F10 523i N53 kylmästarting misfiret

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppe33
    Newbiemmer
    • Oct 2024
    • 5
    • Espoo

    #1

    F10 523i N53 kylmästarting misfiret

    Elikkäs tosiaan 2010 mallin 523i N53 potilaana ja oireina on kylmästartissa 2-3min hytinää ja misfirejä jonka jälkeen lämmenneenä toimii kuin uusi. Silloin tällöin antaa myös "catalyst conversion 2: efficiency below threshold" joka taasen ei korreloi oikein minkään muun oireen kanssa.

    Aiemmin ongelmana oli erinäisiä oireita mm misfireilyä joka ratkesi puolat vaihtamalla. Tuon operaation jälkeen tein ISTAsta "Reset adaptations" kun Bimmerproffsissa käskettiin näin tekemään jos puolat vaihdettu misfirejen takia. Seuraavana aamuna tosiaan yllämainitut oireet mutta hieman erikoisena pelkästään bank 1 (cyl 1-3) oireilevat.

    Eilen vaihdoin vielä tulpat ja kaikki näyttivät suht normaaleilta mutta kakkossylinterin tulppa oli hieman märkä (joskin tulpan koloon oli aiemmin lorahtanut hieman öljyä).

    Onko tässä mitään tolkkua, kannattaako suosiolla vaihtaa kakkossylinterin suutin vai mahtaako tässä olla jotain jota olen käpälöinyt?
  • jeppe33
    Newbiemmer
    • Oct 2024
    • 5
    • Espoo

    #2
    Lisäyksenä vielä: koodeja tullut ainoastaan misfireistä cyl 1 ja 2 sekä tuo katalystikoodi. NOX-anturi vaihdettu vastikään ja suuttimet ovat Index 11.

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5196
      • Paimio

      #3
      Jos tulppa on märkä niin kyllä se vuotavaa suutinta tarkoittaa. Ensi tilassa se vaihtoon. Itsellä oli viime vuonna sama juttu. Tosin ei antanut misfirea vielä, mutta tulpan käriki oli märkä bensasta.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • jeppe33
        Newbiemmer
        • Oct 2024
        • 5
        • Espoo

        #4
        Originally posted by TheRipper View Post
        Jos tulppa on märkä niin kyllä se vuotavaa suutinta tarkoittaa. Ensi tilassa se vaihtoon. Itsellä oli viime vuonna sama juttu. Tosin ei antanut misfirea vielä, mutta tulpan käriki oli märkä bensasta.
        Voihan raato tätä pelkäsin. Toivottavasti yksi suutin riittää sillä muut tulpat olivat kuivia.

        Ryökäle vain tuota kun vasta puolan vaihdon jälkeen alkoi ilmenemään, saisi luvan kertoa itse mikä on vialla mokomakin auto.

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5196
          • Paimio

          #5
          Yksi riittää..varminta on ainakin jos kaikki muutkin ovat index 11. Jossain on ollut puhetta että vanhempien kanssa nuo 11 ei oikein sopisi. Itse en varmuutta tuohon osaa sanoa kun omassa kaikki oli jo Index 11 valmiiksi.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 2029
            • Turku

            #6
            N43/N53 moottoreissa suuttimia saa olla eri indexeillä.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5196
              • Paimio

              #7
              Originally posted by Silmaauki View Post
              N43/N53 moottoreissa suuttimia saa olla eri indexeillä.
              Saa mutta ei yli 10. Eli Index 11 BMW ei suosittele sekoitettaviksi vanhempien kanssa...En tiedä sitten miten ilmenee jos menee sekoittamaan vai ilmeneekö mitenkään, mutta BMW:n suositus ainakin on että 11 ei saa sekoittaa vanhempiin.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 2029
                • Turku

                #8
                Originally posted by TheRipper View Post

                Saa mutta ei yli 10. Eli Index 11 BMW ei suosittele sekoitettaviksi vanhempien kanssa...En tiedä sitten miten ilmenee jos menee sekoittamaan vai ilmeneekö mitenkään, mutta BMW:n suositus ainakin on että 11 ei saa sekoittaa vanhempiin.
                Mistä tämä tieto on peräisin? Ja koskeeko tuo kaikkia moottoreita vai vain tiettyjä malleja (esim. N43/53)?
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3784
                  • Raisio

                  #9
                  Taitaapi koskea myös N54 mallejakin.

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5196
                    • Paimio

                    #10
                    Originally posted by Silmaauki View Post

                    Mistä tämä tieto on peräisin? Ja koskeeko tuo kaikkia moottoreita vai vain tiettyjä malleja (esim. N43/53)?
                    Internetistä ja huoltomieheltä. Koskee vissiin myös N54 ja N55.

                    No, you cannot mix BMW N53 injectors with Index 11 or higher with injectors that are Index 10 or lower, because they have different calibration and construction, leading to different flow rates. Doing so can trigger fault codes and cause poor engine performance, so it's essential to keep the injectors within one of these two groups on each engine bank (cylinders 1-3 or 4-6).

                    Why Mixing is Not Recommended
                    • Different Flow Rates:
                      Index 11 and newer injectors have a different construction and, therefore, a different fuel flow rate than older injectors.
                    • Engine Control Unit (ECU) Limitations:
                      The N53's ECU is designed to manage a consistent basic flow rate across all cylinders within a bank, and it can only control the engine in banks of three cylinders using a single lambda sensor per bank.
                    • Fault Codes:
                      Mixing injectors with different flow rates within the same bank can lead to the ECU detecting issues, such as incorrect smooth running values, and throwing fault codes.


                    What to Do Instead
                    • Replace in Banks:
                      If you need to replace injectors in an N53 engine, you must either use all injectors from Index 10 and below or all from Index 11 and above for each bank of cylinders.
                    • Replace Only Failed Injector (Once Upgraded):
                      After your engine bank is upgraded to Index 11 or higher, you can then replace individual failed injectors (which will also be Index 11 or higher) as needed

                    Eli koko Bank pitää ainakin olla sitten Index 11.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 2029
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by TheRipper View Post

                      Internetistä ja huoltomieheltä. Koskee vissiin myös N54 ja N55.

                      No, you cannot mix BMW N53 injectors with Index 11 or higher with injectors that are Index 10 or lower, because they have different calibration and construction, leading to different flow rates. Doing so can trigger fault codes and cause poor engine performance, so it's essential to keep the injectors within one of these two groups on each engine bank (cylinders 1-3 or 4-6).

                      Why Mixing is Not Recommended
                      • Different Flow Rates:
                        Index 11 and newer injectors have a different construction and, therefore, a different fuel flow rate than older injectors.
                      • Engine Control Unit (ECU) Limitations:
                        The N53's ECU is designed to manage a consistent basic flow rate across all cylinders within a bank, and it can only control the engine in banks of three cylinders using a single lambda sensor per bank.
                      • Fault Codes:
                        Mixing injectors with different flow rates within the same bank can lead to the ECU detecting issues, such as incorrect smooth running values, and throwing fault codes.


                      What to Do Instead
                      • Replace in Banks:
                        If you need to replace injectors in an N53 engine, you must either use all injectors from Index 10 and below or all from Index 11 and above for each bank of cylinders.
                      • Replace Only Failed Injector (Once Upgraded):
                        After your engine bank is upgraded to Index 11 or higher, you can then replace individual failed injectors (which will also be Index 11 or higher) as needed

                      Eli koko Bank pitää ainakin olla sitten Index 11.
                      N43:n ja N53:n osalta tuo EI pidä paikkaansa. Sitten taas N54:n osalta pitää osittain paikkansa. Siinä kun suositus on, että samaan bankkiin ei saa sekoittaa niitä indexejä, mutta toisessa bankissa voi olla vaikka kolme 9:iä ja toisessa kolme 11:sta.

                      Aika moni on sekoittanut sen, että ainakin tuossa N54:ssa on rajoitukset, ja luulee sen koskevan kaikkia moottoreita.

                      Tunnustan, etten minäkään nyt muista lähteitä.
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 2029
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Taitaapi koskea myös N54 mallejakin.
                        Osittain. Ja se on ehkä se ainoa moottori, jossa nuo rajoitukset on.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 2029
                          • Turku

                          #13
                          Mulla on omassa N43:ssa ainakin index 9 (vai oliko jopa 7?) ja 11 sulassa sovussa. N54:ssa sitten taas kaikki on index 11.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5196
                            • Paimio

                            #14
                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Mulla on omassa N43:ssa ainakin index 9 (vai oliko jopa 7?) ja 11 sulassa sovussa. N54:ssa sitten taas kaikki on index 11.
                            Okei. Joo kyllähän näitä ihmisillä vissiin on ja hyvin on toiminutkin, mutta tosiaan BMW:n kanta asiaan on että ei sotkettaisiin koska voi johtaa ongelmiin.
                            Hyvä tosin tietää että näin ei ainakaan aina ole.

                            Olisin tuota itsekin testannut viime vuonna kyllä koska en kaikkia olisi viitsinyt lähteä vaihtamaan, mutta kun kaikki olivatkin jo 11 niin eipä tuolla sitten ollut merkitystä.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • jeppe33
                              Newbiemmer
                              • Oct 2024
                              • 5
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by TheRipper View Post

                              Okei. Joo kyllähän näitä ihmisillä vissiin on ja hyvin on toiminutkin, mutta tosiaan BMW:n kanta asiaan on että ei sotkettaisiin koska voi johtaa ongelmiin.
                              Hyvä tosin tietää että näin ei ainakaan aina ole.

                              Olisin tuota itsekin testannut viime vuonna kyllä koska en kaikkia olisi viitsinyt lähteä vaihtamaan, mutta kun kaikki olivatkin jo 11 niin eipä tuolla sitten ollut merkitystä.
                              Vaihdoitko muuten itse? Sitäkin mietin että millainen DIY homma tuo on. Toistaiseksi tulpat ovat olleet isoin operaatio jonka olen tähän autoon toteuttanut. ISTA löytyy toki ja sen ilmeisesti tarvitsee.

                              Comment

                              Working...
                              X