Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 takajarrujen ja sähköisen käsijarrun ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KP21122
    Newbiemmer
    • May 2025
    • 3
    • Pirkanmaa

    F10 takajarrujen ja sähköisen käsijarrun ongelmat

    Takana pääosin vasemmalla puolen on ollut selkeää lämpenemistä ja ulommaisen palan liiallista kulumista. Sisäpala on liki kulumaton. Etuakselilla ja pääosin myös talana oikealla kaikki ookoo.

    Liukutapit eivät ole ruosteessa, eikä niissä ole liikaa rasvaa, kun kokeilin poistaakin enimpiä niitä jonkun puhuttua imukuppi-ilmiöstä. Palat eivät millään muotoa ole jumissa, olen myös kaikki patinat rapsutellut pois liukupinnoilta. Palat suorastaa hölskyvät.

    Pariin viikkoon en käyttänyt sähköistä käsijarrua ja se tuntui hieman helpottavan oireita, muttei täysin. Olen alkanut pohtia, onko vain perinteisesti mäntä ruosteessa? Minulla on nyt uusi mäntä ja tiiviste.

    Vetääkö sähköinen käsijarru mäntää pois avautuessaan vai onko se vain työntävä? Viimeksi levyjä vaihtaessa tuntui, että EPB:n asennusasentoon joutui itse lopuksi pusertamaan männän ruuvattuaan ZXN-kärjellä käsijarrua. Ja voiko tuolla käsijarrun ruuvaamisella saada säädöt jotenkin pieleen?

    Minulla tosin olisi uusi käsijarrukin. Mutta kun tälläistä mäntää lähtee vaihtamaan, jossa myös sähköinen käsijarru, mitä huomioitavaa siinä on? Liekö mäntä vain järkevintä pusertaa pois apumiehen pitäessä jarrusatulaa käsissä toisen painaessa varovaisesti jalkajarrua?

    Saas nähdä.
  • KP21122
    Newbiemmer
    • May 2025
    • 3
    • Pirkanmaa

    #2
    Huomasin, että ilmeisesti koko paketin satuloineen, mäntineen ja sähköisine käsijarruineen saa TRW:ltä hintaan 116€, joten katsoin parhaaksi että on turha kikkailla mäntien ja muiden kanssakun tuo ei ole perinteineinen jarru ja auto tarvisi pysyä ajossakin. Laitoin tilaukseen ja palauttelen irtomännät.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14535
      • Oulu

      #3
      Juuri tuossa purkiin takasatulat, kun ostin ylimääräisen setin maalausta varten. Ihan yhtä simppeli on tiivisteet uusia, kun normaalin satulaan, eli sen takia ei kannata operaatiota pelätä.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • KP21122
        Newbiemmer
        • May 2025
        • 3
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Juuri tuossa purkiin takasatulat, kun ostin ylimääräisen setin maalausta varten. Ihan yhtä simppeli on tiivisteet uusia, kun normaalin satulaan, eli sen takia ei kannata operaatiota pelätä.
        Mukava kuulla! Onko muuten sähköisen käsijarrun ja männän välissä jokin rikkuva osa? Varaosana sitä ei ilmeisesti myydä lainkaan Siis se, jota sähköinen käsijarru kiertää.
        Last edited by KP21122; 25-05-2025, 15:48.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14535
          • Oulu

          #5
          Sellainen kierteytetty palikka siellä männän sisällä, jota sähkömoottori pyörittää, niin mäntä kirii ja löysää. simppeli systeemi.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • KP21122
            Newbiemmer
            • May 2025
            • 3
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Sellainen kierteytetty palikka siellä männän sisällä, jota sähkömoottori pyörittää, niin mäntä kirii ja löysää. simppeli systeemi.
            Kiitos vastauksesta! Minäpä availen.

            -
            Jouduin tekemään uuden tilin tänne, kun vanha on suljetulle jippii.fi sähköpostille, mutta menee tämä näinkin.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #7
              Eipä Bemareiden liukutapeissa ole tehtaalta lähtiessä rasvaa, itse en remontin korjuussa tee muuta kui putsaan tapit, uusi ne tarvittaessa, ja pistän kasaan ilman rasvaa...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14535
                • Oulu

                #8
                Nämä F10 takasatulat vähän eri juttuja rasvaa pitää olla.

                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2334
                  • Vantaa

                  #9
                  Kieltämättä kuulosta oudolta että takatapeissa ei rasvaa olisi, mutta eipä tuo newTis käske sellaista laittamaan, vaan uusimaan tapit aina kun satula on irti. Etusiin ohje erikseen kieltää laittamasta mitään rasvaa. Onko takana kannakkeen sisällä jotkut holkit, että metalli ei hankaa metallia?
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Crete88
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2023
                    • 52
                    • Lohja

                    #10
                    Tuohon alkuperäiseen niin se sähköinen käsijarru on vain työntävä, ei vedä mäntää sisään. Sitä on helpointa operoida käsin kiertämällä moottoripäästä kun sen irrottaa. Riittävästi ulospäin kiertämällä mäntä tulee kokonaan ulos. Se ruuvimekanismi muuten täyttää sen männän sisustan niin ettei jarruneste juuri vaihdu siellä normaalilla vaihdolla, omassa oli nesteet mustaa liejua kun männän otti pois, vaikka oli säännöllisesti vaihdettu. Sekin voi ruostuttaa ja jumittaa sitä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎