Originally posted by KP21122
View Post
F10 takajarrujen ja sähköisen käsijarrun ongelmat
Collapse
X
-
EX: Ford mondeo -96"isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
-
-
Originally posted by JiiVee92 View Post
Jarruletku voi hajota myös siten, että alkaa pykimään sisältä, jolloin sieltä "nousee" "yksisuuntaisventtiili" mikä päästää nesteen kyllä satulalle päin, mutta ei kunnolla pois, lopputuloksena laahaava jarru, jos laahaus häviää raottamalla ilmausruuvia, niin letku vaihtoon.
Kiitos myös kalibrointivastauksesta!
Comment
-
On se outo, selvästi laahasi mutta ei ilmausruuvinkaan avaus helpottanut. Epäilys kohdistuu jotenkin noihin liukutappeihin, kun monesti tuntuneet "imeytyvän" yli-innokkaasti kiinni asentoon. Täytynee putsata jarrukliinerillä ja paineilmalla niiden onkalot... liekö liian ilmatiivis kumikin tavallaan pahasta.
Nyt kun minulla on ylimääräiset haitarit liukutapeille, jospa niihin tekisi alapuolelle pienen pienen reiän, josko "alipaine" loppuisi.
Joo, erikoisteorioihin alkaa ajautua tässä..Last edited by KP21122; 09-06-2025, 23:06.
Comment
-
Tuskin mikään haitarikumi sitä aiheuttaa. Jos hydraulipaine ei paloja paina niin voihan se sähköinen käsijarru oikutella niin ettei kunnolla avaa jarrua, ainoastaan painaa kiinnipäin (siis moottori pyörii kunnolla vain toiseen suuntaan). Viallinen käsijarrun moottorin ohjaus tai piuha?
Comment
-
Originally posted by VilleP View PostEihän olisi pyöränlaakeri mikä kuumentaa napaa ja sitä myöten jarruja? Vai onko palat levyssä kiinni jos rengasta ilmassa pyörittää?
Toisaalta myös ulompi pala kului huimaa tahtia.Last edited by KP21122; 10-06-2025, 13:54.
Comment
-
Originally posted by Crete88 View PostTuskin mikään haitarikumi sitä aiheuttaa. Jos hydraulipaine ei paloja paina niin voihan se sähköinen käsijarru oikutella niin ettei kunnolla avaa jarrua, ainoastaan painaa kiinnipäin (siis moottori pyörii kunnolla vain toiseen suuntaan). Viallinen käsijarrun moottorin ohjaus tai piuha?
Kyllä se ainakin vastaavan äänen pitää molemmin puolin. Seurailen ilman käyttöä nyt tovin.
Comment
-
Sähköinen käsijarru oli kolmisen viikkoa kokonaan käyttämättä, mutta jarruissa silti kuumenemisongelmaa takana. Ilmausruuvia käytin auki, ei silti hellittänyt.
Nyt uudet jarruletkut oottelee postissa ja tarkoitus ne vaihtaa. Vähän kyllä jännittää, saako toisen pään kierteet auki, mut saa nähdä.
Comment
-
Jarruletkut vaihdoin ja olin toiveikas, mutta aivan kuumana olivat jarrut 15 km jälkeen . Vasen puoli selvästi oikeaa kuumempi tosin. Etujarrut melko kylmät. Ainoa alkuperäinen osa on se "runkoon" kiinni tuleva rauta, johon satula tulee kiinni.
Satula lähti irti remontissa ilman sähköisen jarrun aukiajoa ja ilman mitään puristeluita. Palat olivat höllässä. Liukutapit toki avasin 13mm avaimella, mutta höllässä tottakai nekin.
Ehkäpä kesälomalla vaihtaisin varuksi laakerin, kun minulla sellainen sattuu olemaan ja 250 000 km sen nyt voi vaihdella.Last edited by KP21122; 21-07-2025, 22:14.
Comment
-
Otappa abs ja ajonvakautus sulake pois, ellei siinä samalla hiljene liikaa muuta. Tai abs ohjaimelta johto irti.
Jos siellä on joku vika että abs jarruttaa yhtä pyörää koko ajan.
Livedataa voisi myös yrittää katsoa siellä voisi näkyä mitkä venttiilit on aktiivisia ja ehkä voisi näkyä paineet eri piireistä.
E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Noniin, en nyt sulaketta ottanut pois (ainakaan vielä), mutta luin livedatasta paineita ja näyttivät 0 baaria. Jalkajarrun paineet esitti normaalisti.
En tiedä, voisiko esim abs-venttiili olla sitten vain jumissa, kun kaikki muu alkaa olla varmistettu.
Vaihdoin taakse laakerin ja vanha laakeri tuntuikin jähmeämmältä kuin uusi, mutta paikat kuumenee vasemmalla edelleen. Puhdistin erittäin huolellisesti satulan vastinraudan nyt uudelleen, siis sen joka tulee kiinni "auton runkoon" ja laitoin maltillisesti rasvatut uudet liukutapit ja haitarikumit . Kaikki nyt siis uutta jarruletkuja myöten ja mainittu vanha rautakin ihan viimeisen päälle puhdas.
Remontin jälkeen kun levy pyöri hienosti, asetin sähköisen käsijarrun päälle ja pois, levy jäi sen myötä kyllä vähän nihkeästi pyöriväksi. Tilasin kyllä jostain käytetyn sähköisen käsijarrun moduulin, että samapa tuota olisi kokeilla myös paikalleen, vaikken usko asiaa parantavan. Muistan että kun vuoden vaihteessa vaihdoin jarrulevyjä, asennusasentoon ajetut sähköiset käsijarrut eivät vapauttaneet oikein yhtä kunnolla kuin normaalisti.
Toki pohtii muutenkin kaikkea villiä, kuten epäkuranttia jarrulevyä, josko koklaisi vanhaa tilalle. Mut vähän kaukaa haettua.
Uutta:
-Jarruletku
-Jarrulevy
-Jarrupalat
-Liukutapit ja haitarikumit niille
-Jarrusatula mäntineen jaa tiivisteineen
-Sähköinen käsijarru
-Laakeri
-Jarruneste
-Täydellisesti puhdistettu satulan kannakerauta (vanha)
Vikahan ei ole mielettömän kriittinen ajamisen kannalta, mutta vähän jo periaatteellinenkin juttu, että ei jarrulevyn kuulu olla jarruttoman ajon jälkeen sellainen, että siihen ei oikein kestä koskea. Laahaus ei kuitenkin käytännön tasolla merkittävä että esim kulutukseen vaikuttaisi. Ajon jälkeen rengasta pystyi pyörittämään yhdellä sormella.
Lämpötilat jarruttoman ajon jälkeen:
-Etujarrut kylmät
-Oikea takajarru kädenlämpöinen
-Vasen takajarru niin kuuma, ettei voi pitää sormea pitkäänLast edited by KP21122; 30-07-2025, 10:50.
Comment
Comment