
    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
    NYT: E61 530xd -08 käyttis
    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

    Comment

    • Bemarittaja
      Newbiemmer
      • Jan 2023
      • 4
      • Kuopio

      #3
      Kyllä ainakin kuitin mukaan molemmat vaihdettin. Itse ajattelin kanssa, että olisiko letku vain huonosti kiinni tai uusi pussi viallinen, mutta huoltamo haluaisi vaihtaa kompressorin, kun tänään käytin autoa näytillä.

      Kyselin myös tuosta venttiilipalikasta, niin kuulemma hyvä olisi vaihtaa koko kompressori, jos sinne on päässyt kosteutta. Käsittääkseni sen venttiilipalikan kautta sinne ei kuitenkaan pitäisi sitä kosteutta päästä, vaikka se vuotaisi ulospäin.

      Olen nyt noita venttiilirasioita katsonut, mutta hiukan epäselvää, mikä sopii minun autooni. Jossain lukee erikseen ettei käy vuoden 2011 530d xdriveen. Hinnat näyttävät vaihtelevan 35-200€ välillä. Onko jollain tietoa, millä osanumerolla kannattaa etsiä tai suoraan linkkiä josta voisi ostaa sopivan ja toimivan.

      Jospa ei tarvitsisi sitä koko kompressoria vaihtaa.

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2225
        • Vantaa

        #4
        Väitän että pussin liitin vuotaa. Joidenkin tarvikepussien mukana tuleva liitin huono, eikä välttämättä pidä.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • juha_s
          Alueaktiivi
          • May 2008
          • 447
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Bemarittaja View Post
          Kyllä ainakin kuitin mukaan molemmat vaihdettin. Itse ajattelin kanssa, että olisiko letku vain huonosti kiinni tai uusi pussi viallinen, mutta huoltamo haluaisi vaihtaa kompressorin, kun tänään käytin autoa näytillä.

          Kyselin myös tuosta venttiilipalikasta, niin kuulemma hyvä olisi vaihtaa koko kompressori, jos sinne on päässyt kosteutta. Käsittääkseni sen venttiilipalikan kautta sinne ei kuitenkaan pitäisi sitä kosteutta päästä, vaikka se vuotaisi ulospäin.

          Olen nyt noita venttiilirasioita katsonut, mutta hiukan epäselvää, mikä sopii minun autooni. Jossain lukee erikseen ettei käy vuoden 2011 530d xdriveen. Hinnat näyttävät vaihtelevan 35-200€ välillä. Onko jollain tietoa, millä osanumerolla kannattaa etsiä tai suoraan linkkiä josta voisi ostaa sopivan ja toimivan.

          Jospa ei tarvitsisi sitä koko kompressoria vaihtaa.
          Sen kompurankin voi huoltaa, kuivaamalla tai uusimalla rakeet ja tiivisteet niin ei tarvi koko pakettia ostaa.
          F11 535d xDrive M-Sport -13

          Comment

          • Bemarittaja
            Newbiemmer
            • Jan 2023
            • 4
            • Kuopio

            #6
            Käytin autoa taas nosturilla ja mitään vuotoja ei löytynyt fairyvedellä suihkuttaessa. Pussit eivät vuotaneet eikä kompressorin venttiilirasia. Pitää ilmeisesti vain nöyrtyä vaihtamaan koko systeemi...

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5270
              • Pirkkala

              #7
              No älä nyt hulluja puhu, kyllä se vuoto jossain on.

              Kato vuotaako se sen venttiiliblokin läpi, eli irrota kompuralta letku, ja laita saippuavettä letkun päähän
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                #8
                Harvammin ne vuotavat pussit saa testattua paikallaan...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5270
                  • Pirkkala

                  #9
                  Ne on ihan helppo testata paikallaan, jos pääsee nostamaan auton ylös.

                  Jos ei nosturilla ylös nostettuna saippuavesi löydä vikaa, voi laatikkotunkilla painaa pyörän normaalikorkeuteen jolloin yleisimmin vuotava kohta, eli ilmapussin laskos on siinä normaalikohdassa ja saippuavettä siihen sitten.

                  Joskus vuoto ei löydy muutakuin ym. Konstilla
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • tone
                    Newbiemmer
                    • Jul 2011
                    • 11
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Bemarittaja View Post
                    Käytin autoa taas nosturilla ja mitään vuotoja ei löytynyt fairyvedellä suihkuttaessa. Pussit eivät vuotaneet eikä kompressorin venttiilirasia. Pitää ilmeisesti vain nöyrtyä vaihtamaan koko systeemi...
                    Omassa F11:ssa oli epämääräinen perän lässähtäminen pysäköinnin aikana. Vein korjaamolle, että tarkastetaan pussit yms. vuotokohdat. Puoli tuntia etsivät vuotoa. Joka paikka oli suihkuteltu ja pussit ulkoisesti hyvännäköiset. Sanoivat, että kaikki kunnossa. Vaihdatin silti pussit ja siihen loppui minulla perän laskeutumisongelma. Vuotopaikka on ilmeisesti hankala löytää toisinaan mutta pussit on ainakin usein havaittu vuodon aiheuttajaksi.

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2225
                      • Vantaa

                      #11
                      Tässä molemmat pussit vaihdettu uusiin, eli tuskin itse pussit vuotaa. Edelleen väitän että liitin nippa pussin yläpäässä todennäköinen ongelman aiheuttaja. Kävi itselleni sama juttu.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by VilleP View Post
                        Tässä molemmat pussit vaihdettu uusiin, eli tuskin itse pussit vuotaa. Edelleen väitän että liitin nippa pussin yläpäässä todennäköinen ongelman aiheuttaja. Kävi itselleni sama juttu.
                        Tämä on todennäköinen vika. Pyöräyttää tiivistesilikonia nipan kierteisiin ja sormustimen ympärille (ei liikaa ettei putki mene tukkoon) niin rupeaa pitämään...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ne on ihan helppo testata paikallaan, jos pääsee nostamaan auton ylös.

                          Jos ei nosturilla ylös nostettuna saippuavesi löydä vikaa, voi laatikkotunkilla painaa pyörän normaalikorkeuteen jolloin yleisimmin vuotava kohta, eli ilmapussin laskos on siinä normaalikohdassa ja saippuavettä siihen sitten.

                          Joskus vuoto ei löydy muutakuin ym. Konstilla
                          Aika usein silti vuoto jää havaitsematta ja joskus vuotavat sieltä pussin alapään pannan välistä jolloin paikallaan ollessa vuotoa ei pysty havaitsemaan.
                          Itse tällaisen ongelman olessa kyseessä otan pussit irti ja ajan ne testerillä täyteen jolloin ne pullistuvat suoraksi ja sen jälkeen näkee saippuavedellä jos jostain vuotavat. Takaisin "kurttuun" saaminen onkin sitten oma juttunsa ;-)
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Bemarittaja
                            Newbiemmer
                            • Jan 2023
                            • 4
                            • Kuopio

                            #14
                            Alunperin siis auton vasen perä laski parkissa, vaihdatin pussit. Vika siirtyi oikealle. Nyt vaihdatin koko muun systeemin marmorilla, kun mitään selvää vuotoa ei löytynyt saippuavedellä tutkittaessa. No kotipihassa huomasin että nyt molemmat puolet vuotavat. Olisi pitänyt vain tyytyä siihen että vasen puoli laskee ja säästää toista tonnia...

                            Nyt marmoritiskillä sanoivat että onkin vielä yksi mahdollinen paikka jota ei saatu tarkistettua eli juuri tuo pussien yläpäässä oleva liitin. Jospa sen tutkiminen ja korjaaminen menisi takuuseen.

                            Jospa joku muu selviäisi tästä tulevaisuudessa helpommalla.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎