F10 523i N53 kylmästarting misfiret

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5196
    • Paimio

En vaihtanut itse. Kun jonkin sortin erikoistyökalun tuo suuttimen irroitus kuitenkin saattaa tarvita, voivat nimittäin olla pahastikin jumissa. Saa semmoisiakin osteltua mutta ei kannata kun vaihtotyö ammattilaisella ei montaa kymppiä ollut. Ja vaatiihan tuo myös koodauksen sitten.
    F10 523iA 2010

Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

Comment

• Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 2029
      • Turku

Originally posted by TheRipper View Post

Okei. Joo kyllähän näitä ihmisillä vissiin on ja hyvin on toiminutkin, mutta tosiaan BMW:n kanta asiaan on että ei sotkettaisiin koska voi johtaa ongelmiin.
      Hyvä tosin tietää että näin ei ainakaan aina ole.

Olisin tuota itsekin testannut viime vuonna kyllä koska en kaikkia olisi viitsinyt lähteä vaihtamaan, mutta kun kaikki olivatkin jo 11 niin eipä tuolla sitten ollut merkitystä.
      Googlailin vähän lisää tätä asiaa. BMW:n kantaa tähän asiaan en löydä mistään. Katsoin Newtis:stäkin asennusohjeet läpi sekä N43:n että N54:n osalta. Ei mitään mainintaa tähän liittyen.

This time about the topic, regarding which I receive many questions: a) are the piezo injectors of newer releases compatible with injectors of other (older) releases; b) should all injectors be changed, so they release is identical; c) is it significant, that there should be the newest release of injectors? […]

Tiivistettynä:
      If the body of your car’s injectors is gray, keep in mind: injectors of all releases ARE compatible! So, your car can have injectors with a different release for each cylinder! Even 6/7/8/9/10/11! Even more – there will be no negative changes in performance of the engine!

Minä ainakin luotan vähän enemmän Bimmerprofsin arvioihin, kuin satunnaisten nettisivujen tai joidenkin nimettömien asentajien lausuntoihin. Ne asentajat, kun saattaa vetää kotiinpäin ja koittaa vaan saada lisää liikevaihtoa ja kauppaa.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

Comment

• Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 2029
        • Turku

Originally posted by jeppe33 View Post

Vaihdoitko muuten itse? Sitäkin mietin että millainen DIY homma tuo on. Toistaiseksi tulpat ovat olleet isoin operaatio jonka olen tähän autoon toteuttanut. ISTA löytyy toki ja sen ilmeisesti tarvitsee.
        Olen vaihtanut kahteen omaan autooni suuttimia. N54:een kaikki kuusi ja N43:een yhden. Erityistyökaluja tuo ei välttämättä tarvitse lainkaan. Ainoastaan jos vanha suutin on vähän tiukassa, niin irrotukseen tarvitsee jonkin liukuvasaran (BMW:llä on tähän oma erikoistyökalu). Itse tein liukuvasaran 12mm kierretangon (vai oliko se 10mm?) pätkästä, muutamasta mutterista ja muttereiden väliin tulevasta pienehköstä levystä. Suuttimen kierteet on 12mm (vai 10mm, en muista), joten yhdellä mutterilla suutin ja kierretanko kiinni toisiinsa. Sitten vaikka jakarilla, vasaralla, tms. kopauttelee kierretangon toisessa päässä olevaan levyyn alhaalta ylöspäin, niin johan lähtee irti.

Newtis:ssä on hyvät ohjeet, mutta myös youtubesta löytyy paljon ohjevideoita.

EDIT: Koodauksen se toki vielä vaatii. Mutta sitäkään ei tarvi liikeessä teettää, jos itsellä, jollakin kaverilla tai paikallisella harrastajalla on ISTA.
        Last edited by Silmaauki; 05-09-2025, 22:40.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

Comment

• TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5196
          • Paimio

Originally posted by Silmaauki View Post

Googlailin vähän lisää tätä asiaa. BMW:n kantaa tähän asiaan en löydä mistään. Katsoin Newtis:stäkin asennusohjeet läpi sekä N43:n että N54:n osalta. Ei mitään mainintaa tähän liittyen.

This time about the topic, regarding which I receive many questions: a) are the piezo injectors of newer releases compatible with injectors of other (older) releases; b) should all injectors be changed, so they release is identical; c) is it significant, that there should be the newest release of injectors? […]

Tiivistettynä:
          If the body of your car’s injectors is gray, keep in mind: injectors of all releases ARE compatible! So, your car can have injectors with a different release for each cylinder! Even 6/7/8/9/10/11! Even more – there will be no negative changes in performance of the engine!

Minä ainakin luotan vähän enemmän Bimmerprofsin arvioihin, kuin satunnaisten nettisivujen tai joidenkin nimettömien asentajien lausuntoihin. Ne asentajat, kun saattaa vetää kotiinpäin ja koittaa vaan saada lisää liikevaihtoa ja kauppaa.
          Kaipa kyse lähinnä on siitä että kun nuo ovat kuitenkin hieman erilaisia Index 11 kuin aikaisemmat niin on mahdollista kohdata ongelmia ja siksi kanta on että niitä ei suositeltaisi sekoitettavaksi. Joten oletan että tapauksia missä eivät ole toimineet kunnolla on ollut..
          Eipä BMW:n kantaa taida tietää kuin BMW-huoltomiehet ja viralliset huolto-oppaat.
          Ainakin lähialueen BMW-ammattilainen oli sitä mieltä, että Bank kerrallaan olisi nuo syytä vaihtaa..ja kyllä minä häneen luotan näissä nettiä enemmän.

Mutta tosiaan tuskin tuossa mitään vakavaa voi sattua pahimmassakaan tapauksessa...Vaikka tuo Index 11 onkin erilainen kuin vanhemmat...ja tosiaan parhaassa tapauksessa toimii ihan moitteetta.
          F10 523iA 2010

Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

Comment

• jeppe33
            Newbiemmer
            • Oct 2024
            • 5
            • Espoo

Voi ryökäle tätä. Aiempi luottopaikka yritti tehdä sellaisen tempun etten sinne auto enää vie ja siksi varasinkin autojerrystä ainoan tarjouksen kautta ajan. Siellä kaverit selittivät jotain että "Meillä ei ole suuttimen koodausta ja tarvitsemme alkuperäisen ecu map" (autooni on siis tehty klassinen 528i ecu ohjelmointi).

Sattuuko kenelläkään olla hyvää BMW pajaa pääkaupunkiseudulla? Voi olla että miehistyn, säästän ja teen itse myöskin...

Comment

Working...
            X